باورهای نادرست و رایج که درباره‌ی فمینیسم وجود دارد
کد خبر: ۲۵۱۴۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2022 July 22    -    ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
فمینیسم (Feminism)، این کلمه برای هرکس معنایی منحصر به فرد دارد. برای برخی، فمینیسم به معنای پایان دوران مردانگی سنتی است، برای برخی دیگر، نوید دهنده‌ی عصری جدید از آزادی، پذیرش و پیشرفت است. برای عده‌ای یادآور زنانی است که از مردان متنفرند یا حتی افرادی که برای تسلط زنان بر جهان و در نهایت برای انقراض مردان مبارزه می‌کنند.

۸ باور نادرست و رایج که درباره‌ی فمینیسم وجود دارد

۸ باور نادرست و رایج که درباره‌ی فمینیسم وجود دارد«تابناک با تو» - فمینیسم (Feminism)، این کلمه برای هرکس معنایی منحصر به فرد دارد. برای برخی، فمینیسم به معنای پایان دوران مردانگی سنتی است، برای برخی دیگر، نوید دهنده‌ی عصری جدید از آزادی، پذیرش و پیشرفت است. برای عده‌ای یادآور زنانی است که از مردان متنفرند یا حتی افرادی که برای تسلط زنان بر جهان و در نهایت برای انقراض مردان مبارزه می‌کنند.

در فرهنگ لغت مریام وبستر، فمینیسم به عنوان «اعتقاد به اینکه مردان و زنان باید حقوق و فرصت‌های برابر داشته باشند» تعریف می‌شود. احتمالاً شما هم قبلاً این عبارت را شنیده‌اید. در حقیقت این تعریف معمولاً زمانی استفاده می‌شود که فمینیست‌ها تلاش می‌کنند هسته فمینیسم را به زبانی ساده و عامه پسند بیان کنند.

با این حال، اگر فمینیسم این‌قدر ساده و قابل توجیه است، پس چرا این همه مورد انگ و مخالفت قرار می‌گیرد؟ چرا وقتی کسی خود را به عنوان یک فمینیست معرفی می‌کند، احساس می‌کند که به خاطر باور‌های «غیرعادی» اش، نیاز دارد از خودش دفاع کند.

تصورات نادرست پیرامون فمینیسم و انگ زدن به کل این جریان و جنبش اجتماعی در درجه اول از ناآگاهی کلی در مورد آن ناشی می‌شود.

برای همین در این مقاله، ما فهرستی از باور‌های نادرست راجع به جنبش فمینیسم را گردآوری کرده‌ایم و حقایق موجود در مورد این تصورات غلط را شرح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

۱. فمینیست‌ها از مردان متنفرند

۸ باور نادرست و رایج که درباره‌ی فمینیسم وجود دارد

نه! ما از مردان متنفر نیستیم. با وجود اینکه مردان قرن‌هاست که به زنان ظلم می‌کنند، اما ما از آن‌ها متنفر نیستیم. تنها چیزی که می‌خواهیم این است که مانند آن‌ها دیده شویم، شنیده شویم و با ما رفتار شود. در واقع، فمینیسم انبوهی از مسائل جنسیتی را در بر می‌گیرد، از جمله مردانگی هژمونیک (مردانگی اقتدارگرا) و اینکه چگونه انتظارات سنتی در جامعه امروزی برای زنان نژادپرستانه، محدودکننده و مخرب محسوب می‌شود. ما مشتاقیم که به همه مردم اجازه دهیم که خودشان باشند و بدون اینکه نگران مورد حمله قرار گرفتن و طرد شدن توسط استاندارد‌های غیرمنطقی جامعه باشند، آزاد باشند.

۲. همه‌ی فمینیست مثل هم هستند

۸ باور نادرست و رایج که درباره‌ی فمینیسم وجود دارد

هر کسی که در حد مقدماتی با مطالعات جنسیتی یا مطالعات حوزه‌ی زنان آشنایی داشته باشد، می‌داند که انواع مختلفی از فمینیست‌ها وجود دارند، از فمینیست‌های لیبرال گرفته تا فمینیست‌های رادیکال، فمینیست‌های فرهنگی و همچنین فمینیست‌های سوسیالیست و انواع مختلف دیگر. بنابراین، فمینیسم در مورد هر فرد نمودی متفاوت دارد و از فردی به فرد دیگر رویکرد‌های اساسی آن متغیر است.

۳. فقط زن‌ها می‌توانند فمینیست باشند

۸ باور نادرست و رایج که درباره‌ی فمینیسم وجود دارد

نه، نه، یک میلیون بار نه! جنبش فمینیسم از هر نوع آدمی دعوت می‌کند که مدافع برابری و تغییر باشد. مردان نیز می‌توانند فمینیست باشند و مطمئناً ارزش آن‌ها را پایین نمی‌آورد و از مردانگی آن‌ها نمی‌کاهد.

۴. فمینیسم زنانگی سنتی را از بین می‌برد

۸ باور نادرست و رایج که درباره‌ی فمینیسم وجود دارد

هیچ اشکالی ندارد که زنان لباس زنانه بپوشند و آرایش کنند، یا اینکه در خانه بمانند، هنر آشپزی را بیاموزند یا از بوی گل لذت ببرند. هیچ اشکالی ندارد که به عنوان یک زن از این چیز‌ها لذت ببرید و به آن‌ها علاقه داشته باشید و بله، همچنان یک فمینیست باشید. فمینیسم به معنای از بین بردن زنانگی سنتی نیست. بلکه به کسانی که می‌خواهند از سنت‌های دست و پاگیر دور شوند اجازه می‌دهد تا چیز‌ها و ایده‌های جدید را کشف کنند. در دوره‌های دیگر تاریخ، زنان مجبور بودند در خانه بمانند و بچه‌ها را بزرگ کنند، به جای شلوار، لباس زنانه بپوشند و سبک‌های آرایشی خاصی داشته باشند تا «زن» یا زنانه تلقی شوند.

اما اکنون زمان انتخاب و آزادی است. باید به زنان اجازه داده شود که در این چیز‌ها افراط کنند یا از آزادی و دنبال کردن سبک زندگی جایگزین لذت ببرند. به جای اینکه زنانگی توسط مردان برای ایجاد این آرمان دست نیافتنی بر زنان تحمیل شود، زنانگی سنتی باید یک انتخاب باشد و هست.

۵. فمینیسم به مردان آسیب می‌رساند

۸ باور نادرست و رایج که درباره‌ی فمینیسم وجود دارد

فمینیسم به مردان کمک می‌کند. در واقع فمینیسم به مردان کمک می‌کند تا از فشار ناشی از انطباق با نسخه ناسالم مردانگی رهایی یابند، چیزی که مردان را با خفه کردن بالقوه احساسات واقعی و متوقف کردن رشد شخصی‌شان در زندگی آزار می‌دهد. یک مطالعه در سال ۱۹۸۱ با عنوان «قربانیان ناخواسته خشونت زناشویی» نشان داد کودکان پسری که شاهد آزار و اذیت مادران خود توسط پدر خانواده هستند، نسبت به آن دسته از کودکانی که در خانه‌های بدون خشونت بزرگ شده‌اند، به احتمال بیشتر به مردانی تبدیل می‌شوند که در بزرگسالی همسران خود را کتک می‌زنند.

اما تمرکز جنبش فمینیستی بر پایان دادن به چرخه‌های خشونت و سوءاستفاده تنها یکی از راه‌هایی است که مردان از آن سود می‌برند. آن‌ها همچنین با حمایت از قوانینی که مرخصی خانوادگی بیشتر را الزامی می‌کند، حمایت از قربانیان تجاوز جنسی برای همه جنسیت‌ها و افزایش آگاهی در مورد HIV و ایدز به مرد‌ها نیز کمک می‌کنند.

۶. فمینیست‌ها مادر بودن را دوست ندارند

۸ باور نادرست و رایج که درباره‌ی فمینیسم وجود دارد

نمونه‌های زیادی از افرادی وجود دارد که خود را فمینیست معرفی می‌کنند و همچنین عاشق مادر بودن هستند. فمینیسم و مادر بودن در مفهوم متقابل نیستند، و این واقعیت که فمینیست‌ها مدت‌ها برای دسترسی به مراقبت‌های بهداشت باروری مبارزه کرده‌اند، تأثیری بر این حقیقت اساسی ندارد.

فمینیست‌ها به سادگی خواهان اختیار و آزادی هستند که تصمیم بگیرند چه زمانی و در چه شرایطی بچه‌دار شوند.

۷. فمینیست‌ها مخالف ازدواج هستند

۸ باور نادرست و رایج که درباره‌ی فمینیسم وجود دارد

پت رابرتسون، مجری شناخته شده‌ی تلویزیونی، در نامه‌ای معروف برای جمع‌آوری کمک مالی، فمینیسم را جنبشی توصیف کرد که «زنان را تشویق می‌کند تا شوهران خود را ترک کنند، فرزندان خود را بکشند، جادوگری کنند، سرمایه‌داری را نابود کنند و همجنسگرا شوند.»

نکات زیادی در این بیانیه پوچ وجود دارد، که بیشتر آن‌ها به نگرانی آشکار رابرتسون مربوط می‌شود که فمینیست‌ها به نوعی می‌جنگند تا ازدواج سنتی را تضعیف کنند، چه از طریق طلاق چه از طرق دیگر. در حالی که فمینیست‌ها مطمئناً برای حقوق زنان برای داشتن خودمختاری در روابط خود مبارزه می‌کنند، آن‌ها همچنین برای حق هر کس برای ازدواج در صورت تمایل می‌جنگند. این بدان معناست که در حالی که بسیاری از فمینیست‌ها فعالان حقوق زنان هستند، در مقابل یک نهاد مردسالار، برای برابری در ازدواج نیز در کارزار‌های مختلف شرکت می‌کنند.

۸. فمینیست‌ها بیش از هر چیز به سقط جنین اهمیت می‌دهند

۸ باور نادرست و رایج که درباره‌ی فمینیسم وجود دارد

خواسته‌ها و اهداف فمینیسم فقط محدود به سقط جنین نیست. به طور کلی، برای اینکه یک فرد فمینیست شناخته شود باید به استقلال کامل بدنی اعتقاد داشته باشد، اما سقط جنین تنها بخشی از مبارزه فمینیست‌ها برای عدالت در باروری است.

از منظر فمینیسم حق بچه دار شدن، حق بچه دار نشدن، حق پرورش فرزندانی که دارید در محیطی امن و سالم و حق تعیین اینکه تحت چه شرایطی تشکیل خانواده می‌دهید، مؤلفه‌های حیاتی برای استقلال یک زن هستند؛ بنابراین اگر کنترلی بر تولید مثل خود نداشته باشید، کنترلی بر زندگی خود ندارید.

نکته‌ی پایانی

این لیست را در همین جا به پایان می‌رسانیم. در حالی که انبوهی از تصورات غلط وجود دارد که هنوز به آن‌ها نپرداخته‌ایم و نقش عمده‌ای در تحقیر فمینیسم و زنان دارند، امیدوارم که این چند باور نادرستی که مورد بحث قرار گرفت بتواند به ارائه بینشی درست به کسانی بینجامد که سردرگم شده‌اند یا احساس می‌کنند مورد حمله فمینیسم قرار گرفته‌اند. بدانید که فمینیسم به دنبال برابری، عدالت، پذیرش و پایان دادن به آسیب علیه همه مردم، به ویژه (اما نه محدود به) زنان است.

در مورد آن دسته از شما که هنوز پشت نقاب پنهان شده‌اید و به دلیل انگ‌های مرتبط با این جنبش، از پذیرش علنی آرمان‌های فمینیستی خودداری می‌کنید، اشکالی ندارد؛ به اشتیاق خود برای برابری و میل به اصلاح افتخار کنید و اجازه ندهید جهل دیگران بر شوق و اشتیاق شما برای تحقق آرمان‌های فمینیسم تأثیر بگذارد؛ و برای کسانی از شما که ممکن است به باور‌های نادرستی که ارائه کرده‌ام اعتقاد داشته باشند یا هنوز هم باور دارند، این مسئولیت را به شما واگذار می‌کنم: یادگیری را متوقف نکنید. علی‌رغم آنچه ممکن است باور داشته باشید یا فکر کنید، به دنبال علاقه خود به فمینیسم (ایده‌های منفی و مثبت به طور یکسان) ادامه دهید و در مورد جنبش آموزش ببینید تا بتوانید هوشمندانه در مورد آن صحبت کنید و خواسته‌ی این جنبش برای اجرای عدالت و برابری را کامل‌تر درک کنید.

منبع: دیجی کالا مگ

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۱
3
2
عالی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
0
1
فمنیسم یک جنبش شیطانی با روکش زیباست که سعی دارد تحت پوشش شعار برابری زن و مرد بنیان خانواده رو نابود کنه زن و مرد اصلا با هم نباید برابر باشند بلکه زنها در دین مبین اسلام حقوق بیشتری نسبت به مرد دارن و جایگاه رفیعی دارند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار