آیا بیگانه‌ای در سیاره زهره وجود دارد؟
کد خبر: ۲۵۰۰۷۳
تاریخ انتشار: 2022 July 07    -    ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
جستجوی حیات فرازمینی یک تلاش جذاب است. در حالی که تصویر رایج در میان مردم از بیگانگان، آنها را دارای شاخک و چشمان درشت می‌داند، اما از لحاظ علمی حتی میکروب‌های موجود در سیاره دیگر را می‌توان بیگانه نامید.

 در حالی که جستجوی ما برای یافتن بیگانگان باعث می‌شود لنزهای تلسکوپ‌های خود را به سمت مناطق دوردست در فضا متمرکز کنیم، برخی هم مشتاق یافتن مدرکی در منظومه شمسی هستند. مریخ و زهره، همسایگان ما از کاندیداهای اصلی در این زمینه به حساب می‌آیند.

 
 

اکنون، محققان دانشگاه کمبریج گفته‌اند که رفتار غیرمعمول گوگرد در جو زهره را نمی‌توان با شکل «هوایی» حیات فرازمینی توضیح داد. ده‌ها سال است که گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه سیاره زهره دارای حیات میکروبی در میان ابرهای گوگردی خود است.

انتظار می‌رود هر گونه حیاتی به وفور کافی اثر انگشت شیمیایی را در جو سیاره به‌جا بگذارد، زیرا این حیات در هر حال، غذا مصرف و زباله دفع می‌کند. با این حال، محققان کمبریج هیچ مدرکی از چنین اثری در زهره پیدا نکرده‌اند.

حتی اگر زهره عاری از حیات باشد، محققان می‌گویند، می‌تواند برای مطالعه جو سیارات مشابه در سراسر کهکشان و کشف نهایی حیات در خارج از منظومه شمسی مفید باشد.

دکتر پل ریمر از دپارتمان علوم زمین کمبریج می‌گوید: «ما در دو سال گذشته تلاش کرده‌ایم تا شیمی عجیب گوگردی را که در ابرهای زهره می‌بینیم، توضیح دهیم. زندگی در شیمی عجیب و غریب بسیار خوب است، بنابراین ما در حال مطالعه بوده‌ایم که آیا راهی برای تبدیل زندگی به یک توضیح بالقوه برای آنچه می‌بینیم وجود دارد یا خیر.»

برای رسیدن به نتیجه، محققان از مدل‌های جوی و بیوشیمیایی برای مطالعه واکنش‌های شیمیایی که انتظار می‌رود در زهره رخ دهد، استفاده کردند.

شان جردن از موسسه نجوم کمبریج گفت: «ما به غذای مبتنی بر گوگرد موجود در جو زهره نگاه کردیم. این چیزی نیست که شما یا من بخواهیم بخوریم، اما منبع اصلی انرژی موجود است. اگر آن غذا توسط یک بیگانه مصرف شود، باید شواهدی از آن را از طریق گم شدن و به دست آوردن مواد شیمیایی خاص در جو ببینیم.»

دکتر الیور شورتل از گروه علوم زمین و موسسه نجوم کمبریج نیز می‌گوید: «اگر حیات وجود داشته باشد، باید بر شیمی جو تاثیر بگذارد. آیا زندگی می‌تواند دلیل کاهش سطح SO۲ در زهره باشد؟»

شان جردن گفت: «ما می‌خواستیم حیات یک توضیح بالقوه باشد، اما وقتی مدل‌ها را اجرا کردیم، راه‌حل مناسبی نبودند، اما اگر زندگی مسئول آنچه در زهره می‌بینیم نیست، هنوز مشکلی است که باید حل شود؛  بسیاری از موارد وجود دارد. شیمی عجیبی است که باید دنبالش کرد.»

همشهری آنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار