سهم 5درصدی زنان در اهدای خون کشور
کد خبر: ۲۴۹۰
تاریخ انتشار: 2015 June 16    -    ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸

مشاور امور زنان و خانواده سازمان انتقال خون ایران گفت: از میان اهدا کنندگان خون در کشور تنها پنج درصد از بانوان خون اهدا می‌کنند.

طاهره مجیدی در جلسه ترویج اهدای خون که با حضور مشاورین امور زنان در دستگاه‌های اجرایی و سازمان انتقال خون کشور برگزار شد، با اشاره به تاسیس این سازمان در سال 53 گفت: آمار اهدای خون بانوان کشور در سال 83 حدود 11 درصد بوده است که این آمار در سال 93 به کمتر از پنج درصد رسیده است و این مسئله جای تامل دارد.

وی از کاهش آمار اهدای خون بانوان کشور طی 10 سال گذشته ابراز نگرانی کرد و گفت: آمار اهدای خون بانوان در اروپا 50 درصد است. ترس از سوزن، ترس از کم خونی، ترس از بیمار شدن، نداشتن توان کافی در انجام وظایف روزانه، نبود وقت کافی و نداشتن اجازه همسر از جمله دلایل کاهش آمار اهدای خون میان بانوان در ایران است. هموگلوبین هر فرد در بدو مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون و قبل از خونگیری به طور دقیق بررسی می‌شود تا مشکلی به وجود نیاید. پزشکان مجرب مستقر در این پایگاه‌ها، علاوه بر خودداری از اهدای خون توسط افراد مبتلا به کم خونی، جهت پیشگیری به اهداکنندگان قرص آهن ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به برگزاری همایش، جلسات هم اندیشی، کارگاه های آموزشی و تبلیغات جهت ترغیب بانوان به اهدای خون، اضافه کرد: برگزاری یک کلاس یا دوره آموزشی و هم اندیشی جوابگو نیست و این کار باید در طول سال و به طور مستمر انجام پذیرد.

مجیدی عنوان کرد: به طور کلی 35 میلیون از جمعیت ایران را بانوان تشکیل می‌دهند که از این میان متاسفانه تنها 5 درصد از اهداکنندگان را بانوان تشکیل می دهند در حالی که در سال 83 این آمار حدود 11 درصد بوده است که نشان از کاهش آمار اهدای خون بانوان دارد.

وی گفت:حدود 49 درصد از بانوان ایران شاغل هستند و با فرهنگ سازی در محیط های کاری و اداری مبنی بر اهمیت اهدای خون می توان تحول خوبی در این عرصه به وجود آورد.

همچنین در این نشست مرجان فرامرزی، متخصص روانشناسی و از مشاورین سازمان انتقال خون کشور عنوان کرد: یکی از مقوله‌های مهم کمرنگ شدن حس نوع دوستی در جامعه است که مادران نقش کلیدی در باور و نهادینه‌سازی این حس دارند. در این راستا اهدای خون می‌تواند به عنوان اهدای زندگی یکی از موارد مهم در نوع دوستی به شمار رود.

گفتنی است؛ مشاور امور بانوان در استانداری قم نیز ترویج فرهنگ اهدای خون را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: اهدای خون در بانوان علاوه بر تضمین سلامت می‌تواند بخش مهمی از نیازهای بیماران را تامین کند؛ چرا که نیمی از پیکره جامعه را بانوان تشکیل می دهند از این رو سهم مهمی در تامین نیاز بیماران با مشارکت بانوان امکان پذیر خواهد بود.

معصومه ظهیری تصریح کرد:هر یک از بانوان باید در جهت ترویج اهدای قم تلاش کنند. از طرفی رسانه‌ها نیز نفش مهمی در آگاه بخشی به جامعه و از میان رفتن برخی از باورهای غلط در خصوص اهدای خون توسط بانوان دارند.

وی اظهار کرد: امنیت و آرامش روح و فکر در گرو فرهنگ اهداست. وقتی ما به فرزندان خود می‌آموزیم که هدیه دادن ارزشمند است، کم کم جامعه به سمت ارزش‌هایی همچون اهدای زندگی به همنوع خواهد رفت و برکات زیادی را به دنبال خواهد داشت. افرادی که خون یا عضوی از بدن را برای زندگی دیگران اهدا می‌کنند، جایگاه والا و با ارزشی در جامعه دارند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار