خوردن این قرص با معده خالی خطرناک است؟
کد خبر: ۲۴۵۸۹۷
تاریخ انتشار: 2022 May 25    -    ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
ایبوپروفن (Ibuprofen) یکی از داروهای اساسی است که در قفسه داروهای اغلب خانه ها پیدا می‌شود.

ایبوپروفن (Ibuprofen) یکی از داروهای اساسی است که در قفسه داروهای اغلب خانه ها پیدا می‌شود. این دارو تقریبا برای تسکین تمام بیماری های شایع از کمردرد گرفته تا عادت ماهانه و آرتریت نقشی حیاتی ایفا می‌کند. اما آخرین باری که قبل از مصرف نگاهی به بروشور ایبوپروفن انداختید کِی بود؟ درست و غلط‌ های مصرف ایبوپروفن را می‌دانید؟

خوردن این قرص با معده خالی خطرناک است؟

 

آیا می‌توانم ایبوپروفن را با معده خالی مصرف کنم؟

سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS) می‌گوید می‌توانید ایبوپروفن را هنگام خوردن و نوشیدن مصرف کنید اما بهتر است آن را همراه با غذا مصرف کنید تا معده‌تان اذیت نشود. قرص‌، کپسول‌، گرانول یا ایبوپروفن مایع باید با نوشیدنی‌ هایی نظیر آب، شیر یا آب‌ میوه و یا یک وعده غذایی مصرف شوند. با این حال اگر تازه یک وعده غذایی سنگین خورده باشید، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا ایبوپروفن شروع به عمل کردن کند.

NHS هشدار می‌دهد که این دارو را با معده خالی و بدون غذا و مایعات نخورید، زیرا به احتمال زیاد باعث ناراحتی معده خواهد شد. اما در صورت مصرف قرص‌هایی که قابلیت آب شدن در دهان دارند، نیازی به نوشیدن آب نیست.

عوارض جانبی احتمالی ایبوپروفن چیست؟

عوارض جانبی ایبوپروفن ممکن است شامل سوزش سر دل، زخم معده، تهوع و استفراغ، خونریزی، اسهال، گرفتگی عضلات و نفخ باشد. این علائم در افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که سوزش معده دارند یا الکل مصرف می‌کنند بیشتر دیده می‌شود.

چقدر طول می‌کشد تا ایپوپروفن اثر کند؟

معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا اثرگذاری ایبوپروفن خوراکی آغاز شود.

چه زمانی باید ایبوپروفن مصرف کنم؟

ایبوپروفن التهاب را در بدن کاهش می‌دهد و در گروه داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی قرار می‌گیرد. التهاب به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و ممکن است نشانه عفونت یا پاسخ بدن به آسیب باشد.

ایبوپروفن را می‌توان برای کاهش علائم آرتریت، دردهای عادت ماهانه، کمردرد یا دندان درد مصرف کرد. این دارو همچنین می‌تواند تورم ناشی از رگ به رگ شدن و کشیدگی را کاهش دهد، اگرچه توصیه می‌شود برای جلوگیری از کند شدن روند بهبود، حداقل ۴۸ ساعت تا مصرف این دارو صبر کنید.

NHS می‌گوید: «اگر قرص، کپسول، گرانول یا مایع ایبوپروفن مصرف می‌‌کنید، کم‌ترین دوز را برای کنترل دردتان در کوتاه‌ترین زمان ممکن بخورید. بیش از ۱۰ روز (اگر زیر ۱۸ سال هستید، سه روز) آن را مصرف نکنید، مگر اینکه با پزشک مشورت کرده باشید.»

ایبوپروفن یا استامینوفن؟

اگر نمی‌دانید ایبوپروفن مصرف کنید یا استامینوفن، بهتر است بدانید تفاوت اصلی این دو این است که اولی التهاب را کاهش می‌دهد. با این حال داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی برای همه، ازجمله کسانی که سابقه ابتلا به زخم معده دارند، مناسب نیستند و استامینوفن یا پاراستامول عوارض جانبی کمتری دارد و مطمئن‌ترین انتخاب برای اکثر افراد محسوب می‌شود.

روزیاتو

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار