شاید قوز کردن با کمردرد ارتباط نداشته باشد!
کد خبر: ۲۵۴۵۳۷
تاریخ انتشار: 2022 August 24    -    ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
کمردرد علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است. اکثر مردم در طول زندگی خود یک دوره کمردرد را تجربه می‌کنند. در ۲۵ درصد از افرادی که دچار کمردرد می‌شوند، این درد می‌تواند مداوم، ناتوان‌کننده و ناراحت‌کننده باشد. کمردرد می‌تواند بر توانایی فرد برای شرکت در فعالیت‌های روزمره زندگی، فعالیت بدنی و کار تأثیر بگذارد.

شاید آن طور که قبلا تصور می‌کردیم قوز کردن و وضعیت بد بدن با کمردرد ارتباط نداشته باشد!

شاید آن طور که قبلا تصور می‌کردیم قوز کردن و وضعیت بد بدن با کمردرد ارتباط نداشته باشد!«تابناک با تو» - کمردرد علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است. اکثر مردم در طول زندگی خود یک دوره کمردرد را تجربه می‌کنند. در ۲۵ درصد از افرادی که دچار کمردرد می‌شوند، این درد می‌تواند مداوم، ناتوان‌کننده و ناراحت‌کننده باشد.

کمردرد می‌تواند بر توانایی فرد برای شرکت در فعالیت‌های روزمره زندگی، فعالیت بدنی و کار تأثیر بگذارد.

یک باور رایج وجود دارد که اگر بدن خود را وضعیت و موقعیت خوب قرار بدهید، از ستون فقرات شما در برابر آسیب محافظت میکند و همچنین در پیشگیری و درمان کمردرد مهم است.

حالت خوب معمولاً به صورت نشستن «صاف»، ایستادن به صورت هم‌تراز و متعادل و بلند کردن اجسام با تکنیک اسکات و «پشت صاف» تعریف می‌شود.

برعکس، قوز کردن، ایستادن «خمیده» و بلند کردن اجسام با حالت «پشت گرد» یا خمیده اغلب باعث مشکل می‌شود.

این دیدگاه به طور گسترده توسط افراد و همچنین پزشکان در هر دو بخش بهداشت حرفه‌ای و مراقبت های اولیه ترویج می‌شود.

اما با کمال تعجب، شواهدی برای ارتباط قوی بین وضعیت بدنی “خوب” و کمردرد وجود ندارد. در واقع ارتباط بین کمردرد و وضعیت بد و قوز کرده از ترکیبی از مطلوبیت اجتماعی و پیش‌فرض‌های بی‌اساس سرچشمه می‌گیرد.

بررسی‌های و تجمیع نتایج چند مقاله در مورد مداخلات ارگونومیک برای کارگران نشان داده که وضعیت خوب دادن به بدن، باعث کاهش کمردرد ناشی از کار نشده است.

در یک تحقیق بررسی شد که آیا وضعیت‌ قوز کرده یا ایستادن «غیر خنثی»، در جمعیت بزرگی از نوجوانان، با کمردرد مرتبط است است یا نه و آیا می‌تواند میزان بروز آن را پیشبینی کند.

شواهد قابل اعتنایی پیدا نشد. این یافته‌ها با بررسی‌های سیستماتیک سازگار است که هیچ تفاوت واضحی در وضعیت نشستن یا ایستادن بین جمعیت بزرگسال و کمردرد پیدا نکرده بود.

افراد طیف وسیعی از وضعیت‌های ستون فقرات را به خود می‌‌گیرند و هیچ وضعیتی از فرد در برابر کمردرد محافظت نمی‌کند.

اما حتی شیوه‌های بهداشت حرفه‌ای پذیرفته‌شده در سطح جهان در مورد وضعیت‌های “خوب” یا ایمن پشت در حین بلند کردن اجسام نیز فاقد شواهد هستند.

شاید آن طور که قبلا تصور می‌کردیم قوز کردن و وضعیت بد بدن با کمردرد ارتباط نداشته باشد!

یک بررسی سیستماتیک، هیچ شواهدی را نشان نداد که بلند کردن بدن با وضعیت کمر گرد با کمردرد مرتبط باشد یا پیش‌بینی‌کننده آن باشد.

مطالعه آزمایشگاهی اخیر نشان داده افرادی بدون کمردرد که بیش از پنج سال در کارهای بدنی بودند، احتمال بیشتری داشت که با حالت خمیده‌تر و گردتر بلند شوند. در مقایسه، کارگران مبتلا به کمردرد تمایل بیشتری به بلند کردن به شیوه اسکات با کمر صاف‌تر داشتند.

به عبارت دیگر، افراد مبتلا به کمردرد تمایل دارند از توصیه‌های وضعیت بدنی “خوب” پیروی کنند ، اما افرادی که به روش “خوب” بلند نمی کنند، کمردرد بیشتری ندارند!

پس هیچ مدرکی وجودندارذ که “حالت خوب” بر پیشگیری یا کاهش کمردرد تاثیر دارد. ستون فقرات افراد اشکال و اندازه‌های مختلف دارد، بنابراین وضعیت بدن کاملاً فردی است.

حرکت برای سلامت کمر مهم است، بنابراین یادگیری تغییر و اتخاذ وضعیت‌های مختلف راحت‌تر به احتمال زیاد مفیدتر از پایبندی سخت به یک وضعیت «خوب» خاص است.

در اکثر افراد (۹۰ درصد) کمر درد با آسیب بافتی یا آسیب شناسی قابل شناسایی همراه نیست‌.

نکته مهم این است که افراد زمانی که سلامتشان به خطر می‌افتد، بیشتر در برابر کمردرد آسیب‌پذیر می‌شوند، چیزهایی مانند:

*احساس استرس
*بد خلقی
*خستگی
*بد خوابیدن
*کمتر فعال بودن

کمردرهایی که علت جدی دارند:

در یک گروه کوچک (۱ تا ۵ درصد)، کمردرد می‌تواند ناشی از آسیب‌شناسی از جمله شکستگی، بدخیمی، عفونت یا فشرده‌ شدن عصب باشد (این مورد با سابقه ضربه، کاهش وزن، سن بالا، تب، درد یک طرفه پا و از دست دادن قدرت عضلانی و حس می‌توانند همراه باشند) و حتما باید بررسی شوند.

اما در اکثر افراد (۹۰ درصد)، کمردرد آسیب‌شناسی خاصی ندارد.

در چه مواردی بررسی کامل کمردرد با آزمایش و عکسبرداری لازم است؟

در این شرایط، تمرکز بیش از حد بر حفظ وضعیت «خوب» می‌تواند توجه شخص را از سایر عواملی که برای سلامت ستون فقرات مهم هستند، منحرف کند.

چیزهایی مانند:

*حرکت و شل کردن کمر
*فعالیت بدنی منظم دلخواه شما
*حفظ وزن سالم و تقویت عضلات محوری
*حفظ عادات خواب سالم
*مراقبت از سلامت عمومی جسمی و روانی شما

توجه: گرچه این مطالعه اهمیت قوز نکردن و راست نشستن را در پیشگیری از کمردرد ناچیز شمرده، اما به اعتقاد من باز هم احتیاط بهتر است. در مورد برداشتن اجسام، به جز این مطالعه بررسی‌ها علمی نشان می‌دهند که اگر از نیروی کمر خود برای برداشتن اجسام استفاده کنید و نه نیروی عضلات ران خود، میزان فشار روی کمر بسیار افزایش می‌یابد.

محوریت مقاله بالا تاکید بر اهمیت پزشکی مبتنی بر شواهد است و نشان می‌دهد که شواهد قوی برای ارتباط پوزیشن بدن در حالا نشتن و ایستادن یا بلند کردن اجسام و کمردرد وجود ندارد.

در ضمن این مقاله بررسی نمی‌گوید که اگر کسی مشکل پاتولوژیک مثلا بیرون‌زدگی دیسک کمری داشت، این احتیاطها را رعایت نکند.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار