درختچه‌های محبوب که جذابیت خانه را دوچندان می‌کنند
کد خبر: ۲۵۲۳۱۷
تاریخ انتشار: 2022 July 31    -    ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
فیکوس لیترا در جنگل رشد می‌کند و به همین دلیل محیط‌های مرطوب مثل سرویس بهداشتی، در صورت نورگیر بودن، برای نگهداری آن مناسب هستند. اگر اتاق نشیمن شما سرد نیست و از رطوبت و نور کافی برخوردار است، این گیاه را در آنجا هم می‌توانید نگهداری کنید. هوای بیرون برای فیکوس لیترا معجزه می‌کند.

۲۰ درختچه‌ آپارتمانی محبوب که جذابیت خانه را دوچندان می‌کنند

۲۰ درختچه‌ آپارتمانی محبوب که جذابیت خانه را دوچندان می‌کنند«تابناک با تو» - درختچه‌ها هم حال و هوای فضای اتاق را تغییر می‌دهند و هم به تمیز شدن هوای خانه کمک می‌کنند. اگر قصد دارید از درختچه‌ آپارتمانی برای زیباتر شدن دکوراسیون استفاده کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید تا با نحوه‌ی نگهداری انواع درختچه‌ آپارتمانی آشنا شوید.

۱. انجیر برگ کمانچه یا فیکوس لیترا (Ficus lyrata)

فیکوس لیترا در جنگل رشد می‌کند و به همین دلیل محیط‌های مرطوب مثل سرویس بهداشتی، در صورت نورگیر بودن، برای نگهداری آن مناسب هستند. اگر اتاق نشیمن شما سرد نیست و از رطوبت و نور کافی برخوردار است، این گیاه را در آنجا هم می‌توانید نگهداری کنید.

هوای بیرون برای فیکوس لیترا معجزه می‌کند. بنابراین، می‌توانید در خرداد ماه آن را به‌طور موقت در پاسیو یا بالکن بگذارید. این گیاه به نور زیاد و غیرمستقیم و دمای ۱۵ تا ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد نیاز دارد.

۲. درختچه‌ آپارتمانی مرکبات

رایحه‌ی شگفت‌انگیز شکوفه‌های درخت پرتقال یا لیمو می‌تواند از هر اسپری خوشبو‌کننده‌ای بهتر باشد. از بین همه‌ی درختچه‌های خانگی، درختچه‌های مرکبات محبوب‌ترین هستند، به‌خصوص اگر می‌خواهید میوه بدهند.

این درختچه‌ها به آب، نور، رطوبت و کود بیشتری نیاز دارند. بنابراین، برای آن‌ها یک سینی رطوبت (Humidity tray) بخرید و هر زمانی که توانستید گیاه را به فضای باز منتقل کنید. درختچه‌های مرکبات به نور کامل خورشید و دمای۱۰ تا ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد نیاز دارند.

۳. انجیر برگ‌ریز یا فیکوس بنجامین (Ficus benjamina)

این درختچه‌ آپارتمانی به دلیل داشتن برگ‌های زیبا و سبز و سهولت مراقبت محبوبیت زیادی دارد. قرار دادن فیکوس بنجامین در یک اتاق پرنور از شایع‌ترین مشکل این گیاه که ریزش برگ‌ها است، جلوگیری می‌کند. یک اتاق نورگیر با پنجره‌ی بزرگ و رو به جنوب برای نگهداری فیکوس بنجامین مناسب است.

فیکوس بنجامین به نور زیاد و غیرمستقیم و دمای ۱۸ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد نیاز دارد. این گیاه را فقط زمانی آبیاری کنید که سطح خاک خشک شده باشد.

۴. فیکوس الاستیکا (Ficus elastica)

۲۰ درختچه‌ آپارتمانی محبوب که جذابیت خانه را دوچندان می‌کنند

فیکوس الاستیکا که بومی هند است، مانند بیشتر درختان استوایی به دمای متوسط، محیط مرطوب و گردش هوای خوب نیاز دارد. در فصل رشد گیاه، هر دو هفته یکبار به فیکوس الاستیکا کود بدهید تا برگ‌ها به حداکثر اندازه‌ی خود برسند. این گیاه برای رشد به نور زیاد و غیرمستقیم و دمای۱۰ تا ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد نیاز دارد.

۵. درختچه‌ی موز

اگر به دنبال درختچه های آپارتمانی برگ پهن هستید، باید به سراغ درخت موز بروید. بعضی از گونه‌های درخت موز، مانند کاوندیش (Cavendish)، میوه می‌دهند در حالی که بعضی دیگر، مانند درخت موز ژاپنی (Musa basjoo) میوه نمی‌دهند.

هنگام خرید درخت موز خانگی به دنبال گونه‌های پاکوتاه باشید تا از نظر اندازه قابل کنترل باشند. گرما، نور کامل خورشید و کوددهی منظم کمک می‌کند که گیاه به حداکثر پتانسیل رشد خود برسد. اگر برگ‌ها شروع به قهوه‌ای شدن یا پیچ خوردن کردند، وجود کنه را که از آفت‌های موز است، بررسی کنید.

۶. کاج مطبق یا کاج جزیره‌ی نورفولک (Norfolk island pine)

از این درختچه‌ آپارتمانی برای کریسمس استفاده می‌شود، اما برای هر زمانی از سال عالی به نظر می‌رسد. کاج مطبق عمر طولانی دارد و خاک کمی اسیدی، نور زیاد، دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه‌ی سانتی‌گراد، کوددهی یکبار در ماه و آبیاری متوسط ​​آن را سرسبز نگه می‌دارد.

۷. گیاه‌ی چتری یا شفلرا (.Schefflera spp)

این درختچه‌ آپارتمانی زیبا با شاخ و برگ‌های براق، برای خانه‌هایی که نور مستقیم خورشید به آن‌ها نمی‌رسد یا پنجره‌های آن‌ها رو به شمال است، گزینه‌ی خوبی محسوب می‌شود. این گیاه به مراقبت کمی نیاز دارد، اما برای بعضی آفت‌ها مانند کنه و شپشک جذاب است. بنابراین، هنگام آوردن شفلرا به داخل خانه مراقب این آفات باشید.

گیاه‌ی شفلرا محیط مرطوب را دوست دارد، اما نباید در سینی آب راکد قرار بگیرد. اگر خاک خیلی مرطوب یا خیلی خشک شود، برگ‌ها می‌ریزند. شفلرا را در دمای بالاتر از ۱۵درجه‌ی سانتی‌گراد قرار دهید و اجازه دهید خاک گیاه بین دو نوبت آبیاری خشک شود.

۸. درختچه‌ آپارتمانی یوکا (.Yucca spp)

۲۰ درختچه‌ آپارتمانی محبوب که جذابیت خانه را دوچندان می‌کنند

درختچه‌ی یوکا دارای یک تنه قوی با برگ‌های بند مانند چرمی است که از بالا می‌رویند. تا جایی که ممکن است به درخت یوکا نور بدهید و اگر خیلی بزرگ شد، از قلمه‌گیری آن نترسید.

۹. یشم یا کراسولا اواتا (Crassula ovata)

گیاه‌ی یشم برای افراد مبتدی و هر کسی که زمان زیادی برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی ندارد، مناسب است. گیاه را هر چند هفته یکبار آبیاری کنید و آن را نزدیک یک پنجره‌ی نورگیر قرار دهید. دمای محل نگهداری یشم باید ۱۰ تا ۲۱ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. این گیاه در فصل زمستان می‌تواند هوای خنک‌تر را هم تحمل کند.

۱۰. درخت پول یا پاچیرا (Pachira aquatica)

تنه‌ی دوکی شکل پاچیرا اجازه‌ی بافتن آن را می‌دهد و به همین دلیل تعداد زیادی از این درختچه‌ها به فروش می‌رسند. قیطان‌ها به‌مرور زمان با درخت رشد می‌کنند و سخت و چوبی می‌شوند. درخت پول دمای ۱۵ تا ۲۹ درجه‌ی سانتی‌گراد و رطوبت بالا را ترجیح می‌دهد، اما نباید در آب راکد بماند.

۱۱. لیدی پالم یا نخل راپیس (Rhapis excelsa)

لیدی پالم یکی از بهترین درختچه های آپارتمانی است که می‌تواند شرایط نوری کم را تحمل کند. سرعت رشد این گیاه کم است و فضای اتاق را زیاد اشغال نمی‌کند.

لیدی پالم را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید، چون تابش مستقیم آفتاب باعث سوختن برگ‌های آن می‌شود. گیاه را در دمای ۱۵ تا ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد نگهداری کنید و اجازه دهید خاک آن بین دو آبیاری خشک شود. در فصل زمستان میزان آبیاری گیاه را کاهش دهید.

۱۲. درخت اژدها یا دراسنا پرچمی (Dracaena marginata)

درخت اژدها یک گیاه‌ی آپارتمانی زیبا با برگ‌های سبز رنگ شمشیری شکل است. این گیاه بسیار مقاوم است، به مراقبت کمی نیاز دارد، به‌کندی رشد می‌کند و به‌خوبی با زندگی در گلدان سازگار می‌شود.

درخت اژدها را در دمای ۲۱ تا ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد و دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید، چون ممکن است شاخ و برگ آن را بسوزاند. همچنین برای جلوگیری از قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها باید مطمئن شوید که گیاه را بیش از حد آبیاری نمی‌کنید.

۱۳. نخل شامادورا الگانس (Chamaedorea elegans)

۲۰ درختچه‌ آپارتمانی محبوب که جذابیت خانه را دوچندان می‌کنند

این درختچه‌ آپارتمانی به‌خوبی با شرایط نسبتاً کم‌نور سازگار می‌شود و می‌تواند در داخل خانه‌های نسبتاً کوچک زندگی کند. در حقیقت، مراقبت بیش از حد و آبیاری زیاد باعث آسیب آن می‌شود. شامادورا الگانس فقط یک یا دو بار در فصل رشد به کود مایع ضعیف نیاز دارد. این گیاه را در دمای ۱۸ تا ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد نگه دارید و آن را زمانی آبیاری کنید که دو سانتی‌متر بالای خاک خشک شده باشد.

۱۴. نخل پرشکوه یا راونیا ریولاریس (Ravenea revularis)

این درختچه‌ آپارتمانی زیبا دارای شاخه‌های بزرگ، قوسی و سبز رنگ روی ساقه‌های متعدد است. سرعت رشد این گیاه در داخل خانه کم است و هر سال بیش از ۳۰ سانتی‌متر رشد نمی‌کند. نخل پرشکوه گرما و رطوبت بالا را ترجیح می‌دهد و بهتر است در دمای ۱۸ تا ۲۹ درجه‌ی سانتی‌گراد نگهداری شود.

۱۵. دراسنا بلالی (Dracaena fragrans)

دراسنا بلالی ذرت تولید نمی‎کند و در عوض، از یک یا چند ساقه‌ی ضخیم رشد می‌کند که برگ‌های بلند و باریک را در بالای خود تشکیل می‌دهند. این گیاه برای نگهداری در داخل خانه مناسب است، چون هم مقاومت بالایی دارد و هم فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. تنها نکته‌ی مهم این است که رطوبت کافی در محیط وجود داشته باشد و گیاه دور از نور مستقیم خورشید و در دمای ۱۵ تا ۲۴ درجه‌ی سانتی‌گراد نگهداری شود.

۱۶. نخل اریکا (Areca palm)

این گیاه‌ی خانگی ساقه‌های زیادی دارد که شبیه‌ی بامبو هستند و به همین دلیل به آن نخل بامبو هم می‌گویند. نخل اریکا رشد کندی دارد و وقتی در کنار پنجره قرار می‌گیرد، به‌‎‌خوبی می‌روید. سعی کنید محل نگهداری این گیاه را مرطوب نگه دارید، چون هوای خشک نوک برگ‌ها را قهوه‌ای می‌کند. دمای مناسب برای رشد نخل اریکا ۱۸ تا ۲۴ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

۱۷. درختچه‌ آپارتمانی کامکوآت (Kumquat)

۲۰ درختچه‌ آپارتمانی محبوب که جذابیت خانه را دوچندان می‌کنند

کامکوآت عموماً در گلدان رشد مناسبی دارد و حتی می‌تواند در داخل خانه میوه بدهد. تا حد ممکن به این گیاه نور کامل آفتاب را برسانید و از آبیاری بیش از حد آن بپرهیزید. بهترین دما برای نگهداری کامکوآت ۱۳ تا ۲۹ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

۱۸. برگ بو

برگ‌های بیضی شکل این گیاه در آشپزی استفاده می‌شوند و نگهداری آن به‌عنوان یک درختچه‌ آپارتمانی بسیار آسان است. برگ بو به‎آرامی رشد می‌کند و با هرس رابطه‌ی خوبی دارد. بنابراین، می‌توانید اندازه‌ی آن را کنترل کنید.

از آبیاری بیش از حد برگ بو بپرهیزید و آن را در گلدانی که هم اندازه‌ی ریشه است، قرار دهید. چون فضایی را که کمی تنگ باشد، ترجیح می‌دهد. دمای ۱۸ تا ۲۹ درجه‌ی سانتی‌گراد برای نگهداری برگ بو مناسب است.

۱۹. گواوا

گواوا یک درختچه یا درخت کوچک است که معمولاً در مناطق گرمسیری می‌روید. با این حال، اگر بتوانید گرما (۱۸ تا ۲۹ درجه‌ی سانتی‌گراد) و رطوبت کافی را فراهم کنید، در داخل خانه هم رشد می‌کند. این گیاه به نور، گرما و رطوبت زیادی نیاز دارد و در ماه‌های گرم سال انتقال آن به بیرون از خانه باعث می‌شود نور کافی دریافت کند.

۲۰. لیندا یا نخل دم اسبی

نخل لیندا به دلیل سرعت رشد آهسته و طول عمر طولانی، یک درختچه‌ آپارتمانی محبوب به شمار می‌رود. ممکن است چند سال طول بکشد تا یک نخل لیندا به یک متر برسد، بنابراین برای محیط‌های کوچک و حتی روی میز مناسب است. این گیاه به دمای بالای ۱۵ درجه‌ی فانهایت و نور کامل و غیرمستقیم خورشید نیاز دارد، اما نباید آن را بیش از یک تا دو هفته یکبار آبیاری کرد.

 

کلام پایانی

در این مقاله شما را با چند نمونه از بهترین درختچه‌های آپارتمانی آشنا کردیم. هنگام خرید درختچه‌ آپارتمانی آب، نور و دمای مناسب برای نگهداری آن را در نظر بگیرید و گیاهی را انتخاب کنید که با شرایط زندگی شما تناسب داشته باشد.

منبع: دیجی کالا مگ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار