افسردگی و آلزایمر در کمین دوستداران غذاهای چرب و شیرین
کد خبر: ۲۵۰۹۵۱
تاریخ انتشار: 2022 August 10    -    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
بر کسی پوشیده نیست که مصرف بالای غذاهای فست‌فودی و فرآوری‌شده به‌شدت مضر است. یک پژوهش جالب که اخیراً روی موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفته، این فرضیه دیرپا را تأیید می‌کند که رژيم‌های غذایی پرچرب و با قند بالا ارتباط تنگاتنگی با اختلال‌های شناختی مانند آلزایمر دارد.

افسردگی و آلزایمر در کمین دوستداران غذاهای چرب و شیرین

افسردگی و آلزایمر در کمین دوستداران غذاهای چرب و شیرین«تابناک با تو» - یافته‌های جدید محققان حاکی از آن است که رژیم‌های غذایی با چربی و قند بالا باعث افزایش احتمال افسردگی، اضطراب و آلزایمر می‌شود.

بر کسی پوشیده نیست که مصرف بالای غذاهای فست‌فودی و فرآوری‌شده به‌شدت مضر است. یک پژوهش جالب که اخیراً روی موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفته، این فرضیه دیرپا را تأیید می‌کند که رژيم‌های غذایی پرچرب و با قند بالا ارتباط تنگاتنگی با اختلال‌های شناختی مانند آلزایمر دارد.

عصب‌شناس و بیوشیمیدان از دانشگاه استرالیای جنوبی در آدلاید و نویسنده اصلی پژوهش جدید، می‌گوید: «چاقی و دیابت به دستگاه عصبی مرکزی آسیب رسانده و باعث تشدید اختلال‌های روانی و زوال شناختی در فرد می‌شود.»

ایشان و همکارانش توانستند با بررسی این موضوع روی موش‌های آزمایشگاهی، مهر تأییدی بر این فرضیه بزنند. قبلاً دانسته می‌شد که چاقی مزمن و دیابت نوع ۲ با بیماری‌ آلزایمر و سایر بیماری‌هایی چندابتلایی از جمله مشکلات قلبی و عروقی و نارسایی کلیه ارتباط دارد. علاوه‌براین، چاقی و دیابت نوع ۲ با شدت بخشیدن به اختلال‌های روانی و شناختی از جمله اختلال‌های خُلقی، زوال شناختی و زوال عقل ارتباط بسیار نزدیکی با وقفه در عملکرد دستگاه عصبی مرکزی دارند.

محققان در پژوهش خود دو گروه موش را مورد بررسی قرار دادند. گروه اول موش‌های مهندسی ژنتیکی‌شده‌ای بودند که نوعی از پروتئین تائو مخصوص انسان در آن‌ها جهش یافته بود. این پروتئین با تاخوردگی و تجمع در مغز افراد مبتلا به آلزایمر کلاف‌هایی را به وجود می‌آورد. در گروه کنترل نیز موش‌های بدون جهش‌ ژنتیکی قرار داشتند.

هنوز علل بیماری آلزایمر کشف نشده و هیچ درمان مؤثری نیز برای این بیماری شناختی وجود ندارد. بااین‌حال، ممکن است رژیم غذایی نقش مؤثری در پیشگیری و حتی درمان این بیماری داشته باشد.

برای مثال، به نظر می‌رسد رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای سلامت مغز فواید بسیاری دارد و حتی ممکن است باعث کاهش احتمال بروز بیماری‌های زوال عقل و آلزایمر شود. در همین حال، یافته‌های مختلف حاکی از آن است که رژیم‌ غذایی غربی (آمریکایی) که سرشار از غذاهای پرکالری و پرچرب است با آسیب‌دیدگی عصبی و اختلال‌ شناختی در موش‌های آزمایشگاهی ارتباط دارد.

افسردگی و آلزایمر در کمین دوستداران غذاهای چرب و شیرین

ظاهراً عواقب رژیم غذایی پرچرب در دراز مدت‌ به تشدید اختلال‌های عصبی شناختی در موش‌ها انجامیده بود.

محققان دو گروه موش را به مدت ۳۰ هفته با رژیم غذایی پرچرب و معمولی تغذیه کردند. با توجه به اینکه عمر موش‌های آزمایشگاهی چیزی حدود یک سال و نیم است، این مدت، دوره طولانی‌ای از عمر موش‌ها را شامل می‌شد. موش‌های گروه کنترل که رژیم غذایی پرچرب داشتند، دچار اضافه‌وزن شدند. در این موش‌ها احتمال بروز رفتارهای شبیه به اضطراب بالاتر بود و سطوح بالاتری از پروتئین تائو نیز در مغز این دسته از موش‌ها دیده شد.

برای موش‌های با جهش ژنتیکی در پروتئین تائو که رژیم غذایی پرچرب داشتند، اوضاع از این هم بدتر بود. این موش‌ها درمقابل چاقی آسیب‌پذیرتر از دسته دیگر بودند و عدم تحمل گلوکز و مقاومت به انسولین داشتند. این دسته از موش‌ها رفتارهای شبه افسردگی و اضطراب بیشتری داشته و در مغز آن‌ها تائوی بیشتری تشخیص داده شد.

ظاهراً عواقب رژیم غذایی پرچرب در دراز مدت‌ به تشدید اختلال‌های عصبی شناختی در موش‌ها انجامیده بود. هر چند یافته‌های پژوهش جدید ممکن است برای افرادی که دچار چاقی مفرط یا دیابت نوع ۲ هستند، نگران‌کننده باشد، اما تردیدی نیست که پژوهش‌هایی از این دست به کشف درمان‌های جدید یا توصیه‌های پزشکی مؤثرتر در این زمینه کمک زیادی خواهند کرد.

وی گفت: «یافته‌های ما تأکیدی دوباره بر اهمیت مقابله با شیوع چاقی در سطح جهان است. یافته‌های ما نشان می‌دهد که احتمالاً ترکیبی از چاقی، سن و دیابت باعث کاهش توانایی‌های شناختی، بیماری آلزایمر و سایر مشکلات سلامت روان در فرد می‌شود.»

بااین‌حال، مهم است که به یاد داشته باشیم یافته‌های جدید محققان تنها حاصل آزمایش‌ روی موش‌های آزمایشگاهی است و برای تأیید این یافته‌ها، نیاز به انجام آزمایش‌های بالینی است. به گفته محققان، گام بعدی در این تحقیقات، بررسی تغییرات زیست‌شناختی محسوب می‌شود که در افرادی با رژیم‌های غذایی بی‌کیفیت رخ می‌دهد.

منبع: زومیت

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار