مرجو خورش، غذای سنتی و محلی خاص شهر طالقان
کد خبر: ۲۵۲۶۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 August 04    -    ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
مرجو خورش، یک غذای ایرانی سنتی و محلی خاص شهر طالقان می‌باشد. این خورش اصیل و بی نظیر که با ترکیب مواد اولیه سالم و مفید، چون عدس، گوشت قرمز و… طبخ می‌شود، یک غذای عالی و پرطرفدار برای تمام ایرانیان و به خصوص مردم طالقان می‌باشد. این خورش لذیذ و خوشمزه را نیز می‌توان در مهمانی‌ها و یا حتی در مراسم خاص و ماه رمضان نیز طبخ و میل کنید.

بازیگران مشهور ایرانی که خوانندگی را تجربه کرده اند«تابناک با تو» - نام دیگر این غذا، خورش عدس طالقان می‌باشد. البته با توجه به مواد اولیه گفته شده برای طبخ این غذا، شما می‌توانید مقدار آن و یا هر یک را اضافه و یا کم کنید. در واقع اگر شما به دنبال طبخ یک غذای گیاهی و سالم برای خود هستید، نیز می‌توانید گوشت قرمز را برای این غذا حذف نمایید و یک غذای گیاهی را برای خود طبخ و آماده کنید. این خورش هم با پلو در وعده ناهار و ظهر سرو می‌شود و هم، چون شبیه خوراک بوده، می‌توان در وعده شام و با نان آن را سرو کرد.

مرجو خورش، غذای سنتی و محلی خاص شهر طالقان

مرجو خورش، یک خورش سالم و مقوی و همچنین غذای اصیل ایرانی است که می‌توانید از انواع مزایای آن بهره‌مند شوید. در واقع همان طور که می‌دانید عدس یک منبع مغذی از مواد معدنی، چون پروتئین، ویتامین‌های C، B۶، B۲، B۱، A، فسفر، پتاسیم، منیزیم، آهن و… می‌باشد. هر یک از این مواد معدنی موجب ده‌ها فایده و خواص برای بدن، چون سلامت قلب و عروق، بهبود عملکرد مغز، جلوگیری از پوکی استخوان، کنترل کلسترول، کنترل دیابت، رفع کم خونی، حفظ سلامت پوست و مو و… می‌شود. از این رو تنها یک ماده عدس در این خورش لذیذ و خوشمزه می‌تواند فواید و خواص عالی را فراهم نماید. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این خورش را در منزل طبخ و از طعم و فواید آن بهره‌مند شوید.

مواد لازم

گوشت گوسفند: ۳۵۰ گرم
عدس: ۱ پیمانه
سیب زمینی متوسط: ۲ عدد
پیاز متوسط: ۲ عدد
آلو: نصف پیمانه
روغن مایع: به میزان لازم
رب: ۲ قاشق غذاخوری
آب: ۳ لیوان
آبغوره: به مقدار لازم
زعفران دم کرده: به مقدار لازم
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین: به مقدار لازم

مراحل

در یک قابلمه کمی روغن بریزید و پیاز‌های نگینی خرد شده را به همراه کمی زردچوبه تفت دهید تا طلایی شوند.

گوشت خرد شده و رب را نیز اضافه و مواد را تفت دهید.

بعد از کمی سرخ کردن گوشت، آب را به مواد اضافه و با حرارت کم اجازه دهید تا گوشت کاملاً نیم پز شود.

در این فاصله آلو‌ها را در آب خیس کنید و سیب زمینی‌ها را نیز نگینی خرد کنید.

بعد از حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه که گوشت نیم پز شد، باید سیب زمینی ها، عدس، آلو و ادویه‌ها را نیز اضافه و بگذارید تمام مواد کاملاً با هم پخته شود.

در آخر پخت خورش، زعفران و آبغوره را نیز اضافه کنید.

غذالند

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
1
0
البته که "مرجی خِرِش" یا "مرجی خورش"
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار