اختصاصی تابناک باتو ــ آمیت آجرل یک تتو آرتیست حرفهای است که تلاش میکند تا از این حرفه، سنتهای خالکوبی قبیلهای خود را حفظ کند. آمیت آجرل، در دوران کودکی به طراحی و نقاشی علاقه داشت. اما پس از مدتی و در حین کاوش مهارتهای هنری خود، به سمت خالکوبی جذب شد. در این راه بود که با خالکوبی سنتی و قبیلهای هندی، معروف به گودنا، آشنا شد.
آمیت میگوید: «وقتی که در این راه قدم برداشتم، فکر کردم که این کار میتواند سبک من و امضای کار حرفهای من باشد. قبیله برای ما با ارزش است و حفظ سنتهای آن با فرهنگ ما گره خورده است.»
آمیت در حین بررسیهای خود درباره سنتهای باستانی هند با قبیله بایگا، یک گروه قومی بومی در مرکز هند، مواجه شد. با اطلاعات کمی که از این قبیله داشت، آمیت، خانه خود در دهلی را رها و به یک روستای کوچکی در ایالت چاتیسگر نقل مکان کرد تا با زنان قبیله بایگا که همچنان هنر گودنا را زنده نگه داشتند ملاقات کند.
آمیت در مصاحبهای بیان داشت: «من دریافتم که این هنر یکی از قدیمیترین بخشهای فرهنگ هند را تشکیل میدهد. این هنر، تاریخ هند را به تصویر میکشد.»
سنت خالکوبی قبیلهای
گودنا یک سنت قدیمی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و توسط گروههای قبیلهای در شمال و مرکز هند همچنان انجام میشود. این هنرمند از تکنیک فشار با نوک انگشتان دست برای خالکوبی الگوهای پیچیده در سراسر بدن استفاده میکند.
به طور سنتی در قبیله بایگا، گودنا عمدتاً توسط زنان انجام میشود و نقوش به کار رفته در این خالکوبیها نشان دهنده مراحل مختلف زندگی یک زن است. خالکوبی بخشی جدایی ناپذیر از هویت آنها است که به آنها احساس غرور و تعلق به قبیله خود را میدهد. هر دختری که در یکی از قبایل بایگا متولد شود، اولین خالکوبی خود را در حدود ۹ سالگی روی پیشانی خود دریافت میکند.
وقتی دختری به سن بلوغ، ازدواج و حتی زایمان میرسد، روی بدنش خالکوبی بیشتری انجام میشود. هر نماد، اهمیت متفاوتی دارد. الگوهای به کار گرفته شده در این خالکوبیها نشانههای منحصر به فردی هستند که یک گروه قومی و منطقه فرهنگی را از دیگری متمایز میکند.
مانگلا بای، هنرمند قبیلهای بایگا، میگوید: «گودنا بر روی پیشانی نشانهای از سنتهای قبیله ما است. بدون گودنا، افراد بخشی از قبیله محسوب نمیشوند. اگرچه زنان میتوانند با آرایش بر زیبایی خود بیفزایند، بعد از مرگ، افراد قبلیه چیزی جز گودنا روی بدن خود نخواهند داشت.»
حفظ گودنا
مانگلا بای، هنرمند قبیله بایگا، میترسد که گودنا بهرغم تلاشهای او به زودی فراموش شود. این رسم باستانی به شدت تحت تأثیر مدرنیزاسیون قرار گرفته است. مانگلا بای توضیح میدهد: «این روزها به همه میگویم که این هنر در حال افول است و باید تلاش کنیم تا این سنت قدیمی را حفظ کنیم. حداقل یک گودنا بر روی پیشانی ضروری است تا نمادی از قبیله حفظ شود.»
آمیت امیدوار است از طریق خالکوبی ها، نقاشیها و نمایشگاههای خود، آگاهی را در مورد قبایل و فرهنگ گودنا افزایش دهد. آمیت بیان داشت که: «تمرکز من بر این است که بایگا را همانطور که همیشه بوده است حفظ کنم. من روی همان الگوهایی تمرکز میکنم که نسلهای پیش از من برای قرنها در جامعه از آنها استفاده میکردند. اگر این هنر را یاد بگیرم میتوانم این دانش را به مردم منتقل کنم. از این رو میتوانم این هنر باستانی را از انقراض حفظ کنم.»