در اوایل دهه ۱۳۶۰، کمدی ژانری نبود که بتوان با خیال راحت بهسراغش رفت. شرایط ملتهب روز، تمایل نگاه رسمی به تأکید بر برخی مضامین خاص و بحثهایی در مورد میزان مجازِ سرگرمکنندگی فیلمهای سینمایی، کار فیلمسازان را برای ورود به این عرصه سخت کرده بود و فیلم اجاره نشین ها هم از این قاعده جدا نبود. همین چند خط نشان میدهد که مهرجویی در فیلم اجاره نشین ها، اولین ساختهاش پس از چند سال دوری از ایران، چه سدّی را شکست.
در همین رابطه علی مصلح، فعال رسانهای در توئیتر خود با انتشار تصویری ماندگار ار فیلم «اجاره نشینها» نوشت:
بهدرستی گفته میشد که «اجارهنشینها» در زمان نوشته شدن و ساخت، پیشبینی آینده مملکت است و آن ساختمان زهوار دررفته استعارهای از ایران. حالا دیگر آینده نیست؛ شده زندگی روزمره ایرانیان. به لطف سازندگان دزد و غارتگر این بنا، پیدرپی دیوار موال است که خراب میشود روی سر مردم.
برترین ها