چند درصد از جوانان ایرانی میل به مهاجرت دارند؟
کد خبر: ۲۵۴۰۲۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: 2022 August 18    -    ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
این روزها فشارهای اقتصادی و عدم توازن درآمد با مخارج زندگی و فقدان نشاط و شادی لازم در جامعه، متهمان اصلی کاهش «امید» در کشور ماست.

این روزها فشارهای اقتصادی و عدم توازن درآمد با مخارج زندگی و فقدان نشاط و شادی لازم در جامعه، متهمان اصلی کاهش «امید» در کشور ماست.

 
 

 «امید» کلمه‌ای که این روزها شاید در ظاهر به کمرنگ‌ترین حالت خود رسیده باشد و این امر را می‌توان از افزایش مهاجرت‌ جونان ایرانی با کشورهای مختلف به وضوح مشاهده کرد.

چند درصد از جوانان ایرانی میل به مهاجرت دارند؟

یک رسانه فارسی زبان در گزارشی به نقل از نظرسنجی شرکت تحلیل داده‌های استاسیس نوشت:

* تازه‌ترین نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۵۰ درصد جوانان می‌خواهد از ایران مهاجرت کنند. استاسیس موسسه‌ای واقع در آمریکا است که در زمینه افکارسنجی ایرانیان فعالیت می‌کند.

* نتایج تازه‌ترین نظرسنجی این موسسه نشان می‌دهد یک‌سوم ایرانی‌ها به مهاجرت تمایل دارند که این رقم بین ۱۸ تا ۲۹ ساله‌های ایرانی، ۴۹ درصد است. یافته‌های این نظرسنجی آشکار می‌کند که نرخ تمایل به مهاجرت به خارج کشور در مناطق شهری ایران، ۳۶ درصد و در مناطق روستایی، ۲۹ درصد است. همچنین ۴۳ درصد از ایرانی‌های دارای مدرک دانشگاهی می‌خواهند مهاجرت کنند که این رقم برای افراد فاقد تحصیلات عالی، ۳۱ درصد است.

* بر اساس این نظرسنجی، کشور آلمان انتخاب نخست پاسخ‌دهندگان است و ۱۶ درصد ایرانیان قصد دارند به آلمان بروند. کانادا و آمریکا هم به ترتیب با ۱۵ و ۱۴ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

* در این نظرسنجی، مشکلات اقتصادی با ۵۷ درصد، نخستین انگیزه مهاجرت ایرانی‌ها اعلام شد و مهاجرت برای جست‌وجوی یک زندگی بهتر با ۲۵ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

* یکی دیگر از یافته‌های این نظرسنجی نشان داد که حدود ۷۷ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که جوانان چشم‌انداز روشنی پیش‌ روی خود نمی‌بینند.

* ۵۵ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که به حل مسائل و مشکلات جوان‌ها چندان باور ندارند.

* جامعه ایران مدت‌ها است که به یکی سخت‌ترین شرایط اقتصادی خود وارد شده و برای ایرانی‌ها، مهاجرت یکی از راه‌های فرار از چنین وضعیتی است.

* هم‌‌زمانی شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، تکانه‌های شدید اقتصادی و تلاطم‌های شدید نرخ ارز و نرخ تورم، همراه با رکود شدید اقتصادی، افزایش نرخ بیکاری به تقویت پیشران‌ها و نیروهای رانشی مهاجرتی و نیز تشدید میل به مهاجرت در ایران منجر شده است.

* «نبود فرصت‌های ایفای نقش»، «احساس غیرمفید بودن» از دیگر زمینه‌های میل به مهاجرت در ایران طی سال‌های اخیر است.

* در این میان، تازه‌ترین داده‌های رصدخانه مهاجرت ایران هم نشان می‌دهد «وضعیت کلی» ایران و «عوامل اقتصادی» در سال‌های اخیر از جمله مهم‌ترین عوامل و انگیزه‌ ایرانی‌ها برای مهاجرت به شمار می‌روند.

* نتایج یک پیمایش در ایران می‌گوید ۵۰ درصد کارکنان استارتاپ‌ها و ۴۴ درصد دانشجویان و ۴۰ درصد پزشکان و پرستاران و محققان و پژوهشگران قصد دارند ایران را ترک کنند. ۷۳ درصد پزشکان و پرستاران و ۵۹ درصد دانشجویان هم آثار منفی تورم و گرانی را از عوامل تشدید میل مهاجرت خود اعلام کرده‌اند.

* ۶۹ درصد استادان و محققان و ۵۹ درصد فعالان استارتاپ‌ها هم اثر تحولات اقتصادی بر تصمیم به مهاجرت خود را بسیار زیاد دانسته‌اند.

  • تازه‌ترین آمار‌های «رصدخانه مهاجرت ایران» می‌گوید در حال حاضر، حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی در کشور‌های مختلف جهان زندگی می‌کنند.
  • برترین ها
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
0
16
بر باعث و بانیش لعنت !!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
0
14
چه دشمنی با ایران و ایرانیان داشتید که کشور رو به این وضعیت رسانده اید ؟
مهدی
|
United States
|
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
0
1
به نظرم اعداد و ارقام اشتباه شده . همه جوانان می خواهند از این کشور بروند .!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
0
0
بمباران خبری و اطلاعات رسانه ای به شکل های مختلف که وضعیت مثبت از کشورهای دیگر و وضعیت منفی از ایران القا می کنن، نقش مهمی در اینجا ایفا می کنه که یکی اش رفتن بچه من به خارج و پشیمانی سخت از آن و روز شماری کردن برای بازگشت دوباره است.
مطمئنا چنین عاملی از سوی رسانه فارسی زبان خارج کشور مورد اشاره قرار نخواهد گرفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار