آیا این کیست نشانه سرطان است؟
کد خبر: ۲۴۶۶۱۶
تاریخ انتشار: 2022 June 11    -    ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
کیست نابوتین که کیست دهانه رحم، کیست احتباس مخاطی یا کیست اپیتلیال نیز نامیده می‌شود، کیست ریزی است که روی سطح دهانه رحم ایجاد می‌شوند. این کیست مملو از مخاطی است که توسط غدد دهانه رحم ترشح می‌شود. کیست‌های نابوتین نسبتا شایع هستند، اما تهدیدی جدی برای سلامت شما یا نشانه سرطان دهانه رحم محسوب نمی‌شوند.

کیست نابوتین چیست؟ آیا این کیست نشانه سرطان است؟

کیست نابوتین چیست؟ آیا این کیست نشانه سرطان است؟«تابناک با تو» - کیست نابوتین که کیست دهانه رحم، کیست احتباس مخاطی یا کیست اپیتلیال نیز نامیده می‌شود، کیست ریزی است که روی سطح دهانه رحم ایجاد می‌شوند. این کیست مملو از مخاطی است که توسط غدد دهانه رحم ترشح می‌شود.

کیست‌های نابوتین نسبتا شایع هستند، اما تهدیدی جدی برای سلامت شما یا نشانه سرطان دهانه رحم محسوب نمی‌شوند.

کیست نابوتین چیست؟ آیا این کیست نشانه سرطان است؟

چه کسانی در معرض ابتلا به کیست نابوتین هستند؟

هر کسی که سرویکس (دهانه رحم) دارد می‌تواند به کیست نابوتین مبتلا شود؛ موضوعی که قابل جلوگیری نیست. با این حال احتمال بروز این کیست‌ها بین دوران بلوغ و یائسگی بیشتر است. برخی اتفاقات خاص زندگی نیز بر نحوه رشد سلول‌های پوستی داخل دهانه رحم تاثیر می‌گذارند، به‌طوری‌که احتمال مسدود شدن غدد شما و بروز کیست را افزایش می‌دهند.

بعد از بچه دار شدن: بسیاری از افراد پس از بارداری و در جریان معاینات معمول متوجه می‌شوند کیست نابوتین دارند. سلول‌های پوستی دهانه رحم پس از زایمان سریع‌تر رشد می‌کنند. این سلول‌های جدید می‌توانند باعث انسداد غدد دهانه رحم شده و به ایجاد کیست نابوتین بیانجامند.

بعد از تجربه آسیب در دهانه رحم: سلول‌های پوست دهانه رحم پس از آسیب‌دیدگی در این ناحیه ناحیه افزایش پیدا می‌کنند. سلول‌های جدید به ترمیم هرگونه آسیبی که به بافت دهانه رحم شما وارد شده کمک می‌کنند. این سلول‌های پوستی می‌توانند غدد دهانه رحم را مسدود کرده و مخاط را در آن ناحیه گرفتار کنند، که این موضوع باعث شکل‌گیری کیست نابوتین می‌شود.

بعد از ملتهب یا عفونی شدن دهانه رحم: سلول‌های پوستی دهانه رحم برای ترمیم هرگونه آسیبی که به دنبال التهاب یا عفونت ایجاد می‌شود تکثیر می‌شوند که این موضوع همان‌طور که پیش‌تر گفتیم به بروز کیست نابوتین منجر می‌شود.

کیست نابوتین چیست؟ آیا این کیست نشانه سرطان است؟


عوامل خطر کیست نابوتین

اگر باردار یا در سنین باروری هستید بیشتر مستعد بروز این کیست‌ها خواهید بود. سن باروری از بلوغ تا شروع یائسگی ادامه دارد.

همچنین در صورت ابتلا به بیماری adenoma malignum ممکن است در معرض خطر بروز کیست‌های مشابه باشید. این وضعیت نوعی نئوپلازی بدخیم است که بر تولید مخاط در دهانه رحم تاثیر می‌گذارد.

علائم کیست نابوتین چیست؟

اندازه کیست‌های نابوتین از چند میلی‌متر تا چهار سانتیمتر متغییر است. این کیست‌ها صاف هستند و به زنگ سفید یا زرد ظاهر می‌شوند. اما باعث درد، ناراحتی یا علائم دیگر نمی‌شوند؛ بنابراین احتمالا پزشکتان در طول معاینات معمول لگن متوجه بروز یک یا چند کیست در دهانه رحم شما خواهد شد.

با این حال اگر کیست نابوتین پاره شود ممکن است متوجه بروز علائمی شوید. با ترکیدن کیست نابوتین مخاط و کمی خون آزاد می‌شود که ممکن است آن را ترشحات واژن تلقی کنید. این ترشح می‌تواند بدبو هم باشد.

فشار خفیف یا احساس پُری در واژن و درد قبل، حین یا بعد از مقاربت را می‌توان به عنوان علائم ابتلا به کیست نابوتین به شمار آورد.

اگر خونریزی بین قاعدگی، ترشح غیرمعمول یا درد شدید لگن دارید با پزشک خود صحبت کنید. این علائم ممکن است نشان‌دهنده عفونت یا ناهنجاری‌های دیگری باشند که نیاز به ارزیابی دارند.

کیست نابوتین چیست؟ آیا این کیست نشانه سرطان است؟

درمان کیست نابوتین

کیست‌های نابوتین خوش خیم هستند و عموما نیاز به درمان ندارند. در موارد نادر این کیست‌ها ممکن است بزرگ شوند و شکل و اندازه دهانه رحم را تغییر دهند. اگر کیست نابوتین شما حاد باشد می‌تواند معاینه معمول دهانه رحم را دشوار یا غیرممکن کند. در این موارد پزشک ممکن است برداشتن کیست نابوتین را به منظور معاینه دهانه رحم توصیه کند.

برای برداشتن کیست نابوتین نیاز به جراحی نیست و در عوض با برق یا سرمادرمانی می‌توان آن را درمان کرد.

منبع: روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار