«تابناک با تو» - اگر فرد عصبانی هستید و دائما در محل کار خود خشمگین میشوید همراه شوید در این مطلب به موضوع روشهای موثر برای کنترل عصبانیت در محیط کار پرداخته ایم.
خشم احساسی طبیعی میباشد که لازم است مهارت کنترل آن را بدانید یکی از مکانهایی که ضروری است عصبانی نشوید محل کار شما میباشد در این مطلب همراه با ما شوید تا درباره روش کنترل عصبانیت در محیط کار پرداخته ایم.
کنترل عصبانیت در محیط کار
سعی کنید زمان خشمگین شدن آرامش خود را حفظ کنید با هر رفتار و انتقادی آرامشتان را بر هم نزنید واکنش خود را زمان عصبانیت کنترل کنید و اجازه ندهید عصبانیتتان تبدیل به خشونت شود. پلهای پشت سر خود را زمان عصبانی شدن خراب نکنید و از بی احترامی به اطرافیانتان پیشگیری کنید زمان عصبانیت محل یا مکان مورد نظر را ترک کنید. کارشناس بهداشت روان معتقد است: خشم، یک احساس پیچیده است که به صورت جسمانی و هیجانی ابراز میشود و اگر کنترل نشود درمحیطهای کاری گاهی به صورت خصومت بین افراد دیده میشود و باید درباره آن آگاهی داشته باشیم.
وی افزود: خصومت یک اصطلاح مرتبط با خشم و پرخاشگری است، خصومت به مجموعهای از نگرشها و قضاوتهای برانگیزاننده رفتارهای پرخاشگرانه گفته میشود؛ بنابراین خشم یک هیجان است و پرخاشگری یک رفتار. در حالی که خصومت نگرشی است که شامل دوست نداشتن دیگران و ارزیابی منفی آنان است.
خشم در محیط کار
این کارشناس بهداشت روان در زمینه عوامل برانگیزاننده خشم در محیطهای کاری بیان کرد: مهار نشدن خشم و عصبانیت فردی در محیط کار در دراز مدت، فرد را از نظر روحی فرسوده میکند و از بازده و کارایی او در فعالیتهای گروهی کاسته میشود. وی در مورد نشانههای هشداردهنده خشم و راههای مهار آن در محیط کار گفت: هنگام خشمگین شدن، نخستین مطلبی که باید به آن توجه کنید کنترل زبان است یعنی هر سخنی را نگوییم و نخست فکر کنیم واکنش خود را به پس از رفع شدن عصبانیت موکول کنیم، مطمئن باشیم هنگام خشم، همیشه نخستین راهی که به ذهن میرسد، بهترین راه نیست و نفس عمیق بکشیم. از مسایل و مشکلات جزئی، عصبانی نشویم.
دیدگاههای مختلف را مد نظر قرار دهیم، متفاوت بودن دیدگاههای طرف مقابل نباید باعث شود فکر کنیم او اشتباه میکند یا این که حق فقط با ما است، کمی قدم بزنیم تا خشم فروکش کند و با کسی که میتواند آراممان کند حرف بزنیم. خورشیدیان اضافه کرد: برای از بین بردن عصبانیت ورزش کنیم، ببینیم چه چیز باعث عصبانیت میشود، همکارانمان را بشناسیم و ببینیم رفتار هر کدام از همکاران چه نشانههایی دارد، ممکن است خیلی از حرفهای آنها که برای ما مانند انتقاد است در واقع شوخی باشد، واکنش افراد دیگر را پیش بینی کنیم، زمانی که میخواهیم کار جدیدی را در اداره انجام دهیم، واکنش همکاران را پیش بینی کنیم، با این کار میتوانیم بهتر با انتقادات و ایرادهای آنها پس از انجام کار کنار بیاییم.
آمادگی برای انتقاد دیگران
این کارشناس روان بیان کرد: خود را برای حفظ آرامش آماده کنیم، زمانی که میخواهیم سخنرانی انجام دهیم برای هر نوع پرسش و انتقاد آماده باشیم، با این کار میتوانیم در هنگام انتقادات دیگران، آرامش خود را حفظ کنیم و به درستی پاسخ منتقدان را بدهیم. اوافزود: کلماتی را که هنگام عصبانیت بیان میکنیم روی کاغذ بنویسیم و سعی کنیم دیگرهنگام مشاجره و عصبانیت آنها را تکرار نکنیم، به جای داد زدن حرف بزنیم، در مورد چیزی که میگوییم کمی فکر کنیم و صدایمان را بلند نکنیم، یاد بگیریم که با ترک اداره، عصبانیتهای خود را نیز دور بریزیم، پس از کار به کارهایی بپردازیم که به آن علاقه داریم و از آنها لذت میبریم.
وی گفت: برای طغیانهای عصبی خود عذرخواهی کنیم، با وجود اینکه قصد بدی نداشته ایم، درست نیست که جلسههای اداری را با عصبانیت ترک کنیم، اگر در هنگام جلسه، عصبانیت باعث شده که به کسی بی احترامی کنیم از او معذرت بخواهیم، لزومی ندارد که برای عصبانیت خود توضیحی بیاوریم، تنها گفتن جمله من رفتار بدی داشته ام و عذر میخواهم، کافی است تا همه سوء رفتارها را از بین برد، به فواید و زیانهای عصبانیت فکر کنیم و به سلامت خود بیاندیشیم.
درباره کنترل عصبانیت در محیط کار بیشتر بدانید
هر روز را مانند آخرین روز عمرتان زندگی کنید زندگی کوتاه است. پس اگر همه عمرتان را صرف عصبانی شدن کنید، از بسیاری از لذتها و خوشیهای زندگی دور خواهید ماند. فکر کردن به این نکته که چند بار عصبانیت باعث گردیده که روابط میان شما و دیگران شکرآب شود و یا لحظههای خوبی با دوستان و یا خانواده را از دست بدهید میتواند باعث شود در مدیریت خشم بهتر عمل کنید. در هر صورت میتوانید این اتفاقات جلوگیری کنید… انتخاب با شماست.
منبع: پرشین وی