علت مرگ اولین گیرنده پیوند قلب خوک به انسان
کد خبر: ۲۴۸۷۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2022 June 25    -    ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۴
محققان گزارش داده‌اند که بیماری که نخستین قلب خوکی را دریافت کرده بود، تقریباً دو ماه پس از عمل به طور غیرمنتظره‌ای درگذشته و علت دقیق مرگ هنوز نامشخص است. مقاله جدیدی که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، اطلاعاتی مورد اولین پیوند قلب خوک به انسان در جهان ارائه کرده است که در اوایل سال میلادی جاری انجام شده بود.

علت مرگ اولین گیرنده پیوند قلب خوک به انسان، قطعی نیست – شاید نارسایی قلبی ناشی از عفونت ویروس سایتومگال خوکی

محققان گزارش داده‌اند که بیماری که نخستین قلب خوکی را دریافت کرده بود، تقریباً دو ماه پس از عمل به طور غیرمنتظره‌ای درگذشته و علت دقیق مرگ هنوز نامشخص است.

مقاله جدیدی که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، اطلاعاتی مورد اولین پیوند قلب خوک به انسان در جهان ارائه کرده است که در اوایل سال میلادی جاری انجام شده بود.

در آغاز سال ۲۰۲۲، جراحان در ایالات متحده با یک روش تاریخی، اولین بار قلب خوک اصلاح شده ژنتیکی را به انسان پیوند زدند. این روش آزمایشی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تحت یک تبصره مقررات استفاده دلسوزانه مجاز شد. این بیمار، مردی ۵۰ ساله با بیماری قلبی شدید مرحله انتهایی و آنقدر ناخوشایند بود که واجد شرایط پیوند قلب معمولی نبود.

این روش در ابتدا موفقیت‌آمیز بود و طی چند روز پس از پیوند، بیمار را توانستند از دستگاه بای پس قلب و ریه که قبلاً او را زنده نگه می‌داشت، جدا کنند. او توانبخشی فیزیکی را آغاز کرد و برای چند هفته علائم چشمگیر بهبودی را نشان داد.

برای حدود ۷ هفته، پیوند به خوبی عمل کرد و بیمار هیچ نشانه‌ای از رد عضو را نشان نداد. متأسفانه، حدود روز ۴۹ قلب پیوند شده شروع به نشان دادن علائم نارسایی کرد و در عرض دو هفته بیمار فوت کرد.

در گزارشی که به تازگی منتشر شده، به طور رسمی علت مرگ نارسایی قلبی گفته شده، اما تذکر داده شده این عضو به دلیل رد شدن از کار نیفتاد. پس از کالبد شکافی قلب، محققان دریافتند که قلب خوک پیوندی دچار ضخیم شدن چشمگیر دیواره‌های بطن و نارسایی دیاستولیک شده بود. چیزی که معمولا در فرایند پس زدن قلب دیده نمی‌شود.

چند ماه پیش مشخص شد که قلب خوک پیوندی حاوی ردپای ویروسی به نام سیتومگالوویروس خوکی است. این فرضیه وجود داشت که این ویروس می‌تواند با تحریک یک پاسخ ایمنی که متعاقباً منجر به آسیب بافت قلب می‌شود، در از کار افتادن اندام نقش داشته باشد.

با این حال، گزارش جدید این فرضیه را زیر سؤال می‌برد و هیچ اثری از انتشار ویروس به خارج از قلب خوک پیدا نشده. البته هنوز ممکن است ویروس نهفته در قلب خوک در آسیب بافتی نقش داشته باشد، اما محققان پیشنهاد می‌کنند که این فرضیه به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

وجود این ویروس خوکی در بافت قلب پیوند شده هنوز یک نگرانی اصلی برای محققان است زیرا آزمایش‌های قابل توجهی قبل از استفاده از این اندام انجام شده بود. خود خوک اهدایی نیز در یک مرکز امن که برای جلوگیری از عفونت سیتومگالوویروس خوکی طراحی شده بود، بزرگ شده بود.

محمد محی الدین، یکی از سرپرستان این تحقیق، گفته که تدابیر حفاظتی در آینده برای جلوگیری از آلوده شدن خوک‌هایی که برای پیوند انسان پرورش می‌یابند ُ ارتقا خواهد یافت.

‌ای. آلبرت ریس، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند، شجاعت بیمار – دیوید بنت- را به عنوان پایه و بنیادی برای پیشرفت این رشته نجات‌دهنده در آینده می‌داند.

منبع: یک پزشک

برچسب ها: مرگ ، خوک ، قلب ، قلب خوک ، عفونت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
2
1
اسلام که میگه خوک نجس هست بخاطر همین ویروس هایی است که دانشمندان دیر متوجه وجودش شده اند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
1
0
عالیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار