آیا عشق در نگاه اول واقعی است؟
کد خبر: ۲۴۶۹۲۰
تاریخ انتشار: 2022 June 10    -    ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳
برخی می‌گویند که عشق در نگاه اول اتفاق می‌افتد، اگر به درد هم بخورید، نیاز به تحلیل و بررسی ندارید و اگر هم کسی را نپسندید با هزار دلیل قانع نمی‌شوید! محققان بررسی کرده‌اند و متوجه شده‌اند که زوج‌هایی که واقعا جذب یکدیگر می‌شوند به فاصله کوتاهی از نظر میزان تعریق از سطح بدن و حرکات بدنی با هم همسان می‌شوند!

آیا عشق در نگاه اول واقعی است؟ بر اساس یک تحقیق، زوج‌های سازگار، از نظر زیستی در عرض ۲ دقیقه پس از یک قرار ملاقات، همگام می‌شوند

آیا عشق در نگاه اول واقعی است؟ بر اساس یک تحقیق، زوج‌های سازگار، از نظر زیستی در عرض ۲ دقیقه پس از یک قرار ملاقات، همگام می‌شوند«تابناک با تو» - برخی می‌گویند که عشق در نگاه اول اتفاق می‌افتد، اگر به درد هم بخورید، نیاز به تحلیل و بررسی ندارید و اگر هم کسی را نپسندید با هزار دلیل قانع نمی‌شوید!

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که زمان واقعی برای شکوفایی عشق حدود ۲ دقیقه است!

محققان بررسی کرده‌اند و متوجه شده‌اند که زوج‌هایی که واقعا جذب یکدیگر می‌شوند به فاصله کوتاهی از نظر میزان تعریق از سطح بدن و حرکات بدنی با هم همسان می‌شوند! این امر هم فقط در عرض ۲ دقیقه رخ می‌دهد.

متخصصان میزان جذب شدن زنان به مردان همگام از نظر زیستی، بیشتر از جذب مردان به زنان همسان است.

برای انجام تحقیق، پژوهشگران از مردان و زنان خواستند که مچ‌بند‌هایی که فعالیت الکترودرمال را اندازه‌گیری می‌کنند، ببندند.

مشخص شد که آن زوج‌هایی که سر قرار می‌روند و همدیگر را می‌پسندند، فعالیت الکترودرمال مشابه بیشتری دارند. حتی جذبه جنسی آن‌ها هم برای یکدیگر بیشتر است.

زوج‌های علاقه‌مند همچنین حرکات فیزیکی خود را در طول قرار با هم همسان می‌کردند. چیز‌هایی مانند لبخند زدن، تکان دادن سر و حرکت دست‌ها و پاها.

نتایج این مطالعه جدید تدر مجله Scientific Reports منتشر شده است.

دکتر شیر آتزیل، نویسنده این مطالعه می‌گوید که در عرض ۲ دقیقه پس از رفتن به سر قرار، میزان همگامی فیزیولوژیکی، پیشبینی کننده میزان علاقه واقعی زوج‌ها می‌تواند باشد.

بررسی علمی فرایندی که انسان‌ها در انتخاب جفت یا همسر دارند، مدت‌ها مد نظر دانشمندان بوده است. بر اساس تئوری‌های تکاملی کلاسیک این احتمال مطرح می‌شد که چیز‌هایی ظاهری و ثابتی مانند شکل صورت، رنگ مو و شاخص‌های باروری مانند میزان پهن بودن باسن ناخودآگاه مورد توجه مردان قرار می‌گیرد. این‌ها سازگاری‌های فیزیولوژیکی یا رفتاری متقابل را به حساب نمی‌آوردند.

آیا عشق در نگاه اول واقعی است؟

برای انجام این تحقیق، کارشناسان ۳۲ دانشجوی دگرجنس‌گرا در مقطع کارشناسی – ۱۶ مرد و ۱۶ زن – که علاقه‌مند شده بودند با هم بر سر یک قرار عاشقانه حاضر شوند، انتخاب کردند.

از آن‌ها به مدت پنج دقیقه فیلم‌برداری شد. فعالیت الکترودرمال آن‌ها نیز با استفاده از مچ بند Empatica E۴ ثبت شد.

فعالیت الکترودرمال به تغییر در مقاومت پوست در برابر جریان الکتریکی بر اساس فعالیت غدد عرق اشاره دارد. فعالیت بیشتر غدد عرق، میزان رسانایی پوست را افزایش می‌دهد. چون عرق حاوی الکترولیت‌هایی مانند سدیم و کلرید است که افزایش رسانایی می‌شود.

تعریق توسط سیستم عصبی سمپاتیک کنترل می‌شود و رسانایی پوست نشانه برانگیختگی روانی یا فیزیولوژیکی است.

در مجموع ۴۶ قرار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پس از قرار هم هر یک از شرکت‌کننده اظهار داشت که چقدر تحت تاثیر قرار گرفته است. بعد اطلاعات مربوط به فعالیت الکترودرمال و حرکات زوج‌ها با اظهارات آن‌ها مقایسه شد و مشخص شد که آن‌هایی که قرار موفق‌تری داشتند در عرض تنها ۲ دقیقه فعالیت الکترودرمال مشایه و حرکات مشابهی با هم داشته‌اند.

البته در مطالعات آینده، دکتر آتزیل و همکارانش قصد دارند بررسی کنند که آیا همسانی فیزیولوژیک باعث افزایش احساس جذابیت می‌شود یا اینکه احساس جذابیت باعث همگام شدن می‌شود.

سال گذشته هم محققان دانشگاه لیدن در هلند گزارش دادند که تعریق همزمان و ضربان قلب مشابه نشانه‌های قوی جذابیت عاشقانه هستند.

منبع: یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار