جزئیات تکان‌دهنده از خانه‌های اشتراکیِ تهران
کد خبر: ۲۵۰۰۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 July 06    -    ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۲
روزنامه جام جم در گزارشی از رواج پدیده جدیدی به نام «خانه‌های اشتراکی» در پی گرانی سرسام آورِ مسکن خبر داده که در نوع خود کم‌سابقه بوده است.

روزنامه جام جم در گزارشی از رواج پدیده جدیدی به نام «خانه‌های اشتراکی» در پی گرانی سرسام آورِ مسکن خبر داده که در نوع خود کم‌سابقه بوده است.

 
 

جزئیات تکان‌دهنده از خانه‌های اشتراکیِ تهران

در بخشی از این گزارش آمده:

* افزایش هزینه‌مسکن در سبدخانوار، فشار مضاعفی را به جیب مردم تحمیل کرده‌ است و عمده درآمد صرف تامین سرپناه‌می‌شود. نرخ اجاره‌نشینی شهری در کل کشور از ۱۸درصد در سال ۱۳۶۵ طی ۳۰سال به ۳۸درصد در سال ۱۳۹۵ رسید. سال ۱۳۹۸ در تهران ۴۲درصد مردم مستأجر شدند و اکنون در سال ۱۴۰۰ تعداد مستاجران پایتخت از مالکان بیشتر شده‌ است. آمارهای رسمی در تهران حکایت از سهم ۶۰درصدی اجاره‌بها از هزینه‌های جاری دارد اما رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی این رقم را ۷۰ درصد می‌داند این بدین معناست که دست‌کم پنج میلیون نفر در تهران زیر بار هزینه‌های کمرشکن اجاره‌بها در پایتخت مجبور به صرفه‌جویی در سایر هزینه‌های جاری مانند بهداشت،سلامت و تغذیه هستند.

* بنا به مشاهدات میدانی، در برخی مناطق علاوه بر حاشیه‌نشینی این‌روزها، پدیده جدیدی در پایتخت شکل گرفته‌است که در آن سه خانواده یک واحد مسکونی سه‌خوابه را اجاره و از سرویس بهداشتی و حمام به صورت مشترک استفاده می‌کنند.

* تعداد این خانه‌های اشتراکی به سرعت در حال افزایش است و تقاضا برای هم‌خانه شدن به منظور کاهش هزینه‌ها نیز شدت گرفته‌است.

* افزایش هزینه‌مسکن بسیاری از مستاجران را مجبور به نقل مکان به واحدهای کوچک‌تر یا تغییر منطقه کرده‌ است.

* به گفته یکی از فعالان حوزه مسکن با بالارفتن اجاره‌بها، تقاضا برای سکونت در حاشیه‌شهر افزایش داشته‌است. اگر این روند ادامه یابد در آینده نزدیک حاشیه‌نشینی بر شهرنشینی غلبه خواهدکرد و باید منتظر حلبی‌آبادهای پرجمعیت در اطراف تهران باشیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
0
8
این برازنده جامعه اسلامی و ملت فهیم و با غیرت ایران نبود که به دلیل مشکلات مالی و هزینه بالای اجاره و عدم توانایی پرداخت اجاره به جیب صاحبخانه مجبور به زندگی در خانه های اشتراکی شوند. آخه دین و ایمانتان کجا رفته ؟؟؟برای شما که دغدغه روسری و چادر و حجاب دارید !!!!!!آخه خونه اشتراکی میتونید تصور بکنید یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار