آخرین وضعیت پرونده‌های سرقت از بانک ملی
کد خبر: ۲۵۰۰۴۳
تاریخ انتشار: 2022 July 06    -    ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت از بانک ملی و بازداشت دو تبعه فرانسوی توضیحاتی ارائه کرد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت پرونده سرقت از بانک ملی و بازداشت دو تبعه فرانسوی توضیحاتی ارائه کرد.

 
 

 

 مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه پیش از ظهر امروز ( چهارشنبه ۱۵تیر) در جریان نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه طی سخنانی، گفت: در ابتدا عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت درگذشتگان حادثه زلزله استان هرمزگان شهرستان بندر خمیر و با همه عزیزان اظهار همدردی می‌کنیم، با مصدومان این حادثه همدل هستیم و تعلقات و ناراحتی‌هایی که در این حادثه حاصل شد از خداوند متعال می‌خواهیم هرچه زودتر رفع شده و سلامتی حاصل شود.

وی افزود: از ابتدای حادثه رییس قوه قضاییه بر همدلی و هماهنگی میان دستگاه‌های امدادگر تاکید داشتند تا هر چه بیشتر آلام ناشی از این حادثه کاهش پیدا کند. دستور فرمودند به توزیع مناسب امکانات و خدمات. یکی از موضوعاتی که باید برای کاهش چنین حوادثی در دستور قرار بگیرد مسأله اصلاح و نوسازی بافت‌های فرسوده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در آستانه چهلمین سالگرد شهادت آقای قدوسی قرار داریم، یاد و خاطره این شهید گرانقدر که به حق شیخ‌الشهدا لقب داده شدند را گرامی میداریم.

وی یادآور شد: در ۱۲ تیر ماه شاهد ساقط شدن هواپیمای مسافربری ایرباس بودیم که این جنایت که توسط نیروهای جنایتگر رژیم متخاصم انجام شد. قریب به ۳۰۰ نفر سرنشین این هواپیما بودند که فقط ۶۶ کودک در این هواپیما حضور داشتند و شهید شدند. این همان حمایت و تجاوز و تروری است که آمریکایی‌ها انجام دادند.

ستایشی گفت: از مهمترین ایامی که داریم روز قلم است، این روز را به اهل قلم و همینطور شما که در این حوزه فعال هستید تبریک عرض می‌کنم به ویژه‌ کسانی در این عرصه به روشنگری و تنویر افکار عمومی اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه یکی از توفیقات ما تبیین خدمات و تلاش‌های قضایی و دیگری در تبیین سند تحول بود، گفت: در آخرین روز روز هفته قوه قضائیه توفیق داشتیم ملاقاتی با حضرت آقا داشته باشیم و ایشان توصیه‌هایی بیان کردند که برای تحقق  ‌آن تلاش می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «در بحث سرقت از بانک ملی یک ماه گذشته است، همان زمان معلوم شد که دو متهم قبلاً زندان بودند و‌ رییس قوه قضاییه دستور داد که پیگیری شود که چطور این دو متهم بیرون بودند و بدون مانع از کشور خارج شدند»، گفت: دو نفر از این متهمین در سال گذشته از بانکی در شهرستان قائمشهر سرقت کردند و به وسیله نیروهای خدوم فراجا دستگیر شدند، به اقتضای جرایمی که انجام می‌شود حکم صادر می‌شود بعد از آن پرونده به قرار وثیقه مختومه شده و پس از تودیع وثیقه افراد توانستند آزاد شوند. کیفرخواست پرونده صادر شده و به دادگاه رفتند و احکام هم صادر شده. به دادگاه خوانده شدند اما نیامدند از طریق وثیقه‌گذار پیگیری صورت گرفته اما نیامدند و این وثیقه توقیف شد. اما رییس قوه قضاییه برای رفع ابهامات و سوال‌ها دستور رسیدگی و پیگیری دادند.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت ۲ جاسوس فرانسوی، ابراز داشت: این پرونده مربوط به تلاش‌ها و زحمات سربازان گمنام امام زمان است، اقدامات قانونی برای کشف اقدامات مجرمانه‌ای که بوده، تحقیق و تعقیب صورت گرفته است. اکنون در مرحله دادسرا است و با دقت رسیدگی خواهد شد و فرآیند رسیدگی به این پرونده‌ها اصلا قابل قیاس نیست با نحوه رسیدگی به پرونده افرادی مانند آقای اسدی یا پرونده آقای نوری. این‌ها اکنون تحت بازداشت موقت هستند، ان‌شاءالله به نتیجه که رسید اعلام می‌کنیم.

وی‌ادامه داد: چیزی که قابل تأسف است رجوع برخی عزیزان به این افراد است که خدایی نکرده گرفتار می‌شوند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ سوالی درخصوص نهر آب در بهبهان و نهرخواری، گفت: متأسفیم که شاهد چنین اعمالی هستیم، نهر طبیعی با نخاله ساختمانی مسدود و پر شده و زمین فروخته شده است. ۴ نفر در این پرنده شناسایی شدند، تحت قرار بازداشت موقت بودند بعد با تودیع وثیقه ۲۰ میلیارد ریالی آزاد هستند. یکی از این افراد کارمند سازمان ثبت بوده، یک نفر بازنشسته سازمان ثبت بوده و یک نفر هم از اعضای هیات مدیره یکی از تعاونی‌های مسکن بوده است.

ستایشی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی پیرامون جایگزین احکام با حکم حبس و زندان در راستای زندان‌زدایی، عنوان کرد: در این زمینه نگاه اصلی ما این است که جمعیت زندان‌های ما کاهش پیدا کند. تمام نگاه ما این است که جمعیت کیفری کاهش پیدا کند. افتخار دستگاه قضایی زندانی کردن کسی نیست اما افتخار ما این است که با کسانی که مستحق زندان رفتن هستند، برخورد کنیم که مصداق آن اراذل و اوباش، مخلان امنیت، برهم زنندگان نظم عمومی و ...هستند.

وی افزود: در بحث حوزه بهداشت و درمان در زندان و خارج از زندان، حرفه‌آموزی و شغل‌آفرینی در زندان و خارج از زندان مهم است. در بحث مسائل اقدامات حمایتی و تأمینی یکی از موارد برنامه حمایتی راهنمایی و مشاوره برای زندانیان است. دومین اقدام آموزش مهارت‌های ده‌گانه زندگی به زندانیان در شرف آزادی و بازگشت به جامعه است. برنامه میانجیگری و شوراهای حل اختلاف برای حل و فصل اختلافات و صلح و سازش، اشتغال خانواده زندانیان از طریق پرداخت تسهیلات با استفاده از ظرفیت‌های کمیته امداد و موارد دیگر از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: اما از نظر مجازات‌های جایگزین، پابند الکترونیک چیزی است که می‌تواند دادگاه نسبت به آن حکم بدهد. ارقامی که در این زمینه داریم صعودی و رو به رشد است. تجهیزات کافی و جدید هم تهیه شده و از همین تریبون از همه قضات عزیز و شریف درخواست دارم که از این مجازات‌ بهره ببرند تا بتوانیم شاهد افزایش و رونق استفاده از مجازات‌های جایگزین باشیم.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درخصوص اختلاس ۷۳۰ میلیون دلاری در یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهادکشاورزی، درخصوص نحوه رسیدگی به این پرونده و اینکه از مسئولان قبلی یا فعلی کسی بازداشت یا احضار شده است؟، ابزار کرد: گزارش بازرسی را که رییس سازمان بازرسی محضر رییس محترم قوه قضاییه، ارائه کردند، مشاهده کردید. ما نسبت به این موضوع اعتقادمان این است که باید پیگیری و رسیدگی شود. مطالب توسط سازمان نظارتی بازرسی کل کشور باید تا انتهای کار تعقیب و پیگیری شود.

وی ادامه داد: در این پرونده ناظر بر اقدامی که سازمان تعاون روستایی در فروردین ۱۴۰۱ در رابطه با قرادادی با یک شرکت‌ خصوصی صورت داده، تعهداتی تبادل شده در حوزه گندم، جو، روغن، ذرت، کنجاله‌ سویا و.. و ان‌شاءالله امید داریم با پیگیری‌هایی که اکنون سازمان مربوطه و مسئول دارد انجام می‌دهد، کار به سرانجام برسد و پرونده مهیای ارجاع به واحد قضایی مربوطه در دادسرای تهران، شود.

ستایشی در پاسخ به سوالی پیرامون پرونده شبکه میرکاظمی، عنوان کرد: پرونده شبکه میرکاظمی و‌ متهمانی که در این پرونده بودند رسیدگی شده، حکم‌ محکومیت صادر شده است. نسبت به حکم برخی از محکومان آن کسانی که اتهام شان معاونت در جرم بوده اعتراض صورت گرفته و قرار است پرونده کامل شده و رسیدگی شود.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص محدودیت‌های اعمال شده در خصوص حمید نوری، ابراز داشت: تماس‌های حمید نوری با خانواده‌اش نسبت به قبل محدودتر شده است. خانواده نوری اخیرا به سوئد سفر کرده‌اند اما باز هم به آن‌ها اجازه ملاقات نمی‌دهند. حتی وکلایی که او آن‌جا دارد ارتباط حداقلی با نوری دارند. اعمال محدودیت‌ها علیه حمید نوری ذیل سازمان زندان‌های سوئد انجام می‌شود و این سازمان باید به تکالیف خود عمل کند.

ستایشی در واکنش به سوالی پیرامون حواشی اخیر ایجاد نسبت به تقلب در کنکور و بازداشت برخی متقلبان کنکور امسال، عنوان کرد: در استان تهران ۲ نفر دستگیر شدند. تبلیغاتی در رابطه با فروش تجهیزات شنود در فضای مجازی صورت گرفته بود و تعدادی از داوطلبان متأسفانه از این تجهیزات استفاده کردند و افرادی که در مقام رسیدگی و تحقیق بودند، نکاتی را بررسی کردند و مشخصات خریداران بررسی و شناسایی شدند و از رفتن ۴۵۰ داوطلب که از این تجهیزات استفاده می‌کردند، ممانعت به عمل آمد. در استان آذربایجان غربی هم دو مورد بررسی و ورود قضائی انجام شد.

سخنگوی دستگاه در رابطه با آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حادثه قطار مشهد- یزد، ضمن بیان تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه و ابراز همدردی با مصدومان، بیان کرد: پرونده‌ای در این رابطه تشکیل و تخلفات  افرادی از جمله رئیس قطار و لوکوموتیوران و همراهش، راننده بیل مکانیکی مورد بررسی قرار گرفت. براساس اظهارات گفته شده در ۲۰ خرداد جهت تحقیقات در شرکت سوانح، تحویل مقامات شده و به زندان عودت شدند و کسانی که با تودیع وثیقه می‌توانستند، آزاد شدند. همچنبن نظریه کمیسیون ریلی این است که در ۷ مورد مطالب احصا و درصد تقصیر بررسی شده و بر این اساس اقدامات قضایی انجام می‌شود.

ایلنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار