۱۵ راهکار عالی برای استفاده از تفاله‌ی قهوه در خانه
کد خبر: ۲۵۲۹۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 August 07    -    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
آیا درباره‌ی اینکه لازم نیست تفاله‌ی قهوه را دور بریزید فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که تفاله‌ی قهوه تا چه اندازه می‌تواند مفید باشد؟

آیا درباره‌ی اینکه لازم نیست تفاله‌ی قهوه را دور بریزید فکر کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که تفاله‌ی قهوه تا چه اندازه می‌تواند مفید باشد؟ آیا با راهکارهای جالب و هوشمندانه‌ای برای استفاده‌ی مجدد از باقی‌مانده‌های قهوه‌ی صبحگاهی آشنا هستید؟ آیا می‌دانید که می‌توانید از این باقی‌مانده به نفع محیط زندگی و حتی بدنتان استفاده کنید؟

۱۵ راهکار عالی برای استفاده از تفاله‌ی قهوه در خانه
 

خواص ضدمیکروبی، ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی، قابلیت جذب بو و بافت زبر همگی ویژگی‌هایی هستند که تفاله‌ی قهوه را به یکی از مفیدترین زباله‌ها تبدیل کرده‌اند و شاید این مفیدترین چیزی باشد که تا به امروز آن‌ را دور انداخته‌اید. با استفاده از راهکارهایی مبتکرانه می‌توانید این تفاله‌ها را به چرخه‌ی زندگی باز گردانید.

۱. از بین بردن بوی بد دست‌ها، یخچال یا جاکفشی

 

جالب است بدانید که می‌توانید از تفاله‌ی قهوه برای جذب و از بین بردن بو استفاده کنید. تفاله‌ی قهوه را داخل یک ظرف بریزید و در حالی که در ظرف باز است آن را داخل یخچال بگذارید تا بوی مواد غذایی را از بین ببرد. مقداری تفاله‌ی قهوه را در دسترس و در آشپزخانه نگه دارید تا بعد از پوست کندن و خرد کردن سیر و پیاز آن را به دستتان بمالید. با قرار دادن مقداری تفاله‌ی قهوه داخل جوراب و بستن آن یک ساشه‌ (کیسه‌ی کوچک یک‌بار مصرف) درست کنید. می‌توانید در هر جایی که امکان تشکیل بوی بد در آن‌جا وجود دارد این ساشه را قرار دهید؛ از ساک ورزشی و جاکفشی گرفته تا سبد لباس‌های کثیف و حتی داخل خودرو.

۲. نظافت آشپزخانه

تفاله‌ی قهوه‌ یک ساینده‌ی طبیعی است که می‌تواند در از بین بردن چربی‌ها و کثیفی‌های روی سطوح و وسایل آشپزخانه به شما کمک کند. مقداری تفاله‌ی قهوه را روی فرچه، اسکاچ یا سیم ظرف‌شویی بریزید و از آن برای تمیز کردن ظروف، سینک و اجاق گاز استفاده کنید. البته نباید برای تمیز کردن سطوحی که جنس آن‌ها سنگ گرانیت یا مرمر و رنگ آن‌ها روشن است از تفاله‌ی قهوه استفاده کنید چرا که رنگ آن می‌تواند به روزنه‌های موجود در سطح این سنگ‌ها نفوذ کند.

۳. به‌عنوان گوشت‌کوب طبیعی

شاید باور نکنید، اما تفاله‌ی‌ قهوه یک گوشت‌کوب طبیعی است. استفاده از نمک، اسید یا آنزیم روی گوشت باعث نرم‌تر شدن فیبرهای عضلانی موجود در آن می‌شود و تفاله‌ی قهوه حاوی اسیدها و آنزیم‌های طبیعی است. به علاوه اینکه تفاله‌ی قهوه باعث افزایش عطر و طعم می‌شود. تفاله‌ی قهوه را با ادویه مخلوط کنید و حداقل دو ساعت قبل از پخت روی گوشت بمالید. البته می‌توانید تفاله‌ی قهوه را دوباره دم کنید و اجازه دهید تا کاملاً سرد شود. سپس گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در این مایع بخوابانید.

۴. تهیه‌ی کود

تفاله‌ی قهوه سرشار از نیتروژن و حاوی مواد مغذی مهمی مانند فسفر، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و آهن است. همین ویژگی تفاله‌ی قهوه را به یک گزینه‌ی ارزان‌قیمت برای تغذیه‌ی خاک‌های فقیر تبدیل کرده است.

البته اگر می‌خواهید با تفاله‌ی‌ قهوه کود تهیه کنید، باید آن را با سایر ترکیبات آلی مانند کمپوست، شاخه‌ها و برگ‌هایی که آن‌ها را در هرس گیاهان جدا کرده‌اید یا کاه خشک مخلوط کنید چرا که تفاله‌ی قهوه می‌تواند بافت منسجمی پیدا کند و مانعی برای نفوذ آب بشود.

علاوه بر این، نباید مقدار زیادی از کود حاوی تفاله‌ی‌ قهوه را روی بذرهای کاشته‌شده و در اطراف نهال‌های بذری پخش کنید چرا که این تفاله‌ها هنوز مقداری کافئین دارند و این کافئین می‌تواند برای رشد گیاه مضر باشد.

۵. جذب کردن کرم‌ها به باغچه

تفاله‌ی قهوه نه تنها خاک را غنی می‌کند، بلکه کرم‌ها را هم جذب می‌کند و این موجودات کوچک می‌توانند در باغچه به شما کمک کنند. تفاله‌ی قهوه خوراکی محبوب کرم‌ها است. وجود کرم‌ها در باغچه به بهبود هوادهی خاک و تصفیه‌ی آب کمک می‌کند. به علاوه اینکه فضولات کرم‌ها غنی از مواد مغذی است.

البته اگر مقدار زیادی تفاله‌ی‌ قهوه را به خاک باغچه اضافه کنید، خاک بیش از اندازه اسیدی می‌شود.

۶. دفع‌کننده‌ی طبیعی آفت‌ها

مقداری تفاله‌ی قهوه را روی خاک گلدان یا باغچه بریزید تا به عنوان یک دفع‌کننده‌ی طبیعی آفت‌ها عمل کند. با این روش می‌توانید از گیاهان در برابر آفت‌هایی مانند مورچه، حلزون و لیسه مراقبت کنید.

اگر در فضای باز مکانی را برای استراحت و نشستن آماده کرده‌اید، پاشیدن تفاله‌ی‌ قهوه در اطراف این مکان می‌تواند به دفع حشراتی مانند پشه، سوسک و مگس میوه کمک کند.

۷. غنی‌تر کردن کمپوست

اگر در باغچه گیاهی پرورش نمی‌دهید و مقداری کمپوست نگه داشته‌اید تا در آینده از آن استفاده کنید، تفاله‌ی قهوه را به کمپوست اضافه کنید. البته باید نسبت به مقدار کمپوست به اندازه‌‌ی ۲۰ تا ۳۵ درصد تفاله‌ی قهوه به آن اضافه کنید چرا که مقادیر بیشتر آن می‌تواند تأثیرات منفی داشته باشد.

تفاله‌ی‌ قهوه به عنوان یک ماده‌ی سبز یا سرشار از نیتروژن در نظر گرفته می‌شود. برای فرآوری کمپوست، باید این ماده‌ی سبز با مواد قهوه‌ای یا سرشار از کربن مانند برگ‌، کاغذ و تکه‌های کوچک چوب در یک نسبت مناسب ترکیب شود.

۸. لایه‌برداری

با تفاله‌ی‌ قهوه صرفه‌جویی کنید؛ اسکراب خانگی تهیه کنید و محصولات گران‌قیمت لایه‌بردار پوست را نخرید. ذرات درشت‌تر در آب حل نمی‌شوند و گزینه‌ای عالی برای برداشتن و از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست هستند.

برای تهیه‌ی یک صابون لایه‌بردار خانگی، یک عدد صابون گلیسیرین را حرارت دهید تا به شکل مایع تبدیل شود، یک‌سوم فنجان تفاله‌ی قهوه را به آن اضافه کنید و بعد از اینکه به خوبی آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کردید، ترکیب آماده‌شده را درون قالب صابون بریزید. می‌توانید از این صابون خانگی در روتین مراقبت از پوست یا برای شست‌وشوی صورت استفاده کنید.

البته می‌توانید تفاله‌ی قهوه‌ را داخل مقداری آب یا روغن نارگیل بریزید، کمی هم بزنید و آن را روی صورتتان بمالید.

۹. از بین بردن پف‌کردگی و تیرگی زیر چشم

بر اساس نظر کارشناسان، کافئین یک منقبض‌کننده‌ی طبیعی عروق است. به عبارت دیگر، کافئین باعث باریک‌ شدن رگ‌های خونی می‌شود و جریان خون در پوست را کاهش می‌دهد. در نتیجه، پوست ظاهری سالم‌تر و صاف‌تر پیدا می‌کند.

مقداری تفاله‌ی قهوه را که کاملاً سرد شده است به اطراف چشم بمالید و اجازه دهید بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. البته مراقب باشید تفاله‌ قهوه وارد چشم نشود.

برای تهیه‌ی ماسک زیر چشم، یک عدد سفیده‌ی تخم‌مرغ را با یک قاشق غذاخوری تفاله‌ی‌ قهوه مخلوط کنید. یک عدد پد پاک‌کننده‌ی آرایش پنبه‌ای و دایره‌ای شکل را از وسط نصف کنید و هر دو نیمه را به ترکیب آماده‌شده آغشته کنید. هر نیمه از پد را زیر یک چشم بگذارید و اجازه دهید بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بمانند و در آخر صورتتان را بشویید.

۱۰. به عنوان نرم‌کننده‌ی مو

می‌توانید از ویژگی سایندگی تفاله‌ی قهوه به نفع موهایتان استفاده کنید. هنگامی که باقی‌مانده‌‌ی نرم‌کننده، ژل، موس مو و افشانه‌ی مو باعث سنگین شدن فولیکول‌های مو می‌شود، قبل از شست‌و‌شوی سر با شامپو، پوست سرتان را با مقداری تفاله‌ی قهوه ماساژ دهید. ذرات درشت تفاله‌ی‌ قهوه به پاکسازی مو از باقی‌مانده‌های اضافی محصولات آرایشی کمک می‌کنند و این پاکسازی باعث صاف‌تر و سبک‌تر شدن مو می‌شود.

۱۱. محرک رشد مو

شاید دیگر لازم نباشد داروی ماینوکسیدیل مصرف کنید؛ به نظر می‌رسد کافئین یک محرک همه‌جانبه است. شواهد نشان می‌دهند که مالیدن تفاله‌ی‌ قهوه روی پوست سر گردش خون را در پوست افزایش می‌دهد و در نتیجه رشد مو را تحریک می‌کند.

۱۲. نظافت شومینه و از بین بردن دودگرفتگی‌های آن

برداشتن خاکستر از شومینه‌ی هیزمی کاری است که با کثیف شدن همراه است. پراکنده کردن تفاله‌ی مرطوب قهوه روی خاکستر باعث سنگین‌تر شدن خاکستر می‌شود و برداشتن آن را آسان‌تر می‌کند. همچنین با استفاده از این روش از بلند شدن دود هنگام جابه‌جا کردن خاکستر و پخش شدن مقدار زیادی گرد‌وغبار در سایر قسمت‌های خانه جلوگیری می‌کنید.

۱۳. کم کردن خراشیدگی‌های مبلمان

اگر میز شما خراشیدگی دارد، از این تفاله‌های همه‌کاره استفاده کنید تا خراش‌های کوچک کمتر به نظر بیایند. با استفاده از تفاله‌ی قهوه و آب خمیر سفتی تهیه کنید و آن را با استفاده از گوش‌پاک‌کن روی خراشیدگی‌های مبلمان بمالید. پس از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، سطح مورد نظر را با پارچه‌ای تمیز پاک کنید. اگر لازم است دوباره همین کار را تکرار کنید. اگرچه تفاله‌ی‌ قهوه قابل مشاهده است اما بافت زبر آن به صاف شدن سطوح اطراف خراشیدگی کمک می‌کند و باعث می‌شود خراشیدگی کمتر به نظر بیاید.

البته برای اینکه روی مبلمان لکه‌های رنگی ایجاد نشود، از خمیر تفاله‌ی قهوه تنها روی مبلمانی با رنگ قهوه‌ای تیره استفاده کنید.

۱۴. کاهش آثار ناشی از سلولیت و ترک پوستی

تفاله‌ی‌ قهوه ناپدید‌کننده‌ای جادویی برای سلولیت یا چاقی موضعی نیست. اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که از کافئین به عنوان ماده‌ی مؤثره در تولید محصولات ضدسلولیت استفاده می‌شود چرا که کافئین از انباشت بیش از حد چربی در سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

با ترکیب تفاله‌‌ی قهوه، آب، روغن نارگیل یا نرم‌کننده‌ اسکراب خانگی تهیه کنید و دو یا سه بار در هفته و به صورت موضعی از آن استفاده کنید.

۱۵. دور کردن کک‌ها از حیوانات خانگی

 

اگر حیوان خانگی شما با مهمان‌های ناخوانده روی پوست خود به خانه وارد می‌شود یا اینکه می‌خواهید از ورود آن‌ها جلوگیری کنید، سعی کنید حیوانات خانگی را با قهوه بشویید. حشرات ریزی مانند کک از کافئین بیزار هستند.

پس از شستن حیوان خانگی با شامپو، به آرامی تفاله‌ی قهوه را روی پوست حیوان بمالید. سپس به خوبی حیوان را با آب بشویید و مثل همیشه خشک کنید. البته نباید برای این کار مقدار زیادی تفاله‌ی قهوه استفاده کنید چرا که مقادیر زیاد کافئین می‌تواند برای سگ‌ها سمی باشد.

دیجی کالا مک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
0
2
مزخرف
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار