بازنشسته‌های بی اعتباری که ضامن نمی‌شوند
کد خبر: ۲۴۸۲
تاریخ انتشار: 2015 June 17    -    ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۰
دردسرهای وام 3 میلیون تومانی ازدواج

اگر چه به ظاهر دریافت وام ازدواج به صورت کاملا نظام‌مند انجام می‌شود و اگر متقاضی مدارکش تکمیل باشد مشکلی برای دریافت وام نخواهد داشت، اما سنگ‌اندازی‌ها و مشکلات فراوان پیش روی زوج‌های جوان، خود قصه‌ای است ناگفته!

وام پر دردسر واژه برازنده ای است برای وام 3میلیون تومانی ازدواج که دولت برای هر یک از زوج‌ها در نظر گرفته تا به شرط موفقیت در پیدا کردن ضامن معتبر و دریافت وام، زندگی آینده شان را با آن پایه ریزی کنند.

6 میلیون تومانی که معلوم نیست می‌خواهد کجای خرج و مخارج سنگین ازدواج، تهیه جهیزیه و مسکن اولیه یک زوج جوان را بگیرد. با این حال بسیاری از زوج‌های جوان برای دریافت همین مبلغ ناچیز و البته قرض الحسنه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

اگر چه به ظاهر دریافت وام ازدواج به صورت کاملا نظام‌مند انجام می‌شود و اگر متقاضی مدارکش تکمیل باشد مشکلی برای دریافت وام نخواهد داشت اما سنگ‌اندازی‌ها و مشکلات فراوان پیش روی زوج‌های جوان، خود قصه ای است ناگفته!

 9ماه دوندگی برای وام 3 میلیونی

مبلغ وام که به دستش رسید سالگرد ازدواجش بود! احسان تیموری که البته 3 ماه بعد از مراسم ازدواجش برای دریافت وام ازدواج اقدام کرده است حالا پس از گذشت حدود 9ماه موفق شده وام ازدواجش را دریافت کند، می‌گوید اوایل پاییز سال گذشته در سامانه ثبت نام کردم و بانک عامل و حتی شعبه مورد نظرم را انتخاب کردم، اما متاسفانه سامانه شعبه دیگری در نزدیکی محل سکونتمان برای تشکیل پرونده اعلام کرد.

با این که در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و در قسمت شرایط ضامن تاکید شده است اگر وام گیرنده کارمند رسمی‌یا پیمانی دولت یا نهادها و موسسات عمومی‌باشد می‌تواند با ارائه گواهی کسر از حقوق وام خود را دریافت کند و نیازی به معرفی ضامن ندارد اما رئیس شعبه از من که کارمند پیمانی دولت هستم، ضامن کارمند رسمی‌دولت درخواست کرد و وقتی نتوانستم ضامن را معرفی کنم دوباره در سامانه ثبت نام کردم تا شاید با انتخاب بانک عاملی دیگر مشکلم حل شود.

این بار یکی از شعب بانک تجارت را که یکی از اقوام به عنوان کسبه معتمد در آن شعبه حساب داشت، انتخاب کردم اما بازهم سامانه دریافت وام، شعبه ای در نزدیکی محل سکونتم را معرفی کرد و بازهم مسئول شعبه با سنگ اندازی، مانع پرداخت وام شد. این بار بهانه این بودکه باید کاسب معتمد حساب بانکی اش در شعبه ما باشد و بس. اما من که در انتخاب شعبه نقشی نداشتم در اواخر آبان ماه دوباره در سامانه ثبت نام کردم و این بار بانک کشاورزی را انتخاب کردم؛ اما این بار مجبور شدم برخلاف میل باطنی ام به دروغ آدرس یکی از اقوام را وارد سامانه کنم تا شعبه ای که رئیس اش از طریق واسطه ای با ما آشنایی داشت توسط سامانه برایم انتخاب شود. با این حال از آبان سال گذشته تا اوایل خرداد ماه در انتظار بودم تا نوبت دریافت وامم فرابرسد.حتی چندین بار نیز با مسئولان بانک کشاورزی مکاتبه کردم، اما جوابی که به نامه من داده شد با این مضمون بودکه به علت 100درصد شدن نسبت سپرده‌ها به تسهیلات قرض الحسنه بانک‌های موجود در سامانه ازدواج، تعداد بانک‌های فعال در سامانه برای پرداخت کاهش یافته و به دلیل کثرت متقاضیان ثبت نامی، اعطای تسهیلات با تاخیر صورت خواهد گرفت. با تمام این اوصاف بالاخره قرعه به نامم افتاد و از آن جا که رئیس شعبه آشنا بود ظرف مدت یک هفته پول به حسابم واریز شد.

بازنشسته‌های بی اعتبار!

خانم جوانی که 8 ماه از تاریخ عقدش می‌گذرد و در این مدت،پیگیر دریافت وام ازدواجش بوده است از مشکلاتش می‌گوید. او اصرار بر ذکر نشدن نامش دارد و از این نگران است که مبادا مسئولان بانک پس از این گفت وگو سنگ جدیدی بر سر راهش بیندازند. بانک پیشنهادی اش بانک ملت بوده و توسط سامانه به یکی از شعبه‌ها معرفی شده است. اما مسئول اعتبارات شعبه، پدر همسرش را که از بازنشسته‌های دولت است به عنوان ضامن قبول نکرده و گفته است که نمی‌توانیم تنها یک کارمند بازنشسته را به عنوان ضامن قبول کنیم و باید حداقل یک ضامن دیگر هم معرفی کنید. بغض اش را فرو می‌خورد و می‌گوید: به خاطر 6 میلیون تومان با شخصیت آدم بازی می‌کنند!مسئول اعتبارات شعبه می‌گوید: شما هم مثل بقیه وقتی وام را گرفتی می‌روی و ما باید برای وصول مطالباتمان دنبال شما بدویم. وقتی می‌گویم در سامانه تسهیلات ازدواج و در قسمت شرایط ضامن آمده است که بازنشسته‌های دولت هم می‌توانند ضامن شوند ،در جوابم می‌گوید شرایط ضامن را ما تعیین می‌کنیم نه سامانه! شما می‌توانی وامت را از سامانه بگیری. مسئول شعبه تاکید دارد که باید هر یک از ما به تنهایی یک کارمند رسمی‌دولت را به عنوان ضامن معرفی کنیم.

فقط برای 6 میلیون تومان وام بانک‌ها با وجود تعهدی که بانک مرکزی و دولت برای تضمین مبالغ پرداختی در قالب تسهیلات قرض الحسنه به آن‌ها می‌دهد حاضر نیستند حتی ذره ای از موضع سختگیرانه خود کوتاه بیایند. شرایطی که برای فراهم کردنشان باید ماه‌ها دوندگی کرد تا شاید در آخر موفق به دریافت تسهیلاتی خرد تحت عنوان وام ازدواج شد و زمینه‌های تشکیل یک زندگی جدید را فراهم کرد.

مهم‌ترین نکات پرونده

بسیاری از زوج‌های جوان برای دریافت مبلغ ناچیز و البته قرض الحسنه وام ازدواج با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

تعداد بانک‌های فعال برای پرداخت کاهش یافته و به دلیل کثرت متقاضیان اعطای تسهیلات با تاخیر صورت خواهد گرفت.

6 میلیون تومان حتی برای خرید مایحتاج اولیه زندگی نیز کافی نیست.

مسئولان بانک مرکزی از ارائه آمار افراد ثبت نام کرده و پشت نوبت دریافت وام ازدواج خودداری می‌کنند.
منبع: روزنامه خراسان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار