این افراد در خطر ابتلا به آب مروارید هستند
کد خبر: ۲۴۸۶۰۹
تاریخ انتشار: 2022 June 23    -    ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
محققان دریافتند افرادی که دارای تغییرات ژنتیکی مرتبط با کاهش کلسترول بد LDL مشابه داروهای استاتین هستند، به نظر می رسد در معرض خطر ابتلا به آب مروارید قرار دارند.

 تحقیقات قبلی شواهدی را نشان داده است که داروهای استاتین ممکن است خطر ابتلاء به آب مروارید را افزایش دهد. در این مطالعه، محققان بررسی کردند که آیا ژن‌های خاصی که فعالیت استاتین‌ها را تقلید می‌کنند ممکن است به طور مستقل خطر ابتلاء به آب مروارید را افزایش دهند یا خیر.

 

این افراد در خطر ابتلا به آب مروارید هستند

داروهای استاتین با مهار آنزیمی به نام HMGCR سطح کلسترول LDL را کاهش می‌دهند. تلاش‌های تحقیقاتی قبلی تأیید کرده‌اند که انواع مختلف در ناحیه ژن HMGCR ژنوم انسان بر نحوه متابولیسم کلسترول افراد تأثیر می‌گذارد.

«جوناس گهاوس»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کپنهاگ دانمارک، گفت: «ما توانستیم بین انواع ژنتیکی که مهار HMGCR و ایجاد آب مروارید را تقلید می‌کنند، ارتباط برقرار کنیم.»

محققان این مطالعه، داده‌های ژنتیکی بیش از ۴۰۲۰۰۰ نفر را تجزیه و تحلیل کردند. آنها بر روی پنج نوع ژنتیکی رایج که سطح کلسترول LDL را کاهش می‌دهند، تمرکز کردند. سپس آنها امتیازات ژنتیکی را بر اساس تأثیر هر گونه که قبلاً شناسایی شده بود بر کلسترول LDL محاسبه کردند.

گهاوس گفت: «وقتی ما حامل یک جهش از دست دادن عملکرد هستیم، ژن کمتر عمل می‌کند. اگر آن ژن عمل نکند، بدن نمی‌تواند آن پروتئین را تولید کند. به زبان ساده، جهش از دست دادن عملکرد در ژن HMGCR برابر با مصرف یک داروی استاتین است.»

ارزیابی بیشتر این ارتباط در کارآزمایی‌های بالینی بیشتر برای تأیید این یافته‌ها مورد نیاز است.

منبع:ایسکانیوز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار