بزرگ ترین کوسه جهان گوشتخوار نیست
کد خبر: ۲۵۲۳۶۱
تاریخ انتشار: 2022 July 31    -    ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۶
مطالعات نشان می‌دهد کوسه نهنگ‌ها مواد مغذی را از جلبک‌هایی استخراج می‌کنند که هنگام شکار طعمه‌های کوچک می‌بلعند. شاید فکر کنید بزرگ‌ترین کوسه جهان حتما یک شکارچی وحشی است. اما بررسی نشان داده که کوسه نهنگ‌ها گوشتخوار نیستند و در واقع مواد مغذی را از جلبک‌هایی استخراج می‌کنند که هنگام شکار طعمه‌های کوچک بلعیده اند.

بزرگ ترین کوسه جهان گوشتخوار نیست

بزرگ ترین کوسه جهان گوشتخوار نیست«تابناک با تو» - مطالعات نشان می‌دهد کوسه نهنگ‌ها مواد مغذی را از جلبک‌هایی استخراج می‌کنند که هنگام شکار طعمه‌های کوچک می‌بلعند.

با بیش از ۹.۵ متر طول و ۱۸.۵ تن وزن، شاید فکر کنید بزرگ‌ترین کوسه جهان حتما یک شکارچی وحشی است. اما یک بررسی جدید نشان داده که کوسه نهنگ‌ها گوشتخوار نیستند و در واقع مواد مغذی را از جلبک‌هایی استخراج می‌کنند که هنگام شکار طعمه‌های کوچک بلعیده اند.

زیست شناس موسسه علوم دریایی استرالیا می‌گوید: «این کشف جدید باعث می‌شود درباره همه چیز‌هایی که فکر می‌کردیم کوسه نهنگ‌ها می‌خورند تجدیدنظر کنیم؛ و البته کار‌هایی که در اقیانوس آزاد انجام می‌دهند.»

بزرگ ترین کوسه جهان گوشتخوار نیست

این یافته جدید کوسه نهنگ را به بزرگ‌ترین جانور همه چیزخوار جهان تبدیل می‌کند. همه چیز خوار موجودی است که گیاهان و حیوانات را می‌خورد. همه چیز خواران بخش مهمی از زنجیره غذایی را ایفا می‌کنند. مجموعه‌ای از جانداران که انرژی و مواد مغذی را برای سایر موجودات تولید می‌کنند.

دکتر میکن می‌گوید: «روی زمین همه حیوانات خیلی بزرگ همیشه گیاهخوار بوده‌اند. اما همیشه فکر می‌کردیم در دریا حیوانات خیلی بزرگ مثل نهنگ‌ها و کوسه نهنگ‌ها یک پله بالاتر از زنجیره غذایی از حیواناتی شبیه میگو و ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «با تحقیقات جدید مشخص شد سیستم تکامل در خشکی و آب آنقدر‌ها هم متفاوت نیست.»

بزرگ ترین کوسه جهان گوشتخوار نیست

با مطالعه ایزوتوپ‌های موجود در بافت کوسه، محققان همچنین توانستند بررسی کنند که این حیوانات از چه چیزی برای انرژی و رشد خود استفاده می‌کنند.

دکتر اندی رِویل، بیوژنوشیمی‌دان آلی اقیانوس‌ها و اتمسفر می‌گوید: «چیزی مثل کوسه نهنگ با دهان باز در آب شنا می‌کند و چیز‌های مختلفی را می‌بلعد. اما نمی‌دانیم چه مقدار از آن توسط حیوان استفاده شده و چقدر مستقیما از انتهای دیگر خارج می‌شود.»

بزرگ ترین کوسه جهان گوشتخوار نیست

تجزیه و تحلیل مدفوع نهنگ‌ها نشان داد که این موجودات عظیم الجثه با آنکه از کریل‌ها (موجود سخت پوستی با ظاهری همچون میگو) تغذیه می‌کنند، مقدار زیادی از آن را متابولیزه نمی‌کنند.

این یافته‌ها به این معنی است که کوسه نهنگ به عنوان بزرگ‌ترین جانور همه چیز خوار جهان رسما از خرس کودیاک (خرس قهوه‌ای آلاسکا) پیشی گرفته است.

بزرگ ترین کوسه جهان گوشتخوار نیست

بزرگ ترین کوسه جهان گوشتخوار نیست

بزرگ ترین کوسه جهان گوشتخوار نیست

منبع: روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار