یک استارتاپ می‌خواهد درون بدن اعضای جدید رشد دهد
کد خبر: ۲۵۵۰۷۷
تاریخ انتشار: 2022 August 29    -    ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
پیوند عضو در مسیر تحول؛
دانشمندان روشی ابداع کرده‌اند که از طریق تزریق سلول از کبد اهدایی می‌تواند موجب رشد مجدد این عضو شود.استارتاپ LyGenesis به نظر آماده شده تا افرادی را نجات دهد که بیماری‌های مرگبار کبدی دارند و برای پیوند عضو واجد شرایط نیستند. یک بیمار داوطلب از بوستون ماساچوست طی هفته‌های آینده به اولین کسی تبدیل خواهد شد ...

پیوند عضو در مسیر تحول؛ یک استارتاپ می‌خواهد درون بدن اعضای جدید رشد دهد

پیوند عضو در مسیر تحول؛ یک استارتاپ می‌خواهد درون بدن اعضای جدید رشد دهد«تابناک با تو» - دانشمندان روشی ابداع کرده‌اند که در حیوانات موفق بوده و از طریق تزریق سلول از کبد اهدایی می‌تواند موجب رشد مجدد این عضو شود.

استارتاپ LyGenesis به نظر آماده شده تا افرادی را نجات دهد که بیماری‌های مرگبار کبدی دارند و برای پیوند عضو واجد شرایط نیستند. یک بیمار داوطلب از بوستون ماساچوست طی هفته‌های آینده به اولین کسی تبدیل خواهد شد که برای رشد مجدد کبد دوم مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

استارتاپ LyGenesis می‌خواهد تولید کبد با تزریق سلول‌های اهدایی به غدد لنفاوی بیماران را ممکن کند. این کار که تاکنون با موفقیت روی موش‌ها و خوک‌ها آزمایش شده، باعث تولید ارگان‌های کوچکی در بدن می‌شود که نقش کبد را بازی می‌کنند.

این استارتاپ در بیانیه‌ای در این باره می‌گوید: «در این تحقیق، یک کبد انسانی (مبتلا به تیروزینمی نوع یک) در خوک مدل‌سازی شد و سلول‌های کبدی که در غدد لنفاوی آن تزریق شده بودند، توانستند کبدهای جداگانه‌ای را بسازند که همه بیماری‌های کشنده کبدی حیوان را درمان کرد. این پیوندها از ایمنی کافی برخوردار بودند و به لحاظ ساختاری و عملکردی مشابه بافت خود کبد ظاهر شدند.»

پیوند عضو در مسیر تحول؛ یک استارتاپ می‌خواهد درون بدن اعضای جدید رشد دهد

دانشمندان به جای پیوند، به رشد کبد می‌پردازند

دکتر «پائولو فونتس»، مدیر ارشد پزشکی LyGenesis و رئیس سابق برنامه پیوند کبد موسسه پیوند Starzl از دانشگاه مرکز پزشکی پیتزبورگ می‌گوید: «توسعه و تایید سازمان غذا و دارو برای درمان‌های جدید بیماری‌های تهدیدبرانگیز برای زندگی نیازمند رویکردی سخت‌گیرانه در مطالعات پیش‌بالینی است و توانایی ما در رشد ارگان‌های جداگانه به منظور حمایت از ارگان‌های از کار افتاده، از این قاعده مستثنی نبوده است.»

پژوهشگران می‌گویند به نمایش درآوردن سازوکار رشد مجدد اعضا از طریق تزریق سلول در حیوانات بزرگ، گامی حیاتی به سمت آغاز آزمایش‌های بالینی در انسان‌هایی بود که واجد شرایط پیوند عضو استاندارد نیستند.

اگر این روش روی انسان‌ها موفق باشد، این مطالعه نه تنها برای بیماران بلکه برای جامعه علمی انقلابی خواهد بود. محققان باور دارند که از یک عضو اهدایی می‌توان برای درمان حدود 75 نفر استفاده کرد.

«والری گوئون-ایوانز»، بیولوژیست سلول‌های بنیادی که در این مطالعه نقشی نداشته، درباره دستاورد محققان می‌گوید: «بسیار نویدبخش است. خیلی خوشحالم…این ایده وارد مراحل بالینی می‌شود.»

منبع: دیجیاتو

برچسب ها: کبد ، پیوند ، رشد ، اعضا ، اعضای بدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار