یک اشتباه تاریخی درباره واقعه عاشورا
کد خبر: ۲۵۳۱۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 August 08    -    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
محمدفیلی درباره یک اشتباه رایجی که وجود دارد توضیح می‌دهد که خیلی‌ها فکر می‌کنند شمر سر مبارک امام‌حسین(ع) را از تنش جدا کرد. درحالی‌که این، سنان بن انس بوده که این کار را انجام داده است.

محمدفیلی درباره یک اشتباه رایجی که وجود دارد توضیح می‌دهد که خیلی‌ها فکر می‌کنند شمر سر مبارک امام‌حسین(ع) را از تنش جدا کرد. درحالی‌که این، سنان بن انس بوده که این کار را انجام داده است.

 
 

محمد فیلی بازیگر نقش شمر در سریال «مختارنامه» درباره یک اشتباه تاریخی و قاتل امام حسین(ع)، با اشاره به میزان مطالعه درباره نقش شمر می‌گوید:«ما روایت مفصلی درباره شمر نداریم. شمر دو جا درتاریخ است؛ یکی جنگ صفین که در کنار حضرت علی(ع) در راه اسلام شمشیر می‌زند و دیگری هم او را در وقایع کربلا می‌بینیم که آن‌گونه وارد میدان می‌شود و علیه امام حسین(ع) گام بر می‌دارد.

خیلی زیاد درباره او نکته‌ای نیست. مقداری روایت وجود دارد که آن هم در تعزیه خوانده می‌شود.»

او درباره کسی که امام حسین(ع) را به قتل رساند ادامه داد: «در این سریال نه من، بلکه همه بچه‌ها باید مطالب جدیدی از عاشورا می‌آموختیم، مطالبی که در نتیجه مطالعه علما و کارشناسان این حوزه به‌دست آمده بود؛ مثلا یک اشتباه رایجی که وجود دارد این است که خیلی‌ها فکر می‌کنند این شمر بود که سر مبارک امام‌حسین(ع) را از تنش جدا کرد.

درحالی‌که این، سنان بن انس بوده است که این کار را انجام داده. یا موضوع خیلی مهمی که وجود دارد این است که شمری که در رکاب امام‌علی(ع) بود، با وسوسه پست و مقام و قدرت حاضر می‌شود مقابل پسر مولایش بایستد و حتی او را به شهادت برساند! اینها موضوعاتی است که هم ما با ایفای نقش در این سریال بیشتر از آنها درس گرفتیم و هم مردمی که آن را تماشا کردند از آنها مطلع شدند.»

عصرایران

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
2
1
بله اینکه سنان بن انس بوده و نه شمر، یک نقل تاریخی است ولی بنظر نمیاد که نقل درستی باشه چون ما در دو موضع نام شمر رو داریم و در دو موضع اشاره به شخصی که دچار برص یا پیسی است بعنوان قاتل، که شمر دچار این مرض بوده.
یکی در زیارت عاشوراس که لعن میکند یزید، عبیدالله بن زیاد، عمر سعد و شمر را.
یکی در عبارت معروف و الشمر جالس علی صدره...

و اما دو موضع اشاره هم در کلمات خود امام حسین هست که میفرماید خواب دیدم سگ‌هایی به من حمله کردن و شدیدترین حمله از سوی سگی سیاه و سفید بود لذا فکر میکنم که قاتل من همچین شمایلی داره و مبتلا به برص باید باشد.
این رویا و این بیان از امام حسین علیه‌السلام در بین راه مکه تا کربلا، دو مرتبه تکرار شده و در منابع وجود داره. جهت دسترسی ساده میتونید کتاب "کلمات امام حسین از مدینه تا کربلا" رو مطالعه بفرمایید.
التماس دعا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار