بهترین‌های جشن حافظ معرفی شدند
کد خبر: ۲۵۲۱
تاریخ انتشار: 2015 June 17    -    ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
پانزدهمین جشن حافظ در حالی برگزار شد و برندگانش را شناخت که بسیاری از کسانی که روی سن حاضر شدند از شهیدان غواص نام برده و یادشان را گرامی داشتند.

پانزدهمین جشن حافظ عصر شامگاه گذشته سه شنبه ۲۶ خرداد ماه با حضور اهالی سینما و تلویزیون در تالار وزارت کشور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم با پخش یک کلیپ، شخصیت «ببعی» از مجموعه تلویزیونی «کلاه قرمزی» به زبان انگلیسی به حاضران در این جشن تبریک گفت. در ادامه مراسم طبق روال سال های گذشته که یکی از بازیگران مراسم را آغاز می کند، بهنوش بختیاری روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم که در این جشن حضور داریم زیرا جشن حافظ مراسمی است که هنرمندان از صمیم قلب در آن حضور پیدا می‌کنند و برای موفقیت هم دست می زنند.

پس از صحبت های وی، رضا یزدانی اولین ترانه خود را در این مراسم با شعری از حافظ خواند.

علی معلم مدیر مسئول ماهنامه «دنیای تصویر» و دبیر پانزدهمین جشن حافظ به روی صحنه آمد و گفت: این دوره از جشن حافظ مصادف با تشییع پیکر جوانانی از وطن است که جان خود را برای این مرز و بوم فدا کردند. تشییع جنازه دلیرمردانی که برای دفاع از کشور کمان آرش را زمین نگذاشته اند. به همین منظور و به یاد آنها ترانه علیرضا قربانی با نام «جوانان وطن» را که کلیپ آن برای شهدای هشت سال دفاع مقدس ساخته شده است، پخش می کنیم.

بعد از پخش این کلیپ، بخش اهدای جوایز پانزدهمین جشن حافظ برگزار شد.

سعید امیرسلیمانی به همراه سپند و کمند امیرسلیمانی روی صحنه آمدند تا جایزه بخش بهترین فیلم مستند را اهدا کنند. سعید امیرسلیمانی گفت: خوشحالم که در این جشن حضور دارم، من بعد از مدت ها دوری دوباره به جمع سینما و تلویزیون برگشته ام و امشب چهره همه دوستان خود را دیدم.

جشن حافظ

تندیس حافظ بهترین فیلم مستند به محسن استادعلی برای مستند «جایی برای زندگی» اهدا شد. این هنرمند بعد از دریافت جایزه خود آن را به زنده یاد محمدرضا مقدسیان و زنده یاد مرتضی ندایی مستندسازان سینمای ایران اهدا کرد.

سعید راد از جمله هنرمندانی بود که برای اهدای جایزه بهترین چهره تلویزیونی روی صحنه آمد. این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به شهدای هشت سال دفاع مقدس، بیان کرد: من چندین ماه در جبهه های جنگ حضور داشتم. ما سرو قامتانی را از دست دادیم که باعث شدند غرور ملی ما سیراب و شکوه هنر در این سالن ها برپا شود. از همه شما می خواهم تا برای شادی روح این مردان که خون آنها باعث شد تا امروز در کنار هم و در امنیت باشیم بلند شوید و دست بزنید.

راد جایزه این بخش را به عادل فردوسی پور مجری برنامه ورزشی «نود» اهدا کرد. فردوسی پور بعد از دریافت جایزه خود گفت: خوشحالم که در این جمع صمیمی حضور دارم و باعث افتخار من است که این جایزه را بدست آوردم، چرا که دیده شدن و برنده شدن همیشه خوب است.

جایزه دوم این بخش توسط مهران غفوریان به رامبد جوان مجری برنامه تلویزیونی «خندوانه» اهدا شد. بعد از دریافت جایزه، انیمیشنی از رامبد جوان در برنامه «خندوانه» پخش شد. جوان با اشاره به این انیمیشن گفت: این انیمیشن را بهرام عظیمی برای تیتراژ برنامه «خنداونه» ساخته بود اما اجازه پخش آن را به ما ندادند و گفتند ممکن است، برداشت بد شود. یک عده برای برنامه «خندوانه» قدم روی چشم ما گذاشتند و یک عده هنوز این کار را نکرده اند اما من به زودی چشمان خود را زیر پای آنها پهن می کنم.

این بازیگر و مجری تلویزیونی با اشاره به عادل فردوسی پور بیان کرد: عادل خیلی بد است که دعوت من را برای حضور در «خندوانه» قبول نکرد.

جشن حافظ

در ادامه مراسم شهاب عباسی و یوسف صیادی بازیگران کمدی روی صحنه آمدند تا جایزه بخش بهترین بازیگر مرد کمدی را به مهران رجبی برای بازی در «دردسرهای عظیم» و «معراجی ها» اهدا کنند. رجبی بعد از دریافت تندیس خود گفت: این اولین بار است که یک جایزه رسمی می گیرم، البته در طول سال ها فعالیت خود جوایزی را از جشنواره های استانی دریافت کرده بودم.

نیوشا ضیغمی و الهام حمیدی نیز جایزه بهترین بازیگر زن کمدی را به ریما رامین فر برای بازی در سریال «پایتخت ۳» اهدا کردند. رامین فر بعد از دریافت تندیس حافظ گفت: این جایزه بیشتر شبیه یک معجزه است.

در ادامه مراسم الیکا عبدالرزاق بازیگر سینما و تلویزیون روی صحنه آمد و به اجرای یک نمایش کمدی با مضمون تخیلات خود از دریافت جایزه از جشنواره های داخلی و بین المللی پرداخت.

جمشید مشایخی بازیگر سینما و تلویزیون برای اهدای تندیس بهترین موسیقی تیتراژ روی صحنه آمد. این بازیگر گفت: اگر باغبان نباشد گیاه پژمرده می شود و باغبان کسانی هستند که هنر را دوست دارند. از علی معلم برای برگزاری این جشن تشکر می کنم و او را یک دوست و یک منتقد رک گو می دانم که از کسی نمی ترسد.

مشایخی در ادامه صحبت های خود دو بیت شعر از حافظ برای ۱۷۵ شهید غواص خواند.

اولین تندیس این بخش به شهرام ناظری برای فیلم سینمایی «ایران برگر» اهدا شد. این هنرمند کشورمان بعد از دریافت این تندیس گفت: خوشحالم که در کشورمان هنوز چنین برنامه هایی برگزار می شود، برنامه ای که هنرمندان و مردم در کنار هم قرار گرفته و سینما و تلویزیون را تشویق می کنند.

جمشید مشایخی با اشاره به شهرام ناظری بیان کرد: این هنرمند نه تنها در عرصه موسیقی بلکه در ادب و ادبیات نیز استاد است.

بهرام رادان بازیگر سینما و تلویزیون تندیس دوم این بخش را به همایون شجریان برای فیلم «آرایش غلیظ» اهدا کرد. همایون شجریان بعد از دریافت این تندیس گفت: چرا من آخه!؟ خوشحالم که این جایزه را که اولین جایزه رسمی من است و مزین با نام مقدس حضرت حافظ است دریافت می کنم. حافظ در زندگی من بسیار تاثیرگذار و همیشه مانند یک پیامبر بوده است. همچنین از سهراب پورناظری برای ساخت این ترانه تشکر می کنم و باید بگویم که تمام نبوغ خود را برای آن به کار برده است.

علی معلم از همایون شجریان درخواست کرد تا یک ترانه بخواند و همایون شجریان با اشاره به اینکه برایش خواندن راحت تر از حرف زدن است، ابیاتی از حافظ را برای حاضران خواند.

در ادامه مراسم، هنگامه قاضیانی جایزه بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی را به داریوش ارجمند برای بازی در سریال «ستایش» اهدا کرد. ارجمند بعد از دریافت جایزه خود گفت: چند سال پیش در یکی از شب های جشن حافظ از مسئولان وزارت ارشاد که در این جشن حضور داشتم درخواست کردم تا تاریخ جشن حافظ در تقویم ملی کشور به صورت رسمی آورده شود که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت. اما باز هم امیدوارم این اتفاق رخ دهد.

وی ادامه داد: همایون شجریان همیشه من را حمایت می کند. من برای محمدرضا شجریان طول عمر آرزو می کنم اما دیگر نگرانی وجود ندارد چرا که همایون شجریان هست و به همان پختگی پدر رسیده است.

پژمان بازغی و شیلا خداداد برای تندیس بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی روی صحنه آمدند. پژمان بازغی قبل از اهدای این تندیس گفت: من و علی معلم به اتفاق هم در جشنواره فیلم کن حضور داشتیم و فرش قرمز این جشنواره را دیدیم اما باید بگویم که هیچ فرش قرمزی، فرش قرمز وطنی نمی شود.

جایزه این بخش به شبنم مقدمی برای سریال «مدینه» اهدا شد. این هنرمند بعد از دریافت تندیس خود گفت: این تندیس به نام کسی مزین است که تاثیر بسیاری در زندگی من داشته است.

حمید گودرزی و لادن مستوفی بازیگرانی بودند که جایزه بهترین فیلمنامه تلویزیونی را اهدا کردند. لادن مستوفی با اشاره به جشن حافظ گفت: یکی از دلایلی که هر از چند گاهی مانع برگزاری جشن حافظ می شود، این است که علی معلم این جشن را به خوبی برگزار می کند و به جشنواره های دیگر یادآور می شود که یک جشن سینمایی و تلویزیونی را چگونه باید برگزار کرد.

جایزه این بخش به محسن تنابنده برای سریال «پایتخت ۳» اهدا شد. تنابنده بعد از دریافت این تندیس گفت: همایون شجریان آمد و کار و کاسبی ما را خراب کرد، من می خواستم برای شما آواز بخوانم. اما درباره «پایتخت ۴» باید بگویم که این سریال از دو یا سه شب دیگر از تلویزیون پخش می شود. البته ما برای ساخت آن بسیار عجله کردیم چرا تلویزیون همیشه تصمیمات ناگهانی می گیرد. امیدوارم شما از این سریال راضی باشید. تندیس «پایتخت ۳» تنها به من تعلق ندارد و باید آن را به خشایار الوند و حسن وارسته اهدا کنم.

جشن حافظ


جایزه بهترین کارگردانی تلویزیونی به بهروز شعیبی برای سریال «پرده نشین» اهدا شد. این کارگردان بعد از دریافت تندیس خود بیان کرد: این جایزه برای من یک جایزه غافلگیرکننده بود چرا که فکر می کردم به این زودی دوباره جایزه نگیرم. باید بگویم که ما با جسم خود زنده ایم اما با روح خود زندگی می کنیم. من همیشه از اینکه رضا عطاران برای فیلم «دهلیز» و یا ویشکا آسایش برای سریال «پرده نشین» جلوی دوربین رفتند هیجان زده می شوم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در یک پروژه از او خواسته اند تا نقش جوانی جمشید مشایخی را بازی کند، ادامه داد: آقای مشایخی، آقای راد اجازه دهید ما نقش جوانی شما را در سینما و تلویزیون ایران بازی کنیم و تمام تلاش خود را به کار گیریم که تا مانند شما تعهد و سلامتی را در این هنر حفظ کنیم.

در ادامه مراسم سیروس الوند و پوران درخشنده برای اهدای تندیس بهترین مجموعه تلویزیونی روی صحنه آمدند و تندیس این بخش را به حمید مدرسی برای مجموعه «کلاه قرمزی» اهدا کردند. حمید جبلی بعد از دریافت این تندیس گفت: ما همیشه آرتیست ها را در یک پروژه می بینیم اما واقعیت این است که افرادی در پروژه ها حضور دارند که تمام تلاش خود را برای ساخت آن پروژه سینمایی یا مجموعه تلویزیونی می کنند. یکی از این افراد حمید مدرسی است.

حمید مدرسی تهیه کننده مجموعه «کلاه قرمزی» نیز گفت: هنرمندان در این مجموعه زحمات بسیاری کشیدند و امشب جای ایرج طهماسب و عروسک های مجموعه خالی است.

در ادامه مراسم، کلیپی از شخصیت «دیبی» در مجموعه «کلاه قرمزی» پخش شد که در آن دیبی درباره وضعیت سینمای ایران صحبت کرد و در بخش هایی از آن به حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و مدیریت او در عرصه سینما اشاره کرد.

جایزه بخش نقد و نوشته نیز به امیر پوریا توسط علی معلم اهدا شد.

همچنین برای اهدای تندیس یک عمر فعالیت هنری، حمید جبلی و تهمینه میلانی روی صحنه آمدند تا این تندیس را به مرضیه برومند اهدا کنند. قبل از اهدای تندیس، کلیپی از تمام آثار مرضیه برومند در سینما و تلویزیون پخش شد. برومند بعد از دریافت تندیس با اشاره به علی معلم گفت: من به این کلیپ اعتراض دارم، آن چه که ما برای شما فرستادیم کلیپی با ترانه «خانه مادربزرگ» بود اما شما موسیقی آن را تغییر داده اید و موسیقی گذاشته اید که انگار من مرده ام.

مرضیه برومند به صورت شخصی جایزه ای را به رسم یادبود به جواد قارایی کارگردان و تهیه‌کننده مستند «ایرانگرد» اهدا کرد و این مستند را یکی از آثار قابل توجه در حوزه مستند دانست.

حمید جبلی نیز بیان کرد: من از نوجوانی با مرضیه برومند کار کرده ام و همچنان در خدمت او هستم، همیشه به خاطر دارم که این کارگردان من را سر صحنه دعوا می کرد.

تندیس بخش بهترین دستآورد فنی و هنری در سینما توسط میلاد کی مرام و آزاده صمدی به حسن زاهدی برای صدابرداری «ایران برگر» اهدا شد.

بیژن امکانیان و عبدالله اسکندری نیز تندیس بخش بهترین فیلمبرداری در سینما را به مرتضی غفوری برای «چند مترمکعب عشق» اهدا کردند. غفوری بعد از دریافت این جایزه گفت: خیلی خوشحالم تندیس حافظ به من اهدا شد چرا که به پسرم قول دادم حتما این تندیس را به خانه ببرم.

تندیس بخش بهترین موسیقی متن فیلم توسط سروش صحت و ویشکا آسایش به بهزاد عبدی برای «متروپل» اهدا شد.

ویشکا آسایش با اشاره به برنامه ای که الیکا عبدالرزاق اجرا کرد، بیان کرد: به خاطر دارم یک بار به همراه آقای میرفخرایی به یک برنامه زنده تلویزیونی دعوت شدم، آنجا می خواستم درباره آقای میرباقری صحبت کنم و گفتم آقای میرباقری به من ارادت کاملی دارد که من را برای فیلمش انتخاب کرد و من از او ممنون هستم. جالب اینجاست که تا زمانی که به خانه نیامده بودم نمی دانستم چه چیزی گفته ام.

سروش صحت نیز با اشاره به لباسی که برتن داشت، توضیح داد: زمانی که برای اولین بار به جشن حافظ دعوت شدم، روی کارت نوشته شده بود که با لباس رسمی در مراسم حضور داشته باشید. من هم آن سال رفتم و این کت را گرفتم و هر سال فقط در جشن حافظ آن را می پوشم. در واقع این کت تبدیل به کت دنیای تصویر شده است.

مجید مظفری و بهاره کیان افشار نیز برای اهدای تندیس بهترین فیلمنامه سینمایی روی صحنه آمدند و جایزه این بخهش را به بهروز افخمی برای «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» اهدا کرد. افخمی بعد از دریافت این تندیس گفت: این جایزه برای مرجان شیرمحمدی است، چرا که فیلمنامه این فیلم کاملا به کتابی که شیرمحمدی نوشته است، وفادار بود.

در ادامه مراسم، شهاب رمضان خواننده پاپ، یک ترانه اجرا کرد.


جشن حافظ


امین زندگانی و فرزاد حسنی برای اهدای تندیس بهترین بازیگر مرد سینما روی صحنه آمدند. فرزاد حسنی گفت: ورود من به رادیو از طریق امین زندگانی انجام شد و من خوشحالم که بعد از مدت ها دوباره در کنار این هنرمند روی صحنه قرار گرفته ام. امین زندگانی نیز گفت: افتخار اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد کم از دریافت چنین جایزه ای نیست و من خوشحالم که این جایزه را اهدا می کنم.

تندیس این بخش به مجید صالحی برای «استراحت مطلق» اهدا شد. وی بعد از دریافت این تندیس گفت: از رضا عطاران تشکر می کنم که من را به عبدالرضا کاهانی برای بازی در این فیلم معرفی کرد.

دومین تندیس بهترین بازیگر مرد به امین حیایی برای بازی در فیلم «خانوم» تقدیم شد. این بازیگر بعد از دریافت تندیس بیان کرد: خوشحالم دوباره این تندیس را به خانه می برم، من هر زمان که فال حافظ می گرفتم، بد می آمد و به نوعی حالم گرفته می شد، اما جالب است که به تازگی فال حافظ برای من خوب می آید و نشانه های آن این است که تندیس حافظ را بدست آوردم و به زودی بازی در یک فیلم سینمایی در وصف حافظ به کارگردانی کامران قدکچیان را آغاز می کنم.

جشن حافظ


فاطمه گودرزی و رعنا آزادی ور برای اهدای تندیس بهترین بازیگر زن سینما روی صحنه آمدند. فاطمه گودرزی گفت: من به سهم خود از مادران بزرگوار شهیدانی که امروز تشییع شدند تشکر می کنم که ۱۷۵ فرشته را به ما هدیه کردند.

جایزه این بخش به گوهر خیراندیش برای بازی در فیلم سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» اهدا شد. این بازیگر بعد از دریافت جایز خود، با اشاره فیلموگرافی که از او توسط پوریا حیدری ساخته شده است، گفت: در این اثر نزدیک به ۱۰۰ هنرمند درباره من صحبت کرده اند، که می خواهم نام تک تک آن ها را در این مراسم ببرم و از آنها تشکر کنم.

این بازیگر تمام هنرمندانی که در این فیلموگرافی درباره او صحبت کرده اند، نام برد و از آنها تشکر کرد.

تندیس دوم این بخش به آنا نعمتی برای بازی در «انارهای نارس» اهدا شد. این بازیگر بعد از دریافت تندیس حافظ گفت: خوشحالم که این نقش توسط شما دیده شد، من برای این نقش بسیار زحمت کشیدم و پیش از هر چیز از مجیدرضا مصطفوی کارگردان «انارهای نارس» که من را مجبور کرد تا در این فیلم بازی کنم تشکر می کنم.


جشن حافظ


در ادامه مراسم تندیس ویژه هیات داوران به رضا عطاران برای نویسندگی، کارگردانی و بازی در فیلم «رد کارپت» اهدا شد. برای اهدای این جایزه جواد عزتی، یوسف تیموری و رضا داوودنژاد روی صحنه آمدند. رضا عطاران بعد از دریافت تندیس خود، با اشاره به اینکه جمشید مشایخی در سالن حضور دارد یا خیر، گفت: من آقای مشایخی را خیلی دوست دارم. یک سوء تفاهم بین ما پیش آمده بود که خوشبختانه برطرف شد.

تندیس بهترین کارگردانی سینمایی نیز به حمید نعمت الله برای فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» اهدا شد.

در پایان، تندیس بهترین فیلم توسط جواد عزتی، یوسف تیموری، رضا داوودنژاد و سحر جعفری جوزانی به فتح الله جعفری جوزانی برای فیلم «ایران برگر» تقدیم شد.

خبرگزاری مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار