این پاستاها ربات هستند!
کد خبر: ۲۴۵۸۰۳
تاریخ انتشار: 2022 May 24    -    ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۶
 محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در یافته‌های اخیرشان از ساخت یک ربات نرم بدون قطعات متحرک همانند پاستا خبر داده‌اند که می‌تواند به راحتی در مسیرهای پر پیچ و خم حرکت کند.
 محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در یافته‌های اخیرشان از ساخت یک ربات نرم بدون قطعات متحرک همانند پاستا خبر داده‌اند که می‌تواند به راحتی در مسیرهای پر پیچ و خم حرکت کند.
 
به نقل از نیوساینتیست، یک ربات نرم بدون موتور، باتری یا رایانه چیزی است که به تازگی محققان آمریکایی توسعه داده‌اند. این ربات می‌تواند بر روی طیف وسیعی از سطوح بچرخد و با استخراج انرژی گرمایی و تبدیل آن به انرژی حرکتی، از پیچ و خم‌های ساده فرار کند.
 
این پاستاها ربات هستند!
 
"جی یین"(Jie Yin) از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و همکارانش اخیرا از مستطیل باریکی از مواد لاستیک مانند آغشته به کریستال‌های مایع یک ربات مارپیچی شکل ساختند.
 
هنگامی که این ربات روی سطحی قرار می‌گیرد که حداقل تا دمای ۵۵ درجه سانتیگراد گرم شده است، بخش‌هایی از ربات که سطح را لمس می‌کنند گرم شده و منبسط می‌شوند و این در حالی است که بخش‌های دیگر ساکن می‌مانند. این باعث یک حرکت چرخشی می‌شود که ربات را با سرعت ۳.۸ میلی متر در ثانیه می‌چرخاند.
 
اگرچه این ربات هیچ توانایی محاسباتی ندارد اما می‌تواند به کارهای نسبتا پیچیده‌ای مانند پیمایش در پیچ و خم‌ها دست یابد. هنگامی که این ربات نرم به مانعی می‌رسد، جهت آن کمی تغییر می‌کند و کمی بعد می‌تواند به حرکت خود ادامه دهد. در صورت عدم موفقیت نیز به فشار خود بر روی مانع ادامه می‌دهد تا زمانی که کشش دستگاه تغییر کند.
 
این دو توانایی به این معنی است که وقتی اینگونه ربات‌ها در یک مسیر پیچ و خم قرار می‌گیرند، هنگام برخورد با موانع، به طور مداوم تغییر جهت می‌دهند، از سطحی به سطح دیگر برخورد می‌کنند و در نهایت با وجود نداشتن کنترل هوشمند راه خود را پیدا می‌کنند.
 
در آزمایشاتی که محققان انجام دادند این ربات نرم قادر به غلتیدن بر روی سطوح صاف و همچنین شن و سنگریزه بود. این ربات حتی می‌تواند بر روی شیب‌های ملایم مانند تپه‌های شنی با زاویه ۱۵ درجه نسبت به افقی نیز حرکت کند. علاوه بر این در آزمایشات این ربات ۱۲ سانتی متری و ۰.۳۶ گرمی همچنین قادر بود یک استوانه آلومینیومی ۰.۳ گرمی را نیز در یک جهت مستقیم فشار دهد.
 

یین معتقد است که می‌توان با در نظر گرفتن فناوری به کار گرفته شده در این ربات، ربات‌های ارزان قیمتی ایجاد کرد که می‌توانند محیط‌ها را جستجو کنند و حتی می‌توان آنها را در مقیاس میکروسکوپی توسعه داد تا برای استفاده در بدن انسان مناسب باشند.

ایسنا

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار