گاندی کیست؟ (زندگی نامه، جملات و سخنان)
کد خبر: ۲۴۸۹۰۲
تاریخ انتشار: 2022 June 25    -    ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مهاتما گاندی، رهبر آزادی خواه هند در ۱۰ مهر ۱۲۴۸ متولد شد. او رهبری کشور هندوستان را در رهایی از استعمار و سلطه انگلستان بر عهده داشت و توانست نزد مردم هند محبوب شود. گاندی جملات و سخنان گهرباری درباره موفقیت، زندگی و عشق دارد که توجه به آنها برای زندگی بشر بسیار مفید می باشد.

گاندی کیست؟ (زندگی نامه، جملات و سخنان)

مهاتما گاندی، رهبر آزادی خواه هند در ۱۰ مهر ۱۲۴۸ متولد شد. او رهبری کشور هندوستان را در رهایی از استعمار و سلطه انگلستان بر عهده داشت و توانست نزد مردم هند محبوب شود. گاندی جملات و سخنان گهرباری درباره موفقیت، زندگی و عشق دارد که توجه به آنها برای زندگی بشر بسیار مفید می باشد.

ماهاتما گاندی پس از سفر به لندن که پایتخت کشوری امپریالیستی بود زندگی بسیار سختی داشت چراکه به مادرش قول داده بود از خوردن گوشت و الکل امتناع کند. او در این کشور به انجمن خام خواران پیوست و سپس به عضویت کمیته آن درآمد.

زندگی نامه ماهاتما گاندی

مهانداس کارامچاند گاندی در ۲ اکتبر ۱۸۶۹ (۱۰ مهر ۱۲۴۸) در خانواده‌ای متوسط در شهر پور بندر هند متولد شد. از زمانی که گاندی مسئولیت کنگره ملی هند را در سال ۱۹۱۸ به عهده گرفت و به عنوان نمادی ملی شناخته شد، مردم هند به او لقب ماهاتما به معنی روح بزرگ دادند. امروزه همگی او را به همین نام می‌شناسند. زادروز وی در هند با عنوان گاندی جایانتی نام برده می‌شود و در تقویم این کشور تعطیل ملی است. ماهاتما جز قشر پیشه‌وران بود. او در سن ۱۹ سالگی به همراه خانواده خود به انگلیس رفت و در رشته حقوق تحصیلات خود را ادامه داد. ماهاتما در روزنامه نگاری و وکالت نیز فعالیت داشته است. او رهبر سیاسی و معنوی هندی‌ها بود که ملت هند را برای رسیدن به آزادی از استعمار امپراتوری بریتانیا رهبری کرد. او در طی این سال‌ها برای استقلال هند مبارزات فراوانی کرد به طوری که مردمان این کشور به او لقب پدر ملت را دادند. گاندی فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه لندن می‌باشد. ماهاتما در هر هفته یک روز را روزه سکوت می‌گرفت و این را موجب آرامش درونی خود می‌دانست. او در این روزها با نوشتن بر روی کاغذ با دیگران ارتباط برقرار می‌کرد. این رهبر آزادی خواه در بازگشت به هند از پوشیدن لباس غربی امتناع کرد و لباسی را که از پارچه‌های هندی تولید شده و مورد قبول فقیرترین افراد در هند بود بر تن می‌کرد. وی برای نشان دادن ساده زیستی همواره یک دست لباس هوتی می‌پوشید.

خانواده ماهاتما گاندی

مادر گاندی زنی بی سواد ولی بسیار مخلص و دارای عقاید پاک بود و توانست از این جهت تأثیر بسیار زیادی روی فرزند خود بگذارد. ماهاتما با مرگ پدرش مجبور شد به انگلستان برود. او در این سفر با جامعه گیاه خواران آشنا شد و بدین ترتیب قصد داشت به موجودات زنده آسیب نرساند.

همسر ماهاتما گاندی، کاستوربا گاندی

کاستوربا گاندی، همسر ماهاتما گاندی در ۱۱ آوریل ۱۸۶۹ در هند چشم به جهان گشود. او رهبر آزادی خواه هندوستان بود و به "ما" به معنی مادر نزد مردم این کشور معروف بود. کاستوربا و ماهاتما در سال ۱۸۸۳ با هم ازدواج کردند. در این زمان آنها یک دختر ۱۴ ساله و یک پسر ۱۳ ساله بودند. کاستوربا در سال ۱۹۰۴ وارد صحنه سیاسی شد و در برخوردهای خشونت‌آمیز آفریقای جنوبی علیه مهاجران هندی اعتراض کرد و سپس دستگیر شد. او سرانجام در سال ۱۹۴۴ در زندان پونا درگذشت.

فرزندان گاندی

ماهاتما و کاستوربا گاندی چهار فرزند به نام‌های هاریلال، مانیلال، ردماس و دوداس داشتند.

دین گاندی

دین گاندی، هندو بودایی است. اصول گاندی همیشه ساده بودند و از باورهای سنتی هندو به نام‌های ساتیا (حقیقت) و آهیمسا (عدم خشونت) گرفته شده است. بسیاری از هندوها گوشت نمی‌خورند و خام خوار هستند. به همین دلیل گاندی بر اساس همین سنت‌ها رفتار می‌کرد. او معتقد بود همه ادیان برابرند و به مطالعه تمام ادیان پرداخت. گاندی شدیداً به خدا اعتقاد داشت.
کتاب‌های گاندی

* نیایش
* همه مردم برابرند
* خدا آنگونه که من می‌فهمم
* چرا ترس از مرگ و مویه بر آن؟

گاندی و امام حسین (ع)

گاندی درباره نهضت امام حسین (ع) می‌فرماید:

«من زندگی امام حسین (ع) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده‌ام و بر من روشن است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین (ع) پیروی کند.»

ترور گاندی

گاندی در ۹ بهمن (۳۰ ژانویه) ۱۳۲۶ توسط ناتورام قادسی با شلیک سه گلوله به قفسه سینه در سن ۷۹ سالگی کشته شد. او پیش از این بارها مورد سو قصد قرار گرفته بود. قاتل گاندی از افراطی‌های هندو بود که معتقد بود روابط گسترده با پاکستان به اقتدار هندوستان لطمه وارد کرده است.
محل دفن گاندی

محل دفن گاندی در دهلی است. معماری مدرن این مقبره در عین سادگی بیانگر خلاقیت طراح او نیز می‌باشد چرا که معمار مقبره گاندی به دو اصل ساده زیستی و صلح دوستی ماهاتما پایدار بوده است. در اطراف آن، شمع‌های کوچک متحرکی هستند که مقبره را بسیار زیبا کرده است.

سخنان و جملات گاندی

ابتدا شما را نادیده می‌گیرند، سپس به شما می‌خندند، بعد با شما مبارزه می‌کنند و در نهایت شما پیروز می‌شوید!

انسان محصول افکارش است و کسی می‌شود که به آن فکر می‌کند.

خوشبختی زمانی رخ می‌دهد که چیزی که فکر می‌کنید با چیزی که می‌گوئید و چیزی که انجام می‌دهید هماهنگ است.

زینت واقعی یک زن شخصیت و پاکی او است.

انسان ترسو قادر به ابراز عشق نیست، این کار حق افراد شجاع است.

خدمت کردن بدون فروتنی خودخواهی و خودبینی است.

بزرگ‌ترین توانایی ما به عنوان انسان تغییر دادن جهان نیست بلکه تغییر خودمان است.

هنگام انجام کارها یا آنها را با عشق انجام دهید یا هرگز انجام ندهید.

جایی که عشق وجود دارد زندگی نیز وجود دارد.

هر شب زمانی که می‌خوابم می‌میرم و صبح روز بعد هنگامی که بیدار می‌شوم دوباره متولد می‌شوم.

دو روز در سال است که ما نمی‌توانیم برایش کاری انجام دهیم: دیروز و فردا

طوری زندگی کنید انگار فردا خواهید مرد، یاد بگیرید چنان زندگی کنید که انگار همیشه زنده‌اید.

به گنجشک نگاه کنید؛ آنها نمی‌دانند در لحظه بعد چه کار خواهند کرد، به خود اجازه دهید به معنای واقعی کلمه در لحظه زندگی کنید.

از دست دادن شکیبایی، شکست خوردن در جنگ است.

همان تغییری باش که می‌خواهی در جهان ببینی.

گروه کوچکی از افراد مصمم و علاقه مند می‌توانند مسیر تاریخ را تغییر دهند.

اقدامات شما اولویت‌های شما را بیان می‌کند.

اگر می‌خواهیم به صلح واقعی در این دنیا برسیم، باید تحصیل کودکان را آغاز کنیم.

به سادگی زندگی کن تا دیگران به سادگی زندگی کنند.

شما خودتان را به اندازه هر کسی در کل جهان سزاوار عشق و محبت خود قرار دهید.

‌عشق قوی‌ترین نیرویی است که جهان دارد و با این حال قابل تصور است.

هر خانه یک دانشگاه است و والدین معلمان هستند.

ترس از بیماری، افراد بیشتری را نسبت به خود بیماری کشته است.

انسان خوب دوست همه موجودات زنده است.

آن‌هایی که بیش‌ترین آگاهی را دارند بیش‌ترین کابوس را می‌بینند.

نیکی و بزرگی در سادگی وجود دارد، نه ثروت.

اجازه نمی‌دهم افراد با افکار آلوده روی من تاثیر بگذارند.

۱۰ اصل گاندی

* خودتان را تغییر دهید
* شما تحت کنترل هستید
* ببخشید و رها کنید
* بدون عمل به جایی نمی‌رسید
* به این لحظه توجه کنید
* همه انسانیم
* پایداری
* خوبی مردم را ببینید و به آنها کمک کنید
* هماهنگ و قابل اعتماد باشید، خود واقعی‌تان باشید و تظاهر نکنید
* رشد کنید و به تعالی برسید

ایمنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار