تاریخچه و فواید «پاپ کرن» یا «پف فیل»
کد خبر: ۲۴۹۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2015 June 23    -    ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
ذرت بو داده جزو دانه های کامل است. این یعنی این که منبع فوق العاده ی فیبرهای غذایی محسوب می شود. در واقع هر یک فنجان پاپ کورن حاوی 1.3 گرم فیبر است.
لابد تا به حال «.... فیل» ببخشید « پفیلا » خورده اید. این محصول دوست داشتنی با گرما دادن دانه های بلال تهیه می شود.
 
خوراکی خوش مزه ای که بچه های امروزی  به نام  «پف فیل» یا «پفیلا» می شناسند، تا همین دهه ی پیش نام دیگری داشت. هنوز هم بزرگ ترها آن را به نام نامی «... فیل» می شناسند. راستی اما فلسفه ی این نام چندش آور چیست؟

اولين مدل «پاپ كرن» كه وارد ايران شد، مربوط به يك شركت انگليسي بود به اسم «چسترفيلد» (Chesterfield) ما ايراني ها  اين رو ساده سازي كرديم و گفتيم: ...فيل!

باید گفت که: مردم دوره ی قاجار و پهلوی درباره ی  استفاده از لغت های چندش آور  چندان حساسیت نداشتند و از این دست نام ها و واژه ها  در ادبیات عامیانه ما کم نیست.

تاریخچه و فواید پاپ کرن یا پف فیل

 با بهتر شدن  وضعیت فرهنگی جامعه، ادبیات مردم هم دگرگون شد.مردم خوش ذوق ما بعد از این که  با چندش آور بودن این نام  آگاهی یافتند. نام آبرومند تر «پف فیل» را  برای این خوراکی مورد علاقه ی بچه ها و بزرگترها برگزیدند و رواج دادند.

اما رفته رفته این نام هم  چندان خوشایند نیامد و یک کارخانه ی ایرانی نام زیبا و مناسب پفیلا را به عنوان برند این محصول معرفی و رایج کرد.شناختن محصولات مختلف به اسم اولین برند، توی ایران خیلی عادیه. مثل: تاید، ریکا، وایتکس، ماتیک، کلینکس، و ...

 شش دلیل برای خوردن پاپ کرن یا پف فیل

پاپ کورن را به نام های پف فیل و ذرت بو داده می شناسیم. حتماً شما هم از آب شدن این دانه های سفید در دهانتان لذت می برید. پاپ کورن اگر سالم باشد یعنی نمک و چربی آن کم باشد یک میان وعده ی سالم و خوب است. می تواند پای ثابت تماشای فیلم و سریال باشد و در عین حال کمکی به حفظ سلامتی کرده باشد. با ما همراه باشید تا با چند دلیل خوب برای خوردن پاپ کورن یا همان ذرت بو داده آشنا شوید.

پاپ کورن بفرمایید پروتئین و فسفر

پاپ کورن حاوی پروتئین و فسفر قابل توجهی است و نسبت به میان وعده های ناسالم دیگری است که می خورید یک میان وعده ی فوق العاده محسوب می شود. باید بدانید که میزان آهن موجود در پاپ کورن حتی بیشتر از اسفناج و تخم مرغ است.

پاپ کورن دوستدار وزن ایده آل شما

اگر به دنبال وزن ایده آل و لاغری هستید پاپ کورن را دریابید. یک فنجان ذرت بو داده حاوی فقط 31 کالری است. البته باید حواستان باشد که خودتان در منزل پاپ کورن سالم یعنی بدون اضافه کردن روغن و کره و نمک زیاد تهیه کنید. در این صورت پاپ کورن تان بدون قند و بدون چربی و حاوی کالری کمی است. به بدنتان انرژی داده و زود سیرتان می کند. برای همین نیازی به پرخوری ندارید.

پاپ کورن منبع فیبرهای غذایی فوق العاده ای است

ذرت بو داده جزو دانه های کامل است. این یعنی این که منبع فوق العاده ی فیبرهای غذایی محسوب می شود. در واقع هر یک فنجان پاپ کورن حاوی 1.3 گرم فیبر است.

پاپ کورن مغذی و سرشار از آنتی اکسیدان

پاپ کورن همانند میوه ها و سبزیجات فیبر و آنتی اکسیدان دارد. باید بدانید که هر 100 گرم پاپ کورن 13 درصد پلی فنول های مورد نیاز روزانه ی ما را تأمین می کند. پوسته ی نازک طلایی رنگ پاپ کورن نیز حاوی بیشترین میزان آنتی اکسیدان ها می باشد.

 پاپ کورن یک میان وعده ی فوق العاده

حالا که روزها بلند شده نیاز بیشتری به میان وعده احساس می شود برای همین هم می توانید پاپ کورن را دریابید. این دانه های سفید و خوشمزه علاوه بر این که گرسنگی شما را از بین می برد بلکه آسیبی به رژیمتان (اگر رژیم گرفته اید) هم نمی زند.

 پاپ کورن گلوتن ندارد

این هم یک خبر خوب برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند و دنبال مواد غذایی بدون گلوتن هستند. می توانید پاپ کورن را به جای نان سوخاری و مواد غذایی حاوی گلوتن دیگر روی مرغ و ماهی یا داخل سالادهایتان بریزید و از خواص آن بهره مند شوید..

طرز تهیه پاپ کورن یا پف فیل

برای درست کردن ذرت بو داده اول یک قابلمه را روی گاز می گذاریم و کمی به آن  روغن می ریزیم. بعد ذرتها را داخل روغن ریخته و بعد از آن  نمک و هر ادویه ای را که دوست دارید مثل فلفل ، آویشن و ....  که باب میل خودتان است را به آن اضافه می کنیم و مرتب ذرتها را هم می زنیم.

ابتدا شعله گاز تقریبا باید زیاد باشد. آنقدر هم می زنیم که اولین دانه باز شود سپس بلافاصله در قابلمه را می گذاریم و  زیر قابلمه را کم می کنیم  و منتظر می مانیم تا چند دقیقه بماند ، ملاحظه می کنیم که سر و صدای پریدن دانه های ذرت به گوش می رسد  .

ما می توانیم بدون برداشتن در ظرف و تنها با گرفتن دو طرف قابلمه و تکان دادن آن ، ذرتها را هم بزنیم. وقتی سرو صدا قطع شد یعنی اینکه تمام ذرتها باز شده اند. بلافاصله در ظرف را برداشته و آنها را در یک ظرف دیگر می ریزیم. حتما این کار را به سرعت انجام دهید چون ذرتها سریع می سوزند. می توانید برای خوش طمع شدن از کره هم استفاده کنید اما ارزش غذایی ندارد.

گردآوری: گروه وب گردی «تابناک باتو»
منابع: کیمیانیوز، مشرق

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
0
17
ممنونم اطلاعات خوبی بود ما هنوز به پودر رختشویی میگیم فاب.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
10
4
یه معلم ادبیات میگفت که این کلمه تا چند سال پیش به معنی مقدار خیلی کم بوده و احتمالا منظور فیل کوچولو است نه چسترفیلد .
همین که مردم با ضمه تلفظ میکنن نه با کسره ناشی شدن این کلمه از چسترفیلد رو رد میکنه .
ميثم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲
3
0
البته فرهنگستان ادب پارسي واژه‌ي جايگزين بسيار زيبايي براي پف فيل انتخاب كرده كه اگه رسانه‌هاي دوست‌داشتني‌اي مثل تابناك به درستي تبليغ كنند، به راحتي در بين عموم مردم جا ميفته و رايج ميشه:
گل‌بلال!
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
8
7
نام فارسي و اصيل اين محصول «پنبه ذرت» يا «ذرت پنبه» است. چرا از اسم خارجي (پاپ كورن) استفاده كنيم در حالي كه احتمالاً خارجي ها از طريق ايران با اين محصول آشنا شده‌اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
ما هم به پودر رخت شویی میگیم خاب باور کنید ماما بزرگم می گفت ما هم همگی میگیم خاب
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
1
0
سلام البته اولین بار پفیلا با آتیش گرفتن یه مزرعه ی بلال توی خارج کشف شد و این خیلی جالب بود که بعد از خاموش کردن آتش دیدن یه ذرات سفیدی توی مزرعه هست و از اون به بعد این ماده رو توی چند تا از کارخونه ها تولید کردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار