۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز
کد خبر: ۲۴۹۷۶۰
تاریخ انتشار: 2022 September 16    -    ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
یک ماجراجویی حماسی بدون حضور یک قهرمان میسر نمی‌شود و بدون یک ضد قهرمان شرور هم قهرمانی در کار نخواهد بود، سازندگان انیمیشن‌های کودکانه هم این مسئله را خوب می‌دانند. با این وجود بعضی وقت‌ها حساب کار از دست این سازندگان در می‌رود و چندی از ترسناک‌ترین شخصیت‌های کارتونی ممکن خلق می‌شوند.

۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز

۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز«تابناک با تو» - یک ماجراجویی حماسی بدون حضور یک قهرمان میسر نمی‌شود و بدون یک ضد قهرمان شرور هم قهرمانی در کار نخواهد بود، سازندگان انیمیشن‌های کودکانه هم این مسئله را خوب می‌دانند. با این وجود بعضی وقت‌ها حساب کار از دست این سازندگان در می‌رود و چندی از ترسناک‌ترین شخصیت‌های کارتونی ممکن خلق می‌شوند.

این انیمیشن‌ها ممکن است مانند دیگر نمونه‌ها آغاز شوند، اما تا اینکه نبرد میان قهرمانان و دشمنانشان آغاز می‌شود بدل به کارتون‌هایی ترسناک برای بچه‌ها می‌گردند. البته این به معنی بد بودن آن‌ها نیست، بلکه اتفاقا این کشمکش‌های قهرمان در مقابل شیاطین و بی‌عدالتی است که از این آثار داستان‌هایی به‌یا‌دماندنی و دراماتیک ساخته است.

در این لیست، به ۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در کارتون‌هایی خانوادگی می‌پردازیم که زیرکانه کمی پایشان را وارد سیاهی و خطر کردند.

۱۳) ونوم در اسپایدرمن (Spider-Man)

۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز

* خالقان: استن لی٬ استیو دیتکو
* امتیاز IMDb به سریال: ۸.۴ از ۱۰
* محصول: ۱۹۹۴

به لطف ونوم می‌دانیم که جانور دورگه‌ای از انسان و موجود فضایی چه شکلی خواهد بود. علاوه بر دهان آکنده از دندان‌هایی تیز و چانه‌ای، چون مار، به ونوم هیکل هالک‌مانندش که در پشت دارای برآمدگی‌های شاخک‌مانند عجیب و غریبی نیز هست را اضافه کنید. دیدن چنین چیزی در کودکی احتمالا تا مدتی کابوس‌های شبانه‌تان را فراهم می‌کند.

ایده شخصیت ونوم در ابتدا توسط یک طرفدار کمیک‌های اسپایدرمن مطرح شد و سپس مارول از این ایده در یک کمیک در سال ۱۹۸۴ رونمایی کرد. اما در سال ۱۹۸۸ بود که فردی به نام ادی براک به عنوان همزیست یک موجود فضایی شرور تازه‌ای در جهان مارول شد و نام ونوم را اختیار کرد. اولین حضور تلویزیونی ونوم در همین کارتون «اسپایدرمن» در سال ۱۹۹۴ بود که توسط هنک آزاریا صداپیشگی شد.

۱۲) مام-را در گربه‌های برق‌آسا (ThunderCats)

۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز

* خالق: تابین ولف
* امتیاز IMDb به سریال: ۷.۹ از ۱۰
* محصول: ۱۹۸۵

رنگ‌پریده، چروکیده و پوشیده‌شده در شنلی پاره؛ مام‌-را (با صداپیشگی ارل هموند) درون هرم سیاهی میان خرابه‌های یک تمدن کهن کمین کرده است. به عنوان شخصیت یک کارتون صبح‌گاهی در روز تعطیل تا حدودی عجیب و غریب است، اما نکته اصلی در مورد مام-را این است که مشخصاتی که در بالا توصیف شد، ظاهر عادی و روزمره اوست. وقتی که او به شدت عصبانی می‌شود، او از روح‌های شیطانی طلب می‌کند تا او را به شمایل مام‌-رای جاودانی دربیاورند، که تقریبا شبیه یک زامبی بدنساز است. به نظر مسخره می‌رسد، ولی مام‌-را به خوبی از عهده‌اش برمی‌آمد.

بدترین خصوصیت او البته همین جاودانگی‌اش است. او کشته نمی‌شود و گربه‌های برق‌آسای قهرمان بار‌ها و بار‌ها شکست‌اش می‌دهند و او دوباره بازمی‌گردد.

۱۱) لاورنس لیمبرگر در موش‌های دوچرخه سوار از مریخ (Biker Mice From Mars)

۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز

* خالق: ریک آنگر
* امتیاز IMDb به سریال: ۷ از ۱۰
* محصول: ۱۹۹۳

کارتون محبوب صبح‌های تعطیل در دهه نود، که ماجرای سه موش فضایی انسان‌نما را در نبرد با نقشه‌های شیطانی موجوداتی به نام پلوتارکیان روایت می‌کند. شرور اصلی در این کارتون لاورنس لیمبرگر است که به نظر فقط فردی بانفوذ در کت‌و‌شلواری بنفش‌رنگ است، اما در واقع او یک موجود فضایی از پلوتارک است که در مواقعی از پوست انسانی‌اش خارج شده و به شکل یک موجود پف‌کرده ماهی‌مانند درمی‌آید. تنها حالتی که می‌تواند این منظره را ترسناک‌تر کند، تماشای نسخه لایو-اکشنی از آن است.

۱۰) چرنابوگ در فانتازیا (Fantasia)

۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز

* کارگردانان: جیمز آلگر٬ نورم فرگوسن٬ ویلفرد جکسون و…
* امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
* محصول: ۱۹۴۰

اولین شرور از آثار دیزنی در این لیست، این خدای تاریک از افسانه‌های اسلاوی به نام چرنابوگ است. او در پرده پایانی انیمیشن «فانتازیا» به عنوان موجود اهریمنی عظیمی که در مقایسه با ارواح شیطانی دیگر خودنمایی می‌کند ظاهر می‌شود، آن هم با همراهی قطعه‌ای کلاسیک از آهنگساز روسی مودست موسورگسکی به نام «شبی بر فراز کوه سنگی». «فانتازیا»‌ی دیزنی ابتدا تنها شامل بخش کوتاهی از حضور میکی ماوس و موسیقی پل دوکاس بود، اما در نهایت با ۷ بخش انیمیشنی دیگر همراه شد و از قطعات آهنگسازان بزرگ دیگری، چون باخ، بتهوون، استراوینسکی و … نیز در آن استفاده شد.

۹) گریگوری راسپوتین در آناستازیا (Anastasia)

۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز

* کارگردانان: دان بلات٬ گری گلدمن
* امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
* محصول: ۱۹۹۷

از آنجایی که این راهب دیوانه یعنی راسپوتین انگار یک شخصیت کارتونی در دنیای واقعی بود، تهیه‌کننده و کارگردان دان بلات فرصت را غنیمت شمرد و او را وارد انیمیشن موزیکال حماسی‌اش به نام «آناستازیا» کرد. راسپوتین (با صداپیشگی کریستوفر لوید) با اینکه در اوایل فیلم کشته می‌شود، به واسطه قدرتش در جادوی سیاه زنده می‌ماند. با این حال در طول فیلم بدنش شروع به از شکل افتادن می‌کند تا در نهایت به شمایلی مخوف می‌رسد. راسپوتین خانواده سلطنتی روسیه را طلسم می‌کند و به همین واسطه تمامی آنان در انقلاب روسیه می‌میرند، به جز پرنسس جوان آناستازیا (با صداپیشگی کریستن دانست) که حافظه‌اش را از دست می‌دهد.

«آناستازیا» با الهام از فیلمی به همین نام در سال ۱۹۵۶ با بازی اینگرید برگمن ساخته شد. بر اساس ماجرایی واقعی زنی به نام آنا اندرسون که در دهه ۱۹۲۰ ادعا کرد تنها کودک بازمانده خاندان سلطنتی است.

۸) پرفسور راتیگان در کارآگاه موش بزرگ (The Great Mouse Detective)

۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز

* کارگردانان: جان ماسکر٬ ران کلمنتس٬ برنی متینسون٬ دیوید میشنر
* امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
* محصول: ۱۹۸۶

در جهان پنهان موش‌های ویکتوریایی، پرفسور راتیگان (با صدا‌پیشگی اسطوره فیلم‌های ترسناک، وینسنت پرایس) یک موش صحرایی است. راتیگان با پوشش شیک و مرتبش، نسبت به موش‌های اطرافش غول‌پیکر بنظر می‌رسد. او در واقع یک رذل دگرآزار است که ماهیتش را زیر پوشش متمدنانه‌اش پنهان می‌کند و قربانیانش را به عنوان غذا به گربه خانگی‌اش می‌دهد.

در اوایل دهه ۱۹۸۰ دیزنی تلاش کرد تا بچه‌های بزرگ‌تر را با کارتون‌هایی بزرگسالانه‌تر و سیاه‌تر جذب کند. یکی از همین آثار «کارآگاه موش بزرگ» بود که بر اساس مجموعه کتاب‌هایی نوشته ایو تیتوس در ۱۹۸۶ عرضه شد. داستان ماجراجویی‌های موش کارآگاه باهوشی به نام بازیل (صداپیشگی توسط بری اینگهام) که در انباری خانه شرلوک هولمز کار و زندگی می‌کند.

۷) هکسوس در فرن‌گالی: آخرین جنگل بارانی (FernGully: The last Rainforest)

۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز

* کارگردان: بیل کرویر
* امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۵ از ۱۰
* محصول: ۱۹۹۲

هکسوس (با صداپیشگی تیم کری افسانه‌ای) شیطانی است که توسط پری‌های جنگل بارانی فرن‌گالی در درختی محبوس شده است. یک روز که چوب‌بر‌ها شروع به قطع کردن درختان می‌کنند، علاوه بر دشمنی با پریان به رهبری کریستا (صداپیشگی توسط سامانتا ماتیس)، تصادفا هکسوس را آزاد می‌سازند و او به شکل یک توده آلودگی درمی‌آید. «فرن‌گالی: آخرین جنگل بارانی» تعمدا از تصاویر ترسناک فجایع زیست‌محیطی برای خلق شرورش یعنی هکسوس استفاده می‌کند.

این انیمیشن به کارگردانی بیل کرویر مشترکا توسط استرالیا و آمریکا ساخته شد و در ۱۹۹۲ به نمایش درآمد. نکته جالب در مورد آن این است که اولین صداپیشگی رابین ویلیامز فقید در این انیمیشن و در نقش بتی کودا رقم خورد.

۶) جنر و دراگون در راز نیمح (The Secret of NIMH)

۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز

* کارگردان: دان بلات
* امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
* محصول: ۱۹۸۲

وقتی که یک موش باشید، هر جایی می‌تواند هیولایی در کمینتان باشد. خانم بریزبی (صداپیشگی توسط الیزابت هارتمن) یک موش کوچک است که برای نجات پسرش از بیماری ذات‌الریه تلاش می‌کند. در این راه او با موجودات ترسناک گوناگونی برخورد می‌کند، بعضی خوش‌طینت و بعضی دیگر بالعکس. شخصیت‌هایی، چون یک جغد بزرگ با چشمانی زرد (با صدا‌پیشگی جان کارادین) و موش صحرایی ظالمی به نام جنر (صداپیشگی توسط پل شنار). اما احتمالا ترسناک‌ترین بخش فیلم مربوط به جایی می‌شود که خانم بریزبی باید وارد خانه انسان‌ها شود و پودر خواب‌آوری را در غذای گربه خشنی به نام دراگون، که پیش از این شوهرش را کشته بود، بریزد.

کارگردان این انیمیشن دان بلات است که کارش را از ابتدا با دیزنی آغاز کرد. اما در سال ۱۹۷۹ استودیوی خودش را با همراهی بعضی همکاران دیگرش در دیزنی که از شرایط کارشان راضی نبودند بنا نهاد. «راز نیمح» اولین اثر آن‌ها در استودیوی تازه بود و با اینکه بازخورد‌های مثبتی دریافت کرد، بعد از مدتی استودیوی بلات ورشکسته شد و این رویای شخصی پایان گرفت.

۵) شاه شاخدار در دیگ سیاه (The Black Cauldron)

۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز

* کارگردانان: تد برمن٬ ریچارد ریچ
* امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰
* محصول: ۱۹۸۵

شاه شاخدار همان چیزی است که اسکلتور، شرور انیمیشن سریالی هی-من، دوست دارد باشد. با صورتی جمجمه‌ای و بدنی که در شنل بلندی پیچیده شده است. شاه شاخدار (صداپیشگی توسط جان هرت) حاکم مخوف قلعه‌ای متروکه در اعماق باتلاق‌های سرزمین افسانه‌ای پرایدین است. با اینکه او رهبری ارتش کوچکی از اراذل و هیولا‌ها را بر عهده دارد، بیش از این‌ها جاه‌طلب است. او می‌خواهد دیگ سیاه را تصاحب کند و با آن ارتشی از جنگجویان مرده بنا کند. اما در این راه مداخله‌های بچه‌ای به نام تاران (گرنت باردزلی) مزاحم او می‌شود.

«دیگ سیاه» ساخته دیزنی بر اساس داستان‌هایی نوشته لوید الکساندر است. انیمیشن ابتدا قرار بود در سال ۱۹۸۴ عرضه شود، اما پس از واکنش‌های منفی کودکان به صحنه پایانی در پخش آزمایشی، «دیگ سیاه» از نو تدوین شد و در مهایت در سال ۱۹۸۵ عرضه شد.

۴) هیم در دختران نیرومند یا پف‌پفی‌ها (The Powerpuff Girls)

۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز

* خالق: کریس ساوینو
* امتیاز IMDb به سریال: ۷.۳ از ۱۰
* محصول: ۱۹۹۸

معمولا انتظار دیدن شخصیت شیطان را در یک سریال مخصوص کودکان نداریم. هیم شاید خیلی تهدیدآمیز بنظر نرسد، ولی وقتی صدای تام کین را با افکت‌های خاص بر روی او می‌شنویم، به شکل عجیبی ترسناک می‌شود. صدای تنبل او همچون ریشه فساد بنظر می‌رسد و انگار از اعماق چاه بیرون می‌آید.

علاوه بر صدا، چیزی که هیم را به شدت آزاردهنده می‌سازد، این است که او برخلاف شرور‌های دیگر در این سریال کارتونی با قهرمانان بر سر پول و قدرت و انتقام نمی‌جنگد. بلکه او از خرابکاری‌ها، انحراف‌ها و شکنجه‌های روانی برای خرد کردنشان جهت ارضای روحیه شیطانی خود استفاده می‌کند. چه چیزی از این می‌تواند اذیت‌کننده‌تر باشد؟

۳) قاضی دوم در چه کسی برای راجر رابیت پاپوش دوخت؟ (Who Framed Roger Rabbit)

۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز

* کارگردان: رابرت زمکیس
* امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
* محصول: ۱۹۸۸.

چون یک فیلم حاوی شخصیت‌هایی کارتونی است الزاما به معنی مناسب بودن آن برای کودکان نیست، و هر کودکی که این فیلم رابرت زمکیس را تماشا کرده باشد قطعا به راحتی شخصیت قاضی دوم (کریستوفر لوید) را از یاد نخواهد برد. بر اساس رمانی از گری کی. ولف، این نوآر پارودی‌گونه در جهانی بنا شده است که انسان‌ها و شخصیت‌های کارتونی با یکدیگر همزیستی می‌کنند. ادی والیانت (باب هاسکینز) یک کارآگاه خصوصی بدشانس است که روی پرونده قتلی با حضور ستاره مشهور کارتونی راجر رابیت (صداپیشگی توسط چارلز فلیشر) و همسر خوش‌گذرانش جسیکا (صداپیشگی توسط کاتلین ترنر) کار می‌کند.

قاضی دوم یک قاضی دگرآزار است که مسئولیت بررسی تمامی پرونده‌ها بر عهده اوست. در نهایت مشخص می‌شود که او خود یک شخصیت کارتونی است که پوست انسان‌ها را بر تن کرده است. او با صدای جیغ‌مانند و چشمان برآمده اهریمنی‌اش ترسناک است و مرگش هم به همان اندازه نفرت‌انگیز. وقتی مشخص می‌شود که صاف کردنش با غلتک بی‌اثر است، او توسط ترکیبات شیمیایی سمی اخترع خودش حل می‌شود. چه رویا‌های جذابی که با تماشای این اثر به سراغ بچه‌ها نیامد.

۲) ژنرال ووندوارت در تپه خرگوش‌ها (Watership Down)

۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز

* کارگردانان: مارتین روزن٬ جان هابلی
* امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰
* محصول: ۱۹۷۸

«تپه خرگوش‌ها» ماجرای گروهی از خرگوش‌های پشمالو و دوست‌داشتنی است که توسط برادرانی به نام فایور (صداپیشگی توسط ریچارد برایرز) و هیزل (صداپیشگی با جان هرت) رهبری می‌شوند. آن‌ها در تلاشند تا پیش از سلاخی توسط انسان‌ها به محل سکونت تازه‌ای برسند. بعد از اینکه تا حدی از سفرشان جان سالم به در بردند، خرگوش‌های قهرمان در نهایت به تپه می‌رسند تا با بزرگ‌ترین دشمنشان روبرو شوند؛ ژنرال ووندوارت (صداپیشگی با هری اندروز) که خرگوشی اوباش، حیله‌گر و بی‌رحم است.

«تپه خرگوش‌ها» بر اساس رمانی از ریچارد آدامز در ۱۹۷۸ منتشر شد. داستانی در مورد شجاعت، ایمان و فداکاری برای گروه.

۱) اورک‌ها و نازگول در ارباب حلقه‌ها (The Lord of The Rings)

۱۳ شخصیت کارتونی ترسناک در انیمیشن‌های خاطره‌انگیز

* کارگردان: رالف بکشی
* امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۲ از ۱۰
* محصول: ۱۹۷۸

در اقتباس انیمیشنی رالف بکشی در سال ۱۹۷۸، این جانوران تالکین حقیقتا مایه کابوس هستند. فیلم بکشی به وسیله تصاویر لایو-اکشنی ساخته شد که برای ظاهر شدن به عنوان انیمیشن سپس روتوسکوپی شد. نتیجه ترکیبی آزاردهنده از این دو نوع بود. با وارد شدن اورک‌ها و نازگول که دیگر با موجود سروکار نداشتیم، بلکه حفره‌های سیاهی در منظره‌های کارتونی بودند که گویی مزاحمانی وحشتناک از بعد‌های دیگر هستند.

رالف بکشی کارگردانی آمریکایی است که کارش را با انیمیشن «فریتز گربه» بر اساس کمیک زیرزمینی محبوبی نوشته آر. کرامب آغاز کرد. او بعد‌ها انیمیشن‌های سریالی بزرگسالانه‌ای نیز ساخت. برخلاف اقتباس سینمایی حماسی پیتر جکسون از سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها»، اقتباس او در نهایت نتوانست رضایت تماشاگران را جلب کند.

منبع: دیجی کالا مگ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار