خواص انبه برای مردان و زنان که از آن بی خبرید
کد خبر: ۲۴۸۳۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 June 30    -    ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
انبه یک میوه‌ی تابستانی خوشمزه و شیرین است که خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد. به این میوه «سلطان میوه‌ها» هم گفته می‌شود، چون ارزش غذایی چشمگیری دارد. اصالت این میوه به آفریقای جنوبی برمی‌گردد. انبه در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف در سراسر جهان در دسترس است. این میوه بیش از ۲۰ نوع ماده‌ی معدنی و ویتامین دارد و یکی از مغذی‌ترین میوه‌ها به شمار می‌رود.

۱۴ خاصیت شگفت‌انگیز انبه برای سلامتی (و طرز تهیه‌ی ۵ خوراکی با آن)

۱۴ خاصیت شگفت‌انگیز انبه برای سلامتی (و طرز تهیه‌ی ۵ خوراکی با آن)«تابناک با تو» - انبه یک میوه‌ی تابستانی خوشمزه و شیرین است که خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد. به این میوه «سلطان میوه‌ها» هم گفته می‌شود، چون ارزش غذایی چشمگیری دارد. اصالت این میوه به آفریقای جنوبی برمی‌گردد. انبه در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف در سراسر جهان در دسترس است. این میوه بیش از ۲۰ نوع ماده‌ی معدنی و ویتامین دارد و یکی از مغذی‌ترین میوه‌ها به شمار می‌رود. گفته می‌شود که انبه خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد، سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد و احتمال ابتلا به بعضی از انواع سرطان‌ها را کاهش دهد.

 

تاریخچه انبه و انواع آن

۱۴ خاصیت شگفت‌انگیز انبه برای سلامتی (و طرز تهیه‌ی ۵ خوراکی با آن)

انبه بومی جنوب و جنوب شرقی آسیا است. انبه‌ی معمولی یا انبه‌ی هندی تنها درخت انبه است که به‌طور روتین در چند منطقه‌ی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری کشت می‌شود. کشت این درخت از ۴ هزار تا ۵ هزار سال پیش در پاکستان، برمه و هند امروزی شروع شده است.

انبه میوه‌‌ی ملی هند، پاکستان و فیلیپین و درخت ملی بنگلادش است. از میوه و برگ‌های این درخت برای تزئین مراسم مذهبی، جشنواره‌ها و عروسی‌ها استفاده می‌شود. حتی در بسیاری از داستان‌های اساطیری هند به آن اشاره است و گفته شده که بودا در یک باغ انبه و زیر سایه‌ی درخت انبه مراقبه کرده‌ است.

هند بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی انبه در جهان است. با این حال، این میوه در سایر کشورها مثل چین، مکزیک، برزیل و تایلند هم کشت می‌شود. انبه انواع مختلفی دارد و بعضی از درختان آن با اینکه بیش از ۳۰۰ سال عمر کرده‌اند همچنان می‌توانند میوه بدهند.

انواع انبه

معروف‌ترین انواع انبه عبارتند از:

آلفونسو (Alphonso): انبه‌ی آلفونسو که به‌عنوان پادشاه‌ی انبه‌ها شناخته می‌شود، ریشه در هند دارد و فوق‌العاده شیرین و آبدار است. پوست این میوه زرد روشن و گوشت آن زعفرانی‌ رنگ است.

کیت (Keitt): یک انبه‌ی بزرگ است که حتی وقتی کاملاً می‌رسد، رنگ سبز خود را حفظ می‌کند. انبه‌ی کیت نسبت به سایر گونه‌ها مدت بیشتری روی درخت باقی می‌ماند و طعم بسیار شیرینی دارد.

تامی اتکینز (Tommy Atkins): یکی از رایج‌ترین گونه‌های انبه است که در فلوریدا کشت می‌شود. گوشت این میوه سفت و نسبتاً آبدار و به رنگ زرد است.

کنت (Kent): یک نوع انبه‌ی بزرگ با پوست سبز و قرمز تیره و گوشت بسیار لطیف است.

هادن (Haden): رنگ این میوه زرد روشن است و رگه‌های کرم پررنگ یا قرمز دارد. پوست میوه ضخیم و گوشت آن آبدار و به رنگ زرد پررنگ است.

فرانسیس (Francis): یک نوع انبه‌ی نسبتاً بزرگ است که به رنگ‌های مختلف از زرد گرفته تا سبز روشن دیده می‌شود.

گلن (Glenn):‌ رنگ این میوه زرد روشن با رگه‌های نارنجی-قرمز است. پوست آن نازک و گوشت آن زرد پررنگ، نرم و آبدار است.

 

ارزش غذایی انبه

انبه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این میوه منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف به شمار می‌رود. ارزش غذایی یک فنجان (۱۶۵ گرم) انبه به شرح زیر است.

کالری 99
پروتئین  ۱٫۳۵ گرم
کربوهیدرات ۲۴٫۷ گرم
فیبر غذایی ۲٫۶۴ گرم
چربی ۰٫۶۲۷ گرم
فولات ۷۱ میکروگرم
ویتامین C ۶۰٫۱ میکروگرم
کلسیم ۱٫۲ میلی‌گرم
آهن ۰‌٫۲۶۴ میلی‌گرم
سدیم ۱٫۶۵ میلی‌گرم
پتاسیم ۲۷۷ میلی‌گرم

این میوه همچنین حاوی ویتامین A، ریبوفلاوین، نیاسین، منیزیم، منگنز و فسفر است.

خواص انبه برای سلامتی

در ادامه به خواص انبه برای بدن اشاره می‌کنیم.

۱. سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست

انبه غنی از پلی‌فنول‌ها است که ترکیبات گیاهی هستند که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. این میوه حاوی انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌ها از جمله منگیفرین، کاتچین، آنتوسیانین، کوئرستین، کائمفرول، بنزوئیک اسید و… است. آنتی‌اکسیدان‌ها اهمیت زیادی برای بدن دارند، چون از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. رادیکال‌های آزاد ترکیباتی هستند ‌که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند.

تحقیقات مختلف بین آسیب رادیکال‌های آزاد و علائم پیری و ابتلا به بیماری‌های مزمن ارتباط برقرار کرده‌اند. در میان پلی‌فنول‌های موجود در انبه، منگیفرین معروف‌تر است و حتی گاهی اوقات به آن «سوپر آنتی‌اکسیدان» گفته می‌شود، چون به‌طرز ویژه‌ای قدرتمند است. مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی انجام شده به این نتیجه رسیدند که منگیفرین ممکن است با رادیکال‌های آزاد مبارزه کند که با سرطان‌های مختلف، دیابت و سایر بیماری‌ها در ارتباط هستند.

۲. خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

کم کردن احتمال ابتلا به بیماری قلبی یکی دیگر از خواص انبه محسوب می‌شود. جای دادن انبه در رژیم غذایی متعادل می‌تواند به کاهش چربی بدن و کنترل سطح قند خون کمک کند. این میوه حاوی پتاسیم و منیزیم است که شاید احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند.

مطالعه‌ی دانشگاهی انجام شده به این نتیجه رسید که مصرف منیزیم ممکن است سلامت قلب را بهبود ببخشد. پتاسیم هم به‌عنوان یک رگ‌گشا عمل می‌کند و ممکن است فشار روی رگ‌های خونی را کاهش دهد و عملکرد قلب را بهبود ببخشد. انبه منبع غنی بتاکاروتن محسوب می‌شود.

کاروتنوئیدها ممکن است از طریق پیشگیری از اکسیداسیون کلسترول در عروق، خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند. نتایج یک مطالعه‌ی دانشگاهی روی موش‌های صحرایی نشان داد که منگیفرین سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. همچنین در این مطالعه نشان داده شد که مکمل‌های منگیفرین سطح کلسترول خوب (HDL) را بالا می‌برند.

۳. سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد

۱۴ خاصیت شگفت‌انگیز انبه برای سلامتی (و طرز تهیه‌ی ۵ خوراکی با آن)

انبه حاوی آنزیم‌های گوارشی مثل آمیلاز است. این آنزیم‌ها کربوهیدرات‌های پیچیده را به قند ساده تجزیه می‌کنند. این موضوع ممکن است به بهبود فرآیندهای گوارشی کمک کند؛ هرچند به مطالعات بیشتری برای اظهار نظر قطعی در این زمینه نیاز است. محققان در یک مطالعه‌ در دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسیدند که انبه ممکن است به تسکین علائم یبوست کمک کند.

۴. سلامت چشم‌ها را تقویت می‌کند

شواهد زیادی درباره‌ی خواص انبه برای چشم وجود دارد. ویتامین A و بتاکاروتن موجود در انبه ممکن است در تقویت سلامت چشم‌ها اثرگذار باشند. لازم است بدانید که ویتامین A سلامت چشم و بینایی را بهبود می‌بخشد و کمبود شدید آن می‌تواند منجر به کوری شود. ویتامین ذکر شده به‌طور ویژه برای عملکرد بهینه‌ی قرنیه ضروری است.

چشم‌های انسان‌ها به دو نوع کاروتنوئید ضروری به نام‌های لوتئین و زیگزانتین نیاز دارند. انبه منبع غنی زیگزانتین به شمار می‌رود و ممکن است به تقویت سلامت چشم‌ها کمک کند. بر اساس نتایج مطالعه‌ی انجام شده در بوستون آمریکا، کریپتوگزانتین (یک نوع کاروتنوئید دیگر در انبه) خطر ابتلا به بیماری تباهی لکه‌ی زرد در اثر افزایش سن را در افراد مسن ژاپنی کاهش داد.

۵. خطر ابتلا به سرطان را کم می‌کند

کاهش خطر ابتلا به سرطان را هم می‌توانیم در لیست خواص انبه قرار دهیم. گوشت انبه حاوی کاروتنوئیدها، اسید اسکوربیک، ترپینوئید و پلی‌فنول‌ها است که گفته می‌شود خواص ضدسرطانی دارند. نشان داده شده که انبه آنتی‌اکسیدان‌های منحصربه‌فردی دارد که در میوه‌ها و سبزیجات دیگر یافت نمی‌شوند.

مطالعه‌ی انجام شده در دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسید که پلی‌فنول‌های موجود در انبه خواص ضدسرطانی دارند و ممکن است در کاهش استرس اکسیداتیو مفید باشند. استرس اکسیداتیو می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن مثل سرطان را افزایش دهد.

خواص ضدسرطانی انبه به وجود منگیفرین در آن برمی‌گردد. مطالعه‌ی حیوانی انجام شده روی موش‌ها در سال ۲۰۱۵ نشان داد که پلی‌فنول‌های موجود در انبه ممکن است جلوی ابتلا به سرطان سینه را بگیرند. همچنین نشان داده شده که منگیفرین از رشد سلول‌های سرطان روده‌ی بزرگ و کبد جلوگیری می‌کند.

یک مطالعه‌ی حیوانی انجام شده‌ی دیگر روی موش‌ها به این نتیجه رسید که لوپئول موجود در انبه ممکن است با سرطان پروستات مبارزه کند. در مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده شد پلی‌فنول‌های انبه از رشد سرطان سینه پیشگیری می‌کنند.

۶. ممکن است دیابت را درمان کند

خوردن انبه ممکن است به درمان دیابت کمک کند. مطالعه‌ی انجام شده روی ۲۰ فرد مبتلا به اضافه وزن نشان داد که مصرف نصف انبه‌ی تازه به مدت ۱۲ هفته منجر به کاهش سطح گلوکز خون شد. یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که عصاره‌ی پوست انبه خواص ضددیابتی دارد. ‌یک مطالعه‌ی دانشگاهی هم به این نتیجه رسید که منگیفرین موجود در انبه ممکن است اثرات مفیدی روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ داشته باشد.

۷. آنمی را درمان می‌کند

انبه حاوی آهن است و شاید به افراد و زنان باردار مبتلا به آنمی در دریافت آهن بیشتر کمک کند. ویتامین C موجود در انبه می‌تواند به جذب درست آهن در بدن کمک کند.

۸. سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

انبه حاوی ویتامین B6 است و زمانی که به همراه سایر مواد غذایی غنی از این ویتامین مصرف شود، ممکن است در تقویت سلامت مغز مفید باشد. بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که کمبود ویتامین B6 می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی و صرع را افزایش دهد.

مطالعه‌ی انجام شده روی موش‌ها ثابت کرد که عصاره‌ی انبه شاید حافظه را بهبود ببخشد. یک مطالعه‌ی دیگر در تایلند عنوان کرد که عصاره‌ی انبه ممکن است از شما در برابر اختلال شناختی خفیف محافظت کند. هرچند برای پی بردن به خواص انبه روی سیستم شناختی به مطالعات بیشتری نیاز است.

۹. سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد

۱۴ خاصیت شگفت‌انگیز انبه برای سلامتی (و طرز تهیه‌ی ۵ خوراکی با آن)

محققان در یک مطالعه‌ی دانشگاهی روی موش‌های آزمایشگاهی به این نتیجه رسیدند که منگیفرین موجود در انبه در کاهش سطح کلسترول خون اثرگذار است. همچنین در این مطالعه نشان داده شد که منگیفرین انبه میزان کلسترول خوب را بالا برد.

۱۰. به کاهش وزن کمک می‌کند

محققان در یک مطالعه روی خواص پوست انبه (که بیشتر ما آن را دور مینداریم) در جلوگیری از شکل‌گیری سلول‌های چربی تأکید کردند. مصرف انبه و پوست آن به همراه دنبال کردن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم ممکن است به کاهش وزن کمک کند. انبه حاوی فیبر است و شاید به‌طور بالقوه در کاهش وزن تأثیرگذار باشد.

در یک مطالعه‌ی دانشگاهی ثابت شد که فیبر غذایی، به‌ویژه فیبری که از طریق مصرف میوه و سبزیجات دریافت می‌شود، به کاهش وزن کمک می‌کند. علت این موضوع این است که فیبر باعث می‌شود برای مدت طولانی احساس سیری کنید و در نتیجه غذای مصرفی‌اتان کاهش پیدا کند.

۱۱. سلامت کبد را تقویت می‌کند

مصرف انبه ممکن است عملکرد کبد را بهبود ببخشد. شواهد درباره‌ی خواص انبه برای کبد نشان می‌دهد که انبه‌ی نرسیده ممکن است در درمان بیماری‌های کبدی مفید باشد. با این حال مطالعات کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد.

۱۲. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

انبه منبع غنی ویتامین‌های ضروری محسوب می‌شود که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. این میوه حاوی ویتامین C است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و ممکن است در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد. یک مطالعه‌ی دانشگاهی به این نتیجه رسید که انبه غنی از بتاکاروتن بوده که نوعی کاروتنوئید است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

ویتامین A یک ماده‌ی مغذی مهم دیگر در انبه است که آن هم در تقویت سیستم ایمنی بدن اثرگذار است. یک فنجان (۱۶۵ گرم) انبه ۱۰ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین مهم را برطرف می‌کند. این ویتامین‌ ممکن است با بیماری‌های عفونی مبارزه کند. علاوه بر این انبه حاوی ویتامین K، ویتامین E و ویتامین‌های B است که آن‌ها هم در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثر هستند.

۱۳. سلامت پوست را بهبود می‌بخشد

۱۴ خاصیت شگفت‌انگیز انبه برای سلامتی (و طرز تهیه‌ی ۵ خوراکی با آن)

خواص انبه برای پوست از مصرف خوراکی و موضعی این میوه به دست می‌آید. مطالعه‌ی انجام شده در کشور کره‌ی جنوبی به این نتیجه رسید که عصاره‌ی انبه ممکن است از پوست در برابر پیری ناشی از مواجهه با اشعه‌های UVB محافظت کند. انبه غنی از بتاکاروتن و ویتامین A است. یک مطالعه‌ی آلمانی نشان داد که این کاروتنوئیدها می‌توانند سلامت پوست را تقویت کنند.

بتاکاروتن از پیری پوست در اثر آفتاب جلوگیری می‌کند. بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی چینی، پلی‌فنول‌های موجود در انبه خواص ضدسرطانی دارند. این ترکیبات ممکن است به کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست کمک کنند. بعضی از شواهد نشان می‌دهند که انبه همچنین ممکن است از بروز جوش یا آکنه جلوگیری کند.

۱۴. در بهبود سلامت مو مفید است

یکی دیگر از فواید انبه، بهبود سلامت مو است. انبه منبع غنی ویتامین A محسوب می‌شود و ممکن است به بهبود سلامت مو کمک کند. در مطالعات انجام شده روی موش‌ها نشان داده شد که ویتامین A می‌تواند فولیکول‌های مو را فعال کند.

این موضوع ممکن است تولید سبوم (چربی طبیعی پوست که که سر را مرطوب می‌کند) را بهبود ببخشد و به تقویت سلامت پوست سر کمک ‌کند. انبه همچنین منبع غنی پلی‌فنول‌ها محسوب می‌شود و ممکن است به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند. استرس اکسیداتیو اثرات منفی زیادی روی سلامتی بدن می‌گذارد.

عوارض جانبی انبه

مصرف انبه معمولا بی‌خطر تلقی می‌شود. هرچند ممکن است بعضی از افراد به انبه حساسیت داشته باشند و دچار واکنش‌های آلرژیک و درماتیت تماسی شوند. علاوه بر این مصرف بیش از حد انبه ممکن است منجر به یک سری عوارض جانبی مثل اسهال و افزایش سطح قند خون شود. البته تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده‌ است.

خواص انبه برای زنان

۱۴ خاصیت شگفت‌انگیز انبه برای سلامتی (و طرز تهیه‌ی ۵ خوراکی با آن)

بعضی از زنان انبه مصرف نمی‌کنند، چون معتقدند که باعث افزایش وزن می‌شود. در حالی که انبه خواص زیادی برای آن‌ها دارد، از جمله:

از سرطان سینه پیشگیری می‌کند

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌ در بین زنان است. تحقیقات در مورد انبه و خواص آن نشان می‌دهد که پلی‌ فنول‌های این میوه خواص ضدالتهابی دارند و ژن‌های مسؤول سرطان سینه را سرکوب می‌کنند.

از یبوست در دوران بارداری جلوگیری می‌کند

حفظ سلامت دستگاه‌ی گوارش یکی از مهم‌ترین خواص انبه برای زنان باردار است. در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی شیوع یبوست در میان زنان بیشتر می‌شود. انبه عملکرد روده را بهبود می‌بخشد و از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.

به درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک کمک می‌کند

انبه، به‌خصوص برگ‌های آن، دارای غلظت بالایی از ترکیبات مفید گیاهی به نام‌های میو-اینوزیتول، منگیفرین و گاما-اوریزانول است. میو-اینوزیتول به ویتامین‌های گروه‌ی B تعلق دارد و برای درمان سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) استفاده می‌شود. این ترکیب به تنظیم قند خون در زنان مبتلا به PCOS کمک می‌کند.

در حفظ سلامت واژن مؤثر است

عفونت‌های قارچی و باکتریایی روی واژن تأثیر می‌گذارند و باعث التهاب، درد و خارش می‌شوند. تحقیقات در مورد خواص میوه انبه نشان می‌دهد که کوئرستین و اسید گالیک انبه خاصیت ضدالتهابی دارند و ممکن است به ریشه‌کنی عفونت واژن و درمان علائم آن کمک کنند.

مانع پیشرفت سرطان تخمدان می‌شود

شواهد نشان می‌دهد که منگیفرین انبه خاصیت ضدسرطانی دارد و از پیشرفت سرطان تخمدان در زنان جلوگیری می‌کند. این ترکیب می‌تواند حجم و وزن تومور را کاهش دهد.

برای زنان مبتلا به آندومتریوز مفید است

آندومتریوز یک بیماری دردناک است که در مبتلایان به آن بافت رحم به خارج از حفره‌ی رحم گسترش می‌یابد. مواد مغذی نقش مهمی در کاهش علائم آندومتریوز، کنترل این بیماری و بهبود کیفیت زندگی دارند. میوه‌های غنی از ویتامین C مثل انبه می‌توانند اثرات مثبتی روی زنان مبتلا به آندومتریوز داشته باشند.

از تولد نوزاد مبتلا به نقایص مادرزادی جلوگیری می‌کند

در یک مطالعه که خواص انبه در دوران بارداری را بررسی کرده بود، مشخص شد که انبه به دلیل داشتن فولات (ویتامین B9) برای زنان باردار مفید است. فولات یک ویتامین مهم است که دریافت آن در دوران بارداری از بروز نقص لوله‌ی عصبی در جنین پیشگیری می‌کند.

برای زنان شیرده مفید است

اگر به تازگی زایمان کرده‌اید، از خواص انبه در دوران شیردهی غفلت نکنید. ویتامین C، ویتامین A و پتاسیم موجود در انبه به حفظ سلامت مادر کمک می‌کنند و فیبر آن احتمال یبوست را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ویتامین C باعث افزایش جذب آهن در روده می‌شود و از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

خواص انبه برای مردان

۱۴ خاصیت شگفت‌انگیز انبه برای سلامتی (و طرز تهیه‌ی ۵ خوراکی با آن)

این میوه‌ی زردرنگ و خوشمزه غنی از آنتی اکسیدان است و می‌تواند به روش‌های مختلف به تقویت بدن مردان کمک کند. در ادامه، با چند نمونه از فواید شگفت‌انگیز انبه برای مردان آشنا می‌شویم.

میل جنسی را افزایش می‌دهد

به انبه میوه‌ی عشق گفته می‌شود. چون روی میل جنسی تأثیر دارد، باعث تقویت قوای جنسی در مردان می‌شود و هورمون‌های جنسی را تنظیم می‌کند. این میوه‌ی پرخاصیت سرشار از ویتامین E است. تحقیقات نشان داده که افزایش مصرف ویتامین E با بهبود قدرت جنسی مرتبط است.

انبه منبع خوب ویتامین‌های A و C محسوب می‌شود. این ویتامین‌ها مستقیماً سطح هورمون‌های جنسی را افزایش نمی‌دهند، اما هر دوی آن‌ها برای زندگی جنسی شما مهم هستند. بدن بدون دریافت ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین A نمی‌تواند هورمون‌های جنسی را تولید کند. ویتامین C هم به دلیل فوایدی که در مقابله با پیری زودرس دارد، از شهرت زیادی برخوردار است.

از سرطان پروستات پیشگیری می‌کند

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در انبه احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می‌دهند. این ترکیبات که شامل اسید گالیک، متیل‌گالات، کوئرستین، ایزوکوئرسیترین، استراگالین و فیستین هستند، انبه را به یک گزینه‌ی مناسب برای مردان تبدیل کرده‌اند.

علاوه بر این، انبه سرشار از بتا-کاروتن است، رنگدانه‌ای که رنگ زرد-نارنجی این میوه از آن ناشی می‌شود. بتا-کاروتن یک آنتی اکسیدان است که با رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به سلول‌های بدن آسیب برسانند و به سرطان منجر شوند، مبارزه می‌کند.

خواص انبه برای کودکان

انبه یک ماده‌ی غذایی سالم برای کودکان است و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن آن‌ها را تأمین می‌کند. مهم‌ترین فواید انبه برای کودکان عبارتند از:

بافت مناسبی برای کودکان خردسال دارد

کودکان کم سن و سال به غذاهای آبدار و نرم نیاز دارند که به‌راحتی جویده شوند. می‌توانید انبه را به صورت خلال‌های نازک خرد کنید تا کودک بتواند راحت‌تر آن‌ها‌ را بخورد.

در تقویت بینایی نقش دارد

یک کاسه‌ی کوچک انبه‌ی خردشده یک چهارم نیاز کودک به ویتامین A را تأمین می‌کند. ویتامین A علاوه بر تقویت بینایی، از مشکلات مربوط به چشم‌ها مثل خشکی، خارش، شب‌کوری و عیوب انکساری جلوگیری می‌کند.
قدرت یادگیری را افزایش می‌دهد

افزایش قدرت یادگیری

۱۴ خاصیت شگفت‌انگیز انبه برای سلامتی (و طرز تهیه‌ی ۵ خوراکی با آن)

انبه یک اسیدآمینه به نام اسید گلوتامین دارد که برای رشد مغز ضروری است و به عملکرد صحیح مغز و تقویت حافظه کمک می‌کند. ویتامین B6 موجود در انبه هم در بهبود عملکرد مغز کودکان نقش مهمی دارد.

سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

انبه سرشار از ویتامین C و بتا-کاروتن است، دو ماده‌ی مغذی مهم که به بهبود سیستم ایمنی کمک می‌کنند. با توجه به اینکه سیستم ایمنی کودکان نسبت به بزرگسالان ضعیف‌تر است، تقویت آن از طریق تغذیه‌ی سالم اهمیت زیادی دارد.

به وزن‌گیری کودک کمک می‌کند

بسیاری از مادران نگران کم‌وزنی فرزندان‌شان هستند. انبه هم مغذی است و هم به‌راحتی جذب می‌شود. درنتیجه، وزن کودک با خوردن آن افزایش می‌یابد.

بدن کودک را هیدراته نگه می‌دارد

در فصل تابستان به دلیل گرمای شدید هوا باید مراقب بود که کودکان آب و مایعات کافی دریافت کنند. آب انبه با هیدراته نگه داشتن کودک از کم‌آبی بدن او جلوگیری می‌کند.

نکته

معمولاً می‌توانید از ۸ تا ۱۰ ماهگی انبه را وارد برنامه‌ی غذایی کودک کنید. اما بهتر است قبل از انجام این کار با متخصص اطفال مشورت کنید.
مطمئن شوید که کودک شما به انبه حساسیت ندارد، به‌خصوص اگر در خانواده سابقه‌ی آلرژی غذایی دارید. در چند روز اول مقدار کمی انبه به کودک بدهید و برای افزایش حجم آن حداقل چهار روز صبر کنید.
بعضی از انبه‌ها سفت هستند و به‌سختی جویده و بلعیده می‌شوند. به بافت میوه توجه داشته باشید تا کودک دچار خفگی نشود.
انبه باید به اندازه‌ی کافی رسیده باشد. انبه‌ی نارس می‌تواند به مشکلات گوارشی منجر شود.

خواص پوست انبه

اگرچه پوست میوه‌ها و سبزیجات سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی است، اما معمولاً پوست انبه دور ریخته می‌شود. اگر به خوردن پوست میوه‌هایی مانند سیب یا گلابی عادت دارید، شاید بخواهید بدانید که آیا پوست انبه هم همان فواید را دارد یا خیر. تحقیقات نشان می‌دهد که پوست انبه در موارد زیر مفید است:

به پیشگیری از سرطان و درمان آن کمک می‌کند

۱۴ خاصیت شگفت‌انگیز انبه برای سلامتی (و طرز تهیه‌ی ۵ خوراکی با آن)

پوست انبه حاوی منگیفرین، نوراتیرول و رزوراترول است، آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی که به پیشگیری از سرطان‌های مختلف از جمله سرطان ریه، روده‌ی بزرگ و سینه و درمان آن‌ها کمک می‌کنند. همچنین ترکیباتی به نام تری‌ترپن‌ و تری‌ترپنوئید دارد که در مبارزه با سرطان و دیابت مؤثر هستند. یک مطالعه نشان داد که عصاره‌ی پوست انبه نسبت به خود میوه خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد‌سرطانی قوی‌تری دارد.

از ابتلا به بیماری قلبی پیشگیری می‌کند

بتا کریپتوتانکسین و فیبر موجود در پوست انبه احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهند. در یک مطالعه روی بیش از ۴۰ هزار مرد، در کسانی که رژیم غذایی پرفیبر داشتند احتمال ابتلا به بیماری قلبی ۴۰ درصد کمتر بود. در مطالعه‌ی دیگری که روی زنان انجام شد، نتایج مشابهی به دست آمد.

خطر ابتلا به دیورتیکولیت را کاهش می‌دهد

دیورتیکولیت که التهاب روده است، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مرتبط با افزایش سن محسوب می‌شود. خوردن غذاهای سرشار از فیبر مانند پوست انبه با ۴۰ درصد کاهش خطر ابتلا به دیورتیکولیت همراه است.

عوارض احتمالی

پوست انبه حاوی اوروشیول است، همان ترکیبی که در پیچک سمی و بلوط سمی وجود دارد. بعضی از افراد به‌قدری به اوروشیول حساس هستند که در اثر دست زدن به انبه دچار بثورات پوستی می‌شوند. در این افراد پوست انبه می‌تواند باعث درماتیت تماسی یا مشکل در تنفس شود.

نگرانی دیگر در مورد پوست انبه به آفت‌کش‌ها مربوط می‌شود. مواجهه با آفت‌کش‌ها با اختلال غدد درون‌ریز، مشکلات باروری و افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است. اگر می‌خواهید پوست انبه را بخورید، از میوه‌های ارگانیک استفاده کنید. در غیر این صورت، حتماً میوه را به‌دقت بشویید.

نحوه‌ی استفاده

اگرچه گوشت انبه نرم و شیرین است، اما بافت و طعم پوست آن چندان خوشایند نیست. راه‌های مختلفی برای مصرف پوست انبه وجود دارد. می‌توانید این میوه را مثل سیب، گلابی و هلو بدون جدا کردن پوست بخورید، پوست آن را داخل اسموتی بریزید، با آن مربا درست کنید یا آن را با کمی پاپریکا دودی، زیره و نمک مخلوط کرده و داخل فری که تا ۱۳۵ درجه‌ی فارنهایت (۵۷ درجه‌ی سانتی‌گراد) گرم شده قرار دهید تا خشک شود.

خواص هسته انبه برای مردان و زنان

۱۴ خاصیت شگفت‌انگیز انبه برای سلامتی (و طرز تهیه‌ی ۵ خوراکی با آن)

غالباً وقتی درباره‌ی خاصیت انبه صحبت می‌شود، منظور گوشت میوه است. اما هسته‌ی انبه هم خواص زیادی دارد، از جمله:

به درمان شوره‌ی سر کمک می‌کند: برای اینکه درخشش و استحکام موها بیشتر شود، کره‌ی هسته‌ی انبه را روی موهای خود بمالید. همچنین می‌توانید آن را با روغن خردل مخلوط کرده و چند روز در مقابل آفتاب قرار دهید. استفاده از این مخلوط در درمان شوره‌ی سر مؤثر است.

در درمان اسهال نقش دارد: پودر هسته‌ی انبه را با عسل مخلوط کرده و حداقل دو بار در روز از آن استفاده کنید. میزان پودری که در طول روز استفاده می‌کنید نباید از یک گرم بیشتر باشد.

از بیماری‌های قلبی-عروقی پیشگیری می‌کند: هسته‌ی انبه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و پرفشاری خون را کاهش می‌دهد.

موهای شما را سالم نگه می‌دارد: هسته‌ی انبه منبع غنی اسیدهای چرب ضروری، مواد معدنی و ویتامین‌ها است. پودر هسته‌ی انبه را با روغن نارگیل، زیتون، کنجد یا خردل مخلوط کنید و داخل یک ظرف شیشه‌ای بریزید. شیشه را در مقابل نور خورشید قرار دهید و بعد از یک هفته آن را روی موهای خود بمالید.

سلامت پوست را تضمین می‌کند: کره‌ی هسته‌ی انبه مرطوب‌کننده است و گفته می‌شود که در مقایسه با اکثر لوسیون‌ها تأثیر بیشتری دارد.

برای بیماران دیابتی مفید است: هسته‌ی انبه با تغییر آنزیم‌های روده و کبد جذب گلوکز را کاهش می‌دهد و به کنترل قند خون کمک می‌کند.

عوارض احتمالی

اگر به انبه حساسیت دارید، باید از مصرف هسته‌ی آن خودداری کنید. چنانچه تا به حال انبه نخورده‌اید، قبل از مصرف روغن هسته مقداری از آن را روی قسمت داخلی آرنج یا مچ دست بمالید و ۲۴ ساعت صبر کنید. اگر پوست شما تحریک شد، نباید از روغن هسته‌ی انبه استفاده کنید.

انبه با داروی وارفارین تداخل دارد. اما در حال حاضر مشخص نیست که آیا هسته‌ی انبه هم چنین اثری دارد یا خیر. اگر از داروهای خوراکی یا موضعی استفاده می‌کنید، قبل از مصرف انبه با پزشک مشورت کنید.

نحوه‌‌ی استفاده

از هسته‌ی انبه می‌توان به شکل پودر یا روغن استفاده کرد. با توجه به اینکه روغن در دمای اتاق جامد است، گاهی اوقات به آن کره‌ی انبه می‌گویند. عصاره‌ی هسته‌ی انبه به شکل کپسول موجود است که می‌توانید از آن به صورت خوراکی استفاده کنید.

هسته‌ی انبه‌ی نارس نرم است و در مقایسه با هسته‌ی سفت انبه‌ی رسیده به‌راحتی با چاقو بریده می‌شود. بنابراین، بهتر است از انبه‌های نارس استفاده کنید.

خواص برگ انبه برای پوست و سلامتی

۱۴ خاصیت شگفت‌انگیز انبه برای سلامتی (و طرز تهیه‌ی ۵ خوراکی با آن)

برگ‌های جوان و سبز انبه بسیار ترد هستند و در بسیاری از فرهنگ‌ها پخته و خورده می‌شوند. حتی از آن‌ها برای تهیه‌ی دمنوش و مکمل هم استفاده می‌شود. از خواص برگ درخت انبه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرشار از ترکیبات گیاهی است: پلی فنول‌ها و ترپنوئیدهای برگ انبه خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارند و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

خاصیت ضدالتهابی دارد: مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که خواص ضدالتهابی برگ انبه از مغز در برابر آلزایمر و پارکینسون محافظت می‌کند.

از افزایش چربی بدن جلوگیری می‌کند: تحقیقات درباره‌ی خواص برگ انبه برای لاغری نشان می‌دهد که این بخش از گیاه مانع تجمع چربی در سلول‌ها می‌شود و احتمال چاقی شکمی را کاهش می‌دهد.

خواص ضدسرطانی دارد: پوست انبه به دلیل داشتن منگیفرین و لیگنان با التهاب و استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کند و خاصیت ضدسرطانی دارد.

در درمان زخم معده مؤثر است: مطالعه روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده که مصرف عصاره‌ی برگ انبه می‌تواند آسیب‌های گوارشی را بهبود بخشد و میزان ضایعات معده را کاهش دهد.

برای موها مفید است: گروهی از محققان با بررسی خواص برگ انبه برای مو به این نتیجه رسیده‌اند که عصاره‌ی آن احتمالاً می‌تواند از فولیکول‌های مو در برابر آسیب محافظت کند.

به حفظ سلامت پوست کمک می‌کند: عصاره‌ی برگ انبه به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی علائم پیری پوست را کاهش می‌دهد.

در درمان دیابت نقش دارد: بعضی افراد از خواص برگ انبه برای دیابت استفاده می‌کنند. چون تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که عصاره‌ی آن چربی و قند خون را کاهش می‌دهد و به کنترل دیابت کمک می‌کند.

عوارض احتمالی

برگ انبه برای انسان بی‌خطراست. اما چون مطالعات کمی عوارض آن را بررسی کرده‌اند، بهتر است درباره‌ی آن با پزشک مشورت کنید، به‌خصوص اگر دارو مصرف می‌کنید.
نحوه‌ی استفاده

از برگ انبه می‌توان به صورت تازه، پودرشده، عصاره، چای و مکمل استفاده کرد. برای تهیه‌ی چای، ۱۰ تا ۱۵ برگ تازه‌ی انبه را در دو سوم لیوان (۱۵۰ میلی‌لیتر) آب بجوشانید.

خواص آب انبه

۱۴ خاصیت شگفت‌انگیز انبه برای سلامتی (و طرز تهیه‌ی ۵ خوراکی با آن)

مهم‌ترین فواید آب انبه عبارتند از:

خواص ضدسرطانی دارد: ترکیبات فنلی آب انبه خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند و به مهار رشد سرطان‌های ریه، سینه، روده‌ی بزرگ و پروستات کمک می‌کنند.

فشار خون را تنظیم می‌کند: پتاسیم موجود در آب انبه باعث گشاد شدن عروق خونی و کاهش فشار خون می‌شود. درنتیجه، فشار روی سیستم قلبی-عروقی کمتر می‌شود و خطر حمله‌ی قلبی، سکته‌‎ی مغزی و بیماری قلبی کاهش می‌یابد.

بینایی را بهبود می‌دهد: خواص انبه برای چشم از کاروتنوئیدها و ویتامین A موجود در آن ناشی می‌شود. ویتامین A که به‌وفور در آب انبه یافت می‌شود، با استرس اکسیداتیو در شبکیه‌ی چشم مقابله می‌کند و احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد.

باعث کاهش کلسترول خون می‌شود: آب انبه کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد و از رسوب چربی در عروق خونی جلوگیری می‌کند.

دیابت را کنترل می‌کند: مصرف آب انبه در حد متوسط به تنظیم قند خون کمک می‌کند. با این حال اگر در مصرف آن زیاده‌روی شود، ممکن است قند خون را بالا ببرد.

سیستم ایمنی را تقویت می‌کند: یک لیوان آب انبه ۶۰ تا ۸۰ درصد نیاز بدن به ویتامین C را تأمین می‌کند. ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و باعث تقویت عملکرد ایمنی می‌شود.

خواص انبه خشک برای کودکان و بزرگسالان

انبه یک میوه‌ی شیرین و خوشمزه است، اما خشک ‌شده‌ی آن شیرین‌تر است و راحت‌تر خورده می‌شود. چهار تکه انبه‌ی خشک‌ (بدون افزودن شکر) حاوی ۱۲۰ کالری انرژی، ۲ گرم پروتئین، ۲۸ گرم کربوهیدرات و ۲ گرم فیبر است. انبه‌ی خشک منبع خوب ویتامین A، کلسیم، آهن و پتاسیم محسوب می‌شود. از مهم‌ترین خواص انبه خشک شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد: یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای کاهش خطر سرطان انجام دهید، داشتن رژیم غذایی سالم است. میوه‌های تازه مانند انبه مفیدند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که میزان پلی فنول‌ها و فلاونوئیدهای ضدسرطانی در انبه‌ی خشک بیشتر است.

سلامت چشم را بهبود می‌بخشد: ویتامین A موجود در انبه‌ی خشک در جلوگیری از دژنراسیون ماکولا و سایر مشکلات بینایی نقش دارد.

عوارض احتمالی

۱۴ خاصیت شگفت‌انگیز انبه برای سلامتی (و طرز تهیه‌ی ۵ خوراکی با آن)

قند و کالری انبه‌ی خشک از میوه‌ی تازه بیشتر است. حتی بعضی تولیدکنندگان به آن شکر اضافه می‌کنید تا شیرین‌تر شود. بنابراین مراقب باشید که در مصرف انبه‌ی خشک زیاده‌روی نکنید، به‌خصوص اگر دیابت دارید یا می‌خواهید وزن کم کنید.

پوست انبه حاوی مقدار زیادی اوروشیول است. اگر از میوه‌ی تازه برای تهیه انبه‌ی خشک استفاده می‌کنید، هنگام تماس با پوست آن احتیاط کنید. اگر حساسیت داشته باشید، لمس کردن پوست انبه می‌تواند باعث بثورات پوستی شود. با توجه به اینکه انبه‌ی خشک فاقد پوست است، مصرف آن به بروز واکنش آلرژیک منجر نمی‌شود.

با این حال اگر به سولفیت‌ها حساسیت داشته باشید، خوردن انبه‌ی خشک می‌تواند عوارض جانبی مانند قرمزی چشم و آبریزش بینی ایجاد کند. انتخاب میوه‌های خشک بدون سولفیت از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند.


روش نگهداری انبه در یخچال و فریزر

شما نباید انبه را قبل از رسیدن در داخل یخچال قرار دهید. اگر یک انبه‌ی نارس خریدید، آن را در یک پاکت کاغذی بگذارید و در اتاق قرار دهید تا برسد. وقتی بافت انبه نرم شد، آن را به یخچال منتقل کنید تا دیرتر برسد. انبه‌ی کامل رسیده را می‌توان تا پنج روز در یخچال نگهداری کرد. همچنین می‌توانید پوست آن را بگیرید و در ظرف دربسته تا چند روز در یخچال و تا ۶ ماه در فریزر نگهداری کنید.

فصل انبه بر اساس نوع انبه‌ای که انتخاب می‌کنید، متفاوت است. غالباً این میوه در بهار و تابستان برداشت می‌شود، اما بعضی از انواع آن ممکن است در پاییز یا زمستان موجود باشند.

اگر به انبه‌ی تازه دسترسی ندارید، می‌توانید از انبه‌ی منجمد، کنسروشده یا خشک‌شده استفاده کنید. با این حال، باید بدانید که گاهی اوقات به آن‌ها شیرین‌کننده اضافه می‌شود که این موضوع باعث افزایش کالری میوه و تغییر ارزش غذایی آن‌ می‌شود. اگر به دنبال سالم‌ترین جایگزین برای انبه‌ی تازه می‌گردید، باید از میوه‌ی منجمد که به آن شکر اضافه نشده، استفاده کنید.

نحوه‌ی برش زدن انبه

۱۴ خاصیت شگفت‌انگیز انبه برای سلامتی (و طرز تهیه‌ی ۵ خوراکی با آن)

انبه دارای یک هسته‌ی بزرگ است که بریدن و خرد کردن میوه را کمی سخت می‌کند. راه‌های مختلفی برای برش زدن انبه وجود دارد که در ادامه یکی از آسان‌ترین روش‌ها را توضیح می‌دهیم:

* انبه را روی یک تخته‌ی برش قرار دهید و با یک چاقوی تیز یک طرف آن را از کنار هسته برش بزنید.
* طرف دیگر میوه را هم به همین صورت برش بزنید.
* با یک چاقوی کوچک روی تکه‌ی برش زده‌ی انبه برش‌های عمیق عمودی ایجاد کنید.
* سپس روی آن برش‌های افقی بزنید تا انبه به صورت مکعبی برش بخورد.
* با دست پوست انبه را به سمت بیرون فشار دهید تا مکعب‌ها از هم جدا شوند.
* به کمک قاشق یا چاقو مکعب‌های برش خورده را از پوست انبه جدا کنید و داخل ظرف بریزید.
* بافت اطراف هسته را هم روی تخته‌ی برش بگذارید و با چاقو دو طرف آن را برش دهید. با یک چاقوی کوچک پوست انبه را جدا کرده و آن را به صورت مکعبی خرد کنید.

کلام آخر

انبه به‌شدت مغذی و خوشمزه است. این میوه غنی از ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و پلی‌فنول‌ها است. گفته می‌شود که انبه خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدسرطانی دارد. اگر به انبه حساسیت دارید، باید در مصرف آن احتیاط کنید. در مقاله‌ی امروز دیجی‌کالا مگ درباره‌ی ۱۴ مورد از خواص انبه و ارزش غذایی آن صحبت کردیم و طرز درست کردن ۴ خوردنی خوش‌طعم و مغذی با آن را یاد دادیم. از جای دادن این میوه‌ی مفید در رژیم غذایی خود غفلت نکنید.

منبع: دیجی کالا مگ

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
0
0
ان شاء الله همه بتونند بخورند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار