چرا پس از ازدواج احساس تنهایی می‌کنیم؟
کد خبر: ۲۵۲۶۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2022 August 03    -    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
تنهایی یک حالت ذهنی است که در آن فرد تمایل به برقراری ارتباط اجتماعی دارد، اما احساس می‌کند از دیگران جدا شده است. اگر تا به حال در میان جمعیت احساس تنهایی کرده باشید، می‌توانید درک کنید که محاصره شدن توسط افراد دیگر لزوماً نمی‌تواند احساس انزوا و تنهایی را برطرف کند. به همین دلیل است که بعضی افراد از احساس تنهایی بعد از ازدواج رنج می‌برند.

۵ دلیل احساس تنهایی بعد از ازدواج و راه‌های مقابله با آن

۵ دلیل احساس تنهایی بعد از ازدواج و راه‌های مقابله با آن«تابناک با تو» - تنهایی یک حالت ذهنی است که در آن فرد تمایل به برقراری ارتباط اجتماعی دارد، اما احساس می‌کند از دیگران جدا شده است. اگر تا به حال در میان جمعیت احساس تنهایی کرده باشید، می‌توانید درک کنید که محاصره شدن توسط افراد دیگر لزوماً نمی‌تواند احساس انزوا و تنهایی را برطرف کند. به همین دلیل است که بعضی افراد از احساس تنهایی بعد از ازدواج رنج می‌برند.

ممکن است با همسرتان وقت بگذرانید، اما حتی در حضور او هم احساس تنهایی کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۳۳ درصد افراد متأهل بالای ۴۵ سال احساس تنهایی می‌کنند. در این مقاله در مورد دلایل احساس تنهایی در بین افراد متأهل و راه‌های مقابله با آن صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نشانه‌های تنها بودن در افراد متأهل

زندگی با یک نفر دیگر درمان تنهایی نیست. احساسی که شما نسبت به ارتباط با همسرتان دارید، چیزی است که می‌تواند شما را از احساس انزوا و تنهایی دربیاورد. بعضی از علائمی که نشان می‌دهند علیرغم داشتن زندگی مشترک تنها هستید، عبارتند از:

*حتی وقتی با هم هستید احساس تنهایی می‌کنید. به نظر می‌رسد یک فاصله و جدایی بین شما وجود دارد که نمی‌دانید چگونه آن را برطرف کنید.
*با هم حرف نمی‌زنید. شاید دوست ندارید با همسرتان در مورد اتفاقات روزمره صحبت کنید یا شاید احساس می‌کنید که همسرتان علاقه‌ای به صحبت‌های شما ندارد. در هر صورت، با هم ارتباط برقرار نمی‌کنید و این موضوع به احساس انزوا و ناامیدی منجر می‌شود.
*دلایلی برای دوری از همسرتان پیدا می‌کنید. برای مثال، ممکن است تا دیروقت در محل کارتان بمانید یا برای جلوگیری از تعامل با او خود را سرگرم اینترنت و چک کردن رسانه‌های اجتماعی کنید.
*شما رابطه‌ی جنسی ندارید یا به‌ندرت این کار را انجام می‌دهید. رابطه‌ی شما نه تنها فاقد صمیمیت عاطفی است، بلکه صمیمیت فیزیکی هم در آن وجود ندارد.

*همه‌ی این عوامل می‌توانند به احساس تنهایی بعد از ازدواج منجر شوند. گاهی اوقات فقط یکی از زوجین احساس تنهایی می‌کند، اما در بیشتر موارد هر دو طرف تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

دلایل احساس تنهایی بعد از ازدواج

۵ دلیل احساس تنهایی بعد از ازدواج و راه‌های مقابله با آن

تحقیقات نشان می‌دهد که احساس تنهایی در سال‌های اخیر افزایش یافته است. یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ نشان داد افرادی که از زندگی خانوادگی خود ناراضی هستند، بیشتر احساس تنهایی می‌کنند. علاوه بر این، احتمالاً افزایش تنهایی با همه‌گیری بیماری کرونا بدتر شده است. چون ارتباطات اجتماعی افراد بسیار محدود شده و این امر برای بسیاری از افراد متأهل فشار زیادی را ایجاد کرده است.

در گذشته، افراد برای برآورده کردن بخشی از نیاز‌های اجتماعی خود با دوست، همکار و… ارتباط برقرار می‌کردند، اما این روز‌ها به دلیل کرونا مجبور هستند فقط به همسر خود تکیه کنند؛ بنابراین وقتی شریک زندگی شما نمی‌تواند تمام این خواسته‌ها را برآورده کند، ممکن است احساس کنید از حمایت لازم برخوردار نیستید. سایر دلایل احساس تنهایی بعد از ازدواج عبارتند از:

۱. کار و خانواده

یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود زوجین احساس تنهایی کنند، فشار‌های مرتبط با خانواده و کار است. اگر هر دوی شما به دلیل مراقبت از فرزندان‌تان، انجام مسؤولیت‌های شغلی و… زندگی پرمشغله‌ای داشته باشید، به‌ندرت می‌توانید به‌عنوان یک زوج با هم وقت بگذرانید و همین موضوع باعث می‌شود احساس کنید از شریک زندگی خود جدا افتاده‌اید.

۲. رویداد‌های استرس‌زا

گاهی اوقات چالش‌هایی که زوجین با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند، شکاف‌هایی را در یک رابطه ایجاد می‌کنند که به احساس تنهایی بعد از ازدواج منجر می‌شوند. یک رویداد استرس‌زا یا آسیب‌زا می‌تواند حتی قوی‌ترین رابطه‌ها را هم تحت تأثیر قرار دهد، اما اگر نقاط ضعف زندگی مشترک شما را آشکار یا بزرگ‌تر کند، مقابله با آن سخت‌تر می‌شود.

به‌عنوان مثال اگر هنگام از دست دادن شغل احساس کنید همسرتان حامی شما نیست یا با شما همدردی نمی‌کند، شرایط برایتان دشوارتر می‌شود. در این موارد، ممکن است حتی پس از برطرف شدن رویداد استرس‌زا همچنان احساس تنهایی کنید.

۳. انتظارات غیرواقعی

در بعضی موارد، ممکن است احساس تنهایی شما ارتباط زیادی با همسرتان نداشته باشد و به نیاز‌های دیگری مربوط باشد که برآورده نشده‌اند. به‌عنوان مثال، شما نمی‌توانید روابط خوبی با اطرافیان‌تان برقرار کنید و از همسرتان انتظار دارید که تمام نیاز‌های اجتماعی شما را برآورده کند. چون به‌طور منطقی نمی‌توانید انتظار چنین کاری را از همسرتان داشته باشید، جای تعجب نیست که در نهایت احساس نارضایتی کنید.

۴. فقدان آسیب‌پذیری

آسیب‌پذیری تمایل ما را برای پذیرش ریسک و صحبت کردن در مورد هیجانات درونی‌مان نشان می‌دهد. اگر در مورد احساسات عمیق خود از جمله رویا‌ها و ترس‌هایتان با همسر خود صحبت نکنید، برقراری ارتباط با او سخت‌تر می‌شود و درنتیجه احساس انزوا می‌کنید. چراکه همسرتان از احساسات درونی شما بی‌خبر است و نمی‌تواند شما را درک کند.

۵. مقایسه با رسانه‌های اجتماعی

مقایسه‌ی غیر‌واقعی با روابطی که در رسانه‌های اجتماعی به تصویر کشیده می‌شوند هم می‌تواند به احساس تنهایی بعد از ازدواج منجر شود. طبق تحقیقات، افرادی که زمان بیشتری را در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، سطح بالاتری از تنهایی را تجربه می‌کنند.

تأثیرات منفی احساس تنهایی بعد از ازدواج

۵ دلیل احساس تنهایی بعد از ازدواج و راه‌های مقابله با آن

تنهایی یک تجربه‌ی عاطفی دردناک است. همچنین یکی از مواردی است که بسیاری از مردم در مورد آن صحبت نمی‌کنند. متأسفانه، تحقیقات نشان می‌دهد که این احساس می‌تواند روی سلامت جسمی و روحی تأثیر منفی داشته باشد، از جمله:

*افزایش مصرف الکل و مواد مخدر
*افزایش خطر ابتلا به افسردگی
*تضعیف سیستم ایمنی
*افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و سکته‌ی مغزی

وقتی در زندگی زناشویی خود احساس تنهایی می‌کنید، ممکن است تمایل کمتری به رفتار‌های سالم مثل ورزش کردن یا تغذیه‌ی سالم داشته باشید. این مشکل حتی می‌تواند روی خواب شما تأثیر بگذارد یا باعث استرس و ایجاد افکار منفی شود که همه‌ی این‌ها برای سلامتی مضر هستند.

راهکار‌های رفع تنهایی برای افراد متأهل

اگر در زندگی زناشویی خود احساس تنهایی یا انزوا می‌کنید، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها این مشکل را حل کنید.

با همسرتان صحبت کنید

اولین قدم این است که در مورد احساس‌تان با شریک زندگی خود صحبت کنید و ببینید که آیا او هم چنین احساسی دارد یا خیر. اگر هر دو احساس تنهایی می‌کنید، احتمالاً می‌توانید روی این مشکل کار کنید تا ارتباط شما دوباره شکل بگیرد و حس عمیق‌تری نسبت به هم پیدا کنید.

در صورتی که احساس تنهایی یک‌طرفه باشد، ممکن است برطرف کردن آن کمی سخت‌تر شود. اگر همسرتان از شما حمایت عاطفی می‌کند، اما هنوز احساس تنهایی می‌کنید، احتمالاً چیز دیگری در درون خودتان وجود دارد که باید روی آن کار کنید.

از سرزنش بپرهیزید

همان‌طور که سعی می‌کنید بر احساس تنهایی بعد از ازدواج غلبه کنید، مراقب باشید که همسرتان را سرزنش نکنید. این کار باعث می‌شود که او حالت تدافعی به خود بگیرد.

به جای اینکه به همسرتان بگویید: «تو هیچ‌وقت در مورد چیز‌هایی که در طول روز برایم اتفاق می‌افتد، با من صحبت نمی‌کنی»، روی صحبت کردن در مورد احساسات و نیاز‌های خود تمرکز کنید و بگویید: «من احساس تنهایی می‌کردم و اگر از من درباره‌ی تجربیات و احساساتم می‌پرسیدی، به من کمک می‌کردی.»

زمان بیشتری را با هم سپری کنید

۵ دلیل احساس تنهایی بعد از ازدواج و راه‌های مقابله با آن

نیاز‌های زندگی روزمره و انجام وظایف خانوادگی و شغلی باعث می‌شود تمرکز روی زندگی زناشویی برای بسیاری از زوجین سخت شود. برای رفع این مشکل بهتر است زمانی مناسبی را برای برقراری ارتباط و صحبت کردن با یکدیگر تعیین کنید.

محدود کردن استفاده از رسانه‌های اجتماعی هم ممکن است مفید باشد. همان‌طور که تحقیقات نشان می‌دهد، استفاده زیاد از رسانه‌های اجتماعی ممکن است به افزایش احساس انزوا و تنهایی منجر شود. همچنین باعث می‌شود که شما در مورد رابطه‌ی خودتان انتظارات غیرواقعی داشته باشید. وقتی زندگی و روابط دیگران را می‌بینید، ممکن است نسبت به خودتان احساس منفی پیدا کنید.

محدودیت استفاده از رسانه‌های اجتماعی مزایای دیگری هم دارد. به‌عنوان مثال، باعث می‌شود وقت بیشتری برای ارتباط با شریک زندگی خود پیدا کنید. اگر متوجه شدید که به جای صحبت کردن با همسرتان دائماً در حال چک کردن رسانه‌های اجتماعی هستید، زمان و مکان مناسبی را برای کنار گذاشتن موبایل پیدا کرده و به جای آن روی زندگی زناشویی خود تمرکز کنید.

کمک حرفه‌ای دریافت کنید

اگر علیرغم به‌کارگیری راهکار‌های فوق همچنان از احساس تنهایی بعد از ازدواج رنج می‌برید، با یک درمانگر صحبت کنید. زوج‌درمانی می‌تواند بسیار مؤثر باشد و مشکلات مربوط به اعتماد، صمیمیت، همدلی و ارتباط را برطرف کند.

درمانگر به شما نحوه‌ی برقراری ارتباط با یکدیگر و توسعه‌ی مهارت‌های ارتباطی قوی را می‌آموزد و به شما کمک می‌کند روی مسائلی که ازدواج‌تان را تحت تأثیر قرار داده‌اند، کار کنید.

کلام پایانی

احساس تنهایی در بین افراد متأهل می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. خانواده، کار و استرس اغلب در بروز این مشکل نقش دارند، اما عوامل درونی مانند انتظارات غیر‌واقعی و ترس از آسیب‌پذیری هم می‌تواند ارتباط زوجین را سخت کند.

اگر در زندگی زناشویی خود احساس تنهایی می‌کنید، مهم است که علت بروز آن را پیدا کنید و راه‌های مقابله با آن را بیاموزید. اگر راهکار‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم در رفع احساس تنهایی بعد از ازدواج مؤثر نبودند، باید به درمانگر مراجعه کنید.

چرا پس از ازدواج احساس تنهایی می‌کنیم؟

منبع: دیجی کالا مگ

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
1
5
چون مجردی عالمی دارد بس شیرین دل انگیز و پرخاطره که مردان متهل حسرت آن روزها را میخورند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
2
1
ازدواج خوب خوبه و بد بده . قدیم بساز بودن ولی الان ناساز . خصوصا اینکه سطح توقعات زوجه افزایش پیدا کرده . طرف بانوی محترم ازدواج که می کنه توقعات بی جای مالی فراوان داره . هزینه های زندگی هم که سرسام آور است . در این دوره زمونه ازدواج به نفع بانوان است چون مرد باید هزینه ها رو بپردازد و سر کوفت هم بشنود .
ازدواج برای پولدارها خوب است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار