چه شد که اروپاییان اولیه ناگزیر به مصرف شیر شدند؟
کد خبر: ۲۵۳۴۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 August 12    -    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
مطالعه‌ای نشان می‌دهد که خشکسالی و قرار گرفتن در معرض بیماری‌ منجر به سازگاری اروپایی‌ها با مصرف شیر شده است. مطالعه در مورد این نقطه‌عطف که روز چهارشنبه [۲۷ ژوئیه ۲۰۲۲] در مجله نیچر منتشر شد، الگوهای ماقبل تاریخ مصرف شیر را در طول ۹ هزار سال گذشته نشان می‌دهد.

چه شد که اروپاییان اولیه ناگزیر به مصرف شیر شدند؟

چه شد که اروپاییان اولیه ناگزیر به مصرف شیر شدند؟تابناک باتو ــ پژوهشی جدید نشان داده است که هزاران سال پیش از آنکه بشر این ویژگی ژنتیکی را تکامل بخشد که بتواند در بزرگسالی لاکتوز را هضم کند، قحطی و بیماری‌های عفونی، اروپایی‌های اولیه را واداشته است که توانایی مصرف شیر را توسعه دهند.

شیر حاوی قند لاکتوز است و اگر [بدن] انسان آن را هضم نکند، این مولکول می‌تواند باعث ایجاد گرفتگی ماهیچه، اسهال و نفخ در روده بزرگ شود- بیماری‌ای که «عدم‌تحمل لاکتوز» (lactose intolerance) نامیده می‌شود.

بیشتر بزرگسالان اروپایی‌ در دنیای جدید می‌توانند بدون ناراحتی شیر بنوشند. با این حال، دو سوم بزرگسالان امروزی و تقریبا همه بزرگسالان پنج هزار سال پیش، در صورت مصرف بیش از حد شیر، در معرض دچار شدن به مشکل قرار داشتند و دارند.

هرچند تاکنون چنین پنداشته می‌شد که [توانایی] تحمل لاکتوز [در بدن انسان] به این دلیل ایجاد شد که افراد بتوانند شیر بیشتری مصرف کنند، دانشمندانی که این مطالعه جدید را انجام داده‌اند، می‌گویند قحطی و رویارویی با بیماری‌های عفونی، [دلیل و زمینه‌های] تکامل این توانایی در انسان برای مصرف محصولات لبنی را به بهترین وجه توضیح می‌دهد.

مطالعه در مورد این نقطه‌عطف که روز چهارشنبه [۲۷ ژوئیه ۲۰۲۲] در مجله نیچر منتشر شد، الگوهای ماقبل تاریخ مصرف شیر را در طول ۹ هزار سال گذشته نشان می‌دهد.

چه شد که اروپاییان اولیه ناگزیر به مصرف شیر شدند؟

جورج دیوی اسمیت، نویسنده همکار این مطالعه از دانشگاه بریستول در بریتانیا، چنین توضیح داد: «ما برای هضم لاکتوز باید در روده خود آنزیم لاکتاز تولید کنیم. تقریبا همه نوزادان لاکتاز تولید می‌کنند، اما در بیشتر افراد سراسر دنیا این تولید بین زمان از شیر گرفته شدن [کودک] و بزرگسالی، به سرعت کاهش می‌یابد.»

دکتر دیوی اسمیت گفت: «با این حال، یک ویژگی ژنتیکی به نام «پایداری لاکتاز» (lactase persistence) چندین بار در طول ۱۰ هزار سال گذشته تکامل یافته و در جوامع مختلفی در اروپا، آسیای مرکزی و جنوبی، خاورمیانه و آفریقا که شیر می‌نوشند، گسترش یافته است.»

«امروز در حدود یک سوم بزرگسالان در دنیا در برابر لاکتاز مقاوم‌اند.»

در این مطالعه، دانشمندان با استفاده از روش‌های الگوبرداری کامپیوترهای جدید، دی‌ان‌ای (DNA) دوران باستان، رادیوکربن و داده‌های باستان‌شناختی را بررسی کردند تا نشان دهند که ویژگی ژنتیکی پایداری لاکتاز تا حدود هزار سال پیش از میلاد، تقریبا چهار هزار سال پس از نخستین باری که در حدود ۴۷۰۰ تا ۴۶۰۰ پیش از میلاد تشخیص داده شد، طبیعی نبوده است.

«وقت شیر خوردن! تاکنون به این فکر کرده‌اید که کمی عجیب است که شیر حیوان دیگری را می‌نوشید و این کاملا طبیعی است؟ شیر صنعتی میلیارد دلاری است.

مقاله‌ای «عظیم» در مورد تکامل انسان جدید به تازگی نوشته شده است که یکی از بزرگ‌ترین ایده‌های جدید تکاملی را دگرگون می‌کند.»
منبع: ایندیپندنت

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
0
3
فعلا برن واسه زمستون هیزم جمع کنند. چون زمستان سختی پیش رو دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار