فواید عقیم‌سازی حیوانات خانگی که باید بدانید
کد خبر: ۲۵۳۷۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 August 15    -    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
عقیم سازی رایج ترین روش ناباروری در حیوانات می باشد و عبارت است از حذف اندام جنسی که می-تواند شامل بخشی یا تمام آن شود. معمولا در حیوانات نر از کلمه اخته کردن و در حیوانات ماده از کلمه عقیم کردن استفاده می گردد.

عقیم سازی رایج ترین روش ناباروری در حیوانات می باشد و عبارت است از حذف اندام جنسی که می-تواند شامل بخشی یا تمام آن شود. معمولا در حیوانات نر از کلمه اخته کردن و در حیوانات ماده از کلمه عقیم کردن استفاده می گردد، هرچند هردو آنها تقریبا یک معنا بوده و گاه به جای یکدیگر استفاده می شوند.

 
فواید عقیم‌سازی حیوانات خانگی که باید بدانید

امروزه در جوامع پیشرفته انسانی، پناهگاه ها و گروه های حمایت از حیوانات و صاحبان حیوانات خانگی به منظور جلوگیری از تولد توله های ناخواسته اقدام به عقیم سازی آنها کرده و بدین ترتیب در جلوگیری از افزایش بیش از حد جمعیت حیوانات بدون صاحب مشارکت می کنند.

 

دکتر میثم پورشعبان؛ متخصص دامپزشکی در این رابطه نوشت:

* بهبود رفتارهای وابسته به جنس مانند خود ارضایی به خصوص در سگ ها، اسپری نمودن ادرار توسط گربه های نر و برخی از اشکال خشونت در نرها (در ارتباط با سگ های ماده فحل) که بهبود این رفتارها به دلیل کاهش سطح هورمون های جنسی بعد از عقیم سازی انفاق می افتد.

* شواهدی وجود دارد که عقیم سازی قبل از30 ماهگی تا حدودی مانع از بروز سرطان پستان می شود و حتی چنانچه این عمل قبل از بلوغ انجام شود نیز خطر ابتلاء به میزان بالایی کاهش می یابد. سرطان پستان یکی از مشکلات رایج در سگ های ماده می باشدو در 4/3% از سگ ها اتفاق می افتد. که از این تعداد 9/50% آن از نوع بدخیم می باشد. تحقیقات نشان می دهد درصد زنده ماند سگ هایی که یک سال پیش از خروج توده سرطانی عقیم شده اند تقریبا 45% افزایش می یابد.

  • سایر مزایای عقیم سازی عبارت است از جلوگیری از عفونت رحم، سرطان رحم، تخمدان و بیضه، از بین رفتن لکه گذاری در دوره فحلی، جلوگیری از فحلی کاذب (که در نیمی از سگ های عقیم نشده اتفاق می افتد) و در نهایت از بین رفتن تمامی مشکلات آبستنی.

برترین ها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
0
8
اقا اين دانشجويان رشته دكتراي دامپزشكي رو بگيد براي سال اخر و "تز" شون هر كدوم بايد يه بيست تا سگ نر و ماده ولگرد رو عقيم كنند .اين كار باعث ميشه هم تعداد سگهاي ولگرد كم بشه و هم دستشون راه بيافته و هر رو ما شاهد كشتن فجيع اين حيوانات زبون بسته نباشيم... خواهش ميكنم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار