گوشی پرطرفدار در ایران نایاب و گران شد
کد خبر: ۲۴۵۷۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2022 May 24    -    ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
پس از انتشار خبر ممنوعیت واردات گوشی آیفون، این کالا در فروشگاه‌ها نایاب شد و بر اساس گزارش‌های میدانی، وضعیت بازار موبایل هم آشفته است.
پس از انتشار خبر ممنوعیت واردات گوشی آیفون، این کالا در فروشگاه‌ها نایاب شد و بر اساس گزارش‌های میدانی، وضعیت بازار موبایل هم آشفته است.
 
برخی مغازه‌ها از فروش گوشی‌های آیفون خودداری می‌کنند و تعدادی دیگر نیز گوشی‌های خود را تا ۱۰ میلیون تومان گران‌تر از روزهای قبل می‌فروشند. فعالان صنفی درباره پیامدهای ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون هشدار داده‌اند و می‌گویند با ممنوعیت واردات، قیمت‌ گوشی‌های آیفون افزایش می‌یابد و بازار قاچاق این محصول دوباره رونق می‌گیرد.
 
گوشی پرطرفدار در ایران نایاب و گران شد
 
بر اساس گزارش‌های میدانی، با قرار گرفتن گوشی‌های آیفون در فهرست کالاهای لوکس، قیمت این محصول در ایران افزایش یافت و در مواردی نایاب شد.
 
پایگاه خبری تجارت‌نیوز به نقل از برخی فروشندگان موبایل نوشت که حتی ثبت مسافری این محصول هم به مشکل خورده است و به همین دلیل قیمت‌ها افزایش یافته‌اند.
 
محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن وارد‌کنندگان موبایل، نیز  لطمه به اشتغال، کاهش درآمد دولت و رونق مجدد قاچاق را از جمله تبعات ممنوعیت و محدودیت واردات آیفون دانست و گفت: «سالیانه چیزی در حدود یک میلیارد دلار برای واردات گوشی‌های پرچم‌دار و آیفون صرف می‌شود که با تداوم این تصمیم، واردات آیفون وارد مسیر قاچاق می‌شود و ارز آن از بازار آزاد تامین خواهد شد که فاجعه‌ اقتصادی به دنبال خواهد داشت.»
 
هم‌زمان با ممنوعیت واردات رسمی گوشی‌های آیفون، خریدوفروش مسافری آن هم به‌شدت رونق یافت. بسیاری از حساب‌های اینستاگرامی و کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی آگهی‌ خریدوفروش آیفون با پاسپورت مسافران را تبلیغ می‌کنند و در عین‌ حال، به گفته امیر اسحاقی، تکلیف چند هزار گوشی آیفون که در گمرک مانده‌اند، مشخص نیست.
 
ممنوعیت واردات گوشی‌ آیفون در مجلس یازدهم حامیان سرسختی داشت. علی خضریان، سخنگوی اصل ۹۰ مجلس، پیش‌تر در توییتی نوشته بود که بنا بر قول وزارت صمت، تا نیمسال اول سال ۱۴۰۱ جلو واردات این نشان تجاری گرفته می‌شود. سخنان خضریان موجی از انتقادها و واکنش‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشت؛ زیرا شواهد نشان می‌داد که او برخی توییت‌های خود را با گوشی آیفون منتشر می‌کند.
 
اقدام «مجلس» برای ممنوعیت واردات گوشی آیفون در حالی است که بسیاری از مقام‌های سیاسی و فرزندان آنان از این محصول استفاده می‌کنند.
ایندیپندنت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
0
0
کاسبان تحریم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار