نشستهای اجتماعی بخش مهمی از کار را تشکیل میدهند. در این گردهمایی هاست که میتوان به همراه دوستان تفریح کرد، با مشتریهای جدید آشنا شد و قراردادهای مختلف بست.
اما از سویی دیگر این نشستها میتوانند دامهایی خطرناک باشند. کافی است بیش از حد احساس راحتی کنید و خودمانی شوید، قوانین پنهان اجتماعی را زیر پا بگذارید و در نتیجه به راحتی خود را نابود کنید، در حالی که هیچ وقت نمیفهمید چرا؟
در متن زیر ده دستور آداب معاشرت آورده شده، که توصیه میکنیم به دقت آنها را بخوانید و سعی کنید به اندازه بیماری وبا از آنها دوری کنید. اگر همکاران بیاحتیاطتان میخواهند به این محدوده ممنوعه پا بگذارند، به خودشان مربوط است ولی بهتر است شما حواستان را جمع کنید که درگیر چنین دردسرهایی نشوید.
بی توجهی: روی برگرداندن از شخصی که در حال صحبت با شماست، نشانه بیادبی است. بذل توجه یکی از اصلیترین نشانههای آداب معاشرت، و بهترین تمجید از طرف مقابل است. برای کسب نتیجه بهتر، میتوانید با حالتهای مختلف صورت و بدن حرکات بدن نشان دهید که به بحث علاقهمند هستید.
شـُل دست دادن: این حرکت نشان دهنده عدم اطمینان شما به خود است. به نرمی دست بدهید. این کار بیانگر اعتماد به نفس، خونگرمی، گشاده رویی و صداقت است. ولی مراقب باشید زیاده روی نکنید و دست طرف مقابل را خیلی محکم نفشارید، چون آن وقت فکر میکند که شما آدمی سلطه جو و طالب برتری هستید.
پشت کردن به دیگری: زبان بدن (ایما و اشارهها) شما میتواند شخصیتتان را نشان دهد. اگر به خوبی با همکار خود برخورد نکنید، اعلام کردهاید که هیچ علاقهای به صحبت ندارید. این کار به نوعی توهین است و میتواند منجر به ایجاد احساسات و تفکرات منفی و حتی خصمانه دیگران نسبت به شما شود.
سیگار کشیدن: امروزه، در بیشتر قرارملاقاتهای عمومی از سیگار کشیدن به شدت اجتناب میشود. امتحانش مجانی است؛ در جمع سیگار آتش بزنید تا چه غیر سیگاریها و چه سیگاریهای مطیع قانون از شما بیزار شوند!
برداشتن ظرف نوشیدنی با دست راست: همیشه نوشیدنی خود را با دست چپ بردارید. این طوری میتوانید هنگام برخورد با دیگری، بدون دردسر و ریختن نوشیدنی روی لباسهای خود یا طرف مقابل، با او دست بدهید. به علاوه دست راستتان گرم میماند، چرا که نگهداری نوشیدنی با یخ، دستتان را سرد و مرطوب میکند.
نپوشیدن کت: هیچ وقت لباسی مانند کت را در نیاورید یا اگر فرضاً برای کلاس گذاشتن کراوات زدهاید، گره کراوات خود را شل نکنید مگر اینکه میزبان پیش از شما، چنین کاری بکند. به طور کلی، لباس نامرتب در نشستهای عمومی بسیار ناپسند است.
بیش از حد نزدیک ایستادن: هر یک از ما برای خود یک «حد آسودگی» داریم (که درافراد مختلف، متفاوت است) و دوست نداریم دیگران بدون اجازه به این فضای شخصی تجاوز کنند. اگر هم کسی این کار را بکند سعی داریم از او دوری کنیم و از متجاوز به خاطر نزدیکی بیش از حد بیزار میشویم.
بلند صحبت کردن: با صدای بلند صحبت نکنید. این کار شما را مغرور و از خود راضی جلوه میدهد. صدایتان باید آرام و یکنواخت باشد و لحنتان باید با زمان و موقعیت حاضر در آن هماهنگ باشد.
زمان پایان میهمانی: یک مهمانی رسمی هیچ وقت نباید بیشتر از دو ساعت طول بکشد. ساعت ۶ بعدازظهر شروع شود و حداکثر تا ساعت ۸ به پایان برسد. تا نیم ساعت پس از ساعت پایان مهمانی باید آنجا را ترک کرده باشید.
صحبت همزمان: وقتی شخص دیگری صحبت میکند، بهترین روش اهانت کردن پریدن وسط حرف اوست! قبل از پاسخ دادن، اجازه دهید حرفش را تمام کند. به این ترتیب نشان میدهید که فرد مؤدبی هستید و طرف مقابل هم بهتر میتواند گفتههای شما را بشنود و بفهمد. در ضمن راز سخنور خوب شدن، خوب گوش کردن است.
منبع: تبیان