5 روش برای درمان خشکی لب
کد خبر: ۲۴۷۱۱۹
تاریخ انتشار: 2022 June 07    -    ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰

۱. پوست لب غدد چربی ندارد و برای همین بیشتر مستعد خشک شدن است. ۲. علل اصلی این عارضه هم هوای سرد، تابش زیاد نور خورشید، هوای خشک، کم آبی بدن، عادت به لیسیدن لب‌ها و مرطوب نکردن مناسب لب‌هاست. ۳. برای درمان این عارضه می‌توان از برخی پمادها و کرم‌ها استفاده کرد و یا راه‌های خانگی که در این مطلب بررسی شده است را امتحان کرد.

5 روش برای درمان خشکی لب

لب‌ها از مهم‌ترین اعضای صورت هستند که هم در خوردن به ما کمک می‌کنند،‌ هم نقش بسیار مهمی در تکلم دارند و هم زیبایی چهره‌ی ما با سلامت و زیبایی آنها چند برابر می‌شود. یکی از مشکلاتی که ممکن است لب‌ها با آنها مواجه شوند، خشکی لب است. اگر لب‌ها خشک شوند، ممکن است که پوست آنها کنده شده و از آنها خون بیاید. از طرفی ممکن است که خشکی لب‌ها باعث سوزش و درد شود. همچنین لبی که خشک باشد بیشتر از اندازه‌ی خاصی نمی توان آنها را از هم گشود و همین مسئله محدودیت ایجاد می‌کند.

بنابراین، اگر با خشکی لب‌ها مواجه می شویم، باید به دنبال راه چاره برای برطرف کردن آنها باشیم. در ادامه به چند روش که می‌توان توسط آنها خشکی لب‌ها را برطرف کرد، می‌پردازیم. برخی از این روش‌ها خانگی هستند و می‌توان به سادگی آنها را انجام داد.

چرا خشکی لب اتفاق می افتد؟

اولین و مهم‌ترین سوالی که به ذهن ما می‌رسد این است که چرا خشکی لب اتفاق می افتد؟ دلایل مختلفی برای اینکه لب‌‌ها خشک می‌شوند وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم؛

1.      بیماری

یکی از دلایلی که باعث خشکی بدن از جمله لب‌ها می‌شود، بیماری‌ است. برخی از بیماری‌ها مانند کم‌کاری تیروئید، پسوریازیس و دیابت می‌توانند این حالت را ایجاد کنند. البته واضح است که تنها بیماری‌هایی که می‌توانند ایجاد خشکی لب کنند،‌ اینها نیستند.

2.      زندگی در آب و هوای خشک

زندگی کردن در آب و هوای خشک می‌تواند این حالت را ایجاد کند. پوست و مو هم از این قاعده مستثنی نیستند و ممکن است که در آب و هوای سرد و خشک و یا حتی گرم و خشک دچار دهیدراتاسیون (از دست دادن آب) و خشکی شوند. بیشتر کسانی که در این مناطق زندگی می‌کنند، پوست‌های خشک و خشنی دارند.

3.      خیس کردن بیش از اندازه لب‌ ها

کسانی که لب‌های خود را بیش از اندازه خیس می‌کنند، در معرض خشک شدن لب‌ها قرار دارند. این افراد معمولا لب‌هایشان ترک می‌خورد و پوسته پوسته می‌شود. این مسئله در اثر زبان زدن بیش از حد به لب‌ها پیش می‌آید.

4.      کم آبی

دهیدراتاسیون و یا کم آب خوردن می‌تواند چنین مشکلاتی را برای بدن ایجاد کند. هنگامی که شما به اندازه‌ی کافی آب نخورید، بدن شما رطوبت خود را از دست می‌دهد و پوست و موها و لب‌ها خشک می‌شوند. برای اینکه به این حالت دچار نشوید، سعی کنید از دهیدراته شدن بدن جلوگیری کنید و اجازه ندهید که آب بدن از دست برود.

راه های درمان خشکی لب

5 روش برای درمان خشکی لب

اگر لب‌های شما خشک شده‌اند، نگران نباشید، می‌توان با استفاده از روش‌های درمانی و تغییراتی در روش سبک زندگی به راحتی می‌توانید این مشکل را حل کنید.

1.      لایه برداری لب

گفتیم که کسانی که لب‌هایشان خشک می‌شود، پوست لب پوسته پوسته می‌شود و بلند می‌شود. این حالت می‌تواند علاوه بر نامطلوب بودن، وضعیت لب را بدتر کند. اما چطور این اتفاق می‌افتد؟ هنگامی که لب‌های شما خشک می‌شوند و یک لایه پوست مرده بر روی آن قرار می‌گیرد و همین مسئله به سلول‌های زیرین اجازه نمی‌دهد که به خوبی نفس بکشند. هنگامی که سلول‌ها در زیر یک لایه‌ی مرده باشند، رطوبت به آنها نمی‌رسد و خونرسانی در آنها نیز کاهش پیدا می‌کند. برداشتن این لایه‌ی مرده می‌تواند به نفس کشیدن لایه‌ی زیرین کمک کند و از خشک شدن آن پیشگیری نمیاد.

یکی از راه‌هایی که می‌توان برای لایه‌برداری از آن کمک گرفت، استفاده از دارچین و نرم کننده است. این ماده پوست مرده را بر می‌دارد و لب‌های شما را سرحال می‌کند.

2.      آب خوردن

5 روش برای درمان خشکی لب

از بهترین و ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای بهبود سلامت لب‌های خود انجام دهید، این است که به اندازه‌ی کافی آب بخورید. آب خوردن از روش‌های بدون هزینه‌ی حفظ سلامت است. اگر به اندازه‌ی کافی آب بخورید، هم پوست شفافی خواهید داشت و هم لب‌های شما به خشکی نمی‌رسند. آب خوردن می‌تواند در یک چشم به هم زدن وضعیت سلامت پوست و ظاهر شما را تغییر دهد. به هیچ عنوان این روش را شوخی نگیرید و از خوردن آب غفلت نکنید.

برای اینکه آب خوردن را فراموش نکنید، می‌توانید مقداری آب در بطری بریزید و آن را در کنار دست خود بگذارید. همیشه وقتی خانه را ترک می‌کنید، همراه خود بطری آب داشته‌باشید.

3.      ماساژ دادن لب‌ها با روغن

لب‌های خود را با روغن ماساژ دهید. این کار به افزایش گردش خون در لب‌ها کمک می‌کند. علاوه بر آن باعث می‌شود که پوست نرم و بدون خشکی داشته‌باشید. اما با چه روغن‌هایی لب‌های خود را ماساژ دهیم؟ از جمله روغن‌هایی که می‌تواند برای لب مفید باشد و تاثیر خوبی بر روی پوست لب‌ها بگذارد، روغن زیتون و روغن نارگیل است.

این روغن‌ها حتی برای ماساژ دادن موها و پوست صورت هم مناسب هستند. می‌توانید همزمان با ماساژ دادن لب‌ها، موها و پوست صورت خود را نیز ماساژ دهید.

4.      ویتامین E

یکی از بهترین ویتامین‌ها برای لب‌ها (همچنین پوست و مو) ویتامین E است. این ویتامین می‌تواند به خوبی از لب‌های شما مراقبت کند و آن‌ها را مرطوب و نرم نگه دارد. اگر از این ویتامین استفاده کنید، برای مدتی طولانی لب‌های سالمی خواهید داشت. اما چگونه می‌توان از این ویتامین استفاده کرد؟ از انجایی که این ویتامین محلول در چربی است، نباید بیش از اندازه از آن استفاده کرد. یکی از بهترین روش‌هایی که برای استفاده از ویتامین E وجود دارد، این است که قرص را بشکافید و روغن ویتامین را بر روی لب‌ها بمالید. این کار می‌توانید بسیار موثر باشد. از طرفی عوارض آن کم است زیرا به صورت موضعی عمل می‌کند.

5.      شی باتر

شاید اسم شی باتر کم‌تر به گوش شما رسیده باشد و بیشتر با روغن زیتون و یا روغن نارگیل آشنایی داشته‌باشید. جالب است بدانید که شی باتر برای پوست و مو معجزه می‌کند. استفاده از این کرم یا روغن که برگرفته از عصاره‌ی درختان شی در جنگل‌های آفریقاست، برای لب‌ها بی‌نظیر است و در زمانی کوتاه لب‌های شما را به بهترین شکل حفظ می‌کند. شی باتر یکی از بهترین مرطوب کننده‌ها برای لب است.

در صورتی که پوست لب شما خشک شده است و یا پوسته پوسته می‌شود، از این کرم برای بهبود آن استفاده کنید. خواص معجزه آسای آن را خواهید دید.

برای درمان خشکی لب به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

معمولا برای درمان خشکی لب درمان‌های خانگی کارساز بوده و مراجعه به پزشک نیاز نیست. اما اگر خشکی و ترک لب شدید شد یا با روش‌های معمول خانگی برطرف نشد، باید به متخصص پوست و مو و زیبایی مراجعه کنید. متخصص در بیشتر مواقع کرم یا پماد آب‌رسان و مرطوب‌کننده قوی تجویز می‌کند. اما اگر احتمال دهد، علت ترک خوردن لب بیماری زمینه‌ای باشد، آزمایش‌های لازم را برای تشخیص بیماری تجویز می‌کند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار