تصمیمی که تعداد نوزادان معلول را افزایش می‌دهد
کد خبر: ۲۵۲۶۹۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2022 August 03    -    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
روزنامه هم‌میهن گزارشی درباره محدودیت‌های غربالگری جنین منتشر کرده که بر اساس آن پیش‌بینی‌ها از برگشت به عقب، یعنی افزایش تولد نوزادان معلول و بیمار، حکایت دارد این یعنی افزایش کودکان معلول و بیمار در خانواده‌های فقیر و ناتوان مالی.

روزنامه هم‌میهن گزارشی درباره محدودیت‌های غربالگری جنین منتشر کرده که بر اساس آن پیش‌بینی‌ها از برگشت به عقب، یعنی افزایش تولد نوزادان معلول و بیمار، حکایت دارد این یعنی افزایش کودکان معلول و بیمار در خانواده‌های فقیر و ناتوان مالی.

 
 

تصمیمی که تعداد نوزادان معلول را افزایش می‌دهد

در بخشی از این گزارش آمده:

* آمارها تکان‌دهنده‌اند. هر سال نزدیک به ۲۰۰ هزار فرد دارای معلولیت به جمعیت بزرگ افراد با نیازهای خاص اضافه می‌شود که سهم نوزادان معلول از این جمع، حدود ۴۰ هزار نفر است.

* نتایج یک بررسی هم نشان می‌دهد که هر سال حدود ۳۰ هزار کودک با اختلالات ژنتیکی در کشور به دنیا می‌آیند و حالا با این شرایط، منع غربالگری جنین سختگیرانه‌تر شده است.

* آنها که در حوزه تالاسمی فعالیت می‌کنند می‌گویند با اجرای برنامه غربالگری‌ و شناسایی ناقلان، تا سال ۷۶، هر سال ۱۵۰۰ بیمار تالاسمی به دنیا می‌آمد و حالا به سالی ۲۰۰ کودک رسیده.

* اکنون اما پیش‌بینی‌ها از برگشت به عقب، یعنی افزایش تولد نوزادان معلول و بیمار، حکایت دارد؛ افزایش کودکان معلول و بیمار در خانواده‌های فقیر و ناتوان مالی.

* در روزهای پایانی سال ۹۹ بود که ماجرای حذف غربالگری مادران باردار در یکی از فراکسیون‌های مجلس یازدهم مطرح شد. اولین بار «کبری خزعلی»، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر لغو غربالگری اجباری جنین را در توئیتی منتشر کرد.

* «فرخنده میراحمدی» با سابقه ۲۴ سال فعالیت برای کودکان معلول بی‌سرپرست است؛ او وقتی درباره مشکلات این کودکان صحبت می‌کند، اشک‌هایش جاری می‌شود. میراحمدی از سرنوشت این کودکان باخبر است و می‌گوید که ۹۰ درصد کودکان معلول بدون‌سرپرست، رها شده‌اند.

* باید روی پیشگیری از تولد نوزادان دارای معلولیت سرمایه‌گذاری می‌شد نه حذف غربالگری:«مدیری که از یک سازمان بی‌ربط آمده، مشکلات و آسیب‌ها را نمی‌شناسد. نمی‌داند هیدروسفالی چیست، کودک سی‌پی (فلج مغزی) کیست. اصلا چرا سندرم داون ایجاد می‌شود.

* آخرین روز تیر بود که بیش از ۵۰ تشکل علمی پزشکی، در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت نسبت به دستورالعمل غربالگری ناهنجاری جنین اعتراض کردند.

* بر اساس اعلام دبیر انجمن حمایت از بیماران تالاسمی، در سال ۷۶، سالانه ۱۲۰۰ نوزاد با این بیماری به دنیا می‌آمدند و با برنامه‌های غربالگری تعداد آنها به ۲۰۰ رسیده است. اما با وضعیتی که پیش آمده قطعا دوباره به همان وضعیت سال ۷۶ باز خواهیم گشت.

* «نرگس آزادی»، فعال در حوزه افراد دارای اوتیسم است و خودش هم فرزند ۲۶ ساله اوتیسم دارد. او می‌گوید حذف غربالگری‌ ضربه شدیدی به خانواده‌ها وارد می‌کند:«همین حالا امکانات خوبی برای این کودکان وجود ندارد.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
0
5
بیسوادی مسولان اینده کشور را نیز هدف گرفته
مففا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
0
2
بابا جان هزینه غربالگری زیاده مجانی کنید بعد اجباری کنید
آخه بنده خدا مردم توی هزینه پوشک موندن ..توی خوراکی موندن ...توی اجاره موندن ...زن حامله مراقبت غذایی میخواد...با این تورم...غربالگری کیلو چند...همه مثل شما کارمند ها یا پزشکان و متخصصین بخش سلامت درآمد کافی ندارند ....وگرنه این حرفهای مثلا کارشناسی را همه بلدند ....جامعه پزشکان اعتراض کرده چون مشتریهایش کم میشود ...دلش برای مردم نسوخته
یک کارگر ۱۲ ساعت کار میکند ۲۵۰ میگیره
یک پزشک دلسوز مردم ۵ دقیقه سونوگرافی میکنه آن هم با
چه سختی و مشقتی ...وای از خستگی و تمرکز پشت کامپیوتر از حال نره ها...اجرت ۲۵۰.....روزی چند نفر...خودتون حساب کنید...از ساعت ۱۱ صبح میاد تا ساعت ۱۴.......اینها قهرمانان و دلسوزان مردمند ....حتی توی امریکا که اینقدر بهش فحش میدیم این طور نیست...
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۴
0
0
کدوم دکتریو دیدی پشت کامپیوتر بشینه برای سونوگرافی؟ دستیار دارن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
0
0
قبلا هم اختیاری بوده برای چی اجباری باشه بعضی ها پول ندارن سونو چند میلیونی وآزمایش چندین میلیونی انجام بدن. اکثرمردمی که کمی دستشون باز باشه با قرض هم که شده انجام میدن. آهای دشمنان شما نمیخواد کاسه داغتراز آش باشین. فقط میگن اجباری نباشه ولی نگفتن انجام نشه دوزار عقل بکار بگیرید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
0
0
باید غربالگری انجام شه و اجباری باشه . دولت هم برای قشر ضعیف باید رایگان
یا با هزینه کم انجام بده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۵
0
0
باید عربال گری اجباری باشد.وسایل پیشگیری رایگان باشد.کسی که کار نداره، نون شب نداره، اجاره خونه ندار ، بچه می خواد چکار؟ من مادر یک پسر معلول ذهنی هستم.۴۲ سال از زندگی هیچی نفهمیدم، خواهر برادرش در غداب
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار