اندازه گیری ویتامین‌های موجود در میوه و سبزیجات با این تکنولوژی
کد خبر: ۲۵۳۴۴۹
تاریخ انتشار: 2022 August 20    -    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۹
این حسگر‌های زیستی ویتامین‌های غذا را از طریق کدگذاری رنگ‌ها اندازه گیری می‌کنند. دانشمندان دانشگاه ماستریخت در حال توسعه بخش شیمیایی یا همان گیرنده این حسگر‌های زیستی نیز هستند. این بخش از این حسگر‌ها می‌تواند محتوای دقیق ویتامین یک قطعه از میوه را تعیین کند.

اندازه گیری ویتامین‌های موجود در میوه و سبزیجات با این تکنولوژی+++++++++++++ تولیدی

اندازه گیری ویتامین‌های موجود در میوه و سبزیجات با این تکنولوژیاختصاصی تابناک باتو ــ اندازه‌گیری میزان ویتامین‌های موجود در میوه‌ها و سبزیجات آن هم در آن واحد به لطف یک حسگر زیستی ارزان قیمت که توسط دانشمندان آلمان، بلژیک و هلند ساخته شده است، به واقعیت تبدیل خواهد شد.

در طی سال‌های گذشته، تغییرات آب و هوایی سبب شده است تا انسان‌ها در مورد نحوه و مکان رشد غذا‌ها به دنبال راه حل‌های جدیدی باشند. اخیراً در هلند، یک پروژه اروپایی به نام "غربالگری مواد غذایی EMR" با هدف حمایت از تولیدکنندگان انجام شده است. دستگاه شاخص این پروژه، یک حسگر زیستی است. اگرچه این دستگاه به طور کامل تجاری نشده است، اما می‌تواند میزان ویتامین‌های موجود در خیار و سایر میوه‌ها و سبزیجات را در آن واحد اندازه گیری کرده و آن را در اختیار محققان و کشاورزان قرار دهد.

چنین اطلاعاتی برای کشاورزان و تولیدکنندگان مواد غذایی حیاتی است؛ زیرا این اطلاعات آن‌ها را قادر می‌سازد تا متغیر‌هایی مانند میزان رطوبت گیاهان را برای بهبود کیفیت تغذیه‌ای محصولات خود تنظیم کنند. جان ون هلدن، مدیر و مالک Yookr می‌گوید: «به طور معمول، اگر می‌خواهید بدانید چه میزان ویتامین در سبزیجات یا میوه‌ها وجود دارد، شاید روز‌ها طول بکشد تا اندازه گیری انجام شود؛ زیرا نیاز است تا محصولات به آزمایشگاه فرستاده شوند و پس از گذراندن چندین آزمایش، اطلاعات در اختیار کشاورزان قرار گیرد.»

این حسگر‌های زیستی ویتامین‌های غذا را از طریق کدگذاری رنگ‌ها اندازه گیری می‌کنند. دانشمندان دانشگاه ماستریخت در حال توسعه بخش شیمیایی یا همان گیرنده این حسگر‌های زیستی نیز هستند. این بخش از این حسگر‌ها می‌تواند محتوای دقیق ویتامین یک قطعه از میوه را تعیین کند.

هزینه این پروژه ۱.۹ میلیون یورو بوده که نیمی از آن توسط سیاست انسجام اتحادیه اروپا تامین شده است. در این پروژه دانشگاه ها، محققان و شرکت‌هایی از آلمان، بلژیک و هلند شرکت دارند. علاوه بر تولیدکنندگان مواد غذایی، این فناوری به مصرف کنندگان نیز این امکان را می‌دهد تا از کیفیت غذا و میوه مورد استفاده خود آگاه شوند.

بارت ون گریسون، دانشیار و مدیر پروژه EMR غربالگری مواد غذایی می‌گوید: «علاوه بر تولید کنندگان، شما نیز به عنوان یک مصرف کننده علاقه مندید تا از میزان مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در یک محصول آگاه شوید. این حسگر‌های زیستی می‌توانند در این زمینه به هر دو گروه از تولیدکندگان و مصرف کنندگان کمک کند و به عنوان یک فناوری پیشرفته راه را برای حفظ محیط زیست و مقابله با کمبود مواد غذایی هموار کند.»

برای موفق شدن انقلاب در صنعت کشاورزی، بهبود ارتباطات و آگاهی بیشتر عمومی به عنوان یک عامل کلیدی تلقی می‌شود. پردیس برایتلندز (گرین پورت ونلو)، مرکزی است که به طور تخصصی در زمینه تغذیه سالم و آینده غذا فعالیت می‌کند و این موضوع را اولویت اصلی خود قرار داده است. این مرکز بیان داشت که آن‌ها با تمام شرکت‌های نوآور در این زمینه در تماس هستند تا از این طریق میزان آگاهی مصرف‌کنندگان را افزایش دهند و متعاقباً گامی در جهت سلامت جامعه بردارند. همچنین آن‌ها در تلاشند تا با همکاری کسب‌وکار‌ها و تسهیل ورود آن‌ها به این پروژه‌ها، در پیش برد چنین اهدافی کمک کنند تا در نهایت شکاف موجود در جامعه را کاهش دهند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار