واقعیات تصادفی، باورنکردنی و سرگرم کننده!
کد خبر: ۲۵۳۴۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 September 17    -    ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
این روز‌ها کل دنیا در شرایط بحرانی به سر می‌برد و شیوع کرونا، جنگ در روسیه و مشکلات اقتصادی باعث شده که بسیاری در شرایط دشواری قرار داشته باشند. با این وجود بسیاری از افراد دائماً در شبکه‌های اجتماعی به سر برده یا مشغول تماشای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی از سرویس‌های استریمینگ داخلی و خارجی هستند.

۱۰ واقعیت تصادفی بسیار جالب، باورنکردنی و سرگرم کننده ای که آموزنده هم هستند

۱۰ واقعیت تصادفی بسیار جالب، باورنکردنی و سرگرم کننده ای که آموزنده هم هستند«تابناک با تو» - این روز‌ها کل دنیا در شرایط بحرانی به سر می‌برد و شیوع کرونا، جنگ در روسیه و مشکلات اقتصادی باعث شده که بسیاری در شرایط دشواری قرار داشته باشند. با این وجود بسیاری از افراد دائماً در شبکه‌های اجتماعی به سر برده یا مشغول تماشای فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی از سرویس‌های استریمینگ داخلی و خارجی هستند. این شرایط بسیاری را افسرده و کلافه می‌کند و به همین دلیل بسیاری به دنبال راهی بهتر برای سرگرم شدن و یاد گرفتن چیز‌های جدید و مهم هستند، چیز‌هایی که ذهن شما را فعال نگه داشته و از انفعال در برابر شبکه‌های اجتماعی و تولیدات دنیای سرگرمی دور می‌کند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ واقعیت تصادفی بسیار جالب و باورنکردنی آشنا می‌کنیم که هم سرگرمتان کرده و هم چیز‌های جدیدی یادتان خواهند داد.

 

۱- انگشت‌های دست انسان ماهیچه ندارند و تنها به کمک ترکیبی از استخوان، تاندون و عضلات حاضر در کف دست و ساعد است که می‌توانیم آن‌ها را حرکت دهیم

دست انسان ساختار بسیار پیچیده‌ای دارد و از ۲۷ استخوان، ۳۴ ماهیچه و تعداد بیشماری تاندون، رگ‌های خونی، فیبر‌های عصبی و لایه‌ای نازک از پوست تشکیل شده که تمام آن را پوشانده است. یک واقعیت جالب و شاید شوکه کننده دیگر این است که انگشت‌های دست انسان ماهیچه ندارند پس چطور حرکت می‌کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید اول از همه در مورد آناتومی انگشت دست مان صحبت کنیم. در هر انگشت سه بند یا استخوان وجود دارد که بر اساس فاصله شان از کف دست نامگذاری می‌شوند. دورترین بند انگشت از کف دست، بند انتهایی نام دارد و سپس نوبت بند میانی و در نهایت بند جانبی می‌رسد. در واقع تاندون‌ها نقش مهمی در عملکرد دست داشته و عضلات را به استخوان‌ها مرتبط می‌کنند.

از طرف دیگر رباط‌ها باعث اتصال استخوان با استخوان‌ها می‌شوند. تاندون‌های انگشتان دست به ۱۷ ماهیچه موجود در کف دست و ۱۸ ماهیچه موجود در ساعد متصل می‌شوند. هیچ عضله‌ای در خود انگشتان دست وجود ندارد. این عضلات که خم کننده یا جمع کننده نامیده می‌شوند به ما کمک می‌کنند دست هایمان را ببندیم و ماهیچه‌هایی به نام باز کننده نیز به ما کمک می‌کنند تا دست هایمان را باز کنیم. برخی از این عضلات در کف دست و برخی دیگر در ساعد هستند. آن دسته عضلاتی که در کف دست هستند با نام intrinsic muscles شناخته شده و ماهیچه‌های ساعد نیز extrinsic muscles نام دارند.

۲- گیاهان از طریق شبکه‌ای از قارچ‌ها با هم تعامل دارند

آیا می‌دانستید که گیاهان از یک شبکه قارچی زیرخاکی برای صحبت کردن با یکدیگر استفاده می‌کنند؟ اگر چه شاید شبیه یک داستان علمی تخیلی به نظر برسد، اما واقعیت دارد. قارچ‌ها از رشته‌ای نازکی به نام مایسلیوم ساخته شده اند که ترکیباتی حیاتی برای این شبکه زیرزمینی به شمار می‌آیند. مایسلیوم ریشه گیاهان را به هم مرتبط کرده و یک شبکه ارتباطی بین آن‌ها ایجاد می‌کند. برای مثال، اگر درختی در باغچه خود داشته باشید، بدون شک با درختچه‌ای که چند متر آنطرف‌تر قرار دارد ارتباط زیرزمینی دارد. این شبکه قارچی در واقع به گیاهان کمک می‌کند تا مواد مغذی شان را به اشتراک بگذارند. در برخی موارد، این شبکه وسیع چوبی می‌تواند مواد شیمیایی سمی را برای جلوگیری از انتشار یک گیاه ناخوشایند و مضر منتقل نماید.

 

۳- موتور‌های جت در دمایی بسیار بالاتر از نقطه ذوب موادی که از آن ساخته شده اند نیز کار می‌کنند

موتور یک هواپیمای جت در هنگام کار کردن بسیار داغ‌تر از گدازه‌های آتشفشانی خواهد شد. چنین دما‌های بالایی در واقع بسیار بالاتر از دمای ذوب شدن مواد و مصالحی است که موتور از آن‌ها ساخته شده است. پس چطور آسیبی به آن‌ها نرسیده و به کار کردن ادامه می‌دهند؟ برای درک این موضوع باید ابتدا درکی از شیوه کار موتور‌های جت داشته باشید. در موتور‌های جت متداول، هوا از طریق ورودی جلویی وارد موتور شده و فشرده می‌شود. پس از آن، هوا وارد محفظه‌های احتراق می‌شود، جایی که سوخت و هوا با هم ترکیب شده و احتراق صورت می‌گیرد. در نتیجه، گاز شکل گرفته و به سرعت منبسط می‌شود تا جایی که از طریق قسمت عقب محفظه‌های احتراق خارج می‌شوند. این گاز‌ها باعث ایجاد نیرو‌هایی در همه جهات می‌شوند و پیشرانه هواپیما به سمت جلو را تولید می‌کنند.

هنگام خروج از موتور، این گاز‌ها از توربین‌ها عبور می‌کنند که از تیغه‌هایی شبیه فن تشکیل شده اند. این تیغه‌ها باعث چرخش شفتی به نام شفت توربین می‌شوند که به نوبه خود کمپرسور را می‌چرخاند. این فرآیند باعث تامین هوای تازه‌ای می‌شود که از طریق ورودی موتور به داخل آن کشیده می‌شود. توربین‌ها باعث تولید نیرویی می‌شوند که برای راه اندازی کمپرسور و دیگر قسمت‌ها حیاطی است. بدین منظور، توربین‌ها باید انرژی خود را از گاز‌هایی بگیرند که در جریان احتراق تولید می‌شود. اما جریان مداوم گاز‌های داغ باعث می‌شود که توربین دائماً در معرض دما‌هایی بین ۸۵۰ تا ۱،۷۰۰ درجه سانتیگراد قرار داشته باشند که بسیار بالاتر از نقطه ذوب مواد سازنده آن هاست. اگر چه تیغه‌های توربین‌ها به شدت داغ و قرمز می‌شوند، اما همچنان آنقدر مستحکم هستند که به کارشان ادامه دهند. این اتفاق بدین خاطر رخ می‌دهد که تیغه‌ها سوراخ‌های ریز بسیاری دارند که باعث می‌شوند هوای خنک از بین آن عبور کرده و مانع از ذوب شدنشان شود.

 

۴- آن حس ناخوشایند راه رفتن حشرات ریز روی پوست را مورمور شدن می‌نامند که عوامل متعددی دارد، اما ممکن است زمانی رخ دهد که الکتریسیته ساکن باعث جذب ذرات به سمت پوست شود

آیا شما نیز این حس ناخوشایند را داشته اید که انگار حشرات زیر پوست را روی آن راه می‌روند، اما وقتی نگاه می‌کنید حشره‌ای نمی‌بینید؟ اغلب اوقات این حالت نرمال پوستی تنها نوعی توهم لامسه‌ای یا بساوایی است و formication یا مور مور شدن نامیده می‌شود. بخشی از این حالت را paresthesias یا احساس توهمی می‌نامند که فاکتور‌های متعددی در وقوع آن دخالت دارند. کسانی که حالت مور مور شدن را حس می‌کنند می‌گویند که حسی شبیه قلقلک، خارش، سوزش، سوزن سوزن شدن یا حتی درد دارند. در اغلب موارد، این حس بدون هیچ محرک بیرونی رخ می‌دهد. اما گاهی اوقات به این دلیل رخ می‌دهد که الکتریسیته ساکن ذرات را به سمت پوست شما جذب می‌کند یا باعث حرکت در مو‌های بدنتان می‌شود. از دیگر دلایل مور مور شدن می‌توان به بیماری‌هایی مانند عفونت انگلی نوروسیستی سرکوزیس (نوروسیستی سرکوزیس)، تب زونا، بیماری لایم، سفلیس، سرطان پوست، مسمومیت با جیوه، نوروپاتی دیابتی و قرار گرفتن در معرض آفت کش‌ها اشاره کرد.

۱۰ واقعیت تصادفی بسیار جالب، باورنکردنی و سرگرم کننده ای که آموزنده هم هستند

۵- اسب‌های آبی عرقی به رنگ صورتی تولید می‌کنند که نقش ضد آفتاب طبیعی را نیز دارد

آیا می‌دانید که یونانیان باستان از دیدن اینکه عرق اسب‌های آبی در واقع خون بود وحشت زده شده بودند؟ امروزه، اما می‌دانیم که این مایع روغنی قرمز رنگ در عمل نه خون و نه عرق است. در انسان‌ها و بسیاری از دیگر پستانداران، عرق از پوست بیرون آمده، بخار شده و بدن را خنک می‌کند. عرق اسب آبی، اما از غده‌های می‌آید که بسیار بزرگ بوده و در عمق تمام نقاط پوستشان موجود است. این مایع در زیر نور آفتاب به رنگ قرمز-صورتی است و بخار هم نمی‌شود. عرق اسب آبی ضد آب نیز هست و نقش مرطوب کننده با قابلیت‌های آنتی بیوتیک را نیز ایفا می‌کند. محققان ژاپنی دریافته اند که رنگدانه قرمز موجود در عرق اسب آبی از رشد باکتری‌های بیماری زا روی پوست آن‌ها نیز جلوگیری می‌کنند. آزمایش‌های دیگر نیز نشان داده که رنگدانه‌های موجود در عرق اسب آبی توانایی جذی نیروی فرابنفش را دارست و بدین ترتیب نقش یک ضد آفتاب طبیعی را ایفا می‌کند.

۱۰ واقعیت تصادفی بسیار جالب، باورنکردنی و سرگرم کننده ای که آموزنده هم هستند

۶- پچ پچ کردن در موقع گلو درد می‌تواند به صدای شما آسیب برساند

اغلب افراد وقتی به التهاب گلو یا دیگر مشکلات مشابه گلو مبتلا می‌شوند در گوشی صحبت می‌کنند و صدایشان را بالا نمی‌آورند. اگر چه فکر می‌کنید. در حالی که فکر می‌کنید آرام صحبت کردن با استفاده از نفستان می‌تواند باعث بهبود صدایتان در این شرایط شود، پزشکان بر این باورند که نجوا و پچ پچ در این شرایط فشار بیشتری به تار‌های صوتی وارد کرده و برای صدایتان مضر خواهد بود. مطالعات متعدد نشان داده که نجوا کردن در مقایسه با صحبت کردن معمولی باعث آسیب بیشتری به گلو می‌شود. اگر چه شاید خودتان متوجه نشوید، پچ پچ کردن به تلاش بیشتری از جانب انسان برای صحبت کردن نیاز دارد. در واقع، وقتی سخنرانان، خوانندگان و اجرا کنندگان به استراحت صوتی نیاز دارند، پزشکان آن‌ها را از آرام صحبت کردن و پچ پچ کردن بر حذر می‌دارند. اگر نمی‌خواهید به تار‌های صوتی تان فشار بیاورید بهتر است حتی در هنگام گلو درد نیز از صدای معمولی تان استفاده کنید.

 

۷-تمایل به دیدن چهره در اشیاء یک پدیده روانشناختی به نام «پاریدولیا» است

انسان‌ها از دیرباز چهره‌هایی را در مکان‌های عجیبی مانند آسمان، نان‌های سوخته یا سبزیجاتی به شکل انسان دیده اند. اما چیزی که روزگاری به عنوان یکی از نشانه‌های بیماری روانی شناخته می‌شد، اکنون یک تمایل نرمال انسانی می‌بینند که پاریدولیا (pareidolia) نام دارد، پدیده روانشناختی بسیار رایجی که تقریباً همه ما آن را تجربه کرده ایم و اگر چه باعث می‌شود الگو‌های آشنایی در تصاویر مبهم و تصادفی ببینید، اما پاریدولیا می‌تواند در حوزه صدا نیز شکل گیرد. این بخش از پاریدولیا می‌تواند شامل شنیدن پیام‌های پنهان در موسیقی باشد، جایی که در سرعت بالاتر یا پایین‌تر از سطح نرمال یا به شکل برعکس نواخته شود. یک توضیح برای پاریدولیا این است که مغز انسان در تجسم چهره‌ها بسیار خوب و کارآمد است. در واقع یک منطقه کامل در مغز به نام منطقه چهره مخروطی وجود دارد که به شناخت چهره افراد می‌پردازد. این نورون‌های عصبی چنان فعال هستند که حتی وقتی چهره‌ای در کار نیست نیز به دنبال کشف چهره هستند.

۱۰ واقعیت تصادفی بسیار جالب، باورنکردنی و سرگرم کننده ای که آموزنده هم هستند

۸- تمام پاندا‌هایی که در باغ وحش‌های جهان نگهداری می‌شوند از چین امانت گرفته شده اند

شاید کسی نباشد که پاندا‌ها را دوست نداشته باشد. آن‌ها بامزه، بغلی و بسیار گرانبها و نادر هستند. شوربختانه پاندا در فهرست گونه‌های در معرض انقراض نیز قرار دارد و این یعنی که این گونه خرس زیبا به شدت آسیب پذیر است و باید مورد محافظت سرسختانه قرار بگیرند. اگر چه پاندا‌ها بومی شرق چین هستند، اما می‌توان تعدادی از آن‌ها را در ۲۷ باغ وحش در ۲۱ کشور در سراسر جهان یافت، آماری که البته متعلق به سال ۲۰۱۹ است. اما هیچ یک از این کشور‌ها پاندا‌های خودشان را ندارند و این پاندا‌های بزرگ را از چین قرض گرفته اند. چین با باغ وحش‌های بین المللی قرارداد بسته و بدین ترتیب برای چند سال تعدادی پاندا را به آن‌ها قرض می‌دهد. بعد از اینکه این پاندا‌ها تولید مثل می‌کنند به چین بازگردانده می‌شوند.

باغ وحش‌های ایالات متحده تا یک میلیون دلار تنها برای قرض گرفتن یک پاندا به مدت یک سال به چین می‌پردازند. اغلب باغ وحش‌ها قرارداد‌های ده ساله می‌بندند و در صورتی که این پاندا‌ها تولید مثل کنند، به ازای هر بچه باید مالیاتی با عنوان مالیات بچه به مبلغ ۴۰۰،۰۰۰ دلار اضافی نیز بپردازند. البته داشتن پاندا برای باغ وحش‌ها سود مالی دارد، زیرا با آوردن پاندا به باغ وحش ها، تعداد بازدید کنندگان و سود آن‌ها نیز افزایش قابل توجهی می‌یابد.

 

۹- هر سال یک بار در شهر یورو در هندوراس، از آسمان ماهی می‌بارد

اگر شاهد باریدن ماهی از آسمان باشید چکار می‌کنید؟ برای حدود ۱۰۰ سال، شهری در هندوراس چنین واقعه عجیبی را تجربه کرده است. شهر کوچک یورو در سراسر جهان به خاطر «باران ماهی» شناخته می‌شود، پدیده‌ای که مردم محلی آن را با عنوان Lluvia de Peces می‌شناسند. این اتفاق سالی یک و گاهی اوقات دو بار رخ می‌دهد، معمولاً در ماه می‌یا ژوئن و در جریان آن شاهد باریدن صد‌ها ماهی نقره‌ای رنگ از آسمان هستیم. در ابتدا یک طوفان بزرگ رخ داده و وقتی طوفان فروکش می‌کند می‌بینیم که خیابان‌های شهر یورو پر از ماهی است. البته اتفاق‌های مشابهی در نقاط دیگر جهان رخ داده و دانشمندان پدیده‌ای به نام «باران حیوانی» را برای آن ابداع کرده اند هر چند کسی دلیل اصلی بارش ماهی‌ها را نمی‌داند. برخی فرضیه‌ها می‌گویند که این سیل آب است که باعث پر شدن خیابان‌ها از ماهی می‌شود که در جریان طوفان از دریا به مناطق مسکونی منتقل می‌شوند.

۱۰ واقعیت تصادفی بسیار جالب، باورنکردنی و سرگرم کننده ای که آموزنده هم هستند

۱۰- گونه نر پلاتی پوس سمی است

پلاتی پوس یکی از عجیب‌ترین مخلوقات زمین است که اولین بار پس از کشفش باعث حیرت دانشمندان شد. پا‌های پرده‌ای و منقار اردکی آن انسان را به یاد اردک می‌انداز، اما بدنی خزدار شبیه سمور و دم سگ آبی را دارد. در ابتدا، همانطور که انتظار می‌رفت، دانشمندان فکر کردند که این گونه نتیجه آزمایشات علمی روی حیوانات است. اگر چه امروزه اطلاعات بیشتری در مورد پلاتی پوس بدست آمده، اما کمتر کسی می‌داند که گونه نر این جانور در واقع سمی است و زهر تولید می‌کند. در واقع، پلاتی پوس نر در زمره معدود پستانداران کنونی قرار دارد که به طور طبیعی زهر تولید می‌کند. گونه نر این جانور دارای سیخ‌هایی روی پا‌های پشتی است که در فصل جفتگیری فعال شده و زهر تولید می‌کنند. این موضوع باعث شده که کارشناسان به این باور برسند که پلاتی پوس نر از این زهر برای از میدان به در کردن رقبای جنسی استفاده کند و نه ابزاری برای محافظت از خود در برابر شکارچی ها. اگر چه این زهر برای انسان بسیار دردناک است، اما کشنده نیست.

منبع: روزیاتو

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
1
1
- هر سال یک بار در شهر یورو در هندوراس، از آسمان ماهی می‌بارد

شاید گردباد با بالا بردن آب و مقدار زیادی ماهی از دریاها و اقیانوس ها این پدیده را بوجود می آورد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار