روزه ورزشکاران و گروه‌های آسیب‌پذیر باید چگونه باشد
کد خبر: ۲۴۶۵
تاریخ انتشار: 2015 June 21    -    ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
ورزشکاران و گروه‌های آسیب پذیر جامعه مثل نوجوانان، خانم‌های باردار و شیرده برای انجام فریضه روزه گرفتن باید نکاتی را رعایت نمایند.
اصول علم تغذیه برای روزه گرفتن ورزشکاران و گروه‌های آسیب پذیر‌از آنجا که در ماه مبارک رمضان همان گونه که باید به سلامت روح خود بپردازیم باید حواسمان به جسم خود نیز باشد و به مانند دیگر اعمال به بایدها و نبایدهای آن عمل کنیم؛ از جمله ورزشکاران عزیز که بیش از دیگران باید مراقب باشند که رژیم غذایی‌شان تحت کنترل باشد.

در این زمینه «تابناک با تو» گفت‌وگویی با دکتر نوروزی و نیز دکتر زواشی انجام داده که متن آن را با هم می‌خوانیم.

به گزارش «تابناک با تو»، روزه ورزشکاران در ماه مبارک رمضان با رعایت نکات علمی و اصول تغذیه، می‌تواند انجام شود. توصيه مي شود‌ رژيم غذايي ورزشکاران در اين ايام بيشتر تحت کنترل باشد. از غذاهاي پروتئين‌دار مثل گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و همچنين آب ميوه‌ها استفاده کنند. براي افطار مصرف لبنيات به خصوص شير يا خرما، سوپ، بعضي دسرها مثل حلوا، شله زرد و حلوا ارده پس از مصرف غذاي کامل توصيه مي شود و شروع ورزش بايد حدود 2 تا 3 ساعت بعد از افطار باشد تا بدن فرصت هضم مواد غذايي مصرف شده را داشته باشد. ورزشکاران روزه دار بايد از مصرف پودرهاي رايج در بازار که به عنوان چربي سوز (Fat burner ) و یا عضله ساز(Muscle maker ) کابرد دارند، به علت عوارض جانبي آنها بر کليه ها و دستگاه تولید مثل خودداري کنند‌ و یا در صورت وجود برچسب تأييد از جانب وزارت بهداشت با احتیاط و تحت نظر متخصص تغذیه مصرف شوند.

همچنین محدوديت مصرف برخي ‌غذاها در ماه مبارک رمضان براي اشخاص روزه دار وجود دارد. استفاده از مواد قندي ساده مثل قند وشکر، آب نبات، غذاهاي پر چرب، پر ادويه، سوسيس و كالباس، سس مايونز، غذاهاي پر نمک، غذاهاي نفاخ (مثل انواع آش ها)، افراط در مصرف حلوا، شله زرد، زولبيا و باميه مصرف زياد آب سرد و نوشابه هاي سرد از عادات غذايي نادرست است که بايد در ماه مبارک رمضان از آنها پرهيز ‌و يا مصرف آنها را محدود کرده. خانواده ها سعي کنند به جاي استفاده از غذاهاي سرخ کردني، روش طبخ غذاي خود را به صورت آب پز، کباب کردن و يا با بخار پختن تغيير دهند.

فاصله توصيه شده بين مصرف افطار و شام باید رعایت شود. بهتر است ‌افطار مختصر صرف شده و بعد از آن شام مصرف شود و فاصله كمي بين اين دو باشد، زيرا به شخص روزه دار کمک مي کند تا اشتهاي بيشتري براي خوردن سحري داشته باشد.

برای روزه گرفتن خانم هاي حامله و شيرده باید یادآور شد که اگر احتمال مي رود ‌سلامت مادر و جنين در مخاطره است، ترجيحا بعدا قضاي آن را به جاي آورند.

توصيه هاي تغذيه اي جهت نوجوانان در حال بلوغ روزه‌دار باید جدی تلقی شود. به علت نياز به مواد مغذي در پسران و دختران در حال بلوغ مي بايست دريافت انرژي آنها بيش از افراد عادي باشد، زيرا داراي میانگین رشد قدي بالا تری در طول سال هستند و علاوه بر مصرف غذاهاي توصيه شده براي بزرگسالان از برخي مواد مقوی مثل دسرهاي شيرين و خرما نيز استفاده کنند. به منظور تمرکز فکري و نيازهاي خاص دوران بلوغ نوجوانان بايد به طور اعتدال و متنوع از تمام پنج گروه مواد غذايي استفاده کنند تا دچار کمبود مواد مغذي در ايام روزه داري نشوند. فاصله کم بین صرف افطار و شام، مصرف سالاد و ماست در زمان افطار و سحر و شیر قبل از خواب می‌تواند در تامین آب و املاح آنان مفید واقع شود. به علت علاقه خاص در سنين نوجواني به غذاهاي آماده (Fast food) مثل ساندويچ، پيتزا، نوشابه، شکلاتها، چيپس و ... به جاي غذاهاي سنتي، والدين باید مصرف اينگونه تنقلات و غذاهاي آماده را در ماه مبارک کنترل و محدود کنند. به نوجوانان عزیز باید یاد‌آور شد ‌با غذاهای آماده (Fast food) نمی توان روزه گرفت.

در افرادي که دارو مصرف مي کنند، باید دقت شود که هيچ يک از بيماران نبايد داروي خود را خودسرانه و بدون نظر پزشک معالج کاهش، افزايش و يا قطع نمايند، ولي مي توانند ساعات مصرف آن را با نظر پزشک خود تنظيم کنند.

نتیجه‌گیری‌: با توجه به يكي از اهداف روزه داري باید مجموع غذاي مصرفي در ماه مبارک رمضان ‌کمتر از ساير اوقات باشد. مصرف خرما و عسل به عنوان بهترين شيريني جايگزين ساير شيريني هاي مصنوعي (زولبيا و باميه) شود. همچنان مصرف دو بار در هفته ماهي توصيه مي شود به خصوص ماهي هاي چرب مثل قزل آلا، اوزون برون و کپور که باعث پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي قلبي مي شود. مصرف سالاد و میوه و سبزیجات و لبنیات (شیر) به جهت تأمین آب و املاح بدن در ایام ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود تا انشاءالله بتوانيم هم از فوايد اخروي روزه داري و هم از داشتن بدني سالم و توانمند بهره مند شويم. مصرف شیر، برنج و سوپ های سبزیجات، گردو، ماهی، گوشت قرمز در حد اعتدال و مرغ در زمان افطار توصیه می شود‌.

دکتر نوروزی، رزا زاوشی



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار