درس‌هایی برای اینکه نگویند بی‌ادب هستید!
کد خبر: ۲۴۷۸۵۵
تاریخ انتشار: 2022 June 15    -    ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
قدیم‌ها تصور می‌کنیم که جزوات و کتاب‌هایی در مورد آداب معاشرت وجود داشت. اما ظاهرا سال‌های زیادی است که خیلی از چیزها به تصور مدرن شدن جامعه و بدیهی به نظر رسیدن، تذکر داده نمی‌شوند و بسیاری تصور می‌کنند که بی‌ادبی و بی‌نزاکتی‌شان، چیزی طبیعی است و نباید به این رفتارهایشان انتقاد کرد.

درس‌هایی و پیشنهادهایی عملی برای ارتقای آداب معاشرت و اینکه نگویند بی‌ادب هستید!

درس‌هایی و پیشنهادهایی عملی برای ارتقای آداب معاشرت و اینکه نگویند بی‌ادب هستید!«تابناک با تو» - قدیم‌ها تصور می‌کنیم که جزوات و کتاب‌هایی در مورد آداب معاشرت وجود داشت. اما ظاهرا سال‌های زیادی است که خیلی از چیزها به تصور مدرن شدن جامعه و بدیهی به نظر رسیدن، تذکر داده نمی‌شوند و بسیاری تصور می‌کنند که بی‌ادبی و بی‌نزاکتی‌شان، چیزی طبیعی است و نباید به این رفتارهایشان انتقاد کرد.

در اینجا مواردی که به نظر خودم در صدر موارد آزادهنده تعاملات اجتماعی هستند، فهرست می‌کنم. شما چه موارد دیگری می‌توانید به آن بیفزایید؟

۱- تماس تلفنی بی‌مقدمه

با شخصی تماس می‌گیرید و وقتی او پاسخ نمی‌دهد، دوباره و چندباره با فاصله کوتاه دوباره تماس می‌گیرید. شخصی که با او تماس گرفته‌اید ممکن است کاملا مشغول باشد یا در «مود» پاسخ شفاهی نباشد. ممکن است آدمی درونگرا باشد که راحت‌تر است سوال شما را متنی ببیند و متنی پاسخ بدهد و شاید هم به هر دلیل نخواهد به تماس شما پاسخ بدهد.

بنابراین تکرار تماس با فاصله کوتاه، اصلا کار شایسته‌ای نیست. اصلا بهترین حالت این است که پیامکی بزنید و خودتان را معرفی کنید و بگویید می‌توانم در مورد فلام مطلب با شما صحبت کنم.

این اوج ادب شما را می‌رساند و قطع بدانید که در تعاملات بعدی شما با آن شخص موثر خواهد بود.

۲- پول اشخاص را قبل از اینکه به رویتان بیاورند، برگردانید

بله! می‌دانم که وضعیت اقتصادی همه ما نسبت به قبل بدتر شده. اما دست کم در مواردی که موجودی دارید و می‌توانید منتظر نمانید که شخصی به رویتان بیاورد که پولی به شما قرض داده.

۳- وقتی کسی شما را به ناهار یا شام دعوت می‌کند گران‌ترین غذاهای منو را انتخاب نکنید.

باز هم این نکته بدیهی‌ای است که متاسفانه مدتی است خیلی‌ها رعایت نمی‌کنند.

۴- با گارسون‌ها و خدمتکارها و نظافتچی‌ها مودبانه رفتار کنید

گستاخانه سخن گفتن با این اقشار مهم و زحمتکش، به هیچ عنوان اقتدار شما را ثابت نمی‌کند. در ضمن همین اقشار گاهی می‌توانند محیط کار را چنان برای ما آرام و دلپذیر کنند که حد ندارد.

اما نکته مهم‌تر این است که آدم‌های باهوشی که رفتار بی‌ادبانه شما را با یک گارسون می‌بینند متوجه می‌شوند که باید در همکاری‌شان با شما تجدید نظر کنند. چون تجربه نشان داده که فردی که یا زیردست خود نامهربان است، به زودی آدم‌های هم‌رده خودش را -اگر دستش برآید- خواهد رنجاند.

۵- همیشه در را برای آدمی که با شما در حال وارد شدن به مکانی است باز کنید و به او تعارف کنید

این فقط در فرهنگ ما نیست که چنین کاری دلپذیر می‌نماید. در فرهنگ‌های دیگر و فارغ از جنسبت همراه، باز این کار ادب شما را می‌رساند.

۶- اگر کسی پول تاکسی شما را داد، دفعه دیگر به صورت خودکار پول تاکسی‌اش را حساب کنید!

۷- به عقاید مختلف احترام بگذارید

البته این احترام به معنی همراهی و تایید هر حرفی نیست. ولی واقعا خیلی وقت‌ها لزومی هم ندارد که سست بودن استدلال یا احمقانه سخن گفتن شخصی یا متفاوت بودن مشرب سیاسی یک شخص را به رویش بیاوریم و با او وارد بحث شویم.

۸- در حرف شخص دیگری نپرید

بازجو نباشید! بگذارید کسی حرفش را تمام کند و بعد سخن خود را شروع کنید.

درس‌هایی و پیشنهادهایی عملی برای ارتقای آداب معاشرت و اینکه نگویند بی‌ادب هستید!

۹- اگر با کسی شوخی کردید و دیدید از ان استقبال نکرده و حالت خشکی دارد، به شوخی‌های خود ادامه ندهید.

۱۰- ممنون و سپاسگزارم را بیشتر بر زبان بیاورید!

۱۱- زیر قولتان نزنید و بدقول نباشید!

۱۲- امانت‌دار راز دیگران باشید.

به مرور زمان این امر، اعتباری برای شما ایجاد می‌کند و به خود، یک فضیلت اخلاقی است.

۱۳- به گوشی و تبلت و لپ تاپ مردم خیره نشوید

حتما دوستانی دارید که می‌ترسید از روی گوشی چیزی به آنها نشان بدهید. چون آنقدر بی‌ادب و بی‌ملاحظه هستند که ممکن است به سرعت به سمت چپ و راست سوایپ کنند و عکس‌های دیگر گوشی شما را بپایند.

به صورت مستقیم به آنها بی‌ادبی‌شان را تذکر بدهید و به آنها بگویید که صرف‌نظر از چیزی که در گوشی و لپ تاپ دارید، کارشان درست نیست.

هر یک از ماها ممکن است عکس‌هایی خصوصی، اسکرین شات‌ها و چیزهایی داشته باشیم که دوست نداشته باشیم دیگران از وجود آنها مطلع باشند.

۱۴- وقت‌شناس باشید و به وقت مردم احترام بگذارید

افرادی هستند که وقت اصلا برایشان مهم نیست و تاخیر یک ساعته در حاضر شدن بر سر قرارها یا انجام کارها را بسیار ناچیز می‌دانند.

۱۵- در مورد اندوخته و درآمد خودتان با اشخاصی که می‌دانید از نظر مالی در تنگنا هستند، حتی به صورت تصادفی و برای تذکر یک ترفند اقتصادی هم شده باشد، صحبت نکنید

حتما اشخاصی در دور و بر شما هستند که ذهنی سوداگر دارند و مرتب در مورد خرید و فروش‌ خانه و سکه و دلار صحبت می‌کنند و شما را در استرس فرو میبرند که نکند که همه کارهای زندگی‌تان اشتباه بوده باشد و یا اینکه در این دنیای پرآشوب و بی‌ثبات اقتصادی، شما چه جایگاهی دارید؟!

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار