در روزهای گرم سال پوشیدن لباس سفید بهتر است یا مشکی؟
کد خبر: ۲۴۹۷۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2022 July 05    -    ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
همیشه شنیده‌ایم که پوشیدن لباس سفید باعث خنک‌تر شدن بدن در روز‌های گرم می‌شود و برعکس، اگر لباس سیاه بپوشیم بیشتر از حالت عادی گرما را احساس می‌کنیم. اما هیچ وقت دلیل این توصیه را پیدا نکرده‌ایم. تاثیر رنگ‌ها بر خلق‌وخوی افراد موضوعی غیر قابل انکار است، همچنین می‌دانیم که رنگ سفید هیچ طیف رنگی نور را به خود جذب نمی‌کند و مشکی تمام طیف‌ها را جذب می‌کند.

در روزهای گرم سال پوشیدن لباس سفید بهتر است یا مشکی؟

در روزهای گرم سال پوشیدن لباس سفید بهتر است یا مشکی؟«تابناک با تو» - همیشه شنیده‌ایم که پوشیدن لباس سفید باعث خنک‌تر شدن بدن در روز‌های گرم می‌شود و برعکس، اگر لباس سیاه بپوشیم بیشتر از حالت عادی گرما را احساس می‌کنیم. اما هیچ وقت دلیل این توصیه را پیدا نکرده‌ایم. تاثیر رنگ‌ها بر خلق‌وخوی افراد موضوعی غیر قابل انکار است، همچنین می‌دانیم که رنگ سفید هیچ طیف رنگی نور را به خود جذب نمی‌کند و مشکی تمام طیف‌ها را جذب می‌کند. اما آیا این موضوع در میزان گرمای احساس شده تاثیر دارد؟

در این مطلب می‌خواهیم درباره‌ی همین موضوع با شما صحبت کنیم و ببینیم آیا واقعا پوشیدن لباس سیاه و سفید در روز‌های گرم بهتر است؟

توصیه‌ی اول: لباس سفید بپوشید

در روزهای گرم سال پوشیدن لباس سفید بهتر است یا مشکی؟

رنگ سفید به دلیل منعکس کردن تمام طیف‌های رنگی نور به رنگ سفید دیده می‌شود. یعنی تمام نوری که دریافت کرده را منعکس می‌کند پس ما آن را به رنگ سفید می‌بینیم. پس می‌توان اینطور نتیجه گرفت که اگر لباس سفید بپوشیم تمام نور را منعکس می‌کنیم پس گرما را کمتر احساس می‌کنیم.

توصیه‌ی دوم: لباس مشکی بپوشید

در روزهای گرم سال پوشیدن لباس سفید بهتر است یا مشکی؟

یک جسم با رنگ مشکی تمام طیف‌های رنگی نور را جذب می‌کند پس به چشم ما مشکی دیده می‌شود. اما صبر کنید! بادیه نشین‌های مناطق بیابانی آفریقا مشکی می‌پوشند، هوا در آن مناطق خیلی گرم است، اما به نظر نمی‌رسد که گرمای زیاد آن‌ها را اذیت کند. پس حتما در استفاده از رنگ مشکی مزیتی وجود دارد که در رنگ سفید نیست. شاید لباس مشکی از انعکاس گرمای بدن را به خودمان جلوگیری می‌کند و به همین دلیل بدن را خنک‌تر از وقتی که لباس سفید می‌پوشیم نگه می‌دارد.

بالاخره سفید بپوشیم یا مشکی؟

در روزهای گرم سال پوشیدن لباس سفید بهتر است یا مشکی؟

واقعیت را بخواهید باید بگوییم که جنگ بین طرفداران لباس سفید و طرفدران لباس مشکی برای فصل گرم هرگز تمام نمی‌شود. در سال ۱۹۸۰ مقاله‌ای با عنوان «چرا بادیه نشین‌ها در بیابان‌های داغ لباس سیاه می‌پوشند؟» منتشر شد و در آن به بررسی تاثیر رنگ مشکی در کاهش دمای بدن پرداخت. مشخص است که بادیه نشین‌ها به دلیل خنک‌تر ماندن لباس‌های مشکی را انتخاب می‌کنند. اما آیا این موضوع درباره‌ی لباس‌های رایج، مثل تی‌شرت، هم صدق می‌کند؟ آیا بهتر است در روز‌های گرم تابستان تی‌شرت سفید بپوشیم یا مشکی؟

آیا پیراهن مشکی گرم‌تر از پیراهن سفید است؟

اگر با یک دوربین مادون قرمز دو پیراهن مشکی و سفید را زیر نور آفتاب بررسی کنیم متوجه می‌شویم که پیراهن مشکی کمی گرم‌تر از پیراهن سفید است. شما می‌توانید همین آزمایش را بدون دوربین مادون قرمز و با دو تکه کاغذ انجام دهید. یک تکه کاغذ سفید و یک تکه کاغذ مشکی را زیر نور آفتاب قرار دهید. بعد از چند دقیقه آن‌ها را لمس کنید، می‌بینید که کاغذ مشکی گرم‌تر است. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا پیراهن سفید می‌تواند حرارت بدن شما را به خودتان منعکس کند؟

پاسخ بله است. رنگ سفد تابش حرارتی بیشتری نسبت به رنگ سیاه دارد در نتیجه گرمای تولید شده توسط بدن خودتان را به شدت به سمت خودتان بازتاب می‌دهد. این موضوع با کمک دوربین مادون قرمز و روی وسایل مختلفی مثل تخته شاسی و وسایل خانه بررسی شده و تمام آزمایشات یک نتیجه را نشان می‌دهند. رنگ سفید قدرت بازتاب حرارتی بیشتری نسبت به رنگ مشکی دارد.

نتیجه‌ی این آزمایشات به ما نشان می‌دهد که ممکن است ما فکر کنیم رنگ مشکی باعث ایجاد گرمای بیشتری نسبت به رنگ سفید می‌شود، اما دمای پیراهن‌های سفید و مشکی در آفتاب اختلاف کمی نسبت به یکدیگر دارند. اما پیراهن‌های سفید و مشکی، در برابر دوربین مادون قرمز، هر دو به یک اندازه تابش مادون قرمز دارند و مقدار زیادی را منعکس نمی‌کنند.

اغلب اوقات در برابر اشعه‌ی مادون قرمز لباس‌های سفید دقیقا مثل لباس‌های مشکی رفتار می‌کنند. هر دو به میزان یکسانی تابش حرارتی را منعکس می‌کنند. لباس مشکی در برابر تابش حرارتی مانند یک دودکش عمل می‌کند و حرارت را به سمت بالا هدایت می‌کند. در نتیجه جریان هوای ایجاد شده زیر لباس مشکی به خنک‌تر شدن بدن انسان کمک می‌کند. البته این اتفاق به شرطی پیش می‌آید که لباس شما کمی گشاد باشد.

بادیه نشین‌های آفریقا از همین خاصیت رنگ مشکی استفاده می‌کنند و با پوشدن لباس‌های گشاد مشکی رنگ بدن خود را خنک‌تر نگه می‌دارند. اما اگر لباس مشکی به شما بچسبد می‌تواند به اندازه‌ی یک لباس سفید شما را گرم نگه دارد.

نتیجه گیری

در روزهای گرم سال پوشیدن لباس سفید بهتر است یا مشکی؟

حالا، بعد از مطالعه‌ی تمام بررسی‌های انجام شده، می‌توان به این نتیجه رسید که لباس مشکی کمی گشاد می‌تواند شما را در تابستان خنک‌تر نگه دارد. پس می‌توانید در روز‌های گرم مشکی بپوشید. اما این به آن معنا نیست که هرگز نباید به سراغ لباس سفید بروید. لباس سفید نور کمتری جذب می‌کند و در نتیجه دمای کمتری روی پوست شما ایجاد می‌کند. شما می‌توانید با ترکیب این دو رنگ در تابستان، بدن خود را نسبتا خنک نگه دارید. مثلا استفاده از یک پیراهن مشکی کمی گشاد همراه با دامن سفید کمک می‌کند جریان هوای مناسبی روی پوست برقرار کرده و میزان کمتری از اشعه‌های گرمایی آفتاب را جذب کنید.

منبع: دیجی کالا مگ

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
0
0
سلام رفتم مانتو بخرم گران بود کسی در مشهد آدرس مانتو فروشی ارزون. داره ???
علی محمد بیدارمغز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
0
0
سلام. مکان، زمان و مناسبت رنگ لباس را تعیین می کند. نه گرما و سرما.
علی محمد بیدارمغز
چهره ماندگار تشریفات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار