ماجرای پرونده یک تجاوز گروهی در میان پر فروش‌ها
کد خبر: ۲۵۳۸۸۵
تاریخ انتشار: 2022 August 16    -    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
اگرچه اعداد و ارقام میزان فروش فیلم های نیمه اول تابستان نشان می‌دهد که گیشه تابستانی هم به سیاق فصل‌های گذشته رونق چندانی را تجربه نکرده اما می‌توان « تی تی » را به عنوان نخستین پدیده فروش فیلم‌های اجتماعی(غیرکمدی) به حساب آورد.

 در حالی به آخرین روزهای مرداد ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم و نیمه گرم و پر تب و تاب تابستان را پشت سر می‌گذاریم که گیشه سینماها همچنان روزهای سرد و کم‌رونقی را سپری می‌کند. با در نظر گرفتن پایان دهه اول محرم و آغاز اکران فیلم‌هایی که قرار است حال و هوای تازه‌ای را به سالن‌های سینما بیاورد، ‌مروری کنیم بر آمار فروش فیلم‌ها از ابتدای تابستان ۱۴۰۱، ‌فصلی که به طور معمول باید فصل گرم و پر شور و حالی برای گیشه سینماها باشد اما نتوانسته مخاطب چندانی را به سالن‌های سینما بکشاند.

 
 

انفرادی، کمدی پیشتاز گیشه

«انفرادی» کمدی از سید مسعود اطیابی است که از ابتدای تابستان در صدر جدول فروش ایستاده و با فروش ۲۱۰,۱۴۱,۱۲۷,۵۰۰ ریال پیشتاز گیشه و فروش سینماست. این فیلم که در سال ۹۸ تولید و به مدت ۳ سال فرصت اکران پیدا نکرده بود از زمان اکران (هفته اول اردیبهشت) تا کنون نخستین فیلم پرفروش نیمه اول تابستان ۱۴۰۱ محسوب می‌شود. انفرادی با حضور چهره‌های پرفروش سینمای کمدی نظیر رضا عطاران، مهدی هاشمی و احمد مهرانفر  داستان مردی را روایت می‌کند که برای بازپرداخت بدهی خود تصمیم به سرقت می‌گیرد.

«تی تی» پدیده فیلم‌های اجتماعی گیشه

فیلم دیگری که در فضایی متفاوت در کنار کمدی‌های پرفروش، خوب فروخته ؛ «تی تی» فیلمی از آیدا پناهنده است که گیشه تابستانی را گرم‌ کرده و رتبه دوم جدول فروش را به خود اختصاص داده است.  این فیلم به عنوان چهارمین تجربه بلند سینمایی این کارگردان، روایت‌گر زندگی زنی به ظاهردیوانه به نام «تی‌تی خُله» است با بازی الناز شاکردوست و آشنایی او با فیزیک‌دانی به نام ابراهیم با بازی پارسا پیروزفرکه ماجراهای تازه‌ای را برای او رقم می‌زند.

«تی تی»  با جذب حدود  ۳۹۳,۴۴۵ هزار نفر به سینماها، در فاصله زمانی کمتر از دو ماه (از ابتدای اکران تا کنون)  ۱۳۳,۹۱۶,۰۲۷,۵۰۰ ریال را نصیب گیشه کرده است. گذشته از مضمون متفاوت و جالب این فیلم حضور چهره‌های محبوبی همچون پارسا پیروزفر و بازیگران مطرح دیگری نظیر الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در این فروش و اقبال بی‌تاثیر نبوده است. این اثرگذاری تا حدی بوده است که اعلام خبر حضور پارسا پیروزفر در اکران مردمی این فیلم (۱۴۰۱/۴/۲۰) سبب شد که بلیط‌های دو سانس اول اکران در پردیس سینمایی کوروش تکمیل ظرفیت و برای سانس‌های ۱۸:۴۰ و ۱۴:۳۰ تمدید شود.

یک پرونده واقعی تجاوز گروهی در رتبه سوم فروش

فیلم «علف‌زار» ساخته کاظم دانشی با حضور متفاوت پژمان جمشیدی با ورود به ماه سوم اکران  و در بررسی نیمه اول تابستان ۱۴۰۱ جایگاه سوم گیشه را به دست آورده است. «علف‌زار» را به نوعی می‌توان نخستین فیلم اجتماعی پرفروش سال ۱۴۰۱ به حساب آورد که با رفتن به سراغ پرونده یک جنایت گروهی در سال ۱۳۹۰ موفق به جذب ۴۷۵,۱۲۴ مخاطب به سینما شده است. این فیلم با فروش ۹۵,۹۹۱,۷۵۰,۰۰۰ ریال  در رقابت با کمدی‌های پرفروش تابستان امسال سهم قابل توجهی از گیشه را به خود اختصاص داده است.

علفزار به نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان با حضور در بخش سودای سیمرغ چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده ۴ جایزه بهترین صداگذاری، بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل زن و بهترین فیلمنامه شد. این فیلم بعد از موقعیت مهدی با نامزدی در ۱۳ رشته دارای بیشترین تعداد نامزدی در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود.  

«سگ‌بند» و  «چند میگیری گریه کنی ۲ » کمدی‌هایی که می‌فروشند

«چند میگیری گریه کنی ۲ » ساخته علی توکلی کمدی دیگری است که با حضور ابوالفضل پورعرب، حمید لولایی و حامد آهنگی و عباس جمشیدی فردر رتبه سوم گیشه قرار دارد. این فیلم با فروش ۴۳,۱۵۵,۴۱۰,۰۰۰ ریال موفق به جذب ۱۳۵,۷۷۸ هزار مخاطب به سینما شده است . اگرچه حضور چهره‌های کمدی غیرسینمایی نظیر حامد آهنگی در این فروش بی‌تاثیر نبوده اما در مقایسه با کمدی‌های پرفروش این فصل گام بزرگی محسوب نمی‌شود.

قسمت اول این فیلم سال ۱۳۸۴ به کارگردانی شاهد احمدلو ساخته شد و نسخه غیرقانونی آن در ساعات اولیه اکران، منتشر  شد. در قصه دوم جوانی به نام «بهرام» از آمریکا به ایران می‌آید تا سهم خود را از ارثیه پدری بگیرد. شرط دریافت این سهم طبق وصیت پدر این است که او در مراسم ترحیم  هفت فرد  بی‌بضاعت حضوری فعالانه داشته باشد و ...

«سگ‌بند» دومین تجربه کمدی مهران احمدی(محصول  ۱۳۹۸‌ ) رتبه چهارم گیشه تابستان را به خود اختصاص داده است. این فیلم با حضور در اکران نوروزی و فروش ۳۴,۱۳۹,۴۵۰,۰۰۰ ریال از ابتدای فروردین امسال تا کنون توانسته   ۱۰۷,۵۲۷ تماشاگر را به سینماها بکشاند. نام این فیلم که در سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر آماده نمایش شد برگرفته از فنون کشتی پهلوانی است. در خلاصه‌ داستان این فیلم که چهره‌هایی نظیر امیر جعفری، بهرام افشاری، نازنین بیاتی و بهاره کیان‌افشار و حضور دارند، ‌ آمده‌است: «هیچ وقت گول اسم و ظاهر آدم‌ها رو نخورید؛ لشکر هیتلر با اون عظمت، اسمش نازی بود.»

در این جدول که از سامانه سمفا استخراج شده، رقم فروش فیلم ها (به ریال) در بازه زمانی ابتدای تابستان و تا آخرین هفته مرداد (۱۴۰۱/۵/۲۳)در نظر گرفته شده است. بر این اساس مجموع فروش سینمای ایران در نیمه اول تابستان ۱۴۰۱ حدود ۵۵۴,۹۵۴,۷۹۹,۴۹۸ ریال است.به عبارت صریح‌تر ۱۲ عنوان فیلمی که در جدول زیر آمده است موفق به جذب ۱,۶۱۳,۰۱۳ نفر به سینماها شده است.

فیلم تاریخ اکران فروش تعداد مخاطب
انفرادی  ۱۴۰۱/۰۲/۰۷ ۲۱۰,۱۴۱,۱۲۷,۵۰۰ ۶۴۱,۴۰۸
تی تی ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ ۱۳۳,۹۱۶,۰۲۷,۵۰۰  ۳۹۳,۴۴۵
علفزار ۱۴۰۱/۰۳/۰۳ ۹۵,۹۹۱,۷۵۰,۰۰۰ ۲۷۱,۰۱۲
چند می‌گیری گریه کنی ۲  ۱۴۰۱/۰۲/۲۸  ۴۳,۱۵۵,۴۱۰,۰۰۰ ۱۳۵,۷۷۸
سگ‌بند ۱۴۰۰/۱۲/۲۵ ۳۴,۱۳۹,۴۵۰,۰۰۰ ۱۰۷,۵۲۷
هناس ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ ۲۹,۲۱۴,۸۴۰,۰۰۰ ۱۷۵,۰۰۲
بدون قرار قبلی ۱۴۰۱/۰۳/۱۸  ۲۰,۰۸۹,۹۷۵,۰۰۰ ۸۷,۰۸۲
زالاوا ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ۱۷,۲۶۰,۰۴۷,۵۰۰ ۵۰,۳۲۹
دوزیست ۱۴۰۱/۰۵/۲۰  ۱۶,۳۶۴,۴۳۰,۰۰۰ ۳۹,۱۶۰
بازیووو (فیلم کودک) ۱۴۰۱/۰۴/۱۵ ۱۵,۳۶۶,۷۵۱,۹۹۸ ۵۰,۴۹۷
طلا خون ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ۱۱,۰۰۴,۰۸۵,۰۰۰

 

۳۱,۶۱۳

روز ششم  ۱۴۰۱/۰۴/۰۱ ۷,۹۲۰,۷۲۰,۰۰۰ ۲۳,۶۰۵

 

رکنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار