ماهی رباتیک کوچکی که می‌تواند اقیانوس‌ها را تمیز کند
کد خبر: ۲۵۱۱۶۷
تاریخ انتشار: 2022 July 22    -    ۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰
این ماهی‌های رباتیک سیاه رنگ، به وسیله نورکار میکنند و پس از دریافت پرتو‌های نور می توانند باله‌ها و بدن خود را تکان دهند. دانشمندان می‌توانند این ماهی‌ها را با استفاده از نور کنترل کنند تا از برخورد آن با موجودات دیگر یا حتی کشتی‌ها جلوگیری کنند.

ماهی رباتیک کوچکی که می‌تواند اقیانوس‌ها را تمیز کند

ماهی رباتیک کوچکی که می‌تواند اقیانوس‌ها را تمیز کنداختصاصی تابناک باتو ــ محققان چینی راه جدیدی برای مبارزه با آلودگی اقیانوس‌ها پیدا کرده‌اند. آن‌ها ماهی‌های رباتیک کوچکی را طراحی کردند که قادرند میکروپلاستیک‌های موجود در دریا‌ها و اقیانوس‌ها را بخورند.

به گفته تیمی از دانشمندان چینی از دانشگاه سیچوان در جنوب غربی چین، این ربات‌ها نرم بوده و اندازه‌ای معادل با ۱.۳ سانتی‌متر دارند. این ربات‌ها قادرند تا میکروپلاستیک‌ها را در آب کم عمق مکیده و از بین ببرند.

میکروپلاستیک‌ها ذرات ریزی هستند که از وسایل پلاستیکی بزرگی مانند بطری‌ها یا لباس‌های مصنوعی جدا می‌شوند و تقریباً در همه جای زمین یافت می‌شوند و محیط زیست و همچنین سلامت حیوانات و انسان‌ها را تهدید می‌کنند.

ماهی‌ها و جانداران دریایی که خود منبع غذایی انسان‌ها محسوب می‌شوند، این میروپلاستیک‌ها را می‌خورند. از این رو، این ذرات ریز پلاستیکی به گونه‌ای راه خود را به غذا‌هایی که می‌خوریم و آبی که می‌نوشیم باز کرده اند. این امر سبب شده است تا این ذرات ریز پلاستیکی در خون، ریه‌ها و حتی در جنین‌های متولد نشده نیز یافت شوند.

وانگ یویان، یکی از محققان این پروژه گفت: «دانشمندان در چین اکنون امیدوارند که این ماهی‌های رباتیک نه تنها بتوانند میکروپلاستیک‌های آب‌ها را در سطوح عمیق تری جمع آوری کند، بلکه اطلاعاتی را از میزان آلودگی‌های پلاستیکی در اختیار دانشمندان قرار دهند که آلودگی دریایی را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل کنند. این ربات‌ها می‌تواند در زمینه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرند؛ به عنوان مثال در پروژه‌های زیست پزشکی، این ربات‌های کوچک می‌توانند در قسمتی از بدن شما قرار گیرند و به درمان برخی از بیماری‌ها کمک کنند.»

این ماهی‌های رباتیک سیاه رنگ، به وسیله نورکار میکنند و پس از دریافت پرتو‌های نورمی توانند باله‌ها و بدن خود را تکان دهند. دانشمندان می‌توانند این ماهی‌ها را با استفاده از نور کنترل کنند تا از برخورد آن با موجودات دیگر یا حتی کشتی‌ها جلوگیری کنند.

 

وانگ بیان داشت که اگر این ربات توسط ماهی‌های دیگر خورده شود، بدون هیچ آسیبی به موجود زنده هضم می‌شود؛ زیرا این ربات از جنس پلی یورتان است و زیست سازگاری بالایی دارد.

این ماهی رباتیک قادر است تا آلاینده‌ها را جذب کند و حتی زمانی که آسیب دیده باشد خود را التیام بخشد. این ربات می‌تواند با سرعتی معادل با ۲.۷۶ طول بدن در هر ثانیه شنا کند که سریعتر از اکثر ربات‌های نرم مصنوعی است.

وانگ بیان داشت: «هدف این پروژه بیشتر بر روی جمع آوری آلاینده‌های پلاستیکی دریا‌ها است. این ربات، یک ربات پیشرفته است که می‌توانیم از آن به صورت مکرر استفاده کنیم.»

کارشناسان و فعالان محیط زیست ماه گذشته در کنفرانس اقیانوس سازمان ملل متحد هشدار دادند که آلودگی پلاستیکی یک تهدید فزاینده برای زندگی دریایی و انسان است. مطالعات نشان می‌دهد که سالانه ۱۱ میلیون تن پلاستیک به اقیانوس‌ها می‌رود و این میزان تا سال ۲۰۴۰ سه برابر می‌شود، مگر اینکه تولید و استفاده از ظروف دور ریختنی کاهش یابد.

ماهی رباتیک کوچکی که می‌تواند اقیانوس‌ها را تمیز کند

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار