ساختمان سازی به سبک مدرن
کد خبر: ۲۵۴۰۵۶
تاریخ انتشار: 2022 August 18    -    ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
از گذشته انسان تلاش بر این داشته است که یک سرپناه ایمن برای خود بسازد. در طول تاریخ بارها شکل ومصالح به کار رفته در ساخت ساختمان تغییر کرده است و هدف از این کار مستحکم کردن پناهگاه‌ها برای زندگی انسان بوده است. همان‌طور که واضح است، اصول ساختمان سازی این روزها را نمی‌توان با گذشته مقایسه کرد، اما بدون شک هدف از ساختن مسکن در هر زمانی یکی بوده است...

ساختمان سازی به سبک مدرن

ساختمان سازی به سبک مدرن«تابناک با تو» - از گذشته انسان تلاش بر این داشته است که یک سرپناه ایمن برای خود بسازد. در طول تاریخ بارها شکل ومصالح به کار رفته در ساخت ساختمان تغییر کرده است و هدف از این کار مستحکم کردن پناهگاه‌ها برای زندگی انسان بوده است. همان‌طور که واضح است، اصول ساختمان سازی این روزها را نمی‌توان با گذشته مقایسه کرد، اما بدون شک هدف از ساختن مسکن در هر زمانی یکی بوده است و ایده‌های حاضر در هر زمانی قابل احترام است. امروزه با شناخت مصالح مقاوم و ایده‌هایی نو، خانه‌های مستحکمی ساخته می‌شوند. ما در این مطلب تلاش بر آن داریم تا با اصول ساختمان‌سازی مدرن و مصالح مورد استفاده در آن بیشتر آشنا شویم.

مصالح مورد نیاز در ساختمان‌سازی مدرن

اگر شما قصد ساخت ویلا یا ساختمان داشته باشید و یا فرد فعالی در این حوزه باشید، قبل از شروع هر پروژه ساخت و ساز باید برای خرید مصالح مورد نیاز در ساختمان سازی، یک برنامه داشته باشید.

نوع اسکلت سازه، منطقه ساخت و ساز، طبقات و متراژ ساختمان از جمله عوامل موثر بر مقدار و خرید مصالح ساختمانی مورد نیاز در ساخت آن هستند. صنایع زیادی در تامین مصالح ساختمانی سهم دارند. قیمت مصالح ساختمانی مانند قیمت میلگرد آجدار، قیمت سیمان و غیره در تعیین هزینه ساخت و ساز خانه تاثیر دارند. در ادامه این مقاله، انواع مصالح ساختمانی برای سبک مدرن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. با هوملکس همراه باشید.

ساختمان سازی به سبک مدرن

بلوک فوق العاده سبک

یکی از پرکاربردترین انواع مصالح در صنعت ساختمان بلوک است. بلوک‌ها در انواع مختلفی وجود دارند و در تولید آن‌ها از مواد مختلفی استفاده می‌کنند که در این بین بلوک‌های بتنی و سفالی بیشترین استفاده را نسبت به سایر بلوک‌ها دارند. به طور کلی در ساخت بلوک از ترکیب سیمان، آب، ماسه و دیگر سنگدانه‌ها استفاده می‌کنند. همانطورکه در بالا اشاره کردیم، بلوک‌های ساختمانی انواع مختلفی دارند. به بلوک‌های سیمانی که چگالی آن ها ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است، بلوک سبک یا بلوک پوکه‌ای می‌گویند.

بلوک سبک از جمله اصطلاحاتی است که در چند سال اخیر وارد ادبیات ساختمان سازی کشور شده است. بسیاری از مهندسان سازه، به کارگیری این بلوک را به پیمانکاران ساختمانی پیشنهاد می‌دهند. این بلوک‌ها را از نوعی بتن خاص تولید می‌کنند که مواد اولیه خاصی دارند. استفاده از این بتن باعث می‌شود وزن این بلوک‌ها نسبت به بلوک‌های معمولی پایین‌تر باشد و در عین حال، مقاومت مکانیکی و حرارتی خوبی نیز دارا باشند.

بلوک سبک را در انواع گوناگونی تولید و عرضه می‌کنند. برخی مواد اولیه این بلوک‌ها (سیمان، آب و ماسه سنگ) در همه مدل‌های بلوک سبک مشترک هستند، ولی سایر مواد به کار رفته در بلوک سبک متفاوت است. بلوک سبک به دلیل موادی که برای تولید آن به کار می‌روند، وزن بسیار پایینی دارد و به همین دلیل، پیمانکاران و مهندسان از آن‌ها در نقاطی از ساختمان که باید سبک باشند، مانند سقف یا مناطیقی که باید عایق باشند، استفاده می‌کنند. قیمت بلوک سبک نیز در حد بلوک معمولی است و گاهی ارزانتر نیز هست. لذا نیازی نیست نگران قیمت بلوک باشید. از راه‌های مختلفی برای سبک کردن این بلوک‌ها استفاده می‌کنند. استفاده از حباب هوا را می‌توان یکی از روش‌هایی دانست که موجب تولید بلوک سبک هوادار است و به نام بلوک اتوکلاو نیز آن را می‌شناسند. در سایر مدل‌های این بلوک‌ها از موادی مانند ترکیبات سلیس استفاده می‌شود که هم باعث مقاومت بلوک است و هم آن را سبک می‌‎کند.

بلوک هبلکس

بلوک هبلکس در سال ۱۹۲۴ میلادی به دست یک مهندس سوئدی ساخته شده است و به سرعت توانسته جایگاه ویژه‌ای در کشورهای اروپایی و امریکا پیدا بکند. امروزه در ایران نیز استفاده از این بلوک‌ها در صنعت ساختمان‌سازی بسیار رایج شده است. ترکیباتی که در بلوک هبلکس استفاده می‌شوند به راحتی قابل دسترس بوده و در طبیعت بسیار زیاد هستند. این مواد ماسه سیلیس، سیمان، آهک و آب هستند.

از جمله مزایای هبلکس، این است که لوله‌گذاری و سیم‌کشی ساختمانی که در آن از هبلکس استفاده کرده‌اند به راحتی انجام می‌شود؛ چرا که هبلکس به راحتی با اره برش خورده و میخ و پیچ به راحتی در آن فرو می‌روند. مقاومت بالای هبلکس در برابر آتش بسیار مورد توجه قرار دارد. هبلکس همچنین عایق بسیار مناسب حرارت و صدا نیز به شمار می‌رود. با توجه به قانون جدید تصویب شده که عایق بودن ساختمان‌ها را در نظر می‌گیرد، چنانچه از هبلکس برای دیوارها استفاده شود، دیگر نیازی به عایقکاری دوباره نیست. هبلکس ویژگی‌های بسیار زیادی نیز دارد که پایین آمدن زمان ساخت و ساز و صرفه جویی در هزینه‌ها را در بر می‌گیرد. یکی از بارزترین مزایای هبلکس وزن پایین آن نسبت به آجر و سایر مصالح دیوارچینی است. به عنوان مثال، یک عدد هبلکس در ابعاد ۲۰×۲۵×۶۰ به تعداد ۴۶ آجر حجم دارد ولی وزن هبلکس حدودا یک به ۴ نسبت به آجر است.

یک سازه‌ سبک ساختمانی در مقابل زمین لرزه استحکام و مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. این نوع ساختمان‌ها در مقابل فشارها و تنش‌های بیرونی مقاومت بالایی دارند. در سازه‌هایی که از هبلکس استفاده شده است وزن ساختمان به مقدار قابل توجهی پایین می‌آید و مقاومت ساختمان در مقابل زمین لرزه بسیار بالا می‌رود.

هبلکس به لحاظ ویژگی‌هایی که دارد عایق گرما، سرما و صدا دارد. قانون‌های جدید نحوه عایق کردن ساختمان باعث شده است مهندسان و مالکان از هبلکس استفاده بکنند تا نیاز به عایقی دیگری نباشد. هبلکس حرارت را به کندی هدایت می‌کند و انتقال می‌دهد. استفاده از سلیس در هبلکس منجر به این می‌شود که هبلکس نسوزد. انتقال آتش به قسمت‌های دیگر ساختمانی که در آن از هبلکس استفاده شده است نیز به سختی ممکن است. جلوگیری از انتقال آتش یکی از مزیت‌های مهم هبلکس به شمار می‌رود.

ساختمان سازی به سبک مدرن

ابعاد بلوک هبلکس بزرگ‌تر از سایر مصالح است. راحتی دیوارچینی با هبلکس به گونه‌ای است که حتی یک کارگر معمولی هم می‌تواند دیوارچینی با هبلکس را انجام بدهد. حمل هبلکس به دلیل وزن پایین، سرعت عمل کارگران را در انتقال بلوک هبلکس بسیار افزایش می‌دهد. با استفاده از هبلکس، شما در مقایسه با آجر هزینه کم‌تری را پرداخت می‌کنید چون هبلکس حتی ملات سیمان کم‌تری نیز نیاز دارد. این موضوع موید این است که هزینه تمام شده کارگری، انتقال، دیوارچینی و مصرف ملات کم‌تر از مصالح قدیمی‌تر است.

سقف یوبوت چیست ؟

در سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۳۷۹ شمسی)، یک مهندس ایتالیایی به نام «روبرتو گراند» (Roberto Grande)، سیستم قالب‌بندی یک بتن جدید را تحت عنوان «یوبوت» (U-Boot) توسعه داده است. هدف از معرفی این سیستم، کاهش مصرف بتن، هزینه ترابری و تولید دی اکسید کربن است. سقف یوبوت برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ میلادی (۱۳۸۰ شمسی) برای ساخت یک سازه استفاده شده است. عملکرد رضایت‌بخش این قالب‌، باعث رایج شدن آن در نقاط مختلف دنیا شده است.

یوبوت، سیستم اجرای سقف دال مجوف دوطرفه بتنی است که به وسیله قالب‌های پلاستیک بازیافتی تولید می‌شود. قالب‌هایی که در سیستم یوبوت استفاده می‌شوند، قطعات پیش‌ساخته یا اصطلاحا مدولار به شکل مخروط‌های ناقص توخالیند. این قالب‌های توخالی، یک دال بتنی متشکل از چندین تیر I شکل را تشکیل می‌دهند. سر هم کردن قالب‌های سقف یوبوت به طور کامل در محل پروژه انجام می‌شود. پس از نصب قالب‌ها، سقف را بتن‌ریزی می‌کنند.

از جمله سیستم‌های مشابه یوبوت می‌توانیم به «کوبیاکس» (Cobiax) و «بابل دک» (Bubble) اشاره کنیم. البته بر خلاف این دو سیستم، در یوبوت از قالب‌های کروی استفاده نمی‌شکنند. به همین دلیل، سیستم یوبوت یک مزیت بیشتر نسبت به سیستم‌های دال مجوف با قالب‌های کروی دارد. در این سیستم، حمل و نقل قالب‌ها بسیار ساده‌تر از سایر سیستم‌ها است.

منبع: سرپوش

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار