بهترین همسر دنیا چه کسی است؟
کد خبر: ۲۵۲۰
تاریخ انتشار: 2015 June 17    -    ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
 استادیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: هنر محبت‌ورزی، از جمله عوامل مهم در تثبیت یک خانواده محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، سیما فردوسی در جمع تعدادی از جوانان در شیراز گفت: همسرانی که هنر محبت‌ورزی را فراگرفته‌اند و به درستی از این هنر استفاده می‌کنند، زندگی‌های پایدارتری دارند.

وی با تصریح اینکه هدف از ازدواج، رشد انسان‌ است، تاکید کرد: همسران باید در مسیر رشد و تعالی خانواده به یکدیگر کمک کنند.

این روانشناس معتقد است: تشخیص به‌موقع یک مشکل و رفع فوری آن، لازمه دستیابی به زندگی آرام و رو به تعالی است، لذا افراد باید شخصا و با همراهی همسران خود در مسیر شناخت مشکلات احتمالی روحی و روانی خود را شناسایی و در جهت رفع آنها تلاش کنند.

وی تصریح کرد: وقتی یک زن و مرد جوان به واسطه وجود مشکلات روحی، رفتاری و روانی، دچار ناسازگاری هستند، راهکارهای خرافی و توصیه‌هایی مانند بچه‌دار شدن، به هیچ عنوان راهکار مقابله و حل آن نیست. اگر یک مشکل به موقع شناسایی و رفع نشود، مزمن خواهد شد و درمان و رفع یک مشکل مزمن بسیار دشوار خواهد بود، البته در این راه استفاده از تجارب بسیار مهم است.

فردوسی خاطرنشان کرد: خانواده برای آن تشکیل می‌شود که سیر تعالی را طی کند، این یکی از اهداف مهم آفرینش انسان و ازدواج از نگاه اسلام است، لذا در این مسیر انسان نباید دچار رکود شده و پویایی و تلاش را فراموش کند.

استادیار دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: برخی گمان می‌کنند خانواده‌های خوشبخت و موفق، از ابتدای زندگی همای سعادت بر دوش اعضای آن نشسته بوده و آنان را همراهی کرده، حال آنکه این یک تصور غلط است. علت سعادت در یک خانواده بی‌تردید تلاش زوجین به شکل مستمر و پویا، بوده است. سلامت روان زوجین در رسیدن به خوشبختی، بسیار مهم است. هر فردی در ابتدا باید از خودش بپرسد که آیا روانی سالم دارم، آیا خواب شبانه‌ام کافی است، آیا دچار افسردگی نیستم، دچار کندی رفتار و تنبلی نشده‌ام، آیا مدام اتفاقات بد را برای خود تصور نمی‌کنم؟ این موارد نشانه‌های اضطراب و افسردگی است و برای درمان این حالت‌ها، خواست فرد مهم و همراهی شریک زندگی و همسر بسیار بسیار مهم است.

او با تاکید بر اینکه تکانه‌های روانی زمینه‌ساز بروز اختلال‌ در زندگی و تداوم مشکلات است، گفت: کسانی‌که با کوچکترین کنش، واکنش‌های عصبی و حرکت‌های تند رفتاری از خود بروز می‌دهند، باید ابتدا در جهت رفع این مشکل گام بردارند. در خانواده‌هایی که یکی از زوجین یا هر دو دچار مشکلات رفتاری و روانی هستند، کودکان خوب رشد نخواهند کرد.

وی، بهترین راهکار برای پیشگیری از چنین مشکلاتی را انجام مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج در صورت مشاهده علایم گفته شده دانست و افزود: البته اکثر افراد عصبی، معتقد هستند که دیگران با رفتارهای خود، آنان را عصبانی می‌کنند.

فردوسی با تاکید براینکه سبک زندگی در بیشتر اوقات موجب بروز مشکلات روانی و رفتاری در افراد می‌شود، گفت: زندگی با نظم، مدیریت شده و هدف‌دار موجب بروز مشکلات عصبی و رفتاری در خانواده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه خشم و ناتوانی در کنترل به‌موقع خشم، عامل بروز شکاف بین همسران است، گفت: بهترین همسر دنیا کسی است که خودشناسی داشته باشد و با توجه به توصیه‌های علم بهداشت روانی، اصول سالم‌تر زیستن را رعایت کند.

فردوسی یادآور شد: راز داشتن یک رفتار مناسب در گفتار لقمان حکیم نهفته است، اینکه هرچه از نظر ما بد و ناپسند است، انجا ندهیم! این همان خودشناسی و تلاش برای رشد و تعالی انسانی است.

استادیار دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: مکالمه‌های روزانه بین زوجین، در روحیه و رفتار همسران بسیار تاثیرگذار است. چگونگی مخاطب قرار دادن و نامیدن زوجین توسط یکدیگر، پاسخگویی به نیازهای عاطفی، عشق ورزیدن و محبت کردن از اصول اصلی رسیدن به یک تعادل در زندگی است.

فردوسی تاکید کرد: اگر مردی همسرش را سوهان روح می‌نامد و با این عنوان او را خطاب قرار می‌دهد، مطمئن باشد که روح او را خراشیده و تا همیشه او را آزرده کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر منفی شبکه‌های اجتماعی در ایجاد گسست‌های خانوادگی، تاکید کرد: شبکه‌های اجتماعی البته هدف‌دار ایجاد شده و برنامه‌سازی‌های شبکه‌های ماهواره‌ای با برنامه‌ریزی انجام می‌شود، اما باید توجه داشت که اساس بروز مشکلات در خانواده‌ها، بی‌توجهی زوجین به یکدیگر است.

فردوسی با اشاره به تاثیر شبکه‌های مجازی بر بروز گسست در خانواده‌ها، گفت: وقتی ریشه بروز این گسست‌ها و تاثیرپذیر از شبکه‌های اجتماعی بررسی می‌شود، متوجه می‌شویم رفتارهای مشکل‌دار فردی در زندگی‌های خانوادگی عاملی مهم در این تاثیرگذاری محسوب می‌شود.
ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار