معروفترین تغییر جنسیت هنرمندان جهان
کد خبر: ۲۵۰۸۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 July 16    -    ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
در میان سینماگران و هنرمندان جهانی هم این قضیه رخ داده و اتفاقا در جوامع غربی هم با جنجال همراه بوده است ولی همیشه احترام گذاشتن به خواست درونی هر انسان مهمترین جنبه چنین قضایایی است. از شب گذشته و مطرح شدن بحث تغییر جنسیت شهره لرستانی ، شبکه‌های اجتماعی پر شد از پوشش این خبر و واکنش‌های به آن.

معروفترین تغییر جنسیت هنرمندان جهان / از پدر ۶ فرزند تا برادران تطبیق شده به خواهران واچوفسکی«تابناک با تو» - در میان سینماگران و هنرمندان جهانی هم این قضیه رخ داده و اتفاقا در جوامع غربی هم با جنجال همراه بوده است ولی همیشه احترام گذاشتن به خواست درونی هر انسان مهمترین جنبه چنین قضایایی است.

از چند روز گذشته و مطرح شدن بحث تغییر جنسیت شهره لرستانی، شبکه‌های اجتماعی پر شد از پوشش این خبر و واکنش‌های به آن. البته در شهریور ماه سال ۱۳۹۹ هم چنین خبری درباره محمدرضا فروتن منتشر شد که آن هم با جنجال زیادی همراه شد و در پایان فروتن این قضیه را تکذیب کرد.

اما امروز مازیار (شهره) لرستانی در یک ویدئو ضمن تایید این مظلب از مردم و همکاران و ... درخواست کرد که امیدوار است در هویت جدید هم بتواند مانند قبل در عرصه هنر فعال بماند.

معروفترین تغییر جنسیت هنرمندان جهان / از پدر ۶ فرزند تا برادران تطبیق شده به خواهران واچوفسکی

غیر از مورد سامان ارسطو که در داخل ایران سال‌ها قبل (۱۳۸۷) تطبیق جنسیتی انجام داد و اسم خود را از فرزانه ارسطو به سامان ارسطو تغییر داد، در میان هنرمندان ایرانی مورد مشابه نداریم.

در میان سینماگران و هنرمندان جهانی هم این قضیه چندین بار رخ داده و اتفاقا در جوامع غربی هم با جنجال همراه بوده است، ولی همیشه احترام گذاشتن به خواست درونی هر انسان مهمترین جنبه چنین قضایایی است که نباید از نظر دور داشت. چند نمونه بسیار معروف آن جالب توجه است:

نام قبلی: بروس جنر | مرد
نام فعلی: کیتلین جنر | زن

شاید در میان چهره‌های جهانی معروفترین و پر سر وصداترین اتفاق از این دست متعلق به بروس جنر/ کیتلین جنر دانست که در سال ۲۰۱۵ خودش را یک ترنس زن معرفی کرد و با انتشار تصویرش بر روی مجله «ونتی‌فر» اعلام کرد که از این پس نامش «کیتلین» است.

بروس جنر، برنده مدال طلای المپیک تابستانی ۱۹۷۶ در رشته ده‌گانه مردان، برای آمریکایی‌ها یک قهرمان ملی است. چندین مدال جهانی و المپیک و بعد درخشش در بازیگری داشت. جنر در ابتدای ورودش به بازیگری چندین بار شکست خورد، اما بعد‌ها توانست علاوه‌بر معروفیت یک ورزشکار ملی یک کمدین مشهور هم بشود.

معروفترین تغییر جنسیت هنرمندان جهان / از پدر ۶ فرزند تا برادران تطبیق شده به خواهران واچوفسکی

بروس جنر سه‌بار ازدواج کرد که سومین ازدواجش در آوریل ۱۹۹۱ با کریس کارداشیان بود. حاصل این ازدواج نیز دو دختر به نام‌های کندال جنر و کیلی جنر است. او با این ازدواج پدرخوانده چهار فرزند قبلی کریس کارداشیان شد که یکی از آن‌ها کیم کارداشیان است. همه فرزندان بروس جنر و کریس کارداشیان الان از معروفترین چهره‌های شبکه‌های اجتماعی هستند.

کریس و بروس در سال ۲۰۱۵ از هم جدا شدند. او در مصاحبه‌ای گفت سال‌ها لباس زنانه می‌پوشیده و از هورمون‌های زنانه استفاده می‌کرده است، اما زمانی که با کریس ازدواج کرد دیگر این کار را انجام نداد. این مصاحبه مانند بمبی بود که در جهان رسانه منفجر شد و حدود ۲۰ میلیون‌بار دیده شد.

کیتلین با اینکه چند جراحی زیبایی انجام داده، ولی تغییر جنسیت نداده است. او معتقد است که زن بودن در درجه اول در باور و عقیده اوست نه در جسمش.

معروفترین تغییر جنسیت هنرمندان جهان / از پدر ۶ فرزند تا برادران تطبیق شده به خواهران واچوفسکی

کیتلین با این دلیل که هنوز مردم در فهم تفاوت جنس مرد و و زن مشکل دارند خودش را بدون گرایش معرفی کرده است. برای جنر هم فشار‌های رسانه‌ای به شکلی دیگر مشکل‌ساز شده است. او گفته است می‌خواسته تمام فرزندانش به استقلال کامل برسند و بعد روی تغییر جنسیتش متمرکز شود.

جنر در سال‌های اخیر در موقعیت‌های مختلف مسخره شده است. در آوریل ۲۰۱۶ و در جریان رقابت‌های مقدماتی ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه، جنر از ترامپ برای قانون حریم خصوصی انتقاد کرد و ترامپ در جواب به گفت که «جنر می‌تواند در برج «ترامپ» از هر سرویس بهداشتی‌ای که می‌خواهد استفاده کند.»

معروفترین تغییر جنسیت هنرمندان جهان / از پدر ۶ فرزند تا برادران تطبیق شده به خواهران واچوفسکی

نام قبلی: رودریک لاورن کاکس | مرد
نام فعی: لاوِرن کاکس | زن

اما شاید مورد دوم بسیار جالبتر باشد که او رودریک لاورن کاکس (مرد) بود که به لاورن کاکس (زن) تغییر یافت و برای فعالیت‌هایش در دفاع از حقوق دگرباشان معروف باشد. برای اینکه متوجه اهمیت او در این موضوع شوید این فهرست را بخوانید:

«نخستین فرد آشکارا تراجنسیتی که تصویرش روی جلد مجله «تایم» رفته است. اولین تراجنسیتی‌ای که نامزد جایزه امی شده است. اولین فرد تغییرجنسیت‌داده‌ای که تصویرش روی جلد مجله «کاسموپولیتن» رفته است. اولین تراجنسی‌ای که مجسمه‌اش در موزه «مادام توسو» قرار گرفته است.»

لاورن کاکس در موبیل آلاباما به دنیا آمد. کاکس با مادربزرگ و مادرش بزرگ شد. علاوه بر این ، این بازیگر یک برادر دوقلو دارد. در طول سالهای تحصیل ، لاورنا از زورگویی همسالان رنج می برد. او حتی در نوجوانی اقدام به خودکشی کرد. او یک برادر دوقلو دارد که در سریال «نارنجی همان سیاه است» نقش لاورن قبل از تغییر جنسیت را در داستان بازی کرده است.

معروفترین تغییر جنسیت هنرمندان جهان / از پدر ۶ فرزند تا برادران تطبیق شده به خواهران واچوفسکی

کاکس گفته است که در ۱۱ سالگی اقدام به خودکشی کرده است؛ چون سال‌ها مورد آزار و اذیت قرار می‌گرفته و همکلاسی‌های پسرش به او تمایل داشته‌اند. او بار‌ها از دغدغه‌های فردی که می‌خواهد تغییر جنسیت بدهد گفته است:

«من فکر می‌کنم دغدغه فکری برای افراد ترنس خیلی زیاد است؛ دغدغه انتقال و جراحی. بعد از عمل واقعا نمی‌توانیم با تجربیات واقعی زندگی کنیم. واقعیت زندگی افراد ترانس این است که اغلب ما هدف خشونت قرار می‌گیریم. ما بیشار از افراد عادی جامعه تبعیض را تجربه می‌کنیم. نرخ بیکاری ما دو برابر میانگین کشوری است. اگر یک فرد ترنس رنگین‌پوست باشید، این میزان چهار برابر میانگین کشوری است. میزان قتل در میان زنان ترنس بیشتر است. اگر ما روی تغییر جنسیت تمرکز کنیم، دیگر نمی‌خواهیم درباره مشکلات بعدش صحبت کنیم.»

معروفترین تغییر جنسیت هنرمندان جهان / از پدر ۶ فرزند تا برادران تطبیق شده به خواهران واچوفسکی

خواهران واچوفسکی / برادران واچوفسکی

نام قبلی: لری و اندی | مرد
نام فعلی: لانا و لی‌لی | زن
مورد سوم بسیار معروف هم کارگردانان مجموعه فیلم‌های ماتریکس هستند یعنی برادران واچوفکسی که الان شده‌اند خواهران واچوفسکی. لری و اندی که شدند لانا و لی‌لی.

لری سال‌ها بود که به خاطر رفتار‌ها و نوع پوشش یکی از پرحاشیه‌ترین فیلمسازان هالیوود به شمار می‌رفت. اوایل سال ۲۰۰۰ شایعه‌های تغییرجنسیت لری پخش شد؛ تا سال‌ها واچوفسکی‌ها درباره این شایعات چیزی نمی‌گفتند. تا اینکه سال ۲۰۱۲ طی یک عمل جراحی تغییر جنسیت داد و نام خود را لانا واچوفسکی گذاشت. سال ۲۰۱۲ همان سالی است که خواهران واچوفسکی فیلم «اطلس ابری» را روی پرده‌ها داشتند.

معروفترین تغییر جنسیت هنرمندان جهان / از پدر ۶ فرزند تا برادران تطبیق شده به خواهران واچوفسکی

لانا در یکی از ویدئو‌هایی مروبط به ساخت فیلم اولین‌بار از تغییرجنسیتش گفت و شد اولین کارگردان مشهور هالیوود که جنسیتش را تغییر داده است. بعد از آن در یک سخنرانی در کمپین حقوق بشر اعتراف کرد که بار‌ها می‌خواسته به دلیل احساس سردرگمی درباره هویتش، خودکشی کند. این سخنرانی تقریبا طولانی‌ترین حضور خواهران واچوفسکی در عموم است.

لانا گفته است که دلیل اینکه آن‌ها در سال‌های اخیر به شکل مستقیم درباره تغییر جنسیتشان صحبت نکرده‌اند، شرمندگی یا پنهان‌کردن موضوع از خانواده و دوستانشان نبوده است؛ بلکه کلا خوششان نمی‌آید سوژه خبری باشند و ترجیح می‌دهند حریم خصوصی خود را حفظ کنند. درواقع آن‌ها می‌ترسیدند که در انظار عمومی اذیت و آزار شوند.

معروفترین تغییر جنسیت هنرمندان جهان / از پدر ۶ فرزند تا برادران تطبیق شده به خواهران واچوفسکی

نام قبلی: چیستیتی بونو | زن
نام فعلی: چاز بونو | مرد

شاید نزدیکترین حالت به مورد مازیار / شهره لرستانی چاز بونو باشد که او هم از زن به مرد تغییر جنسیت داد. چاز بونو ۴ مارچ ۱۹۶۹ با نام چیستیتی سان بونو و با جسمی دخترانه متولد شد؛ از پدر و مادری بسیار مشهور: سانی بونو (تهیه کننده، هنرپیشه و سیاست‌مدار) و شر (خواننده مشهور).

در سال ۱۹۹۵ وقتی بونو خودش را یک هم‌جنسگرا معرفی کرد، مادرش، شر، با اینکه مدافع دگرباش‌هاست در ابتدا از شنیدن این موضوع ناراحت شد. اما پس از مدتی با افتخار فرزند خود را پذیرفت: «اعتراف می‌کنم که متنفر بودم از این که این مسئله را باور کنم. اما همسرم هیچ مشکلی با این موضوع نداشت. او همیشه می‌دید که چاز در جسم زنانه‌اش احساس ناراحتی می‌کند و خوشحال نیست.»

معروفترین تغییر جنسیت هنرمندان جهان / از پدر ۶ فرزند تا برادران تطبیق شده به خواهران واچوفسکی

فرآیند تغییر جنسیت او و نقش خانواده‌اش آن‌قدر زیاد و متفاوت بوده است که چاز تمام تجربیاتش را برای آگاه‌ساختن خانواده‌ها در دو کتاب آورده است: «سفر خانوادگی: راهنمای آشکارسازی گرایش جنسی برای همجنس‌گرایان و خانواده‌های آن‌ها» (۱۹۹۸) و «پایان معصومیت» (۲۰۰۳). خبر تغییر جنسیت او بسیاری را شوکه کرد، زیرا او در دهه ۱۹۷۰ بار‌ها به عنوان دختر کوچک شر و سانی در برنامه‌های تلویزیونی ظاهر شده بود.

چاز از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ عمل‌های انتقال جنسیتش از زن به مرد را انجام داد؛ و در می ۲۰۱۰ رسما اعلام کرد که از این به بعد او را «چاز» بنامند. در سال ۲۰۱۱ مستندی با نام «تبدیل شدن به چاز» یا «چاز شدن» تجربه او را در این راه نمایش داد.

معروفترین تغییر جنسیت هنرمندان جهان / از پدر ۶ فرزند تا برادران تطبیق شده به خواهران واچوفسکی

در انتها بعد از ذکر این نمونه‌ها امیدواریم که مازیار لرستانی همچنان در عرصه هنر فعال بماند و مهمترین قضیه این است که او خود از زندگی خود رضایت دارد.

منبع: عصرایران

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
26
8
حالا هی تبلیغ سیاستهای گلوبالیستی کن از واکسن گرفته تا تغیر جنسیت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار