چیزهایی در خانه که بیش از حد تمیزشان می‌کنید
کد خبر: ۲۴۸۳۳۳
تاریخ انتشار: 2022 June 24    -    ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
بیشتر ما دوست داریم زمان کمتری برای تمیز کردن و نظافت منزل وقت بگذاریم و در عین حال، خانه‌ای تمیز و مرتب داشته باشیم. جالب است بدانید که در خانه، وسایل و مکان‌هایی وجود دارند که بیش از حد برای تمیز کردن آن‌ها وقت می‌گذاریم در حالی که لازم نیست و می‌توانیم زمان نظافت منزل را کاهش دهیم.

۱۲ چیز در خانه که بیش از حد تمیزشان می‌کنید!

۱۲ چیز در خانه که بیش از حد تمیزشان می‌کنید!«تابناک با تو» - بیشتر ما دوست داریم زمان کمتری برای تمیز کردن و نظافت منزل وقت بگذاریم و در عین حال، خانه‌ای تمیز و مرتب داشته باشیم. جالب است بدانید که در خانه، وسایل و مکان‌هایی وجود دارند که بیش از حد برای تمیز کردن آن‌ها وقت می‌گذاریم در حالی که لازم نیست و می‌توانیم زمان نظافت منزل را کاهش دهیم. قبل از اینکه نظافت خانه را شروع کنید، این مطلب را بخوانید تا با حذف کردن کار‌های غیرضروری، در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

۱. لباس

اگر بیشتر وقت آزاد خود را مشغول شستن و مرتب کردن لباس‌ها هستید، احتمالا در شستن لباس زیاده‌روی می‌کنید. اگر شغلی نداشته باشید که با آلودگی در تماس باشد، اگر بیش از حد عرق نمی‌کنید یا اگر موقع غذا خوردن، لباس خود را کثیف نمی‌کنید، بیشتر لباس‌ها را می‌توانید بیشتر از یک بار بپوشید بدون اینکه نیاز باشد آن‌ها را بشویید.

البته استثنائاتی هم وجود دارد. لباس‌هایی مثل لباس زیر، جوراب، لباس کار و هر لباسی که تماس نزدیکی با بدن دارد، باید مرتب و حتی بعد از هر بار استفاده شسته شود.

اما لباس‌هایی مثل شومیز و پیراهن مردانه که روی زیرپوش پوشیده می‌شود، سوییشرت، کاپشن، مانتو و… را لازم نیست بعد از یک بار استفاده بشویید. با حذف کردن شست‌وشو‌های اضافه، مقدار زیادی در هزینه‌های آب و برق، مواد شوینده، تهیه‌ی لباس‌های جدید و در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید.

شستن بیش‌از‌حد لباس‌ها باعث آسیب رسیدن به بافت و ظاهر آن می‌شود. در این صورت مجبور می‌شوید مرتب لباس نو بخرید تا همیشه لباس شیک و مناسب داشته باشید.

۲. ظرف‌های کثیف

۱۲ چیز در خانه که بیش از حد تمیزشان می‌کنید!

برخی از افراد عادت دارند ظرف‌های کثیف را قبل از قرار دادن در ماشین ظرفشویی، یک بار کاملا آب می‌کشند. این کار اشتباه است و حتی باعث می‌شود ظرف‌های شما به‌خوبی تمیز نشوند.

پودر‌ها و شوینده‌های مخصوص ماشین ظرفشویی به نحوی طراحی شده‌اند که با آنزیم‌هایی که دارند، مواد غذایی باقیمانده روی ظروف را در خود حل می‌کنند و فشار آب، این آنزیم‌ها را از روی ظروف پاک می‌کند. وقتی ظرف‌ها را آب بکشید، آنزیم‌ها چیزی برای چسبیدن به آن و حل کردن ندارند و در فرایند شست‌وشو به هدر می‌روند.

این آب کشیدن اضافه در هر سال ۶ هزار گالن آب را هدر می‌دهد. برای شستن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی، فقط تکه‌های بزرگ غذای داخل ظروف را بردارید و بقیه‌ی کار را به ماشین ظرفشویی بسپارید.

۳. فن‌های سقفی و وسایل روشنایی

بسیاری از افراد عادت دارند تا وسایل روشنایی و فن‌های سقفی را هر هفته در برنامه‌ی نظافت هفتگی خود، تمیز می‌کنند. این دسته از لوازم منزل را کافی است که فقط یک بار در ماه تمیز کنید. هر هفته می‌توانید کار یکی از اتاق‌ها را انجام دهید. همیشه موقع نظافت خانه اول وسایلی که بالاتر هستند تمیز کنید تا گردوغبار، روی قسمت‌هایی که نظافت کرده‌اید ننشیند.

۴. لباس‌های زمستانی

لباس‌هایی که در زمستان روی بقیه‌ی لباس‌های خود می‌پوشید، نیاز به شست‌وشوی مداوم ندارند. معمولا یک یا دو بار در طول فصل شستن آن‌ها کافی است. فقط اگر لکه‌ای روی لباسی افتاد، می‌توانید همان قسمت را در خانه تمیز کنید و لازم نیست کل لباس را به خشکشویی بسپارید.

۵. روتختی، لحاف و پتو

شستن روتختی‌ها و رخت‌خواب دردسر زیادی دارد، چون ابعاد بزرگی دارند و جمع کردن و پهن کردن آن‌ها سخت است. شست‌وشوی هر هفته‌ی آن‌ها ضرورتی ندارد و انتهای هر فصل فرصت خوبی برای شستن این دسته از رخت‌خواب‌ها است.

اگر وقت زیادی در تخت خود می‌گذرانید یا حیوان خانگی دارید که در تخت شما رفت و آمد دارد، روی روتختی و پتوها، یک ملحفه‌ی نازک بکشید تا مجبور نباشید روتختی و لحاف را بشویید. ملحفه‌های نازک را می‌توانید در موقع لزوم در ماشین لباسشویی خانه بشویید.

۶. پرده

۱۲ چیز در خانه که بیش از حد تمیزشان می‌کنید!

پرده‌هایی که در اتاق نشیمن و اتاق خواب نصب می‌کنید، نیاز به شست‌وشوی مداوم ندارند. یک بار در سال شستن پرده‌ها کافی است. برای از بین بردن گردوغبار، می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید.

پرده‌ی حمام و آشپزخانه را باید بیشتر بشویید؛ مثلا در انتهای هر فصل. پرده‌ی حمام و آشپزخانه بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند. پرده‌ی آشپزخانه غیر از گردوغبار، با قطرات روغن هم کثیف می‌شود. این پرده‌ها باید از جنس‌های مقاوم‌تری باشند تا شست‌وشوی مرتب آن‌ها، باعث فرسوده شدن آن نشود.

۷. فرش‌ها و مبل‌های کاوردار

فرش‌ها و مبل‌هایی که کاور دارند را یک بار در سال با کمک افراد متخصص با بخار و مواد شوینده‌ی مناسب، تمیز کنید. البته جارو کردن هفتگی آن‌ها لازم است، ولی شست‌وشو با مواد شوینده، سالی یک بار کافی است. جارو کردن منظم این وسایل، مانع از این می‌شود که گردوغبار روی آن‌ها کهنه و ماندگار شود.

شست‌وشوی منظم آن‌ها در خانه با مقدار زیادی آب و شوینده‌های نامناسب، می‌تواند به این وسایل آسیب بزند. رطوبتی که داخل فرش و مبل می‌ماند، می‌تواند باعث ایجاد قارچ شود و بوی نامطبوعی ایجاد کند. بهتر است که شست‌وشوی فرش و مبل را خودتان انجام ندهید و به متخصصان این کار بسپارید که با دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود.

۸. کاور مبل

کاور‌های جدید مبل به نام اسلیپ‌کاور، ظاهر زیبایی به آن می‌دهند و شستن آن‌ها راحت‌تر است. اگر خانواده‌ای شلوغ و کثیف ندارید و خانه‌ی شما پر از حیوان خانگی نیست، لازم نیست این کاور‌ها را هر هفته بشویید. انتهای هر فصل زمان خوبی برای شستن کاور‌ها است. در طول فصل، هر جایی که کثیف شد فقط همان قسمت را تمیز کنید.

۹. اسباب‌بازی‌های حمام کودکان

اسباب‌بازی‌های حمام را لازم نیست هر روز بشویید. اگر آن‌ها را در یک کیسه‌ی توری که هوا از آن عبور می‌کند نگهداری کنید، ماهی یک بار شست‌وشوی کلی آن‌ها کافی است. برای شست‌وشوی اسباب‌بازی‌های حمام، مقداری سرکه و آب را مخلوط کنید و اسباب‌بازی‌ها را داخل آن بگذارید. بعد از ۱۵ دقیقه با اسفنج یا پارچه‌ی تمیز آن‌ها را تمیز کنید و در معرض هوای آزاد، خشک کنید.

۱۰. کوسن تخت

ملحفه‌ها و روبالشی‌ها، چون مرتب با پوست بدن و مو‌های شما در تماس هستند، باید هفته‌ای یک بار شسته شوند. اما کوسن‌های تخت که معمولا جنبه‌ی تزئینی دارند را هر ۳ تا ۶ ماه یک بار بشویید. شستن بیش از حد کوسن‌ها، باعث خراب شدن ظاهر آن می‌شود. در نهایت، شست وشوی کاور آن‌ها کافی است، ولی هر چند وقت یک بار می‌توانید کل کوسن را بشویید.

۱۱. فر

لازم نیست فر خانه را هر هفته تمیز کنید. اگر بعد از هر بار استفاده، لکه‌های ایجاد شده را بلافاصله تمیز کنید، سالی دو تا سه بار تمیز کردن فر، کافی است؛ مثلا بعد از هر بار استفاده‌ی زیاد از فر مثلا در ایام عید، فر را کاملا تمیز کنید.

در سایر مواقع معمولا نیازی به تمیز کردن کل فر نیست. مثلا برای پخت کیک و شیرینی، فضای داخل فر کثیف نمی‌شود و فقط شستن سینی فر کافی است. اما اگر غذایی مثل مرغ بریان درست می‌کنید، معمولا کل فضای فر چرب می‌شود و لازم است که آن را تمیز کنید.

برای کاهش آلودگی فر و زحمت تمیز کردن آن، می‌توانید از فویل استفاده کنید و مواد غذایی را در فویل بپیچید.

۱۲. قفسه‌ی مواد غذایی

۱۲ چیز در خانه که بیش از حد تمیزشان می‌کنید!

ما از یخچال خانه هر روز و برای نگهداری مواد غذایی خام و پخته استفاده می‌کنیم. به همین دلیل، یخچال باید به صورت هفتگی تمیز شود. اما قفسه‌ها و کابینت‌هایی که در آن مواد غذایی خام و خشک را نگهداری می‌کنید، لازم نیست هر هفته مرتب شوند. اگر همیشه هر چیزی برمی‌دارید سر جایش بگذارید، فقط سالی دو سه بار، رسیدگی به قفسه‌ها و دستمال کشیدن آن‌ها کافی است.

برای این کار، ابتدا تمام ظرف‌ها را از قفسه‌ها بیرون بیاورید و قفسه‌ها را دستمال بکشید. بعد از تمیز کردن قفسه‌ها، تک‌تک مواد غذایی را بررسی کنید. مثلا تاریخ انقضای آن‌ها را چک کنید. اگر مواد غذایی منقضی شده‌اند، آن را دور بریزید. اگر ظرف‌ها و بانکه‌های نگهداری مواد غذایی کثیف شده، آن‌ها را بشویید و خشک کنید. سپس مواد غذایی را دوباره سر جای خود بگذارید.

در صورتی ممکن است به بیشتر دو تا سه بار تمیز کردن قفسه‌ها نیاز داشته باشید که قفسه‌ی شما، در معرض گردوغبار باشد و در آن بسته نشود. در این صورت، هر چند وقت یک بار، در صورت نیاز، قفسه‌ها را دستمال بکشید و تمیز کنید.

منبع: دیجی کالا مگ

برچسب ها: خانه ، تمیز ، وسایل ، 12 چیز ، نظافت
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار