آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟
کد خبر: ۲۵۱۷۸۶
تاریخ انتشار: 2022 July 29    -    ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
آباژور‌های قدیمی طرح‌های مختلفی مثل گل، نقاشی یا راه راه‌های جذاب داشتند. این المان نورانی، همیشه در دکوراسیون خانه‌ها حضور داشته و هم بخشی از روشنایی را تأمین کرده و هم به یک عنصر تأثیرگذار در دکوراسیون تبدیل شده. این روز‌ها روشنایی خیلی از خانه ها، اما تنها از لوستر یا چراغ‌های سقفی و دیواری تأمین می‌شود.

آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟«تابناک با تو» - آباژور‌های قدیمی طرح‌های مختلفی مثل گل، نقاشی یا راه راه‌های جذاب داشتند. این المان نورانی، همیشه در دکوراسیون خانه‌ها حضور داشته و هم بخشی از روشنایی را تأمین کرده و هم به یک عنصر تأثیرگذار در دکوراسیون تبدیل شده. این روز‌ها روشنایی خیلی از خانه ها، اما تنها از لوستر یا چراغ‌های سقفی و دیواری تأمین می‌شود. اگر آباژور کنار سالنی ندارید بهتر است آن را در برنامه‌های آینده خریدتان بگذارید و وارد اتاق‌های مختلف خانه کنید. چرا؟ در این مطلب می‌خوانیم.

آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

چرا باید آباژور داشته باشیم؟

تصور کنید که در اتاق کارتان در خانه که روزانه چندین ساعت را در آن (و احتمالا خیره به مانیتور) می‌گذرانید یک لامپ بدون پوشش روی سقف نصب شده. بیایید با خودمان صادق باشیم، هیچکس یک لامپ لخت و تنها را دوست ندارد. علاوه بر این که لامپ‌های بدون پوشش ظاهر خوبی ندارند معمولا نورشان تند است و می‌تواند چشم را اذیت کرده و به مرور زمان نشستن در فضا را سخت کند. یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ایجاد یک فضای آزاردهنده پوشاندن لامپ هاست. به جای لامپ لخت روی سقف یک آباژور کنار اتاق بگذارید و آن را روشن کنید. اگر آباژور دارید و از آن استفاده نمی‌کنید بد نیست بدانید که همین وسیله بلااستفاده در خانه شما می‌تواند هم روز‌ها و هم شب‌ها نوری ملایم، ولی کافی به اتاق بدهد و فضا را آرامش بخش کند. کار اصلی آباژور‌ها ایجاد نور غیرمستقیم و ملایم با حداکثر روشنایی است تا چشمان شما را در برابر نور لامپ محافظت کند. همچنین آباژور کمک می‌کند نور مسیر مشخصی پیدا کند. درست بر عکس لامپ‌های لخت که نور را در همه جهات و به صورتی شدید پخش می‌کنند.

انواع مختلف آباژور

آباژور‌ها بر اساس شکل و جنس قسمت سرشان به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که بعضی هایشان را بار‌ها در خانه‌های مختلف دیده اید و بعضی هایشان احتمالا برایتان خیلی تازگی خواهند داشت. مدل‌های مختلف آباژور این‌ها هستند:

 آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

مدل امپراطور (Empire): آباژور مدل امپراطور استاندارد و رایج است. این مدل می‌تواند نور را با استفاده از حاشیه پهن سرش به سمت پایین پخش کند. بیشتر آباژور‌های قدیمی مدل امپراطور هستند.

 آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

مدل زنگوله (Bell): این آباژور شیک و جذاب فرمی شبیه به دامن زنانه و یک لبه پهن در پایین دارد و البته دو طرفش دارای قوس است. این آباژور معمولا برای قرار گرفتن در دکوراسیون سنتی و کلاسیک استفاده می‌شود.

 آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

مدل طبل (Drum): آباژور مدل طبلی شکلی پهن و استوانه‌ای با طرفین بلند و لبه بزرگ دارد. البته که دو طرف این آباژور مثل مدل‌های دیگر بزرگ و کوچک نیستند و این به نور اجازه می‌دهد که به صورت مساوی بالا و پایین پخش شود.

 آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

مدل مدرن (Novelty): آباژور‌های مدرن در شکل ها، سایز‌ها و طراحی‌های متفاوت و متنوعی در بازار وجود دارند. این مدل‌ها معمولا در قسمت میانی پهن‌تر هستند و چشم هر بیننده‌ای را می‌گیرند.

آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

مدل‌های مستطیلی و مربعی (rectangular و square): هر دوی این شکل‌ها در فضا‌های مدرن طرفداران زیادی دارند. آباژور‌های مستطیلی دو سو دارند و از مدل‌های دیگر پهن‌تر و بلندتر هستند، اما مربع اضلاع مساوی دارد.

آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

مدل کاسه‌ای (Bowl): مدل آباژور کاسه‌ای در واقع یک برداشت آزاد مدل امپراطور است که قسمت بالایی آن جمع و جور و قسمت پایینش بزرگ و پهن است. آباژور کاسه‌ای برای فضا‌های مدرن و مینیمال خوب خواهد بود.

این نکته را هم فراموش نکنید که همین سری‌ها می‌توانند با قرار گرفتن روی انواع آباژور کنار سالن، روی دیوار و حتی روی میز قرار بگیرند.

آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

آباژور کنار سالنی یا آباژور ایستاده

آباژور‌های ایستاده تفاوت خاصی – به جز در شیوه طراحی- با آنچه که به عنوان آباژور کنار سالنی می‌شناسیم ندارند. هر آباژوری می‌تواند فضای شما را آرامش بخش و متفاوت کند، به شرطی که رنگ و استایلی که انتخاب می‌کنید برای اتاقتان مناسب باشد. کنار سالنی‌ها گاهی در طرح‌هایی به فروش می‌رسند که شید یا کلاهک ندارند و نور آن‌ها از طریق چراغ‌هایی که داخلشان کار گذاشته شده به فضا می‌رسد. این مدل روشنایی هنوز هم «آباژور» محسوب می‌شود، اما با استایلی که کمی متفاوت است. چراغ‌های یک کنار سالنی می‌تواند رو یا داخل یک سطح چوبی، فلزی یا پلاستیکی کار شود و به صورت توکار فضا را پرنور کند. معمولا نورِ کنار سالنی‌ها (به خاطر پوشیده نبودن چراغ یا لامپشان) از نور آباژور‌هایی که کلاهک دارند شدیدتر است و فضای بیشتری را هم روشن می‌کند. قبل از خرید کنار سالنی حتما به این موضوع دقت کنید و در نظر بگیرید که فضایتان به این حجم نور فیلتر نشده نیاز دارد یا نه.

آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

هنگام خرید آباژور یا کنار سالنی به چه مواردی توجه کنیم؟

احتمالا در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها ده‌ها مدل آباژور دیده اید. خرید آباژور می‌تواند چالش برانگیز باشد و برای همین باید بدانیم که وقت خرید آن چه نکاتی را باید مد نظر قرار بدهیم:

شکل: توصیه خیلی از طراحان داخلی این است که آباژوری را انتخاب کنید که فرمش شبیه به فرم پایه‌ای لامپ شما باشد. آباژور‌های مدل زنگوله‌ای (bell) یا مدل امپراطور (empire) کلاسیک هستند و برای بیشتر فضا‌ها مناسب خواهند بود. اگر به دنبال گزینه‌های مدرن و متفاوت هستید آباژور‌های بیضی یا مربع شکل هم خوب هستند.
رنگ: آباژور‌هایی با رنگ‌های تند یا طرح‌های شلوغ در هر فضایی یک نقطه ثقل می‌سازند. اگر می‌خواهید آباژورتان توجه جلب نکند و به عنوان یک عضو خنثی در اتاق حضور داشته باشد رنگ‌های خنثی یا کمرنگ را انتخاب کنید.
جنس: جنس آباژور می‌تواند از پارچه‌های مختلفی باشد. مطمئن شوید که جنس آباژورتان طوری است که نور می‌تواند از آن رد شود (مگر این که به صورت عمدی دنبال یک آباژور کم نور باشید). محبوب‌ترین جنس‌های آباژور لیننن، کاغذ و ابریشم یا ترکیبی از این‌ها هستند.

آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

از آباژور کنار سالنی تان این طور محافظت کنید

مثل هر وسیله دیگری در خانه آباژور هم می‌تواند غبار بگیرد و کثیف شود. خیلی از ما هنگام تمیزکاری‌های روزانه و ماهانه مان این المان را فراموش می‌کنیم و برای همین آباژور‌ها معمولا پر از گرد و خاک هستند و قسمت داخلی کلاهک یا شید آن‌ها هم میزان زیادی کثیفی دارد. برای تمیز کردن و نگهداری از آباژورتان این نکات را فراموش نکنید:

*روزانه گرد و غبار پایه‌های آن را با یک دستمال کمی مرطوب بگیرید
*برای تمیز کردن کلاهک از مواد شیمیایی و شوینده‌ها (به ویژه آن‌هایی که سفیدکننده دارند) استفاده نکنید
*آباژور را قبل از شروع تمیزکاری از برق بکشید و کلاهکش را پایین بیاورید
*خاک روی کلاهک را با جارو برقی یا پارچه تمیز کنید

آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

چه استایلی برای چه فضایی

هنگام انتخاب آباژور یکی از اولین و مهمترین چیز‌هایی که باید در نظر داشته باشید استایلی است که آباژورتان دارد. فراموش نکنید که استایل‌های مختلف آباژور می‌توانند فضا را متفاوت کنند. همانطور که گفتیم آباژور‌ها پنج نوع کلاهک مختلف دارند که برای فضا‌های مختلف مناسب هستند. کلاهک امپراتور را از خانه‌های قدیمی تا خانه‌های مدرن و جدید استفاده کنید، اما اگر دکوراسیون خانه تان به صورت کلی مدرن و مینیمال است و دوست دارید آباژور یا کنار سالنی تان هم همین استایل را داشته باشد مدل زنگوله ای، طبلی یا کاسه‌ای برای شما مناسب‌تر خواهند بود. در فضا‌هایی که مبلمان و میز‌ها ساده و بدون طرح هستند (و البته دیوار هم کاغذ دیواری طرحدار ندارد) استفاده از یک آباژور با کلاهک گلدار می‌تواند فضا را از سادگی در بیاورد و یک نقطه ثقل هیجان انگیز به آن ببخشد. آباژور‌ها یا کنار سالنی‌هایی که طراحی خاصی دارند (مثلا چندین دسته یا لامپ‌های آویزدار و…) را باید با احتیاط بیشتری به کار ببرید، چون هم جای بیشتری می‌گیرند و هم اگر با دیگر وسایل فضا سنخیت نداشته باشند اتاق شما را کوچک، شلوغ و به هم ریخته جلوه خواهند داد. مثلا بعضی از مدل‌های کنار سالنی دو طبقه هستند و طبعا دو لامپ (یکی بالا و یکی پایین) دارند. این مدل هم نسبت به یک آباژور ساده جای بیشتری را اشغال می‌کند و هم پایین اتاق را روشن می‌کند.

آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

آباژور برای فضا‌های مختلف

آباژور یا کنار سالنی تنها برای قرار گرفتن کنار «سالن پذیرایی» طراحی نشده است و در فضا‌های مختلف خانگی و کاری می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. شما می‌توانید آباژور را برای اتاق خواب، اتاق کار، اتاق غذاخوری و حتی در بعضی از موارد خاص حمام استفاده کنید. نور اتاق خوابتان زیاد است و می‌خواهید قبل از خوابیدن با نور کم و ملایمی که چشم را خسته نمی‌کند چند صفحه کتاب بخوانید؟ تمام روز در معرض نور و سر و صدای زیادی بوده اید و می‌خواهید نوری که برای استراحت عصرگاهی در خانه وجود دارد کم جان باشد؟ آباژور چیزی است که این امکان را برای شما فراهم می‌کند. اگر آباژوری که می‌خرید دیمِر یا تنظیم کننده نور هم داشته باشد، میزان نور آن برایتان قابل تنظیم خواهد بود. این گزینه برای افرادی ایده آل است که در تاریکی مطلق نمی‌توانند بخوابند و دوست دارند یک نور ملایم به صورت دائمی در فضا روشن باشد. بعضی از کافه‌ها و رستوران‌ها آباژور را به عنوان یک المان تزئینی در فضایشان قرار می‌دهند که به روشنایی بیشتر هم کمک می‌کند.

آباژور کنار سالنی برای چه دکوراسیونی مناسب است؟

دنج و دوست داشتنی

آباژور به صورت کلی فضا را آرامش بخش، دنج و صمیمی می‌کند. اگر یک دورهمی دوستانه دارید و می‌خواهید کنار دوستانتان ساعت‌ها از خاطرات قدیمی صحبت کنید و یک غذای خانگی خوشمزه بخورید یک آباژور دارای دیمر می‌تواند کمکتان کند که بدون دردسر نور را وقت شام زیادتر کنید و آخر شب کمتر تا مهمانانتان خسته نشوند. آباژور همچنین اتاق‌هایی که نور بیش از حد دارند را تعدیل می‌کند تا کمتر در آن‌ها احساس خستگی داشته باشید. برای اتاق کودکان و نوجوانان هم آباژور به خاطر طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی که دارد گزینه خوبی خواهد بود.


آباژور یا کنار سالنی را کجای خانه قرار بدهیم؟

به طور کلی بسته به قسمتی از خانه که آباژور در آن قرار می‌گیرد تأثیرات متفاوت خواهند بود. یکی از گزینه‌های قدیمی و البته امن برای قرار دادن آباژور کنار مبل هاست. از آنجایی که بیشتر اوقات ما و مهمانانمان مبل‌های پذیرایی را برای نشستن انتخاب می‌کنیم آباژور می‌تواند با ایجاد نور ملایم و نقطه‌ای فضا را متمرکز کند. بعضی‌ها آباژور را کنار پنجره قرار می‌دهند. اگر شما هم از آن دسته افراد هستید باید حتما جنس آباژورتان را بشناسید و مطمئن شوید که نور آفتاب رنگ دسته ها، پایه‌ها یا کلاهک آن را از بین نمی‌برد و غبار بیش از حد آن را کثیف نمی‌کند. آباژور را همچنین می‌توانید در نزدیکی در ورودی (که معمولا یک آیینه هم آنجا هست) قرار بدهید تا در هنگام آماده شدن و لباس پوشیدن نور بیشتری جلوی آیینه داشته باشید و استایلتان را با دقت بیشتری بررسی کنید.

منبع: خوگر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار