آبله میمون از طریق لباس منتقل می‌شود؟
کد خبر: ۲۵۳۳۵۹
تاریخ انتشار: 2022 August 11    -    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
بعد از همه گیری مرگبار کرونا در دنیا حالا سر و کله یک ویروس جدید به نام آبله میمون پیدا شده است که بیشتر از طریق پوست منتقل می شود.
 ویروس‌هایی مانند آبله میمون در محیط‌های تاریک و خنک به خوبی زنده می‌مانند از این‌رو ملحفه و حوله می‌تواند جای مناسبی برای رشد ویروس باشد.
 
 
آبله میمون از طریق لباس منتقل می‌شود؟
 
با توجه به افزایش موارد ابتلا به آبله میمون، مهم است از نحوه گسترش بیماری و همچنین محافظت از خود در برابر این ویروس آگاه باشیم. در حالی که می‌دانیم ویروس آبله میمون از طریق تماس پوست به پوست سرایت می‌کند، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده(CDC) می‌گوید؛ این ویروس ممکن است در ملحفه‌ها و لباس‌ها نیز زندگی کند.
 
اظهارات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری مردم را نگران کرده است که آیا ویروس آبله میمون از طریق شستن البسه آلوده پخش می‌شود یا خیر؟
 
در اطلاعات ارائه شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ذکر شده است که معمولا در ابتلا به آبله میمون باید تماس نزدیک و شخصی وجود داشته باشد که به معنای تماس مستقیم با بثورات آبله میمون، زخم، لمس اشیا یا سطوحی است که توسط فرد مبتلا به ویروس استفاده شده یا تماس با قطرات تنفسی فرد بیمار است. انتقال می‌تواند در طول تماس صمیمی مانند در آغوش گرفتن، بوسیدن، رابطه جنسی یا تماس طولانی‌مدت با صورت نیز رخ دهد؛ همچنین می‌تواند از مادر باردار به جنین منتقل شود.
 
با این حال هنوز ناشناخته‌های زیادی در مورد این ویروس وجود دارد زیرا به تازگی رفتار غیرمعمولی از خود نشان داده و در کشورهای خارج از آفریقا، جایی که بومی آنجا نیست، گسترش یافته است.
 
اگر بثورات یا مایعات فرد مبتلا به آبله میمون با لباس تماس پیدا می‌کند، ویروس به‌ طور بالقوه می‌تواند گسترش یابد. این موضوع در مورد ملحفه و حوله نیز صدق می‌کند زیرا آن نسبت به سطوحی مانند فلز یا پلاستیک متخلخل است و جای مناسب‌تری برای رشد ویروس است چون ویروس‌هایی مانند آبله میمون نیز در محیط‌های تاریک و خنک به خوبی زنده می‌مانند.
 
راه های جلوگیری از ابتلا به آبله میمون
به همین دلیل توصیه می‌شود برای جلوگیری از انتقال، لباس‌های فرد مبتلا به آبله میمون را با دقت بشویید. اگر فرد مبتلا به آبله میمون نمی‌تواند لباس‌های خود را بشوید، کسانی که این کار را انجام می‌دهند، باید اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرند و از دستکش و ماسک استفاده کنند. قبل از شستن، لباس‌ها را تکان ندهید و حتما از آب داغ برای شست‌وشوی البسه بیمار استفاده کنید. بهتر است در صورت امکان از ماشین لباس‌شویی و خشک‌کن خود استفاده کنید.
 
خطر انتقال آبله میمون از طریق لباس‌های شسته شده در مقایسه با تماس پوست به پوست حداقل است اما همچنان احتمال انتقال از این طریق وجود دارد.
 
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری تاکید می‌کند پس از تماس مستقیم با فردی که آبله میمون دارد، حتما دست‌های خود را کاملا بشویید یا از ضدعفونی کننده دست استفاده کنید.
صداوسیما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار