از موز دروغین تا پاندانوس آناناس؛ منویی از غذا‌های ناشناخته سال ۲۰۵۰
کد خبر: ۲۴۷۶۹۲
تاریخ انتشار: 2022 June 20    -    ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
تنوع غذایی که می‌خوریم یکی از راه حل‌ها برای کاهش گرسنگی، رسیدگی به از دست دادن تنوع زیستی و کمک به سازگاری با تغییرات آب و هوایی است. دانشمندان فهرستی از گیاهان کمتر شناخته شده‌ای را تهیه کرده اند که می‌توانند تا سال ۲۰۵۰ در منوی غذا باشند. در آینده، می‌توانید با موز دروغین یا میوه درخت پاندانوس صبحانه را میل کنید.

از موز دروغین تا پاندانوس آناناس؛ منویی از غذا‌های ناشناخته سال ۲۰۵۰

از موز دروغین تا پاندانوس آناناس؛ منویی از غذا‌های ناشناخته سال ۲۰۵۰«تابناک با تو» - تنوع غذایی که می‌خوریم یکی از راه حل‌ها برای کاهش گرسنگی، رسیدگی به از دست دادن تنوع زیستی و کمک به سازگاری با تغییرات آب و هوایی است.

دانشمندان فهرستی از گیاهان کمتر شناخته شده‌ای را تهیه کرده اند که می‌توانند تا سال ۲۰۵۰ در منوی غذا باشند.

در آینده، می‌توانید با موز دروغین یا میوه درخت پاندانوس صبحانه را میل کنید. جنگ اوکراین خطرات ناشی از تکیه بر تعداد کمی از محصولات تجارت جهانی را برجسته ساخته است.

کارشناسان باغ گیاه شناسی سلطنتی در کیو لندن با ۹۰ درصد کالری دریافتی تنها از ۱۵ محصول در جستجوی موادی هستند که رژیم غذایی ما را در آینده تضمین می‌کنند.

تغییرات آب و هوایی خطر "شوک‌های غذایی" شدید را افزایش می‌دهند جایی که محصولات زراعی با کاهش همراه بوده و قیمت محصولات اصلی به سرعت در سراسر جهان افزایش می‌یابد.

دکتر "سام پیرینون" پژوهشگر کیو می‌گوید تنوع غذایی که می‌خوریم یکی از راه حل‌ها برای کاهش گرسنگی، رسیدگی به از دست دادن تنوع زیستی و کمک به سازگاری با تغییرات آب و هوایی است.

او می‌گوید:"ما می‌دانیم که هزاران گونه گیاهی خوراکی در سراسر جهان وجود دارند که توسط جمعیت‌های مختلف مصرف می‌شوند و اینجاست که می‌توانیم برخی از راه حل‌ها را برای این چالش‌های جهانی آینده پیدا کنیم".

از بیش از ۷۰۰۰ گیاه خوراکی در سراسر جهان، تنها ۴۱۷ گیاه به طور گسترده رشد می‌کنند و برای مصرف غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه به گونه‌هایی کم‌تر شناخته شده می‌پردازیم که می‌توانند تا سال ۲۰۵۰ میلادی در منوی غذایی قرار گیرند:

از موز دروغین تا پاندانوس آناناس؛ منویی از غذا‌های ناشناخته سال ۲۰۵۰

پاندانوس

پاندانوس (Pandanus tectorius) درخت کوچکی است که در نواحی ساحلی از جزایر اقیانوس آرام تا فیلیپین رشد می‌کند. از برگ‌های آن برای طعم دادن به غذا‌های شیرین و خوش طعم در بخش اعظم مناطق جنوب شرقی آسیا استفاده می‌شود در حالی که میوه‌های آناناس مانند آن را می‌توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد.

دکتر "مریبل سوتو گومز" پژوهشگر "کیو" می‌گوید این درخت می‌تواند شرایط چالش برانگیز از جمله خشکسالی، باد‌های شدید و نمک فراوان را تحمل کند.

او می‌گوید:"این یک ماده غذایی مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی است که هم چنین خوشمزه نیز می‌باشد. بسیار عالی است که سبد غذایی خود را متنوع کنیم تا غذا‌هایی را در بر گیرند که مغذی هستند و می‌توانند در شرایط چالش برانگیز در سراسر جهان رشد کنند.

از موز دروغین تا پاندانوس آناناس؛ منویی از غذا‌های ناشناخته سال ۲۰۵۰

او می‌افزاید:"اگر بتوان از پاندانوس به طور پایدار و بدون کاهش منابع برای مردم محلی استفاده کرد باید آن را به طور گسترده تری کاشته و رشد دهیم".

لوبیا

لوبیا‌ها یا حبوبات یکی دیگر از "غذا‌های آینده" هستند چرا که ارزان هستند، سرشار از پروتئین و ویتامین می‌باشند و با طیف وسیعی از محیط‌ها از سواحل اقیانوس گرفته تا دامنه‌های کوه سازگار هستند.

۲۰ هزار گونه حبوبات در جهان وجود دارند، اما ما تنها از تعداد انگشت شماری از آن استفاده می‌کنیم. تصور می‌شود که صد‌ها مورد از حبوبات در حیات وحش وجود دارند که هنوز برای دانشمندان ناشناخته هستند.

لوبیا موراما (Tylosema esculentum) یک غذای اصلی در بخش‌هایی از بوتسوانا، نامیبیا و آفریقای جنوبی است جایی که دانه‌ها را با ذرت می‌جوشانند یا پودر می‌کنند تا فرنی یا نوشیدنی کاکائو مانند درست کنند. همه حبوبات خوراکی نیستند، اما کارشناسان در حال بررسی خواص گونه‌های مختلف هستند تا ببینند کدام یک می‌توانند غذا و مواد مغذی را تامین کنند.

غلات وحشی

غلات که از علف‌ها به دست می‌آیند دارای تنوع بسیار زیادی هستند و با بیش از ۱۰ هزار گونه ظرفیت زیادی برای غذا‌های جدید ارائه می‌دهند.

فونیو (Digitaria exilis) یک غلات مغذی آفریقایی است که برای تهیه کوسکوس، فرنی و نوشیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه که به صورت محلی به عنوان محصول کشت می‌شود می‌تواند شرایط خشک را تحمل کند.

موز دروغین

موز دروغین یا کاذب که با عنوان Enset شناخته می‌شود از خویشاوندان نزدیک موز است، اما تنها در بخشی از اتیوپی مصرف می‌شود.

از موز دروغین تا پاندانوس آناناس؛ منویی از غذا‌های ناشناخته سال ۲۰۵۰

میوه موز مانند این گیاه غیرقابل خوردن است، اما ساقه‌ها و ریشه‌های نشاسته‌ای آن را می‌توان تخمیر کرد و برای تهیه فرنی و نان مورد استفاده کرد.

مطالعات نشان می‌دهند که این محصول موز مانند ظرفیت آن را دارد که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر را در جهان در حال گرم شدن تغذیه کند.

منبع: فرارو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار